• LisenB

BF Oktober 2016

Igår var jag hos barnmorskan igen! Vi fick med oss intyg att skicka till försäkringskassan och hon kollade glykos, blodtryck och meddelade järnvärden - allt var superbra! Jag är dock Rh negativ så de tog ett test för det. Bara att hoppas att det inte påverkar!
    Nu ska jag tillbaka om fyra veckor och sedan varannan vecka! Känns mycket men också bra. Det känns ju att det närmar sig.

Jag känner fosterrörelser flera gånger per dag. BM sa att de "nu" skulle informera om att om man inte känner fosterrörelser mer än en gång per dag så skulle man ringa in. Det verkar vara nytt att de ska informera om det alltså. Men hon sa också att man inte känner rörelserna alltid när man går runt på dagarna, men att man kan ta en stund till att bara slappna av och koncentrera sig på att känna.

• LisenB
    Satelliten skrev 2016-07-02 13:59:16 följande:

Hej alla! Hur mår ni?

Hur länge kommer ni vara lediga innan beräknad bf?

Särskilt ni med kontorsjobb.

Ni med mer fysiskt krävande jobb behöver säkert sluta jobba tidigare.

Jag tänkte gå typ tre veckor innan, 1 oktober och är beräkna 22 oktober. Tänkte ta föräldradagar då, eller bara ta ut någon/några dagar per vecka.. Har inte funderat så mycket på hur de dagarna ska tas ut bara att jag ska gå! ;)
    Jag är redan trött på jobbet men kanske för att semestern stundar. Sen sex veckor jobb kvar innan FL.
  • LisenB
    LovisaC skrev 2016-07-05 06:16:03 följande:

Är det bara jag som tycker att fosterrörelser under dagen är irriterande? Haha

Min fia ligger allt som oftast med fötterna nedåt och karatesparkar på antingen min livmodertapp eller nerver som måste sitta ihop med klitoris. Det första gör riktigt ont (öm tapp) och det andra är bara riktigt jobbigt - rätt som det är sticker det till något hemskt i klitoris ;D

Hon har haft ett mönster sedan ungefär en månad tillbaka (23+nått idag bara) medan min tvååring aldrig hade ett mönster. Tvååringen hade moderkakan fram och inte ens veckorna innan hon kom kände jag henne varje dag. Ändå kunde de knappt mäta henne vid TUL pga aktivitet... Det var inget fel på henne; på neonatal fick vi beröm över hennes utveckling och flera sa "hon beter sig precis som om hon vore fullgången" trots att hon föddes i vecka 33.

Moderkakans placering spelar JÄTTESTOR roll.

Jag känner som du! De senaste två veckorna typ har han mestadels sparkat neråt, det känns som det kan sticka ut något ut vaginan när som. Obehagligt och gör ibland ont. Ibland funderar jag på om jag har försvagad livmoderhals eftersom jag känner så...

Men däremot så tycker jag det är ganska bra att han sparkar, någon dag då och då rör han sig knappt och då blir vi oroliga. Så han får gärna  hålla på för mig :)
  • LisenB

Så roligt att höra om allas pågående graviditeter!

Vi valde att köpa en begagnad vagn på blocket. Kändes skönt att inte lägga så mycket pengar på det, då det är så mycket annat som behövs också känns det som!

Ser verkligen spännande  ut med 3D-bild!! Då ser man ju verkligen personen inne i magen. Vi får väl vänta på det till fördelsedagen :)

Är det någon av er som har foglossning? Jag har börjat känna av fogarna lite nu i v. 25 i ryggen/svanken/svanskotan. Jag tänker att "nu brakar det lös" men det kanske kan hålla sig så här lite lätt också? Eller blir foglossning alltid värre? Kan det onda försvinna (jag förstår att själva bäckenuppluckringen inte försvinner)?
    Vi ska på semester två veckor nu och det vore supertråkigt att inte kunna gå alls (långt) typ och ha väldigt ont.

• LisenB
    Lilla Luna skrev 2016-07-07 11:59:18 följande:

Jag ska inte klaga, har en superbra graviditet utan några som helst krämpor eller så. Mått toppen hela tiden. Men nu har jag fått ett litet bekymmer. Sen några veckor tillbaka har brösten börjar läcka råmjölk. Först ena och nu andra. Det blir en del under dagen. Känns inte så fräscht... Imorse vaknade jag och hade två stora blöta fläckar på tröjan jag sover i, det nästan rann ur ena bröstet. Eller ja, det droppade ganska mycket. Finns det något jag kan göra för att underlätta för mig själv och få känna mig lite fräschare?

Är typ livrädd för mjölkstockning såhär tidigt också, eftersom det tydligen är fullt i brösten.

oj, det måste vara tidigt att få. Jag har ibland några intorkade små flagor med råmjölk, som lagt sig som i groparna på bröstvårtan. Så inte alls som du!
    Skönt att slippa krämpor. Jag var så självsäker och trodde jag skulle slippa länge till men inte då. Ta det försiktigt! Jag bar en matkasse och sen var det kört. Och jag skulle själv säga att jag är vältränad och stark (dock inte direkt lättvikare, kanske spelar det också roll).

• LisenB
    Lilla Luna skrev 2016-07-07 15:17:24 följande:
    Cyklade 16km igår, med paus efter 8km. Kom på sen att det kanske inte var en superbra idé men det gick. Jag tar för lätt på allt. Vecka 23.

Får tvätta mina bhar hela tiden för de är fulla i fläckar redan efter halva dagen. Så sjukt mycket läcker de..
    Ja det måste vara speciellt att de läcker så mycket.. Väldigt ovant.

Cykel som är rätt inställd (höjd på sadel) ska ju inte vara några problem om man inte har jätteont. Det är bättre/skonsammare att cykla än att promenera..
    Vi ska ju ut och resa i europa om en vecka och jag tänker att vi ska ta oss fram på cykel mycket. Jag har även 12 km på cykel till/från jobb som jag cyklar då och då och då känenr jag inte ens något. Värre att stå, gå och sitta.
  • LisenB
    Lilla Luna skrev 2016-07-07 17:03:26 följande:

Jag har två hundar och brukade gå runt 1mil på em med dem. Nu har det dock inte blivit av så jag kan känna av ibland då vi kommer iväg på längre turer. Men ska köpa nya promenadskor när lönen kommer så kanske vi kan promenera som vanligt igen. Ifjol på semestern gick jag drygt 3mil om dagen men så blir det inte i år. Måste lyssna på kroppen nu. :)

Lyfta tungt är typ vardag för mig. Jobbar på förskola med småbarn som ska upp i famn nu och då. Men jag tänker till lite extra och undviker en del lyft och lyft av en del lite tyngre barn i den mån det går. 

Måste prata med barnmorskan då vi ska dit om en vecka. Om det kommer såhär mycket råmjölk nu, hur mycket kommer det inte sen?

Va skönt att du fortfarande kan använda din kropp! Det är pest att behöva gå runt och vara så försiktig hela tiden. Minsta lilla grej så får jag ont i ryggen... (Men har som tur var inte ont hela tiden (än?) )
    Decibel84 skrev 2016-07-07 19:00:49 följande:

Den här otroliga oron jag får ibland över att bebis inte buffar.
    Har ju bara känt två sparkar...tror jag?...resten typ knackningar.
    Nyss låg jag på sängen en bra stund och vände och vred mig, inget...nu när jag skriver kom det två buffar...men fan tänk om det är tarmarna?

funderar på att ringa förlossningen och få komma in och göra typ ctg eller vad det heter och lugna mig

Åh, jag förstår verkligen! Har du varit hos barnmorskan/ultraljud och kollat så allt ser bra ut? Jag var hos BM efter ultraljudet, för två veckor sen, och hjärtat tickade på som det skulle så det känns skönt. Men självklart kan allt ändra sig. Och vad är egentligen minskade fosterrörelser? Man skulle uppfinna och lansera en digital mätare som mätte frekvens och styrka på alla rörelser..

• LisenB
    Eili skrev 2016-07-09 10:33:01 följande:
    Skönt att du känner av bebisen igen och att du kan vara lite lugnare :)
    Jag skulle definitivt bli en sån som blir beroende av en sån där apparat som man kan lyssna på hjärtat med :)
    Idag har den bara vänt på sig i magen typ, inga sparkar eller något som jag brukar känna. Önskar man kunde göra ultraljud hemma! ;)
  • LisenB

På torsdag är det bara 100 dagar kvar för oss! Det är ju visserligen många dagar det också men också bara tre månader!!

Vad har ni andra för tankar i för förändringen? Vi har inga barn innan och känner typ inga i vår närhet med barn. Det är så svårt att ta till sig. Det gör mig mer tveksam och orolig om hur allt ska bli. Någon som har några bra tankar och idéer?

• LisenB
    Alvsten skrev 2016-07-10 23:54:29 följande:

Ja antagligen sprutar det hormoner ur öronen på mig... Men säger man "Hej tjockis!" till en när man är gravid? Och jag är inte tjock, men visst har jag såklart fått en ganska stor bebismage. Blev så jävla sur..

Nej!! Verkligen inte, jag har blivit sur för mindre, att alla ska fråga saker hela tiden. Och att de bara räknar med att jag ska börja äta mer onyttigt, tycka allt är jobbigt och bli helt handikappad fysiskt bara för att jag är gravid. "Allt är tillåtet när du är gravid". Ja, tack för omtanken men jag är liksom jag fortfarande. Jag säger knappt något i fikarummet längre för då ska alla hela tiden kommentera och koppla det till graviditeten.
    Hoppas det inte händer igen för dig!
Svar på tråden BF Oktober 2016