Höstbebisar efter IVF 2016
En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)
En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)
Jag har fattat det som att dom tar ett blodprov och ett vul där dom mäter olika vinklar på bebisen för att upptäcka avvikelser. På vilket vis har du hört att det kan sluta i missfall?
Är inte KUB testet där man letar efter Downs syndrom? Det görs väl med en biopsi från moderkakan? Rätta mig gärna om jag har fel, det har jag gärna. Ditt sätt lät mycket bättre. :)
Jag har fattat det som att man letar efter allvarliga kromosom avvikelser, (kan säkert se downs syndrom oxå, men att det som sagt var allvarliga kromosom avvikelser.) och att det inte var något mer än att dom gjorde typ mätningar med ultraljud. min väninna gjorde KUB test rätt nyligen, hon pratade bara om att dom mätte huvud osv. sen har jag läst att det även är ett blodprov man lämnar. Jag kan höra med henne och återkomma ;) jag trodde först hon skulle ta fostervattenprov vilket jag tycker verkar läskigt. Jag vet inte heller så vi får kolla upp vad det är, hur det görs och varför :)
KUB ger väll bara en sannolikhet för ex downs? Och om man fått "sämre värden" och vill veta säkert så kan man göra ett fostervattensprov?
Idag har jag testat på min egen officiella testdag (fick ingen från kliniken eftersom försöket blev halvt om halvt, hon sa bara att jag skulle testa om 3 veckor. (Nästa lördag alltså). Idag kändes mer rimligt, 2 veckor efter ÄL.
Såg fint ut idag också :)
Grattis igen!;D Så härligt med dom där dubbla sträcken! Vad menar du att försöket blev halvt om halvt?
Med KUB finns ingen missfallsrisk. Bara om man väljer att gå vidare med fostervattenprov. Det behöver man inte. Mamman får lämna ett blodprov i v10 sen görs ett ultraljud någon vecka senare. Man mäter bl a nackspalten på bebisen. Kollar sannolikhet för Trisomi.
KUB ger väll bara en sannolikhet för ex downs? Och om man fått "sämre värden" och vill veta säkert så kan man göra ett fostervattensprov?
Idag har jag testat på min egen officiella testdag (fick ingen från kliniken eftersom försöket blev halvt om halvt, hon sa bara att jag skulle testa om 3 veckor. (Nästa lördag alltså). Idag kändes mer rimligt, 2 veckor efter ÄL.
Såg fint ut idag också :)
Grattis igen!;D Så härligt med dom där dubbla sträcken! Vad menar du att försöket blev halvt om halvt?
Med KUB finns ingen missfallsrisk. Bara om man väljer att gå vidare med fostervattenprov. Det behöver man inte. Mamman får lämna ett blodprov i v10 sen görs ett ultraljud någon vecka senare. Man mäter bl a nackspalten på bebisen. Kollar sannolikhet för Trisomi.
Jag har plockat fram ett par gamla gravidjeans.. :/ ..sånna superlåga fram, inte höga. Jag är så gasig så jag inte kan ha mina vanliga byxor, jag måste knäppa upp dem när jag sätter mig ner. :(
Haha, ändå är man glad. Alla symptom är såå välkomna! :D