-
Nu är det ju inte ditt inre liv som bestämmer vad jag känner och har för åsikter. Fakta är fakta oavsett.tintin i kongo skrev 2019-08-29 23:53:36 följande:Du bryr dig inte ett smack om fakta kring hur många som dödas. Gång på gång skriver du att så länge det bara är kriminella och deras kusiner som mördas så gör det ingenting.
-
Jag har inte diskuterat oro, jag har redogjort för de risker sakkunniga säger att gemene man har i fråga om att utsättas för gängens och nätverkens dödliga våld.Snäll men inte tråkig skrev 2019-08-30 00:20:11 följande:
Men oron handlar inte enbart om att själv skjutas till döds. Det är väl ganska naturligt att skottlossningar i ens bostadsområde skapar ett starkt obehag i sig även om man inte känner någon omedelbar rädsla för att själv bli skjuten?
Alltså: Vi har fortfarande 15-årsgräns för vissa filmer på bio och det var inte så fasligt länge sedan vi hade statlig censur även av barnförbjudna filmer. Och då snackar vi alltså filmer, ofta med helt uppdiktade och påhittade scenarier. Ändå finns det en ganska allmän och utberedd uppfattning om att människor kan påverkas av att se grovt våld på film.
Med detta i åtanke är det väl inte det minsta märkligt av att människor påverkas , och då menar jag påverkas i betydligt starkare grad än av filmer av att se grovt och dödligt våld i verkligheten?
Herregud, många människor tycker att det är djupt obehagligt bara att se öppen droghandel i sitt bostadsområde och tar omvägar förbi de platser där den öppna droghandeln sker. Och att bevittna en skjutning är många gånger värre.
Utöver det finns det både när det gäller droghandel, skjutningar och diverse däremellan ofta hos "vanliga" icke gängkriminella människor en utberedd oro för att råka ha sett eller hört för mycket, och att andra ska veta att du råkat se eller höra för mycket. Den oron behöver inte alltid handla om att du ska få ett nackskott , att bli hotad eller få sina närstående hotade på grund av det man råkar ha sett eller hört är tillräckligt obehagligt det.
Och dessutom är det som jag tidigare varit inne på och försökt förklara för många så att även om man själv inte tillhör ett kriminellt gäng så kanske någon man känner och bryr sig om gör det, eller så har man någon man känner och bryr sig om som umgås med medlemmar i ett kriminellt gäng utan att delta i den kriminella verksamheten eller någon man känner och bryr sig om som bara råkar ha en likadan jacka och ett liknande namn som någon i ett kriminellt gäng.
Som sagt, det handlar ofta om så mycket mer än en uttrycklig oro för att själv avsiktligt skjutas till döds.
En del skribenter här sysslar med fear mongering och vill påstå att vi alla är i stor risk för att dödas i skjutningar. Jag säger att den risken är ytterligt liten och stödjer det på faktiska uppgifter. -
Ditt inre liv om vad jag tror har varken med vad jag faktiskt tror , tänker och känner eller med den faktiska risken att utsättas för det dödliga våldet.Snäll men inte tråkig skrev 2019-08-30 09:57:20 följande:
Men oavsett hur ointresserad du är av att diskutera oro eller känslor överlag så verkar det ändå som om du tror att information baserat på vad sakkunniga säger om hur stor risken att själv bli avsiktligt skjuten är ska påverka vad människor tänker, tycker och känner.
Och därför är det inte irrelevant att påpeka att rädslan handlar om mycket mer än rädsla för att själv bli avsiktligt skjuten.
Gör inte misstaget att blanda ihop presenterad fakta med budbärarens tankar, känslor och åsikter.
Vill du diskutera något annat än fakta om risken för vanligt folk att att skjutas av gängen så är det naturligtvis ok. Men tilldela inte mig tankar, åsikter och känslor från ditt eget inre liv. -
Strategi?Snäll men inte tråkig skrev 2019-08-30 16:41:23 följande:
Fortsätt med din strategi du. Men den är som du säkert redan har själv har märkt inte särskilt effektiv eftersom människor inte upplever dödsskjutningarna som ett problem enbart på grund av rädsla för att de själva avsiktligt ska skjutas till döds.
Effekt?
Skulle rader i en tråd på FL ha en effekt....
Vi har nog väldigt olika uppfattning om skrivandet på FL -
Jag håller med, självklart är skjutningarna ett problem och det skapar oro.FDFMGA skrev 2019-08-30 19:03:39 följande:Varje gång vi haft en dialog - vilket iofs inte är så många gånger - får jag känslan att det inte skiljer särskilt mycket i våra synsätt på samhället och dess problem - men att vi uttrycker oss väldig olika.
För övrigt så ser jag inte någon motsättning mellan att relatera till verkliga risker och att ändå ta människors oro på allvar, i synnerhet som det inte bara handlar om skjutningar och sprängningar utan framförallt om det gamla talesättet att det krävs en by för att fostra ett barn.
Vad blir det av de barn som växer upp i "byn" där kriminella ungdomar tillåts agera som de vill medan vuxenvärlden ängsligt tittar bort.
Och precis som du skriver så är fakta o antalet skjutningar och vilka som skjuts fakta som inte påverkas av oron.
Och precis som du skriver så kan man diskutera verkliga risker och ändå ta människors oro och känslor på allvar. -
Det är mycket troligt att det eskalerande interna dödliga våldet inom gäng och nätverk beror på att fler av dem beväpnar sig för att ha samma maktmedel som de rivaliserande kriminella. Det verkar dock inte påverka risken för att utomstående ska råka ut för deras interna dödliga våld.tintin i kongo skrev 2019-08-30 23:10:08 följande:Faktum är att antalet skjutningar definitivt påverkas av oron. Det är väl knappast någon sensation om fler beväpnar sig på orter där skjutningar är vanliga.
Det motsatta sambandet är dock ännu renare. Självfallet påverkas människors oro av antalet skjutningar. Folk förstår ju att dödandet bara är toppen av isberget.
Antalet våldtäkter i stockholm passerar nu 2000 per år. En kraftig ökning under 2019. Enligt uppgift blev över 100000 invånare rånade under 2017.
Så nog finns visst fog för oro alltid. -
Har du mer text att citera - det är inte alltid rubrig och ingress beskriver uttalanden så nyanserat som de sagts.K Markatta skrev 2019-09-01 12:41:57 följande:"Även utanför storstäderna växer risken för akut elbrist, enligt uppgift till Di. Ett exempel är Ystad, där det kommunala energibolagets vd nu trycker på larmknappen och kräver krafttag från regeringen och Svenska Kraftnät."
Vad har då ansvarig minister Ygeman (S) gjort i det här mycket bekymmersamma läget när elbrist hotar och när elbolag desperat trycker på larmknappen? Hittills har han endast tagit krafttag mot Norges regering när han antydde att de var nazister. I övrigt har han mest legat i hängmattan.
Om jag läser andra källor handlar det om att ystad får vänta 10 år på att få nätet för elöverföringen utbyggt - det är inte samma sak som att det är risk för eller finns elbrist för befintliga kunder,
Ystad energis VD uttalar sig så vitt jag ser om framtida expansion. Samma problem finns i tex stockholm.
En gång i tiden försökte man bygga bort el-användning och byta ut direktelvärmesystem tex, , nu ska allt elektrifieras och när laddstolpar till bilar kommer en masse så krävs det ett rejält utbyggt eldistributionsnät och elregionnät och eltransportnät. Lägg till att vi behöver mer elkraft dessutom. Dessa flaskhalsar är väl kända sedan lång tid och ngt som tex danskarna utnyttjade
https://www.nyteknik.se/energi/danskar-glads-at-elomraden-6419226 -
Vad är elbrist?Anton Chigurh skrev 2019-09-01 15:05:04 följande:Du menar alltså, padi, att någon elbrist i Skåne (och ävenså Ystad eftersom Ystad ju faktiskt är en del av Skåne....) det är egentligen fake news....!
Vad är risk för elbrist?
Vad är varning för risk om elbrist?
Frågar du mig om det finns områden i Skåne, tex ystad som har spänningfall, frekvenssänkningar eller blir bortkopplade pga otillräcklig elproduktion eller eltranmission?
Eller frågar du mig något annat Anton? -
Elbrist är en vid term, så om du inte kan specificera vad du menar kan jag naturligt inte svara på din fråga Anton.Anton Chigurh skrev 2019-09-01 15:17:08 följande:Menar du på fullt allvar att du INTE förstår vad som menas med, elbrist...!
I så fall, padi.....i så fall är det illa.
Jävligt illa.
Så, så illa är det inte. Det som är jävligt illa är väl att du inte kan säga eller vill säga vad du menar med elbrist utan grälsjukt letar efter en halmdocka.
Den elbrist som Ystads energis VD pratar om handlar så vitt jag kan läsa mig till inte om elbrist i betydelsen spänningfall, frekvenssänkningar eller blir bortkopplade pga otillräcklig elproduktion eller eltranmission utan om att eltransmissionsnät, regionnät och distribiutionsnät behöver byggas ut. Denna typ av elbrist, dvs framtida elbrist, finns på många fler ställen är i Ystad och Skåne.
-
Jamen, vad bra att du kunde specificera vad du menade och att du avsåg EN HOTANDE ELBRIST pga krånglande ställverk och ett ännu inte tillkommet tillskott av tysk el för framtida bruk. Var det så olikt det jag beskrev som en definition av elbristAnton Chigurh skrev 2019-09-01 15:45:14 följande:Jaha du padi....så nu är jag grälsjuk också. Du förnekar dig sannerligen inte. Herregud alltså...!!!
"Region Skåne hoppas att det krånglande ställverket i Hurva tas i drift och avstyr EN HOTANDE ELBRIST i Skåne. Hoppet ställs också till en ny likströmskabel från Tyskland.
Det framgår av den kartläggning av den skånska elförsörjningen som regionstyrelsen tagit fram och som nu ska ligga till grund för hur Region Skåne agerar.
I en rad artiklar har Sydsvenskan och HD beskrivit den effektbrist som hotar Skåne. De sydligaste delarna av Sverige har ännu femton år efter stängningen av kärnkraftverken i Barsebäck inte kompenserats för det effektbortfall som då uppstod.
Den regionala elkonsumtionen i Skåne är idag fyra gånger större än den regionala elproduktionen. Därför behöver Skåne elkraft utifrån antingen från norra Sverige, Tyskland eller Danmark."
Så ditt ojande över att jag inte skulle veta vad elbrist var - det var alltså inte alls grälsjukt - utan samma toner som du uppvaktar kärestan med kanske - Sammetslen framställan AntonAnton Chigurh skrev 2019-09-01 15:17:08 följande:Menar du på fullt allvar att du INTE förstår vad som menas med, elbrist...!
I så fall, padi.....i så fall är det illa.
Jävligt illa.
lika sammetslent som ovan tyckte jag att du var grälsjuk.. HERREGUD ANTON!!