• orzia1

BF Oktober 2016

Sabinac skrev 2016-10-13 08:22:47 följande:

Igår sen eftermiddag kom vår lilla lillebror ut till världen. 4 dagar innan beräknat datum.

Han föddes med navelsträngen runt halsen med 3 varv!!! Tur nog påverkades han inte av det de minsta och mådde bra från start.

Nu är det eftervärkarma som är lite jobbiga bara, någon gång nu under morgonen väntar en läkarkontroll och sedan får vi åka hem.

Usch, vilken tur att han inte var påverkad o allt gick bra. Stort grattis. Ja eftervärkarna är inte roliga. Tycker de blir värre för varje barn man föder. Jag går ju på regelbunden Alvedon o ipren 3 ggr om dagen men när eftervärkarna var som värst hjälpte det inte..

Hoppas dina snart ger med sig.
  • orzia1
    LisenB skrev 2016-10-14 06:08:35 följande:

Hej! Här ligger jag och väntar på snitt. Får träffa vår son på måndag!! Ni som precis fått barn, vad önskar ni att ni gjort innan barnet kom? Eller vad är ni glada att ni gjorde innan?

Ha det fint allihopa!

Spännande.. Denna gång orkade jag inte göra ngt. Men med min andra dotter så gick jag på bio innan hon kom, o ut o åt, sen som ngn skrev att det var ganska städat när man kom hem. Glöm inte att köpa hem bindor, det är ingen höjdare att behöva åka direkt o göra det.

Ska du göra snitt så se till att du har bekväma byxor med dig att åka hem i. Typ dina skönaste mammabyxor.
  • orzia1
    Tyret1501 skrev 2016-10-14 09:45:43 följande:

Någon som upplever att illamåendet har kommit tillbaka? Jag spyr inte men jag blir jävligt illamående, kallsvettig och snurrig och får lägga mig ner! Har en teori om att hormonnivåerna är superhöga och därav illamående. Andra är att jag är småsjuk och jag därför blir illamående då och då.. är det fler som känner så?

Har hört att illamåendet kan komma tillbaka i slutet av graviditeten. Jag mådde ju illa hela min så jag kan tyvärr inte säga hur vanligt de är med att der kommer tillbaka

Har du möjlighet så vila dig mkt

Kram
  • orzia1
    LisenB skrev 2016-10-16 11:35:52 följande:

Tack för fina ord! Ja så är det ju. Men jag har haft svårt under hela graviditeten haft svårt att knyta an och känna att det är någon. Just nu känns det för sjukt att det faktiskt kommer komma ut en bebis imorgon. Men jag hoppas att det kommer känns som att vi haft honom länge när han väl kommer ut :)

Gå från att ej ha barn till att ha barn. Det känns som livets största skiljevägg - kanske är det därför det känns så oöverstigligt och svårt? Idag är vi ett par, imorgon har vi barn.

Det kommer gå bra. Och det är en liten omställning men om ett tag kommer ni knappt ihåg när bebis inte var hos er. Lycka till
  • orzia1
    KissMeQuick skrev 2016-10-16 23:40:33 följande:

Vi ska vara på Akademiska till 06.00 . Hua blir att gå upp tidigt. Men underbart men lite läskigt att träffa den "lilla". Är beräknad till 26 okt men blir snitt pga myom. Det blir mitt tredje barn. Andra snittet. Fick information att akademiska ändrat medicineringen i ryggmärgsbedövning till två mediciner. Den ena bedövar under ks och sen tar den andra vid och sitter i 24 tim framat. Å det som verkar så bra det är att man slipper illamåendet under själva ks. Förra gången kräktes jag narkos ssk i ansiktet. Fy bubblan. Illamåendet kom lika fort som det gick över.

Ska bli skönt att slippa trycket från magen. Har kryckor nu på slutet för bebisen ligger på ena sidan. Har så ont så jag grinar vissa dagar.

Men då får jag önska Lycka till!

Lycka till du med
  • orzia1
    Tyret1501 skrev 2016-10-17 10:32:11 följande:

Hejhej! Det verkar vara lite oordning inom förlossningsvården i skåne nu! Hur har ni upplevt det (berättelser och erfarenheter)?

Läste om någon som för bara en vecka sedan blev hänvisad till kristianstad eftersom det var fullt i malmö, lund, ystad och Helsingborg. Sedan hade de i sista sekund fått plats i ystad då de ringt tillbaka efter att en plats öppnats.

Jag blir ju så stressad av sådant... jag har tvingat mannen att läsa på om hur man förlöser ett barn, får typ skaffa hem grejer och förbereda mig på att man kanske inte hinner in till sjukhus. Jag hoppas väll igentligen på lugnande historeier ifrån er!

Jag tror att de är lite upp o ner i förlossningsvården då och då. Var bor du?

När Ada föddes så prata de ju om igångsättning för oss på fred el söndag men de hade fullt så vi fick måndagen. Såg sen på tavlan att det fötts rätt många barn under helgen. De hade ej ledigt på bb så första natten fick vi sova på förlossningsrummet.

De sa att det var rätt många fler barn nu sep /okt men ingen jätte baby boom..
  • orzia1
    LisenB skrev 2016-10-19 09:38:28 följande:

I måndags kom han till oss! Vår Tage :) Vi är kvar på sjukhuset, det är lugnt och skönt här. Kanske åker hem idag kanske imorgon. Har inte pratat med bm idag än. :) alla mår va och det gick bra med snittet.

Grattis till Tage. Vad skönt att allt gick bra. Stressa inte hem från bb. Kram
  • orzia1

Man behöver ej väcka bebis var tredje timme senare när de är lite äldre och de går upp i vikt. Min dotter gick ner på BB och vi var tvungna att väcka var annan, var tredje timme o amma. De sa att vi skulle fortsätta med det i minst 2 v...

Men hon gick upp och BVC sköterskan sa att det gör inget om hon sover längre perioder. Så vi väcker henne bara var fjärde timme dagtid om hon nu sover så länge.

På natten sover hon ca 3-4 tim sen ammar jag henne. Men hon somnar om ganska fort och jag med. Dock kan jag ej sova på dagen när hon sover,

Förstår era känslor, men första tiden är det jobbigt, tycker det är fel att man inte pratar om det när man är gravid. I början är det som de är fast klistrade, men jag tyckte det vände vid 2-3 månaders när de är mer vakna o mer med man kan lägga de i babygym en stund.

Rekommenderar en bärsjal, då kan man ha bebis där medans man går runt hemma om man behöver fixa saker.

Och det är läskigt de första dagarna när partner återgår till jobb/studier, men ge det ngn vecka sen har ni rutiner för det med.. Stor kram

• orzia1
    eagle87 skrev 2016-10-28 14:08:01 följande:

Är så trött på att ligga i sängen dagtid när mamma / mannen passar bebisen... ligga O försöka somna O kan inte somna skapar sååå mkt ångest... samtidigt orkar jsg inte vara uppe O göra ngt när jag e sååå trött... ingen kraft i kroppen O känns som hjärnan är full med bomull.... dagarna blir nätter som blir dagar.. Han e 8 dagar idag.. i och med att jag inte spenderar mkt tid me han förutom amning och blöjbyte så känns de intr heller som vi knutit an... tycker inte heller amningen e mysig.... snälla hjälp...

Första veckorna och tom månaderna är jobbiga. Ibland tror jag inte man ska pressa sig själv att ligga och försöka sova om man inte kan sova. Nu vet jag inte hur din sits är, eller dina övriga intresse, eller din allmänna energinivå. Men finns det ngt du kan göra som ger dig avslappning? Läsa en bok, ta en lång dusch, gå mindre promenader osv...

Amningen är också i början hemsk, och vissa trivs inte alls med det. Det man bör tänka på om man slutar amma är att flaska också kräver sin tid och bebiswn behöver närhet oavsett vilket.

Jag ammar också liggande och känns det skrämmande så kan man tom typ ligga vid sidan/på babynest och amma när bebis ligger där, sen när den sover så kan man lägga sig sidan om. Ett råd är att försök stå ut, dessa veckor i början är jobbiga.

Ett annat tips är att bära i sjal, hade det till storasyster, men vi börja lite försent och fick ej in rutin. Har börjat med det nu när dottern är snart 4 v, och idag somna hon längre stund nästan två tim o jag kunde laga mat och småplocka, dessutom kan man man amma i sjal.

Kanske kan du pumpa ut så din partner/namn kan ge med kopp el speciell nappflaska för bröstmjölk. Då får du också lite avlastning.

Som sagt plåga dig inte för mkt med att du måste känna si och så, som sagt det är jobbigt i början, men det blir enklare och roligare. (Jag gillar inte alls bebis tiden ha ha, utan mer där kring halvåret trots alla trots perioder)

Kram på dig
  • orzia1

Har alla bebisar kommit nu? Eller är där ngn som har en envis bebis som ej vill komma ut?

• orzia1
    LovisaC skrev 2016-11-12 03:25:14 följande:

Min tjej har fortfarande inte repat sig från de 4 dagarna med järndroppar. Hon bajsar fortfarande svart, har fortfarande förstoppning och fortfarande väldigt ont i magen.

Som mamma till en till tjej som fick järndroppar vet jag hur jag ska handskas med detta. Det är inget nytt, liksom. Jag får bara plågade bebisar.

Mit magont gör jag detta;

Spädbarnsmassage. Det finns lite olika man kan göra. Att göra cirkulationsrörelser med händerna för att hjälpa tarmrörelserna, att stryka med varannan hand ganska hårt nedåt, att trycka barnets ben mot magen i 8 sekunder x3.

Pysventil. Pysventil eller termometer hjälper den mest bråkiga spädbarnsmage.

Sele/sjal. I de mest panikliknande skriken hjälper bara att guppa runt i selen. Barnet får sova ordentligt, öronen får vila, man får MYSIG närhet och mental avkoppling. Tyvärr verkar det inte funka för min sambo - det kan antingen vara för att han är hemskt frustrerad när hon skriker; eller för att han inte har bröst som ger magen ytterligare avlastning eftersom magen hamnar precis under.

Pumpa! Då kan ni få sova - och barnet kan enklare få i sig en lite större mängd.

Det är inget skamligt i att ge en flaska ersättning per dygn heller. De flesta som ger ersättning menar dessutom att deras barn sover längre på det ;)

Min man kommer inte överens med vår sjal, jag tror det är mkt med att han inte riktigt är övertygad, trots han ser hur lugn dottern blir med mig i den. Men jag får köpa hur många sjalar jag vill så jag är nöjd oavsett om han bär i de eller ej
  • orzia1
    Sabinac skrev 2016-11-21 13:07:46 följande:

Hallå alla mammor!

Nu tänkte jag fråga om lite tips.. vi har börjat få endel frågor om julklappsönskningar till vår lille son. Jag tycker det är jätte svårt att önska någon till en så liten och än så länge omedveten bebis.

Personligen tycker jag att det inte behövs några julklappar alls denna jul. Men sen finns det ju släkt som inte accepterar ett sådant svar och för att vi ska slippa sitta och öppna massa små paket som är köpta bara för köpandets skull så undrar jag om det finns några bra saker att önska sig till en såhär liten bebis?

Vi har sagt åt folk att inte köpa så mkt till Ada detta år, bättre de för över till ett sparkonto.

Annars så tips som vi ska önska oss av ngr släktingar

Bumbostol med bord

Enklare babysitter (har bara en stor babysitter/gunga)

Mei tai bärsjal/sele

Presentkort i en babyaffär så vi kan köpa en ny bilstol nästa år när hon ska byta storlek

Barnstol från IKEA att sitta i vid matbordsaker

ta när hon blir äldre

Leksaker från ca 6 månader

Potta

Andra tips om ni ej har, och vill ha det.

Babygym

Bärsjal/bärsele om ni vill ha det

Åkpåse till vagnen

Kläder

Förvaring till alla babyleksaker

Gunghäst

Hoppgunga

Gåstol

Blöjor (kanske trist o önska sig men sååå användbart) min kompis önska sig det o fick blöjor för 3 mån fram...

Alt presentkort på ica el annan affär så ni kan köpa förbrukning saker

Badblöja

Badleksaker
  • orzia1
    LovisaC skrev 2017-01-10 22:37:29 följande:

Det brukar bli så, livet knackar liksom på i samband med en graviditet. Förlossningen öppnar dörren och sen är det bara att hänga med :)

Jag har båda mina barn hemma och är ledig varannan vecka. Det är full rulle 06-20, sen är jag cirka jättedöd. Lillbarnet (4 månader den 14/1) hade nyss RS och spenderade mestadels sin missnöjda tid på natten. Jag sov ungefär 4 timmar per dygn i en vecka, blöööö.

Nu är hon dock på bättringsvägen, bara hosta kvar, så hon sover ungefär 23-05 igen. Äter, somnar om till 08.

På dagen är hon ibland vaken massor, ibland sover hon mest då också.

Denna vecka introducerar vi ersättning! Hittills har hon, i FYRA månader, bara fått utpumpad bröstmjölk. Jag är fantastiskt stolt över hur länge jag orkat! 3-4 timmar per dygn vid pumpen oavsett om jag jobbar eller är hemma - plus matningar av både bebis och 2.5-åring. Nu vill jag frigöra tid att lägga på barnen!

Oj oj, ja du ska vara imponerad och stolt över dig själv. Jag hade aldrig orkat, jag tycker det är fullt tillräckligt när jag pumpar när det spänner. Ammar dock hela tiden, har blivit lite mer regelbundenhet och inte lika mkt varje timme. Går lite längre mellan stunderna här
  • orzia1

Hör går det också bra. Dottern är lik min första dotter i sättet, sover bra på natten, vaknar en gång o ska ammas. Men hon sover knappt på dagen, visst de är en dröm att hon sover bra på natten men hade önskat hon sov ngn timme sammanhängande dagtid så jag får lite paus. Har henne i sjal för att få ngn chans att göra ngt. Vagnen somnar hon i men vaknar så fort den står stilla.

Svar på tråden BF Oktober 2016