• Anonym (Ensam)

Vad tycker ni om min sambos beteende?

Jag känner mig så ensam. Fick reda på i förra veckan att jag är gravid, vilket är det sista jag önskar mig just nu. Är otroligt nere och är rädd för aborten då jag hört att det ska göra väldigt ont osv. Är i v.7. Ber min sambo ringa till gyn för att boka en tid åt mig för att jag vill inte gå igenom allt detta själv. I fredags hade han någon ursäkt men lovade att gå upp tidigt när de öppnade telefonväxeln idag (07.00). Han gick inte upp som lovat och nu kan han inte ringa på hela dagen eftersom han inte kan prata om sådant på jobbet. Bad att han går ut från jobbet i 2 minuter för att ringa, men tydligen går inte det. Bara ursäkter. Känner mig så ensam. Vad hade ni gjort i min situation? Problemet är mitt i slutändan så nu ska jag ringa och boka en tid för abort och sedan får vi se vad jag gör med slyngeln till sambo.

• Svar på tråden Vad tycker ni om min sambos beteende?
  • Monkii

Ok du vill ha hans stöd o sympati o det förstår jag men man kan inte tvinga fram sånt genom att spela hjälplös. Man kan dessutom inte förlota sig på folk som inte visar sympati att ta tag i viktiga saker åt en.

• Anonym (S)

Visst, ringa måste du ju tyvärr göra själv. Fattar dock inte hur alla i tråden tycker att du ska ta ansvar för din sambos känslor när du uppenbarligen behöver allt stöd du kan få! Abort är ingen struntsak och är man partners måste man ju kunna stötta varandra när man mår dåligt. Vid en abort är det du som får dra det absolut största lasset. Att ta med sig en kompis istället till aborten tycker jag är absurt. Det är din sambo som ska vara med och stötta, oavsett hur dåligt han själv mår i situationen. Annars är han en stor egoistisk skit.

Kanske överreagerar lite, men vafan. Man ska ställa upp för sin partner! Det är inte bara kvinnan som ska ta hand om allt känsloarbete.

• Anonym (hyuj)
    Anonym (Ensam) skrev 2016-01-25 12:26:27 följande:
    Han brukar inte prata om känslor alls. Han vill inte ha barn och tycker att det är skönt att jag vill göra abort. Därför tycker jag att han har möjlighet att stötta mig mer. Abort hemma vill jag inte göra, det låter läskigt men hänger han inte med till sjukhuset så ber jag honom att inte komma hem förrän han funderat över hur man tacklar saker ihop som ett par.
    Ok, inte konstigt alltså att han tar detta med en klackspark. Är det en sådan man du vill leva med? Om inte så måste du få honom att förstå att detta inte är acceptabelt för dig så får han avgöra om han vill ändra på sig eller inte. Uppenbarligen anser han att detta inte är något han vill stötta dig i, iaf inte så länge någon kan böra undra vad som står på så han måste förklara.

Vill han aldrig ha barn eller bara inte än? Vill han aldrig ha barn bör han ta sitt ansvar och göra en vasektomi. Annars riskerar han att en vacker dag stå där med ett barn som han inte vill ha. Även om du inte skulle göra så, så finns det massor med kvinnor som skulle det. Tänker nu om det inte håller mellan er.

• Pentra

TS, en abort, och förberedande samtal för abort, måste du själv kontakta kliniken och boka. Din sambo har varken skyldighet, rättighet eller tillåtelse att boka detta åt dig. Du har ingen som helst rätt att kräva detta orimliga av din sambo. Just detta måste du faktiskt göra själv, även om det är jobbigt. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Julia)

Du kanske ska fundera på hur han känner och inte bara tänka på hur du själv mår. Har du frågat honom hur han mår och vad han anser om abort? Han kanske vill behålla?

Sen tycker jag att du kan ringa själv eller gå upp tidigt tillsammans med honom och ringa medan han sitter bredvid. Han tycker ju uppenbarligen att de är jobbigt.

• Asirna

Din sambo kanske inte håller med om abort bara, kanske vill han behålla barnet? Har du tänkt på det?
    Så prata med honom hur du känner för detta.

• Anonym (??)
    Anonym (Julia) skrev 2016-01-26 01:02:08 följande:

Du kanske ska fundera på hur han känner och inte bara tänka på hur du själv mår. Har du frågat honom hur han mår och vad han anser om abort? Han kanske vill behålla?

Sen tycker jag att du kan ringa själv eller gå upp tidigt tillsammans med honom och ringa medan han sitter bredvid. Han tycker ju uppenbarligen att de är jobbigt.

Har ts sambo frågat henne om hur hon mår och hur hon känner inför aborten? Borde inte han också ta hand om henne i det här läget? Eller ska kvinnor göra aborter utan att störa sina män med "sina jobbiga känslor" och samtidigt supporta männen i männens känslor?
  • Anonym (stå på dig)
    Men gud vad elaka alla är!!! Tycker också att din sambos beteende är taskigt, eller i alla fall konstigt. Det kanske är förståeligt om han också mår dåligt men det är verkligen inte din uppgift att behöva stötta honom nu?? Som andra sagt är det ju du som får dra det stora lasset. Även om han inte känner sig i stånd att stötta dig borde han i alla fall säga det till dig, inte hålla på att undvika. Lyssna inte på alla puckon som tycker att du borde trösta honom! Det är ju totalt tvärtom.

Men tyvärr verkar det ju som att det är du som är tvungen att ringa till kliniken :-/
    Tror inte att det är därför din sambo inte vill göra det, hade det varit så hade han nog bara sagt det.

Har du någon vän du kan prata med om det här? Eller kanske en psykolog? För din sambo verkar ju tyvärr inte i stånd att fixa det (även om han borde!!!) Och man behöver verkligen få tröst av någon!

Lycka till <3 <3 <3
  • neverpreggo

Ser inte något direkt elakt (förutom p-medelfrågan men alltid någon idiot på FL).

Du har nog greppat efter halmstrån då du vill att han ska vara delaktig. Går tyvärr inte att tvinga någon att stötta. Jättetrist att han inte kan stötta dig. Finns det någon vän som kan följa med? Det som känns fel är att han alltid verkar vara okänslig? Är det vad du vill ha?

• Witttra

Åh, har full förståelse för dina känslor. O de känslorna är dina så jag tycker inte du ska lyssna på elaka svar. Tycker han kan göra ett försök att boka tid, annars ringa o be dem ta kontakt med dig. Håller med om att det lilla han kan göra bör han göra. Det kanske är jobbigt för honom men sju resor värre för dig. Han ska finnas där för dig utan att du ber honom om det. Hoppas för din skull han tar sig i kragen o underlättar så mycket han kan för dig. Lycka till med aborten. Det kommer säkert gå jättebra! O som sagt, lyssna inte på elaka svar!

• Anonym (mamma)
    Anonym (Ensam) skrev 2016-01-25 11:48:22 följande:

Jag känner mig så ensam. Fick reda på i förra veckan att jag är gravid, vilket är det sista jag önskar mig just nu. Är otroligt nere och är rädd för aborten då jag hört att det ska göra väldigt ont osv. Är i v.7. Ber min sambo ringa till gyn för att boka en tid åt mig för att jag vill inte gå igenom allt detta själv. I fredags hade han någon ursäkt men lovade att gå upp tidigt när de öppnade telefonväxeln idag (07.00). Han gick inte upp som lovat och nu kan han inte ringa på hela dagen eftersom han inte kan prata om sådant på jobbet. Bad att han går ut från jobbet i 2 minuter för att ringa, men tydligen går inte det. Bara ursäkter. Känner mig så ensam. Vad hade ni gjort i min situation? Problemet är mitt i slutändan så nu ska jag ringa och boka en tid för abort och sedan får vi se vad jag gör med slyngeln till sambo.

Min dotter gjorde en tidig medicinsk abort och det är självklart inte kul och det gör ont men inte värre än vanlig mensvärk och man får ju smärtstillande. Vi var på sjukhuset hela tiden och fick ett fint litet eget, mysigt rum att vara i och personalen var vänlig och mkt tillmötesgående. Har du ingen mamma? Syster? Väninna? som bryr sig om dig?
  • Gena

Jag tycker du ska ringa själv och boka tid. Jag tror ändå inte att det är möjligt för din sambo att göra det.

Jag förstår att du är besviken på din sambo, men det viktigaste för dig tycker jag är att du bokar in tiden så fort som möjligt. En abort är lättare att genomgå ju tidigare det sker.

• Anonym (Mobbing)

TS: Tyvärr är FL en mobbingsajt och du kommer att få elaka och helt oförstående svar på det mesta du postar här. Jättetråkigt att det är så men det finns uppenbarligen många personer därute som har behov av att ösa av sig elakheter.

Självklart bör din partner stötta dig i detta. Om ni kan stötta varandra är väl det bästa men när man står inför en abort - som du ska genomgå, inte han - så kan du behöva honom mer än tvärtom, det är så självklart att du inte ska behöva argumentera för det på en sån här sajt. Vad det stödet består i - om det så är att hjälpa dig att ringa det första samtalet, att prata, att följa med till kliniken eller något annat - kan bara du själv veta. Lyssna inte på de som postar åsikter här, utan prata av dig med en kompis IRL istället. Hoppas att det ordnar sig!

• Anonym (Lf)
    Anonym (Ensam) skrev 2016-01-25 11:48:22 följande:

Jag har också gått igenom en abort helt själv, var inte sambo dock men puckot till dåvarande pojkvän stöttade mig inte alls, blev gravid av att missa ett p-piller så han tyckte väl det var mitt fel, eh ja det var ju jag som missade pillret men i ett förhållande så ska man stötta varandra oavsett.
    Vi var inte ihop länge till efter det.
    Jaja hur som helst jag hade gjort slut med sambon om jag var i din sits, han borde vara med dig under aborten och stötta dig på alla sätt och vis, även emotionellt.
    Men om nu han inte tänker vara med, har du inte en vän eller familjemedlem du kan ta med?
    Och angående abort, ju tidigare du gör den desto bättre, jag gjorde en medicinsk där man tar tabletter i två omgångar, lättare för kroppen än en kirurgisk abort..
    Önskar dig lycka till och skickar massa omtanke.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Lf) skrev 2016-01-27 10:25:17 följande:

Jag har också gått igenom en abort helt själv, var inte sambo dock men puckot till dåvarande pojkvän stöttade mig inte alls, blev gravid av att missa ett p-piller så han tyckte väl det var mitt fel, eh ja det var ju jag som missade pillret men i ett förhållande så ska man stötta varandra oavsett.

Vi var inte ihop länge till efter det.

Jaja hur som helst jag hade gjort slut med sambon om jag var i din sits, han borde vara med dig under aborten och stötta dig på alla sätt och vis, även emotionellt.

Men om nu han inte tänker vara med, har du inte en vän eller familjemedlem du kan ta med?

Och angående abort, ju tidigare du gör den desto bättre, jag gjorde en medicinsk där man tar tabletter i två omgångar, lättare för kroppen än en kirurgisk abort..

Önskar dig lycka till och skickar massa omtanke.

Eh, ditt fel... Han som inte hade kondom. Betalar han ens hälften.
  • yodi
    Pentra skrev 2016-01-25 22:17:55 följande:

TS, en abort, och förberedande samtal för abort, måste du själv kontakta kliniken och boka. Din sambo har varken skyldighet, rättighet eller tillåtelse att boka detta åt dig. Du har ingen som helst rätt att kräva detta orimliga av din sambo. Just detta måste du faktiskt göra själv, även om det är jobbigt. ... Med vänlig hälsning, Pentra

du har helt rätt i att sambon högst troligen inte kan boka tiden, men hon ska göra en abort för att dom inte vill ha barn, på vilket viss är det orimligt att förvänta sig lite stöd och hjälp av sin sambo i form av att han ringer ett samtal?
  • Anonym (Lf)
    Anonym (Hej) skrev 2016-01-27 10:28:15 följande:
    Eh, ditt fel... Han som inte hade kondom. Betalar han ens hälften.
    Nej jag betalade allt..
    Jaja glad att det tog slut han var ju en oempatisk omogen skit
  • Anonym (......)

du kan ju göra en kirurgisk abort, då är man nedsövd, det gör inte ont och man bara vaknar och det är över

Svar på tråden Vad tycker ni om min sambos beteende?