Anonym (Minna) skrev 2016-02-02 11:19:30 följande:
Åh vad roligt att höra! Grattis :) Hoppas allt går bra när hon ska komma till världen!
Jag har varit övertygad om att allt berodde på mig sen en gynekolog sa lite i förbifarten för några år sidan vid en rutinkontroll "dina äggstockar ser ut som pco-stockar" och när jag frågade vad det innebar sa hon "ja att du troligtvis behöver lite hjälp när du vill ha barn, men det grejar vi med piller bara" och så gav hon mig en broschyr där det stod "ofrivilligt barnlöst". Så när vi nu ville starta barnresan så gick jag direkt till gyn och bad dem kolla mig, dels pga det hon hade sagt och dels pga att jag hade mens ca 2 ggr per år. PCOS blev resultatet och de hittade inga fel på min man. Men nu är ju min egna ÄL som sagt igång sparkad så kroppen funkar på den punkten som den ska, men någonting gör att det inte tar sig. Nu har jag dock börjat försöka släppa tanken om att det är enbart "mitt fel" att det inte blir något. Men tyvärr har det istället ersatts med att det faktiskt är min kropp ska kommer tvingas genomgå IVF med allt vad det innebär.. Känns ganska tungt..
Gjorde ni den långa eller korta IVFen?
Tack så mycket :)
Det var ju kanske bra att du var förberedd på att det kunde ta tid, men synd att det hunnit sätta sig att det beror på dig. Många av oss kvinnor tror att vi har större makt över det hela än att bara producera ett ägg, men det är inte riktigt så. Livskraftiga embryon fäster i regel och är svåra att få ut igen annat än med medicinsk hjälp. Har man inte sett något som blockerar äggledarna ska spermierna kunna komma fram utan problem.
Gemene man som har sex kring ägglossning lyckas med befruktningen även om det oftast inte resulterar i en graviditet. Majoriteten av alla befruktade ägg dör långt innan de hunnit utvecklas i någon större utsträckning. De klarar möjligen de första delningarna, men väldigt, väldigt många dör innan de hunnit dela sig mer än tre gånger. Problem med delningen kan bero på väldigt många saker varav det vanligaste är en "felprogrammering", alltså att gener eller till och med kromosomer saknas eller är trasiga. Detta fel kan vara svårt att se och är ofta inte till följd av någon defekt hos varken kvinnan eller mannen, utan det är sånt som händer när ägg eller spermier bildas. Otur, kort och gott.
Vad jag menar med det är att jag tror att du kan släppa idén om att det är dig det beror på, även om du behöver hjälp med ägglossning. Nu beror det på något helt annat, på gott och ont. IVF är inte en lätt väg att gå, men samtidigt är det ganska fascinerande och du kommer lära dig otroligt mycket om både dig själv och din kropp :)
Vi gjorde det långa protokollet. Sen fick vi även göra ICSI, alltså mikroinjektion av spermier in i ägget.
Undrar du något över IVF kan du alltid fråga så ska jag svara så gott jag kan :) Oroa dig inte för mycket för vad som komma skall, i min uppfattning är du på det värsta stället just nu med all frustration man känner när man inte blir med barn. När man gör IVF kommer man åtminstone någonstans och påverkar.