• LisenB

BF Oktober 2016

Jag läcker ingen mjölk men har fått början till bristningar på magen. De är inte röda än men känns på huden :(
    Jag hade såklart hoppats jag skulle slippa.. Jag fick jättemycket i tonåren och hade ganska stora komplex för dem, på låren och höfterna då mest. Nu tycker jag se är ok men inte direkt snyggare än att inte ha massa ärr. Hoppas ni har mer tur än jag!

• LisenB
    SvChris skrev 2016-07-12 15:53:14 följande:

Har du testar olija, jag använder mig av en två gånger om dagen, än så länge har jag inte ett märke, men sen vet jag inte om det är tack vare oljan eller ifall det är kroppen, men tror iallafall att det inte blir värre av oljan iallafall ..

Ja jag har mandelolja, har smörjt typ varannan dag då det passat.. Får va mer noga om det kan lindra. Det sägs ju bero på hormoner (det är därför man får dem i tonåren) men kanske går det att göra lite mindre eller något. Har du någon bra rutin?
  • LisenB
    TredjeBullen skrev 2016-07-13 08:27:00 följande:

Detta lär bli ett klagoinlägg tyvärr... Men fyyyy... Jag kan inte njuta av graviditeten längre... Foglossning från helvetet känns det som. Jag sover knappt nåt längre, så fort jag rör mig i sängen så gör det ont...sitter jag för länge så gör det ont...rör jag mig för länge så gör det ont...vilar jag för länge så gör det ont... Så i princip så gör det ont hela tiden. Foglossningsbältet gör varken från eller till. Det enda som mildrar smärtan litegrann är en varm vetekudde.

Nån grav penning fick jag inte pga mitt jobb inte anses vara tillräckligt tungt. Som tur e; jag går på 5v semester nu. Jag kan ta dagarna i den takt jag mäktar med.

I mitten på augusti blir det läkarbesök o förhoppningsvis sjukskrivning resten av graviditeten.

Vad har du för jobb? Jag går på semester nu och kommer tillbaka i mitten av augusti, då 6 veckor kvar som jag planerar med att jobba. Jag funderar dock på att på något sätt inte jobba så mycket då. jag är såå trög i huvet just nu och trött och ont i ryggen. Jag har ett ansvarsfullt kontorsjobb och sitter, står och går (men inte "tungt" på det sättet alltså). Jag får säkert inte semester då det är mycket att göra i aug/sept.. Kan man sjukskriva sig själv en vecka 50%? eller är det bara för hel sjukskrivning? Jag känner helt enkelt inte att jag klarar av jobbet just nu..
  • LisenB
    Mabo90 skrev 2016-07-13 15:05:00 följande:

Lite träning gör susen för fogarna tro mig. Jag har inte alls ont längre och det är för träningen skull. Det finns några lätta övningar man kan göra hemma på mattan just för foglossning och även om det känns under tiden så här det verkligen hjälpt mig. Innan var jag nervös över hur det skulle gå men nu känner jag ingen smärta alls

Hur ofta tränar du? Jag gör några övningar typ två gånger i veckan men man kanske aka göra varje dag? Det är ju ganska lätta övningar för rygg och bäcken typ
  • LisenB
    Decibel84 skrev 2016-07-13 20:30:15 följande:

Nån som tänkt använda sig av jämställdhetsbonusen när ni är lediga?

Vad menar du? Pengarna ska vi väl använda när de kommer. Men vi får inte  ut dem förrän maken har varit föräldraledig några månader, då börjar de betalas ut varje månad tror jag.
  • LisenB
    Mabo90 skrev 2016-07-13 19:18:29 följande:

Det blir oftast inte mer än 1-2 ggr i veckan tyvärr. Hoppas på att hinna mer nu på semestern. Men då kombinerar jag styrketräning med lättare övningar för bäcken. Ex stå på alla fyra och lyft vänster hand och höger ben osv. Och knäböj med lättare skivstång. Dessa två tycker jag har hjälpt mig jätte mycket

Ja det är typ vad jag gör. La ner knäböjen men det kanske går att göra några lättare sådana.. och sen att stå på alla fyra och suga in magen uppåt och hålla i fem sek. finns många bra träningspass på internet tycker jag. Man ska ju dock göra dem också. ;)

• LisenB
    Meriall skrev 2016-07-13 19:52:46 följande:

Hur känns det att ha foglossning? Var gör det ont och på vilket sätt? Jag har ju fått barn innan men förstod aldrig om någon av smärtorna jag hade då/har nu är just foglossning.

Jag har också ansvarsfullt kontorsjobb, är psykolog så sitter hela dagarna men måste ju vara 100% närvarande och alert. Det går sådär med järnbristen och därav tröttheten jag har men försöker att inte boka in någon patient så sent på dagen utan skriva journal eller något istället då. Jag ska jobba ända fram till två veckor innan födseln är det tänkt så får se hur det går med det... har projekt som är viktigt att avsluta innan semester + föräldraledighet så det måste gå på något sätt. Har inte så ont ännu... ibland så börjar det liksom ila och slita på sidorna under magen och då får jag vila men annars kan jag gå hem från jobbet en halvtimme också :) Dock får jag ibland ont under högra bröstet och det är riktigt jobbigt. Liksom brännande och varar länge. Har ingen aning om vad det kan vara men jag hade likadant med förra barnet (fast då kom det först sista månaden) och så hade jag känselbortfall där i typ ett år efteråt. Konstigt.

Ja jag har ingen järnbrist men är trött och slö i huvudet ändå just  nu. Kanske för att semestern närmar sig men jag har egentligen ingen lust att komma tillbaka efter semestern heller. ORKAR inte ha detta chefsansvar som jag har just nu. Som du säger, på och tillgänglig hela tiden. Ska lösa alla problem som kommer upp och vara pedagogisk och klartänkt..
  • LisenB
    Decibel84 skrev 2016-07-14 18:09:58 följande:
    det jag menade är om någon tänkt dela upp föräldraledigheten så att man får bonusen.
    De flesta jag pratar med ska ta ledigheten mestadels själva , och mannen ska vara hemma en kortare tid.
    Jaha :)
    Vi delar så jag har inte tänkt på det mer än så.
  • LisenB
    orzia1 skrev 2016-07-14 21:58:21 följande:
    Tänk på att efter barnet är 1 år så måste man antingen ta ut fullt antal dagar i veckan (5 dagar) eller om man tar ut färre antal dagar så måste man jobba resten av dagarna

Står mer om det på försäkringskassan.
    Oj, ja vi ska ju vara hemma mer än ett år. Jag 10 mån och maken 10 mån efter det. Vi tänkte ta ut 4 dagar per vecka. Måste vi börja ta ut mer dagar när den fyllt ett?
  • LisenB

Hur är era fosterrörelser? Bebisen rör sig verkligen mindre nu de senaste två veckorna. Idag har jag bara typ känt att den vänt på sig eller något. Brukade alltid sparka på fm, em och kväll förut, när jag låg ner oftast.

Svar på tråden BF Oktober 2016