• jewel

Höstbebisar efter IVF 2016

En tråd för oss som blivit gravida efter IVF i början av 2016 och har BF under hösten. Välkomna! :)

• Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016
  • jewel
    lallallalla skrev 2016-02-25 05:42:39 följande:

Om du blir trög i magen av järntabletter så fråga om det finns olika tabletter att välja på. När jag gav blod fick jag alltid de där rosa, runda som inte är så starka. Och blev alltid trög. Men så hade de slut på dem en gång och jag fick niferex. De har motsatt effekt för mig. Det är nog inte så för alla, men värt att testa om man nu får besvär.

Ja precis, jag fick kramper o diarré av niferex men blev hård i magen av duroferon. Bara att välja liksom ;)
  • Libra1

Ni äter väl inte Niferex innan vecka 20? Det är inte bra med för höga blodvärden.

• Soffan83
    lallallalla skrev 2016-02-25 05:33:16 följande:

Den tröga magen verkar höra till. Minns inte att det var så trögt så tidigt dock. Jag kommer få leva på fil och soppa när magen växer på riktigt. :P

Gör du nåt för att hjälpa magen?

Jag kan helt plötsligt inte citera så jag skriver här. Jag gör inget direkt för att hjälpa magen, innan graviditeten gick jag varje morgon sen var det klart. Nu är det lite då och då.
  • Soffan83

Ha ha ha, jag kan citera var utloggad när det inte gick o kopierade det jag skrivit och loggade in och då gick det ;)

• Soffan83
    jewel skrev 2016-02-25 06:25:55 följande:

Vet du hur lågt du hade? Jag har hört att om man har väldigt lågt räcker inte järntabletter, men vet inte om det är sant. Mitt liv förändrades helt klart efter järninjektionen! Men mitt största problem var myrkrypningar i benen (restless legs). När jag var gravid med dottern gick ferritinet från 120 i vecka 7 till 14 i vecka 26 men jag fick aldrig veta att det var för lågt. Jag är rädd att det ska hända nu med men denna gången är jag beredd o påläst så jag hoppas att det ska kunna undvikas.

Nu har jag kollat upp, jag tog proverna i november och då låg ferritinet på 8.3. Jag vet inte vad det ligger på nu, jag har inte lämnat fler prover vilket är lite konstigt. Fick tabletterna och sen har vi inte hörts?!
  • Soffan83
    Libra1 skrev 2016-02-25 09:39:05 följande:

Ni äter väl inte Niferex innan vecka 20? Det är inte bra med för höga blodvärden.

Jaha? Varför inte det? Läkaren som tog proverna på mig sa när jag berättade att vi skulle försöka bli med barn i januari att det var tur att vi upptäckte nu mina värden, för att det är svårare att bli gravid med låga värden?! Jag berättade för en ssk på RMC när jag ringde om mitt positiva svar att jag åt duroferon 2*100 om dagen pga låga värden. Vad bra sa hon då...
  • Libra1
    Soffan83 skrev 2016-02-25 09:56:20 följande:
    Jaha? Varför inte det? Läkaren som tog proverna på mig sa när jag berättade att vi skulle försöka bli med barn i januari att det var tur att vi upptäckte nu mina värden, för att det är svårare att bli gravid med låga värden?! Jag berättade för en ssk på RMC när jag ringde om mitt positiva svar att jag åt duroferon 2*100 om dagen pga låga värden. Vad bra sa hon då...
    Ah! Såg inte att du redan hade dåliga värden. Men då så. Jag har själv högt blodvärde och det är inte heller så bra.

Vad ligger ni på? Jag har haft upp till 147 och det är på gränsen. Nu låg det på 134.

Läste det som att ni använde Niferex för att göra magen lös. :P
  • Soffan83
    Libra1 skrev 2016-02-25 11:17:39 följande:

Ah! Såg inte att du redan hade dåliga värden. Men då så. Jag har själv högt blodvärde och det är inte heller så bra.

Vad ligger ni på? Jag har haft upp till 147 och det är på gränsen. Nu låg det på 134.

Ha ha ha, okej! Jag blev orolig och ringde vc direkt, dom ringer upp nu vid 14 ;) men det var lika bra, för det är ju lite dumt att läkaren inte har följt upp och jag har inget återbesök. Så det var nog bra att det blev fart på mig :)

För högt är inte bra nej, har du den där sjukdomen? Kommer inte ihåg vad den heter, men det blir värre när mensen slutar vid klimakteriet när inte kroppen blir av med järn.
  • lallallalla
    Libra1 skrev 2016-02-25 11:17:39 följande:

Haha, det är jag som gör. Men bara med OK från läkare/sjuksköterska. Jag vet också att det kan bli för högt. Men om man ändå är ordinerad extra järn och blir trög av vissa tabletter och mjuk av andra så kan man ju passa på att hjälpa en trög gravidmage med rätt sort. :)

Min läkare har OK:at 2*1 vecka niferex/år utan att jag behöver ringa och be om lov. Min mage blir alltid trög på semester på hotell.
  • Dalkullan

Åå precis en sån här tråd jag längtat efter att få vara med i! Plussade för drygt en vecka sen efter 2a FET - är nu i v6 (5+3) med BF 23 okt. Känns så galet att ens kunna skriva sånt här efter flera års bergochdalbana - glad och orolig om vartannat, känns nästan som att jag låtsas och bara väntar på att nån ska komma på mig;D Har fått tid för VUL 16 mars så jag hoppas att det ska lugna mig en del. Känns jäkligt långt bort bara - men tålamod är ju nåt man har "lärt" sig under den här resan;)

Hur mår alla och hur långt gångna är ni? Jag har haft ganska ordentlig molvärk till och från sen veckan innan BIM - inga blödningar så jag hoppas på växtvärk..! Nån fler som haft så?

Stort grattis till alla plus!!:D

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016