• celavie1

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

Hej
    Efter en relativt snabb fertilitetsutredning (beror väl på vår ålder) är vi nu uppsatta på väntelistan för IVF. Nästa möte är i dec och då ska vi påbörja behandlingen. Känns skönt, läskigt, jobbigt osv. Inombords är det ett enda kaos om jag ska vara ärlig. Jag har ännu inte orkat berätta om detta för mina närmaste eftersom jag inte hunnit landa i det hela ännu på något vis.
    Jag skulle vilja komma i kontakt med er i samma situation. Vore så skönt att utbyta tankar, erfarenhet och peppa varandra.

Önskar er en skön söndag. Här lyser solen Glad

• Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016
  • celavie1
    JOLI skrev 2015-12-02 18:16:38 följande:
    Hej! Hittade till denna tråden nyss och vi verkar gå igenom precis samma sak. Mannen här har inte heller några spermier i utlösningen, utan de fann endast några enstaka när de gick in och gjorde TESA/PESA (biopsi).

Vi har idag avslutat vårt första IVF-försök. Vi gjorde det korta protokollet. Allt har gått som på räls med sprutorna och äggblåsorna. I måndags var det dags för äggplock på mig och biopsi på mannen. De hittade 10 fina ägg hos mig och EN spermie på mannen. De lyckades befrukta ett ägg med spermien, så vi skulle på återföring idag klockan 13.30. Vid 09.00 imorse fick vi ett samtal av RMC i Malmö, där vi går, om att det inte delat sig som det skulle, så det blev ingen återföring :( 

Denna dagen har gått åt till att gråta och sova. Jag är så fruktansvärt dålig på att hantera sorg. Men vi får ta nya tag och ge oss på försök två i Januari. Innan det vill läkarna ha svar på om vi ska använda donerad sperma eller försöka med mannens igen. Självklart vill vi använda mannens helst. Läkarna menar på att det finns ju hyfsat stor chans att hitta någon mer spermie, men risken är otroligt stor att den också kommer vara av dålig kvalitet. Svårt och jobbigt val framför oss med andra ord.

Vi har försökt få barn i tre år, började utredas för lite mer än ett år sedan. All denna väntan, jag hoppas det kommer vara värt det i slutändan. Är så galet rädd att det aldrig kommer bli en liten bebis. För varje bakslag som kommer blir rädslan och oron större.
    Hej förstår din vånda och känner med dig. Kämpa på och testa igen. Chansen finns ju även om det är ett helvete att gå igenom. Tänker på er 
  • stajlish
    Iskristall skrev 2015-12-07 21:50:17 följande:
    Lycka till på söndag stajlish!
    Tack! Kommer antagligen tjuvtesta på fredag... :D
  • celavie1
    Iskristall skrev 2015-12-03 16:06:30 följande:
    Hos mig sänkte de dosen, men sa inget om risk för överstimulering. Idag har jag fått lättare blodtrycksfall och ibland mest på kvällarna kan jag känna som sjukdomskänsla så där att jag fryser men att det hettar om kinderna. Det är egentligen först idag, dag 6 med sprutorna som jag tycker att jag känner av i magen. En tyngdkänsla som gjort att jag gått av cykeln i uppförsbackar och lett cykel.
    Kämpa på nu tjejer! Och bra att ni kontaktar sjukvården om era symptom. Jag följer er med förväntan och hoppas att de ska gå bra för er båda. 
  • celavie1
    hope88 skrev 2015-12-04 15:03:34 följande:

Nu har jag varit på första ultraljudet. Allt såg fint ut. Ska fortsätta med samma dos över helgen och sen ett till ultraljud på måndag eftermiddag och så blir det troligen äggplock på onsdag. Ingen risk för överstimulering såg han heller så det var skönt att höra!

Den största blåsan var 15 mm. Sen var några 14 mm. Några 10 mm. De såg alla bra ut. Sen var det någon som var 6 mm också och de trodde han inte skulle växa på sig helt men kanske.

Så nu kör jag på under helgen och hoppas det ser bra ut på måndag också :)

Kram

Lycka till Hope du är en klippa i den här tråden och jag hoppas allt ser fortsatt bra ut! Kram kram 
  • celavie1
    hope88 skrev 2015-12-07 16:37:29 följande:

Andra vul gick bra idag så på onsdag blir det äggplock :) Ikväll tar jag ägglossningssprutan och så imorgon är det en vilodag.

Hur mår ni/går det för er tjejer?

Men vad skönt! Nu har du kommit långt. Lycka till på onsdag och lova och rapportera hur det kändes :)
  • celavie1
    Iskristall skrev 2015-12-07 19:54:29 följande:
    Har jag inte uppdaterat i den här tråden? Fick ut 4st ägg. Mådde pyton efter. Reagerade på smärtstillandet och kräktes hela förmiddagen Vill inte behöva göra om ÄP om jag måste må så här illa efter. Kan säga att jag just nu inte ser fram emot graviditetsillamående!
    Men oj kan man må så illa av det? Hoppas nu att äggen blir bra och att de blir befruktade. Håller alla tummar och tår!
  • celavie1

Eftersom jag fortfarande väntar på att få starta behandling delar jag med mig en betraktelse från senaste undersökningen. Jag tycker ibland att det vi måste genomgå inför IVF känns lite obekvämt. Sista jag var inne för gynundersökning hade jag en ny läkare. Återigen ville han gå igenom alla data från alla tidigare undersökningar och test. Sparar de inte sånt i datorn??
    Han undrade bla om jag växt sedan sist?? Jag sa att jag fortfarande var 1.71 lång och troligtvis inte skulle växa mer, fniss! Även han skrattade lite. Med på undersökningen var även en annan man. Han presenterades ej men av hans namnbricka kunde jag utläsa att han var läkarkandidat. Han ska väl lära sig och det kan jag förstå men det skulle väl inte skada och förklara vem han var och vad han gjorde där innan? Ibland tycker jag att de informerar dåligt! Pratade om det med mamma och hon menade att jag får tänka på annat och bara hänga med men jag är nog lite blyg tyvärr och lider av alla dessa undersökningar. Hur känner ni?

• Iskristall
    celavie1 skrev 2015-12-07 22:24:46 följande:

Eftersom jag fortfarande väntar på att få starta behandling delar jag med mig en betraktelse från senaste undersökningen. Jag tycker ibland att det vi måste genomgå inför IVF känns lite obekvämt. Sista jag var inne för gynundersökning hade jag en ny läkare. Återigen ville han gå igenom alla data från alla tidigare undersökningar och test. Sparar de inte sånt i datorn??

Han undrade bla om jag växt sedan sist?? Jag sa att jag fortfarande var 1.71 lång och troligtvis inte skulle växa mer, fniss! Även han skrattade lite. Med på undersökningen var även en annan man. Han presenterades ej men av hans namnbricka kunde jag utläsa att han var läkarkandidat. Han ska väl lära sig och det kan jag förstå men det skulle väl inte skada och förklara vem han var och vad han gjorde där innan? Ibland tycker jag att de informerar dåligt! Pratade om det med mamma och hon menade att jag får tänka på annat och bara hänga med men jag är nog lite blyg tyvärr och lider av alla dessa undersökningar. Hur känner ni?

Först vill jag säga tack! Och ja, tydligen kan man må så illa

Angående läkarkandidaten så ska läkaren självklart presentera honom/henne. Och du ska få möjlighet att välja om du vill ha läkarkandidaten med eller inte. Du har rätt att säga ifrån, även om det såklart är fint och låta personen få vara med för att få lära sig!

Jag lider inte så farligt av undersökningarna, men det är jag det. Alla är olika såklart.

När skulle du få sätta igång Celavie1?
  • hope88
    stajlish skrev 2015-12-07 21:03:22 följande:

Ja, man blir verkligen galen av att ruva! :D Men man får väl va glad att man har nåt att ruva på... på söndag vet vi hur de har gått denna gången. Ska bli skönt att slippa ovissheten iaf, oavsett resultat! =) Härligt med en positiv man! Ska hålla tummarna o tänka på er på onsdag!

Förstår det ;) Ja det får man vara glad över :) Hoppas jag också kommer dit! Spännande håller tummarna för plus! Kommer du tjuvtesta? :p

Tack =)
  • hope88
    Nicka skrev 2015-12-07 21:09:41 följande:

Förstår att du är nervös, men de kommer att gå fint! Är oxå nervös trots att jag gjort de några gånger, sist fick jag lite lugnande innan de va kanon :)

Har huvudvärk/migrän ganska så ofta i vanliga fall men visst är de en biverkning på sprayen.

Menopurens biverkningar har jag inte läst (;

Hoppas det :) Hehe ja tror inte att nervositeten släpper även om man vet hur det går till. Är ju så mycket annat som ska klaffa också. Skulle få lugnande så hoppas det tar udden av det hela lite ;)

Åh migrän är inte att leka med! Har inte haft så mycket biverkningar utom trötthet och lite molande I magen. Idag känns det tungt neråt. Sprutpaus ikväll :)
Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016