FDFMGA skrev 2019-04-18 12:01:01 följande:
Fädernas kyrka, typ - eller förfädernas
Apropå den gudomliga enfalden så borde du få medalj för dina försök att förklara skillnaden mellan en liten risk och en obefintlig risk för forumets högerflygelklaviatur.
Men något säger mig att du inte kommer att lyckas
Nu kommer jag inte ihåg vem det var som resonerade om risk/sannolikhet och konsekvens och menade att om konsekvensen var att hamna i skärselden om man inte trodde på den kristna guden så var det enda rätta att tro oavsett hur liten risk/sannolikhet var.
De skolade filosofer jag en gång i tiden pratade med om just detta ansåg att det var ett felslut, och att det hela berodde på att man inte ska ha med oändligheten som en variabel i sannolikhetskalkyler.
Jag har sett liknande logiska felslut i resonemang från undergångsprofeterna i denna tråd.
Ett annat felslut som stöts och blöts är att en persons faktiska upplevelser skulle gälla hela befolkningen. Det är befängt att tro på detta.
Det finns iofs en liknande funktion om man tittar på elmarknaden och marginalprissättningen av el-energi - all el säljs till den dyrast producerade elenergins kostnad trots att kanske 80-90% av elen producerats till liten del av den dyrast producerade elen.
Men marginalprissättningens funktioner/påverkan på elpriset för försäljning kan inte överföras till den risk människor faktiskt löper att råka ut för gängens och nätverkens dödliga våld och det visar sig att den inte heller kan överföras till hur trygga eller otrygga människors faktiskt känner sig.
Ett tredje felslut är det att mina känslor för eller uppfattningar om andra människors lidande skulle ha med den risk människor faktisk löper att råka ut för gängens och nätverkens dödliga våld.
Det är ju inte mina känslor eller avsaknad av känslor som ligger till grund för gängens och nätverkens dödliga våld. Det är att tillskriva mig alltför stor makt över världen och livet
Men stod det inte i ett inlägg att bara gud kan veta vad jag menar .. Det verkar vara en förveckling och misstagen av min identitet hos opponenterna. Jag är ju bara en människa liksom resten av oss