• Marre22

Falun - immunologi? Andra erfarenheter?

Hej!

Vi har bestämt oss för att testa om IVF kan vara vägen till ett barn.

Upprepade missfall med tidigare partner och nu fick jag nyss det första missfallet med ny partner i ny relation vilket gör att vi hoppar på IVF, privatfinansierad.

Ni som går i Falun har ni fått IL-droppet per automatik eller har ni fått be om det?

Skriver man ut Progynon (kortison) per automatik också redan vid första IVF eller upplever ni att man först vill testa utan?

Vad är er uppfattning/erfarenhet om kliniken?

• Svar på tråden Falun - immunologi? Andra erfarenheter?
  • canada
    aylak skrev 2016-03-31 19:27:03 följande:
    Förstår att det är svårt med motivationen!! Och det är svårt att hitta orken att välja väg. Jag har en fin vän som har sagt till mig under de år vi försökt att när barnet väl kommer så spelar vägen dit ingen roll, då kommer allt att ha varit värt det. Vet inte riktigt varför, men på något sätt har det tröstat mig. Även om det är lätt att misströsta då och då. <3

Svårt att veta ang. fbc, om det är på ena eller andra sättet. Upplever det som att Dr. Papa inte enbart går på referensvärdena utan fördelningen sinsemellan av de olika vita blodkropparna. Han verkar nöjd först när lymfocyterna är under ca 25% vad gäller mina värden... Min upplevelse är att immunattacken inte alltid visar sig i blodproven, hade t.ex. kraftiga nacksvettningar på natten och miniblödningar en kort period denna graviditet utan att det syntes att immunförsvaret var extra aggressivt i blodproven. Dessa symptom verkade också föranleda tätare dropp.

Hoppas innerligt att det ska gå bra för er på FET!! Skönt att ni har i frysen trots allt!! Hoppas också att Falun är villiga att tänka till och ordinerar dig att fortsätta med medicinerna ett tag till. Om jag vore du skulle jag önska lite tätare dropp också. 
    Hum jag har haft väldigt kraftiga Nattsvettningar(så att jag vaknar dyblöt) sen insättningen, men funderat på om det varit en biverkning av prednisolonet men det kanske det inte är ?

Självklart är det värt mödan, om man bara visste att det skulle gå vägen någon gång :).

Tack för svar o stöttning :)

Det får bli att återhämta sig och samla nya krafter och vägar, alltid svårt när man är mitt uppe i det!

Jag skall se om det går att få mer dropp!
  • canada
    Marre22 skrev 2016-03-31 19:34:44 följande:

Får man fråga om det var Staffan eller Samir du tyckte så mycket om?

Samir :)

Staffan har jag aldrig träffat så kan inte uttala mig om honom

Har du träffat någon av dem ännu ?
  • Marre22

Nej, men hört mycket gott om Samir.

Hoppas också att Staffan är bra om det är honom vi får...

• aylak
    canada skrev 2016-03-31 19:36:37 följande:
    Hum jag har haft väldigt kraftiga Nattsvettningar(så att jag vaknar dyblöt) sen insättningen, men funderat på om det varit en biverkning av prednisolonet men det kanske det inte är ?

Självklart är det värt mödan, om man bara visste att det skulle gå vägen någon gång :).

Tack för svar o stöttning :)

Det får bli att återhämta sig och samla nya krafter och vägar, alltid svårt när man är mitt uppe i det!

Jag skall se om det går att få mer dropp!
    Alltid jättesvårt att veta vad som är vad, men nattsvettningar särskilt om nacken brukar dr Papa reagera på. Jag fick tyvärr det i natt så jag har varit och tagit ett extra dropp nu för säkerhetsskull. 
    Det är ju individuellt, men jag har inte upplevt att jag fått just svettningar som biverkningar av Pred.

Precis återhämta sig och komma igen! Hjärta Eller för min del har det snarare varit att bryta ihop och komma igen, men det funkar det också. Håller tummarna!!
  • aylak

Jag hade Samir på plock och Staffan vid återföringen och tyckte båda var bra. Hade lite svårt att förstå vad Samir sa ibland (var ju medicinerad...), men hon kändes proffsig och väldigt mån om att jag inte skulle ha ont. Staffan kändes först lite långsam, men väldigt kunnig och med säkert handlag. Så jag tror du hamnar i goda händer Marre, oavsett vem du får. :)

• Hontmail
    UndrandeSökare skrev 2018-04-19 13:24:25 följande:

Hontmail jag har inboxat dig !

<3
  • Pantea

Hej,

Jag har en fråga till er som gått till Falunkliniken och fått intraprilid. Gjorde ni ett blodprov först och vad kostade det? Fick ni medicinerna inom ramen för deras forskning eller gav de till alla? Är det någon som har gjort det nu under 2017-2018?

Jag har fått tre IVF behandlingar från landstinget i Stockholms län och genomgått två av dessa. Blev överstimulerad efter båda äggplocken så kunde inte återföra ett färskt embryo. Har återfört frysta, odlade i fem dagar, totalt 13 ggr. Blev gravid 2 ggr och fick tidigt missfall båda gångerna.

Min enda tröst är nu om Falun går med på att skriva in mig som patient och hjälpa mig med blodprov för NK-celler och medicin för det. Jag får otydliga svar från olika koll så det är oklart just nu hur det blir.

Är det någon som har bytt klinik från Stockholms kliniker till Falun och fick ni byta klinik för landstinget eller fick ni betala privat?

• UndrandeSökare
    Pantea skrev 2018-06-12 19:45:33 följande:

Hej,

Jag har en fråga till er som gått till Falunkliniken och fått intraprilid. Gjorde ni ett blodprov först och vad kostade det? Fick ni medicinerna inom ramen för deras forskning eller gav de till alla? Är det någon som har gjort det nu under 2017-2018?

Jag har fått tre IVF behandlingar från landstinget i Stockholms län och genomgått två av dessa. Blev överstimulerad efter båda äggplocken så kunde inte återföra ett färskt embryo. Har återfört frysta, odlade i fem dagar, totalt 13 ggr. Blev gravid 2 ggr och fick tidigt missfall båda gångerna.

Min enda tröst är nu om Falun går med på att skriva in mig som patient och hjälpa mig med blodprov för NK-celler och medicin för det. Jag får otydliga svar från olika koll så det är oklart just nu hur det blir.

Är det någon som har bytt klinik från Stockholms kliniker till Falun och fick ni byta klinik för landstinget eller fick ni betala privat?

Det här är en gammal tråd, finns inga aktiva här längre.

Kom till Atentråden istället där finns bland annat finee som är patient hos både ivfFalun och även varit hos ivfSerum i Aten för mensblodtest och Hysto med implantationssnitt och Dr D på Life clinic i Aten för immunutredning.
  • UndrandeSökare
    Pantea skrev 2018-06-12 20:07:24 följande:

Tack så mycket. Skrev där nu. :)

Jag såg det, hoppas finee kan svara dig snart i Atentråden, annars inboxa henne.

Hon hade gjort 8 misslyckade insättningar hos ivfFalun, sen tipsade jag henne om Mensblodtest vilket hon gjorde och baciller hittades, och hon och mannen fick antibiotika.

Sen reste hon till ivfSerum för hysto med implantationssnitt och till Dr D för immunutredning båda under samma Atenresa, sen hem och satte in de 2 sista embryona ur frysen, tillsammans med Dr Ds immunbehandling, och blev sen gravid med tvillingar, ena försvann runt v.10, men hon får nu sitt första barn, en dotter, i juli 2018.

De som går i Falun brukar INTE nämna för dem att de sökt hjälp utomlands.
    Rent allmänt brukar vi inte nämna för någon alls i Sverige, förutom för barnmorskan när vi blivit gravida, vad vi sysslar med och vilka mediciner vi tar.
    Risken är mycket stor att man blir ifrågasatt om det kommer fram att man sysslar med sånt som inte är godkänt inom Svenska vården (Falun sysslar endast med detta på foskningsbasis än så länge).

Det har funnits flera som tidigare gått hos Falun, men misslyckats och istället rest till Aten. Om man gör behandling via Dr D kan man göra insättning på vilken klinik som helst, behöver inte vara Falun.

Det går att få Intralipidhjälp på privatkliniker i tex Stockholm om man gjort utredning i Aten. Man behöver inte gå hos ivfFalun.
  • Pantea

Okej tack för informationen. Synd att man måste köra med sån hemlighetsmakeri, när det uppenbarligen funkar för så många. Men ska ha det i åtanke.

Har du tips på nån klinik i Stockholm? Jag är aktuell på livio i gärdet men de har tydligt sagt att de inte tror på forskningen om NK celler men jag har fem i frysen hos dem. Jag får fortsätta återföra dessa utan kostnad. Men de lär ju inte hjälpa till med droppen direkt.

• UndrandeSökare
    Pantea skrev 2018-06-12 20:31:04 följande:

Okej tack för informationen. Synd att man måste köra med sån hemlighetsmakeri, när det uppenbarligen funkar för så många. Men ska ha det i åtanke.

Har du tips på nån klinik i Stockholm? Jag är aktuell på livio i gärdet men de har tydligt sagt att de inte tror på forskningen om NK celler men jag har fem i frysen hos dem. Jag får fortsätta återföra dessa utan kostnad. Men de lär ju inte hjälpa till med droppen direkt.

Barnmorskan Marie kan hjälpa dig med IL-droppsättning mot privat taxa (högkostnadskort gäller ej), hon finns på Värtavägen 30, Stockholm. Har du IL-påsen med dig blir det 100kr billigare, annars har du ingen IL-påse så kan hon fixa det för 100kr extra. Koksalt har hon.

Gör inte hennes immunutredning bara, flera av tjejerna som kommit till oss i Atentråden har gjort det, men det visade sig att Marie kunde inte tolka provsvaren. Så tjejerna kom till oss, och vi hjälpte dem istället vidare till Dr D i Aten som gör en riktig immunutredning och tar blodprover och skickar till ett speciallabb i USA. Det gör ingen i Sverige, varken Marie eller IvfFalun.

Så ska du göra en immunutredning spara då dina pengar och gör det i Aten så får du en riktig immunutredning.

Däremot har Marie samarbete med en Dr Wang som kan mot privat taxa skriva ut svenska recept på de mediciner du behöver.

www.varden.se/vardgivare/stockholm/17691/ofrivillig-barnl%C3%B6shet-fertilitetplus

• UndrandeSökare

Pantea - Falun hjälper dig bara med dropp om du gör ivf hos dem, så isåfall får du troligtvis kasta de embryon du nu har i frysen i Stockholm. Men fråga IvfFalun om det när du pratar med dem.

• Pantea

Jaha okej. Jag ringer Marie i morgon och kollar med dem. Såg på din berättelse att du har varit både i Aten, Riga och i London.

Vilket alternativ är bäst? Jag tänker om London har ett bredare utbud kanske jag ska vända mig dit direkt. 

Förlåt för alla frågor men det här är första gången på tre år som jag börjar få riktiga svar från någon. Det är under all kritik hur lite svar man får av svenska läkare. 

• UndrandeSökare
    Pantea skrev 2018-06-12 21:19:11 följande:

Jaha okej. Jag ringer Marie i morgon och kollar med dem. Såg på din berättelse att du har varit både i Aten, Riga och i London.

Vilket alternativ är bäst? Jag tänker om London har ett bredare utbud kanske jag ska vända mig dit direkt. 

Förlåt för alla frågor men det här är första gången på tre år som jag börjar få riktiga svar från någon. Det är under all kritik hur lite svar man får av svenska läkare. 

Inboxa mig så ska jag svara på alla dina frågor.
Svar på tråden Falun - immunologi? Andra erfarenheter?