• Anonym (:s)

Steril av abort?

Någon som blivit steril av abort eller vet någon som blivit det?

• Svar på tråden Steril av abort?
  • Anonym (N)
    Anonym (:s) skrev 2015-11-26 16:26:38 följande:

Tror jag inte ett dugg på, det fanns inte ultraljud o.sånt då så man kunde inte se om fostren va missbildadeTror jag inte ett dugg på, det fanns inte ultraljud o sånt då så man kunde inte se om fostren va missbildade

Hon fick friska barnen först, sen missfall och sen upptäcktes missbildningarna, det var 1985 och framåt och då användes ultraljud i sverige, för en vanlig svensson kanske inte så ofta men med hennes medicinska historia så gjordes det.

Och återigen, först vet du ingenting och nu vet du allt?
    Anonym (N) skrev 2015-11-26 16:34:14 följande:

Hon fick friska barnen först, sen missfall och sen upptäcktes missbildningarna, det var 1985 och framåt och då användes ultraljud i sverige, för en vanlig svensson kanske inte så ofta men med hennes medicinska historia så gjordes det.

Och återigen, först vet du ingenting och nu vet du allt?

Så hon fick inga levande barn efter aborterna?
  • emelieen

Tror jag inte ett dugg på, det fanns inte ultraljud o.sånt då så man kunde inte se om fostren va missbildadeTror jag inte ett dugg på, det fanns inte ultraljud o sånt då så man kunde inte se om fostren va missbildade

Hur vet du vilken tid detta var? Alltså du verkar vara lite svagbegåvad.
  • Anonym (N)
    Anonym (:s) skrev 2015-11-26 16:37:16 följande:

Så hon fick inga levande barn efter aborterna?

Jo det barnet med funktionsnedsättningarna.
  • Anonym (Anna)
    emelieen skrev 2015-11-26 16:38:26 följande:

Hur vet du vilken tid detta var? Alltså du verkar vara lite svagbegåvad.

Det stod ju iofs i inlägget att det var 30-40 år sedan.
  • Anonym (N)
    Anonym (Anna) skrev 2015-11-26 16:53:49 följande:

Det stod ju iofs i inlägget att det var 30-40 år sedan.

Alltså min mamma och hennes vän berättade det för mig för drygt 10 år sen,

Nu när jag räknar efter måste de vart 15-30år sen

Så himla gammal är inte min mamma ^^
  • Anonym (Anna)
    Anonym (N) skrev 2015-11-26 17:23:22 följande:

Alltså min mamma och hennes vän berättade det för mig för drygt 10 år sen,

Nu när jag räknar efter måste de vart 15-30år sen

Så himla gammal är inte min mamma ^^

Jaha? Jag har väl inte ifrågasatt just det. Svarade på en annan kommentar.
  • jagärjagvemärdu
    Anonym (Sjukaste jag hört) skrev 2015-11-26 15:15:23 följande:
    Ursäkta om jag säger det men att göra en abort i tonåren upp till tidiga tjugoårsåldern är väl acceptabelt, men att fortsätta använda abort som preventivmedel i decennier? Oansvarigt, man tar ansvar för sitt sexliv den dagen man påbörjar det! Vill man inte ta tabletter kan man fixa p-stav osv.

Har inga läkare talat om detta för henne?
    Min pappas faster är idag över 80 år så detta var 30-50 år sedan och som någon annan skrev så nej detta var inte i Sverige utan i ett kristet land.
    jagärjagvemärdu skrev 2015-11-26 17:37:49 följande:

Min pappas faster är idag över 80 år så detta var 30-50 år sedan och som någon annan skrev så nej detta var inte i Sverige utan i ett kristet land.

Tror jag så mycket jag vill på. Om det va 30 år sen hade hon varit över 50 år när hon blev gravid och att ha gjort så mycket aborter är inte möjligt
  • Anonym (N)
    Anonym (Anna) skrev 2015-11-26 17:28:10 följande:

Jaha? Jag har väl inte ifrågasatt just det. Svarade på en annan kommentar.

Och jag rättade siffran i och med att du citerade mitt inlägg, men de var riktat främst åt (:s)

Kommentaren handlade ju om de jag skrev så
  • Anonym (Liinda)
    Anonym (N) skrev 2015-11-26 18:52:38 följande:

Och jag rättade siffran i och med att du citerade mitt inlägg, men de var riktat främst åt (:s)

Kommentaren handlade ju om de jag skrev så

Hade problem att citera så jag citerar detta inlägg endast för att pocka på uppmärksamhet från anonym (N)!

Du skrev några sidor tillbaka om risk för sterilitet pga klocka eller tång. Menar du om man får en infektion efter förlossningen eller kan det passera obemärkt? Har du någon siffra på hur vanligt det är? Var ju inget jag blev upplyst om efter min förlossning med klocka och jag har planer på en till i framtiden..
  • Anonym (En äggstock)

Jag har inte blivt steril men pga komplikationer vid min abort så fick jag massiv infektion och var nära att dö. Så att klara mig undan med att numera bara ha en fungerande äggstock är ett litet pris att betala.

• Anonym (N)
    Anonym (Liinda) skrev 2015-11-26 22:39:43 följande:

Hade problem att citera så jag citerar detta inlägg endast för att pocka på uppmärksamhet från anonym (N)!

Du skrev några sidor tillbaka om risk för sterilitet pga klocka eller tång. Menar du om man får en infektion efter förlossningen eller kan det passera obemärkt? Har du någon siffra på hur vanligt det är? Var ju inget jag blev upplyst om efter min förlossning med klocka och jag har planer på en till i framtiden..

Om vi pratar sverige så skulle jag tro att de är extremt ovanligt, andra länder med sämre hygien/sämre utrustning skulle jag tro att de händer några gånger om året iaf

Men det är alltså något som kan fysiskt hända men gör extremt sällan de och även om de gör de brukar de inte bli infektion eller någon egentlig skada

Det är större risk att barnets naglar river dig på vägen ut faktiskt ^^

Samma sak om dom klipper dig

Varje sår är ju en öppning för infektion, även såret från där moderkakan satt och de är ju större risk där för infektion vid en förlossning än abort då såret fysiskt är större och mer avancerat

Och får man en infektion så märker man de!

(Jag läser så mycket studier, rapporter, kollar dokumentärer, pratar och upplever så de är svårt att hålla reda på källa tyvärr)
  • jagärjagvemärdu
    Anonym (:s) skrev 2015-11-26 18:52:24 följande:
    Tror jag så mycket jag vill på. Om det va 30 år sen hade hon varit över 50 år när hon blev gravid och att ha gjort så mycket aborter är inte möjligt
    Fast nu tänker du ju inte överhuvudtaget. För 30 år sedan var hon 50 och det pågick ju ungefär fram tills dess. Låt säga att hon började med aborterna när hon var 20 år, dvs 60 år sedan. Då skedde ju detta för 30-60 år sedan. Det märks att du är väldigt ung för du kan ju inte ens tänka.  
  • Anonym (Sanna)
    Tror jag inte ett dugg på, det fanns inte ultraljud o.sånt då så man kunde inte se om fostren va missbildade
    Anonym (N) skrev 2015-11-26 15:55:42 följande:

Förresten så gjorde min mammas vän 15 aborter

Hon och maken hade tydligen en dålig matchning av defekta gener så fostren blev missbildade och hon var tvungen att göra abort i v.8-14

Hon födde även 2 friska barn och ett barn med funktionsnedsättning.

Tror också hon fick 3-4 missfall

Det var 30-40 år sen nu, innan de blev så vanligt med ivf och sånt

Tror jag inte ett dugg på, det fanns inte ultraljud o sånt då så man kunde inte se om fostren va missbildade
    Det fanns det visst.
    Min mamma var gravid med mig för 36 år sen, och hon gjorde ultraljud då. Inga konstigheter. 
  • sextiotalist
    Anonym (Sanna) skrev 2015-11-30 13:00:59 följande:
    Det fanns det visst.
    Min mamma var gravid med mig för 36 år sen, och hon gjorde ultraljud då. Inga konstigheter. 

Min sambos äldsta är 31 och 29 och det gjordes UL när de var små.
    Inte svar till dig, men det du skriver bekräftas

http://www.give2all.org/11/2014/01/historia-ultraljud.html
  • sextiotalist
    Tror jag inte ett dugg på, det fanns inte ultraljud o.sånt då så man kunde inte se om fostren va missbildade
    Anonym (N) skrev 2015-11-26 15:55:42 följande:

Förresten så gjorde min mammas vän 15 aborter

Hon och maken hade tydligen en dålig matchning av defekta gener så fostren blev missbildade och hon var tvungen att göra abort i v.8-14

Hon födde även 2 friska barn och ett barn med funktionsnedsättning.

Tror också hon fick 3-4 missfall

Det var 30-40 år sen nu, innan de blev så vanligt med ivf och sånt

Tror jag inte ett dugg på, det fanns inte ultraljud o sånt då så man kunde inte se om fostren va missbildade
    Ultraljud som undersökningsmetod har funnits betydligt längre än så. Men för 30 år sedan användes det för att åldersbestämma fostret. Min sambos har sett sina två äldsta på UL och de är födda på mitten av 80-talet och då var det inget nytt.

http://www.give2all.org/11/2014/01/historia-ultraljud.html
Svar på tråden Steril av abort?