• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • K Kalle
    FDFMGA skrev 2017-02-23 14:00:29 följande:
    De senaste åren har vi, dvs Sverige, gått med överskott. 

Det kan mycket väl bli så i år också, Riksgäldens prognoser brukar vara rätt försiktiga.

Sveriges statsskuld ligger ungefär på 30 procent av BNP, något som internationellt sätt är synnerligen lågt. Därför kan vi också låna pengar vid behov mycket billigt, Sverige är ett av få länder som har högsta tänkbara kreditvärdighet.

Jämför gärna med USA som har en statsskuld som snällt räknat vida överskrider BNP och där landet finansierar konsumtion genom att ständigt låna alltmer.
    Trots det anser finansministern alltså att den stora strömmen av migranter hösten 2015 tvingar henne att spara in på assistans till svårt handikappade...
  • K Kalle
    FDFMGA skrev 2017-02-23 16:39:38 följande:
    Sannolikt för att det blir helt fel om hen citerar en senare artikel.

Så här sa Magdalena Andersson för en dag sen apropå fejknyheter:

"Vi hade överskott i statsfinanserna både 2015 och 2016. Det är inte något som jag hittat på utan är fakta från myndigheter som Konjunkturinstitutet, Ekonomistyrningsverket, Riksgälden men även Riksbanken. Så möter jag ändå människor som säger "det är väl bra men vi lånar ju till flyktingmottagandet". Nej, det gör vi inte."

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/KJvx6/sa-ska-s-stoppa-fake-news-pa-natet
    Samma finansminister sade hösten 2015 att hon måste dra in på assistansersättning pga den stora migrantvågen. Går att läsa i Dagens Industri.
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2017-02-24 10:45:21 följande:
    Ja det undrar jag också.
    Då frågar jag även dig samma sak som jag ställt till "felix le chat", men ännu inte fått svar på.
    Nu är ni två som kan hjälpas åt med svaret på det nedan.
    --------------------------------

Om frågan är generell, och handlar om att låna, så är svaret, lånar gör man för att man behöver pengar nu. Vilket inte direkt kan översättas till = pengar saknas. 
    Fundera på vad det betyder, återkom med svaret, så får vi se vad du kan om lån.  smile1.gif
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Intenuigen skrev 2017-02-23 22:55:57 följande:
    [quote=77440320][quote-nick]FDFMGA skrev 2017-02-23 14:00:29 följande:[/quote-nick]
    De senaste åren har vi, dvs Sverige, gått med överskott. 

Det kan mycket väl bli så i år också, Riksgäldens prognoser brukar vara rätt försiktiga.

Sveriges statsskuld ligger ungefär på 30 procent av BNP, något som internationellt sätt är synnerligen lågt. Därför kan vi också låna pengar vid behov mycket billigt, Sverige är ett av få länder som har högsta tänkbara kreditvärdighet.

Jämför gärna med USA som har en statsskuld som snällt räknat vida överskrider BNP och där landet finansierar konsumtion genom att ständigt låna alltmer.
    [/

Hur tänker du när du jämför Sverige med USA ?
    Du får gärna visa ett enda ytterområde som bär sig självt . Ett enda räcker! Är nyfiken och vill verkligen se det. Det skulle faktiskt glädja mig om du hade rätt! Men då du inte har haft rätt i sak någon ggn på fyra år så är jag faktiskt skeptisk. Så kom igen, inga fake-news eller globalist-propaganda utan riktig statistik tack.
    Många ser lån som enbart negativt, och när det görs såna påståenden, då är det ett bevis på att dessa personer inte vet så mycket om vad lånemöjligheterna omfattar.

Antagandet/påståendena om att låna alltid är nåt negativt, det måste komma från när privatpersoner lånar till tveksam eller helt onödig konsumtion, och då ställer sig i skuld till långivaren, det är iaf vad jag gissar på.

Och jag funderar ofta över hur den åsikten/uppfattningen fått ett sån´t brett fäste, var den kommer ifrån.
    Den är i varft fall helt obegriplig för mig, den borde inte kunna existera i nån större omfattning i ett land, där "alla" har minst 9-årig grundskola bakom sig.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • KillBill
    K Kalle skrev 2017-02-24 10:46:22 följande:
    Trots det anser finansministern alltså att den stora strömmen av migranter hösten 2015 tvingar henne att spara in på assistans till svårt handikappade...

Det var inte vad Magdalena Anderson sa.

Magdalena pekade i oktober 2010, i Dagens Industri, DI, på att Sverige både skulle behöva låna pengar och genomföra besparingar. Magdalena sa att besparingar exempelvis skulle göras inom migrationsområdet, men också på andra områden där kostnaderna ökar och på biståndsavräkningarna.

Då frågade DIs reporter "Inom vilka andra områden än migrationen ser du att det är möjligt att spara?" Då svarar Magdalena Andersson  "Till exempel assistansersättningen och sjukförsäkringen".

Magdalena Andersson har alltså aldrig sagt att den stora strömmen av migranter hösten 2015 tvingar henne att spara in på assistans till svårt handikappade. Det är en alternativ sanning eller som jag skulle välja att kalla det, en lögn.

Att peka på att det borde gå att spara pengar på Assistansersättningen var inte särskilt kontroversiellt. Flera borgerliga debattörer hade redan pekat på att politikerna  borde försöka stoppa de skenande kostnaderna inom LSS och exempelvis sverigedemokraterna hade i sin budget för åren 2016-2019 redan bestämt sig för att sänka assistansersättningen genom att strypa kostnaderna för LSS..

Saxat från SDs budgetmotion 2016-2019 (sidan 159)

sd.se/wp-content/uploads/2014/09/SDbudgetprop2016.pdf

Som du kan se nedan så föreslog Sverigedemokraternas i sin budgetmotion att man i förhållande till Regeringens budget skulle spara 270 miljoner på LSS-kostnaderna (det är LSS som finansierar assistansersättningen). 

Avslutningsvis tycker jag att regeringen borde bedömas för vad den gör och inte för vad den spekulerar om att göra.  Nu med facit så kan jag glädja dig med  att regeringen varken sparade pengar genom att sänka assistansersättningen eller ökat statsskulden. Tänk om SD hade kommit till makten då hade det verkligen sparats på svårt handikappade...

Länk till artikeln i DI:www.di.se/artiklar/2015/10/22/magdalena-andersson-flyktingsituationen-inte-hallbar/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    K Kalle skrev 2017-02-24 10:46:22 följande:
    K Kalle skrev 2017-02-24 10:47:43 följande:
    Samma finansminister sade hösten 2015 att hon måste dra in på assistansersättning pga den stora migrantvågen. Går att läsa i Dagens Industri.

Jag ser att KillBill redan har försökt hjälpa dig med att komma tillrätta med dina missförstånd.

Perfekt, då slipper jag be om en länkSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Kalle
    KillBill skrev 2017-02-24 13:14:39 följande:

Det var inte vad Magdalena Anderson sa.

Jaså?

22 oktober 2015:

"Den unikt stora flyktingströmmen till Sverige slår nu mot de offentliga finanserna.

För Magdalena Andersson
    innebär den kraftiga kostnadsökningen att förutsättningarna för den ekonomiska politiken ändras radikalt.

?Vi kommer behöva båda låna och spara. - - -

Inom vilka andra områden än migrationen ser du att det är möjligt att spara?
    ?Till exempel assistansersättningen och sjukförsäkringen?, säger hon."

2016-2017:

Och vad har hänt? Regeringen har givit nya direktiv till Försäkringskassan och sjuka får svårare att få sjukersättning och handikappade får assistans indraget eller kraftigt minskat.
  • K Kalle
    FDFMGA skrev 2017-02-24 13:28:22 följande:
    K Kalle skrev 2017-02-24 10:47:43 följande:

Jag ser att KillBill redan har försökt hjälpa dig med att komma tillrätta med dina missförstånd.

Perfekt, då slipper jag be om en länkSolig
    Jag fortsätter att hävda att det är MÄRKLIGT att handikappade och svårt sjuka får assistanstimmar indraget när det tydligen går så bra för Sverige.
  • misil

Sanningen är att det går bra för majoriteten men att andelen som det inte går bra för ökar och detta har en direkt orsak av invandringen.
    Många säger att Sverige står inför en samhällskollaps vilket är en fel tanke eftersom då ser man ett samhälle som något statiskt och inte som något dynamiskt,men att vi står inför otroliga påfrestningar i Sverige där vi kommer få stå ut med betydliga försämringar inom offentlig sektor pga detta ser jag som en självklarhet.

• KillBill
    K Kalle skrev 2017-02-24 13:39:34 följande:
    Jag fortsätter att hävda att det är MÄRKLIGT att handikappade och svårt sjuka får assistanstimmar indraget när det tydligen går så bra för Sverige.
    Det märkliga är väl att du fortsätter att sprida en felaktig uppgift trots att jag har förklarat för dig att du har fel?

www.regeringen.se/debattartiklar/2016/10/regner-nej-vi-skar-inte-ned-pa-assistansen/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna