• orzia1

BF Oktober 2016

LisenB skrev 2016-06-20 08:24:57 följande:

Har ni fått moderakapsintyg?! Jag fattar inte när man skulle få det..

Jag ska ta upp det med min bm när jag ska träffa henne nästa gång om ca en v
  • orzia1
    Anonym (Rådvill) skrev 2016-06-20 14:39:52 följande:

tack för tipsen! Förmodligen har den ju förvarats i förråd som jag hoppas varit torrt. är det mögel så ser jag väl det hoppas jag. och det med hjulen och bromsen var ju bra också , tack! känner mig som en total rookie. :) ska ev köpa deras gamla barnsäng också. så får kolla klädseln där, annars får jag väl slänga den och köpa ny. stommen kan ju knappas vara så sliten, antar jag?

Om du ska köpa deras barnsäng så köp ny madrass... Det sa min bm till mig för 9 år sen, råden kan ha ändrats men då sa hon att det var bäst för en bebis att ha ny madrass som ej är formad efter en annan bebis/barn... Som sagt råden är kanske andra nu.

Ja mögel borde du se, kolla kanterna extra noga i vagnen.
  • orzia1
    TredjeBullen skrev 2016-06-22 11:12:29 följande:

Har lite funderingar då jag inte varit med om detta under mina två andra graviditeter...

Igår kväll hade jag (tror jag) rejäla sammandragningar, magen blev hård o smärtade lite o som strålade bak i ryggen ner i svanken. Gjorde faktiskt lite ont. Detta kom o gick under nån timmes tid. Är detta nåt som e vanligt? Jag är i vecka 23 (22+5).

Man får mer sammandragningar när man väntar nr 2,3,4 osv... Och de kan börja tidigare.. Om de inte går över med vila och Alvedon så bör man kolla upp det
  • orzia1
    mttp skrev 2016-06-30 14:08:37 följande:

Hej tjejer. Är det fler som är inne på v 25+5 å där omkring.

Tänkt3 angående om foster rörelserna.. hur ofta ska man känna av det för att vara ok. Jag känner ca 1-2 ggr per dag. Låter ganska lite? Känner ni mkt? Verka som min gosse är väldigt lat hähä

Till mig har de sagt att det är först efter typ v 28 som man kan ana ett mönster med rörelserna, dvs veta om bebis är mest aktiv på dag el kväl.... Sen beror ju även moderkakans placering på hur starkt man känner...
  • orzia1
    Satelliten skrev 2016-07-02 13:59:16 följande:

Hej alla! Hur mår ni?

Hur länge kommer ni vara lediga innan beräknad bf?

Särskilt ni med kontorsjobb.

Ni med mer fysiskt krävande jobb behöver säkert sluta jobba tidigare.

Jag är fortsatt sjukskriven och har börjat acceptera att jag kommer vara det tills hon kommer i oktober.

Tyvärr, saknar att jobba något fruktansvärt.. Men hade jag ej varit sjukskriven så hade jag tänkt jobba till månaden innan och varit hemma 25% från mitt ena jobb som är fysiskt ansträngand.. Min man har ca 3 v semester och sen ytterligare 15 dagar "prostdagar" han kan ta ut ,, dessa 15 får ej tas ut direkt efter varandra ,, så han ska ta ut 3 av de dagarna innan sem och sen 3 dagar direkt efter semestern ,, så då får han typ 5 v semester (han måste in och jobba ngn helg i den perioden) han kommer ta ut detta i samband med att Ada föds, han har redan nu förberett sin kollega på att han ska ta ut detta plus de tio pappadagarna någon gång i okt men ej de exakta datumen, han kommer dock minska på sina begravningar och gudstjänster och vigslar och dop från och med mitten av sept så att han kan vara tillgänglig om något händer och jag ringer hem han

Dock har jag redan nu fått prematura värkar med lite påverkan av tappen så vi får se när hon kommer, och då får han göra om allt men vi hoppas på att hon stannar inne tills sept i alla fal....
  • orzia1
    Anonym (Uh) skrev 2016-07-04 21:18:34 följande:

Jag får seriöst panik.

Min partner lyckas inte hitta något jobb och får därför socialbidrag.

Jag kommer att få ut ca 11.000 när jag är föräldraledig.

Med hyra och utgifter så finns det inget kvar..herregud hur ska vi göra?!

Ska jag be min partner flytta ut så att jag kan ta ut bostadsbidrag , FAN det vill jag ju inte:(

Det låter fruktansvärt jobbigt, har du räknat med att ni även får barnbidrag? Inte så mkt men ändå 1000 kr. Sökee han alla jobb som går att söka? Även sådana med pendlingsavstånd? Kräver ju dock kommunala kommunikationer eller körkort.
  • orzia1
    Alvsten skrev 2016-07-05 20:53:23 följande:

Börjar bli så vansinnigt rädd för förlossningen! Har alltid varit förlossningsrädd men nu när jag vet att det närmar sig börjar jag känna mig pressad. Får typ panik. Och det hjälper ju knappast att Aftonbladet har en specialgranskning av bristerna inom förlossningsvården just nu, och att jag läser Födelsevrålets rapporter hela tiden. Läste nu att närmare 30 akutsjuksköterskor sagt upp sig här i Uppsala där jag bor...

Funderar på om man kan åka till något annat land och föda barn?

Inväntar remiss från Aurora men de har tydligen extremt ont om tider här i Uppsala...

Hur är de,, är det ditt första ??

Jag var jätterädd när mitt andra barn skulle födas (mitt första dog. ) Jag fick tid hos teamet för förlossningsrädda prata genom mkt vad det var jag var mest rädd för. Jag läste hundatals förlossningsberättelser, den ena hemskare än den andra, mina vänner gjorde det inte bättre heller

Förlossningshistorier blir lätt som männens fiskehistorier, och därför berättar jag så ofta jag kan om min alldeles perfekta förlossning. Den gick jättebra och det var så häftigt hur kroppen arbetar. Jag var också rädd för att spricka ,, skrev i mitt brev hellre sydd ett stygn för mkt än för lite ,, fick 3 istället för 2 stygn. Jag skrev in i förlossningsbrevet vad jag var mest rädd för.

Risken för stora bristningar finns där o min kompis råka ut för en av de värsta för ca 8 år sen. Hon stanna på BB i minst 10 dagar för att understryka dels vilka problem hon fått och nöjde sig inte med att det läker ihop annars hör av dig om en måna.. Hon skrev inte ut sig förrän hon hade en tid inbokad hos dr för återbesök ngn månad senare. Hon hade en jobbig period efteråt ,, men det jobbiga för henne var hennes man som inte avlasta henne så hon fick läka. Nu var det en annan kompis som var arbetslös som kom hem dagtid och hjälpte henne så hon fick vila och läka .. Hon behövde en till op sen var det som innan.

Sen är det viktigt att man är inställd på att underlivet blir förändrat efter en förlossning oavsett hur mkt man spricker jag var jätterädd att kolla i en spegel efteråt.

Sen ett tips också prata mkt med din partner om vad du är rädd för så han kan föra din tala om du inte kan få fram i stunden vad du tänker på
  • orzia1
    trex2013 skrev 2016-07-06 13:26:58 följande:

tack för ditt inlägg! jag väntar också mitt första och vill helst föda vaginalt men är otroligt rädd för alla komplikationer som kan uppstå både för mig eller barnet. :(

har inte tänkt så mkt på det tidigare men oktober och BF börjar närma sig med stormsteg..! försöker undvika läsa alla skräck historier men samtidigt vill jag ju veta vad som kan hända så man vet att det inte är normalt och hoppas att jag orkar stå på mig om komplikationer uppstår efteråt.

Jag tyckte det var så otroligt mkt fokus på graviditeten och förlossning men det togs aldrig upp på BM ttäffarna eller mamma gruppen innan förlossningen om vad som händer efter. På min förberedande manmagrupp så ägnades det typ 20 min med att prata om förlossnings depp och att man får bryta ihop om barnet bara skriker och det bästa är att lämna det i sängen om den skriker så man ej får för sig att skaka i ren frustration ... Men det nämndes inget om att man var öm, avslaget som inte var så trevligt. De första dagarna efter förlossning var jag så öm så jag kunde bara kissa i duschen.

De fråga aldrig mig om jag bajsat efter förlossninge,, låg ändå kvar ca 5 dagar på BB kom hem och kunde ej bajsa blev så för stoppad så i panik fick jag ringa min pappa som fick köpa lavemang. Jag har aldrig haft sån kraftig förstoppning inna,, snarare tvärtom. Denna graviditet är jag extremt för stoppad pga min medicin har fått laxerande medel som jag tar varannan dag för att få det att funka

Har sagt åt min man att jag inte kommer lämna BB innan jag bajsat för den upplevelsen hemma själv i badrummet gör jag inte om

Och då hade jag en enkel bristning bara

Ja som sagt man kan ju brista rejält, men jag tror ändå det är bra att frågan lyfts och man blir mer uppmärksam och kräver hjälp tidigt om man drabbas av det
  • orzia1
    trex2013 skrev 2016-07-06 16:11:13 följande:

oj oj vilken upplevelse för dig! jag hoppas verkligen att det går bättre denna gång för dig och att magen kommer igång (för mig själv också för den delen). hade inte heller någon aning om att man kan få eftervärkar efter förlossningen?! Fy vad jag gruvar mig men samtidigt längtar jag ju efter lillgubben. kommer du föda vaginalt även denna gång?

Ja det kommer jag försöka föda vaginalt som sagt min förlossning med dottern var alldeles perfekt Är som jag säger till folk föder gärna 20 barn om jag hade kunnat skippa att vara gravid men det funkar ju inte så

Ja man kan få väldigt kraftiga eftervärkar men jag tror man kan ta ipren om man ammar

Jag längtar till förlossningen då denna gången är sjukhuset jag ska föda på med i en studie om vattenförlossning och om allt är bra så får jag föda i vattnet ville göra det med dottern men då var det förbjudet

Men egentligen längtar jag mest till typ nyår då hon är ngr månader och man kommit in i lite rytm De första månaderna kan vara jobbiga med lite sömn och ömma bröst
Svar på tråden BF Oktober 2016