• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • KaosArt
    stajlish skrev 2016-05-05 00:04:44 följande:

Ja, det kan jag tänka mig. Jag tog precis under naveln också hela tiden förra gången jag sprutade o kommer göra det nu med! Skönast så =) Hur går det att ta två sprutor? Tar man dom samtidigt? 

Okej, vet inte hur många dom vill att man ska ha faktiskt? :) 

Ja vi tar dem direkt efter varandra, så snabbt som möjligt så vi får det gjort. :) Men hur gör man vid långt protokoll, för att man inte ska ägglossade spontant? Man tar inte två sprutor då vad jag förstår?

Jag vet inte heller men jag har för mig att de sa att de vill ha mellan 6-10 eller något sånt. Det låter ju ganska rimligt med typ 8, över typ 12 så kanske det är större risk att bli överstimulerad. Men jag har inte en aning egentligen, bara spekulationer ;) hehe
  • KaosArt
    finee skrev 2016-05-05 08:56:44 följande:

Ja, visst, det är massa moment som ska gå i lås. Under stimuleringen har man ju lite mer insikt i de olika momenten, men efter insättning så vet man ju ingenting om hur det fortsätter delas, inplanteras osv.

Sännande med äggplock på tisdag Kaosart! Det går framåt :) Det är väl ett bra tecken att de sänker din dos? Det måste ju betyda att du inte är så svårstimulerad, vilket väl är positivt har jag för mig?

Nä precis, efter insättning har man ingen koll eller kontroll alls. Då händer allt på de lille ägget :)

Ja det känns spännande och läskigt, men mest skönt att de är på gång! Ja det känns som ett bra tecken, att jag svarat som de vill och att de nu bara behöver växa på sig lite. Jag hoppas det är så i alla fall! Ja jag var kanske inte så svårstimulerad som de trodde i början och det känns ju skönt, för jag var ju lite orolig för det. :)

Hoppas din mens kommer idag! :)
  • stajlish
    KaosArt skrev 2016-05-05 10:55:21 följande:
    Ja vi tar dem direkt efter varandra, så snabbt som möjligt så vi får det gjort. :) Men hur gör man vid långt protokoll, för att man inte ska ägglossade spontant? Man tar inte två sprutor då vad jag förstår?

Jag vet inte heller men jag har för mig att de sa att de vill ha mellan 6-10 eller något sånt. Det låter ju ganska rimligt med typ 8, över typ 12 så kanske det är större risk att bli överstimulerad. Men jag har inte en aning egentligen, bara spekulationer ;) hehe
    Okej, ja det är väl lika bra såklart så man får de gjort på en gång :)

Man sprayar med en nässpray. Som gör att man nedregleras o gå in i ett tillfälligt klimakterie kan man säga. Därav ägglossar man inte. Så nu sprayar jag 3 ggr per dag
  • halfmoon
    daisy80 skrev 2016-05-04 22:58:24 följande:

Idag ringde kliniken och sa att av mina 9 ägg så har 3 blivit befruktade. Blev ganska besviken.. Men de sa att de såg fina ut iallafall. Usch har haft en orolig dag idag, vill så gärna ha nåt till frysen. Har gråtit en massa, av oro, nu börjar ivf-verkligheten komma ikapp mig. Otroligt påfrestande psykiskt detta. Men jag vill ändå vara positiv och tänka att det är tre starka små kämpar vi fått till <3

Grattis till tre fina ägg, hoppas att du får en tillbaka och två till frysen! Förstår att det är en besvikelse att bara tre blev befruktade men förhoppningsvis räcker de ju gott och väl!
  • Regnbågsdröm
    finee skrev 2016-05-05 08:56:44 följande:
    Ja, visst, det är massa moment som ska gå i lås. Under stimuleringen har man ju lite mer insikt i de olika momenten, men efter insättning så vet man ju ingenting om hur det fortsätter delas, inplanteras osv.

Sännande med äggplock på tisdag Kaosart! Det går framåt :) Det är väl ett bra tecken att de sänker din dos? Det måste ju betyda att du inte är så svårstimulerad, vilket väl är positivt har jag för mig?
    daisy80 skrev 2016-05-04 22:58:24 följande:

Idag ringde kliniken och sa att av mina 9 ägg så har 3 blivit befruktade. Blev ganska besviken.. Men de sa att de såg fina ut iallafall. Usch har haft en orolig dag idag, vill så gärna ha nåt till frysen. Har gråtit en massa, av oro, nu börjar ivf-verkligheten komma ikapp mig. Otroligt påfrestande psykiskt detta. Men jag vill ändå vara positiv och tänka att det är tre starka små kämpar vi fått till <3

Håller tummarna för din lilla trio nu! Men förstår att du förväntade dig fler befruktningar, man har ju så mycket hopp :) Och visst är det påfrestande psykiskt allt detta. Kram och hoppas du mår lite bättre idag.
    Man lär sig tyvärr det där efter hand.. När man gjort ett antal försök. Jag fick ut 8 ägg ni sista försöket. Men visste i princip att högst 5 av dem skulle vara mogna för befruktning. 4 vad det. 3 befruktade. Ett bra resultat tyckte jag. Men det är för att jag lärt mig hur min kropp fungerar, och IVF över huvud taget. Jag tror inte jag känner någon som fått ut många ägg där alla varit mogna. Vid vårt andra försök vet jag att läkaren lämnade kvar vissa blåsor. Det gjorde hon nog för att inte göra oss besvikna, när hon såg att de ändå var små. Vid de andra försöken har ju typ hälften varit omogna. Den gången fick vi ut 4 mogna. Bättre det, så slipper man hoppas på de där andra. Många antal ägg behöver absolut inte vara bättre än få. Kram till er!
  • finee

Mensen kom idag, punktligt och fint som vanligt. Således sprutstart imorgon :) Ringde kliniken och fick blodprov inbokat till onsdag nästa vecka. Nu börjar det verkligen närma sig!!

• daisy80
    stajlish skrev 2016-05-05 00:03:17 följande:
    Grattis till tre ägg! Förstår att du blev besviken, vet känslan.. vi fick bara ett till ET och ett till frysen. Men man får försöka tänka att det bara behövs ett enda för o få en bebis! Sen är de klart man gärna vill ha till frysen för att slippa göra om allt om det inte funkar på första såklart! Ja, vi får verkligen hoppas att de tre ni fått är riktiga guldägg! :)
    Tack! Ja guldägg är en eftertraktad vara :) Och det är väl viktigare med kvalitet än kvantitet egentligen. Ja att få nåt till frysen vore så oerhört skönt rent mentalt, att veta att det finns en liten chans att slippa göra om hela processen.. men just nu är jag mest mån om att bara få in mitt lilla embryo imorgon, det känns ändå viktigast av allt just nu. Hoppas det går bra för dig med sprayandet och nedregleringen! 
  • daisy80
    halfmoon skrev 2016-05-05 12:57:49 följande:
    Grattis till tre fina ägg, hoppas att du får en tillbaka och två till frysen! Förstår att det är en besvikelse att bara tre blev befruktade men förhoppningsvis räcker de ju gott och väl!
    Tack, ja det vore ju ett drömscenario med två till frysen. Hoppet finns såklart, det får man aldrig ge upp :)
  • halfmoon
    finee skrev 2016-05-05 16:47:11 följande:

Mensen kom idag, punktligt och fint som vanligt. Således sprutstart imorgon :) Ringde kliniken och fick blodprov inbokat till onsdag nästa vecka. Nu börjar det verkligen närma sig!!

Härligt! Är det första IVF för dig? :)
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj