• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • S1981
    provi87 skrev 2016-05-14 14:31:27 följande:
    Haha, jag lyssnade på IVF-podden och där var en pappa som berättade att det var mycket lätt att berätta för barn om det här, eftersom barn mycket lättare kan acceptera provrör och labb än nakna föräldrar som håller på! Det tyckte jag var himla roligt :)

Lycka till på måndag, håller tummarna för fina ägg! Det gör inte ont om de bedövar som de ska! Be om lugnande om du är orolig, jag somnade under äggplocket så lugn blev jag :)
    Tack! Ja jag ska be om lugnande :) vore ju väldigt trevligt om även jag lyckas sova mig igenom hela grejen! Haha ja jag kan tänka mig att de är lättare att acceptera vita rockar och provrör än att föräldrar som håller på!
  • KaosArt

Tack alla för er pepp! Och för att ni håller på mina små ägg! :)

Marre22- åh lite segt att den ska dra på sig just denna gång ;) . Hoppas den kommer under dagen! Du får uppdatera oss med läget!

Finee- ja jag kände mig verkligen uppgiven där ett tag, jag tror Staffan tyckte lite synd om mig som ju had haft det jobbigt, och sedan blev det sådär. Hehe Så kanske lite det som vägde in med att vi fick. Men känner mig bättre i magen idag. Fortfarande lite känningar men bättre. Bara fått ta Alvedon en gång.

S1981- härligt att du fått ett datum spikat. Det kommer säkert att gå bra för er! :) de flesta går det ju okej för. Lycka till! :)

• Harvester

Tanken är att jag ska börja nästa behandling på nästa mens första dag (antar att det då blir "korta protokollet"?). Har precis gjort "långa" men fick inget bra embryo att sätta tillbaka som ni kanske läst (börjar ju bli många härinne, kul!).

Undrar ungefär hur länge det dröjer från början på behandling till återinförande med korta protokollet? Har bokat en stuga på Öland fr.o.m. 3/7 och hade nu blödningen efter behandling 7/5. Nästa mens borde då komma typ 5-7/6. Hinner jag med allt innan jag reser bort då?

Brukar man få förlängt intervall till första "normala" mensen efter behandling?

• KaosArt
    Harvester skrev 2016-05-14 20:08:28 följande:

Tanken är att jag ska börja nästa behandling på nästa mens första dag (antar att det då blir "korta protokollet"?). Har precis gjort "långa" men fick inget bra embryo att sätta tillbaka som ni kanske läst (börjar ju bli många härinne, kul!).

Undrar ungefär hur länge det dröjer från början på behandling till återinförande med korta protokollet? Har bokat en stuga på Öland fr.o.m. 3/7 och hade nu blödningen efter behandling 7/5. Nästa mens borde då komma typ 5-7/6. Hinner jag med allt innan jag reser bort då?

Skönt att ni får köra igen så snart! Hoppas du har kunnat återhämta dig. <3

Från mensens fösta dag till ET var det 2 veckor och 4 dagar för mig. Tror de är vanligt att hamna någon stans vid 2,5 - 3 veckor kanske. Så du borde ju hinna! Men kan bli tajt om mensen är sen, så du kanske ska kolla med kliniken för att vara på säkra sidan.

Jag vet inte alls hur det kan vara efter behandling med mensen, men eftersom ni inte satt tillbaka något så kanske det är större chans att det är som " vanligt" . Men det är ju min gissning bara.
  • daisy80

Ja vad skönt att ni får komma igång snart igen. Det är ju lite olika det där, för mig var det 13 dagar från mensens första dag till ET.

Harvester skrev 2016-05-14 20:08:28 följande:

• daisy80

Grattis till ruvningen! Visst är det skönt att äntligen få ruva efter all väntan!

Vi har också "döpt" våran lilla därinne, och hoppas och längtar och pratar om och med den ofta. Jag tänker precis som du att det är ingen idé att försöka skydda sig från en eventuell besvikelse, man skulle ju bli tokledsen ändå om det inte lyckades. Så vi kör också på det positiva spåret, gläds och njuter av att vara "gravid". Håller tummarna för oss!!

KaosArt skrev 2016-05-13 20:00:48 följande:

Här har det hänt en del under dagen! =) Vi har alltså två äggplock nästa vecka här inne. Kul, spännande att så många börjar komma en bit in i det hela!

Nu är jag också en ruvare! =D=D Känner mig så glad, känns så skönt att känna så. Och nu har jag bestämt mig för att hoppas och tro så mycket jag vill. Vet att jag ändå kommer att bli ledsen och besviken om det inte går vägen, men just nu känns det så bra så nu ska jag hålla fast vi det!

Dock var det inte helt klart med att jag skulle få tillbaka idag. Jag är ju lite överstimulerad och mitt blodvärde var högt så Staffan var inte säker på att han ville sätta tillbaka. Men efter att att han undersökt mig och sett att jag inte hade så mycket vätska i magen och att jag ändå mår hyfsat bra, så fick vi göra det ändå! =) Blev så besviken när vi fick höra att de kanske inte skulle gå, då innebär det ju att vi skulle fått vänta till efter sommaren. Så nu är jag glad!

Fick också veta att alla våra 6 ägg var mogna och att alla egentligen blev befruktade, dock blev ett ägg befruktat med tre spermier. Så de fick kasseras. Men sedan blev det tydligen fem som blev bra, en hade varit lite seg bara. Så nu ska de odla de andra fyra vidare till 5 eller 6 dagar. Så hoppas de klarar sig! 

Fick tillbaka ett 8 celligt litet embryo, vi gav den lille ett arbetsnamn : ministrumpan! (sambon kallar mig lillstrumpa) =) tror vi har fäst oss lite väl mycket redan, lite farligt jag vet. Men jag kan inte hjälpa det! Vill ju så gärna!

• halfmoon

Två av våra nio ägg blev befruktade. Nedslående resultat men inte oväntat med tanke på att det är större risk att spermier som nås via biopsi är omogna/i sämre skick.

Bröt ihop i fredags när vi fick resultatet men nu är det okej. Båda äggen delade sig dock fint till dag 2 och vi fick igår tillbaka ett mycket fint embryo. Det andra började då se lite sämre ut. De ska vidareodla det men sa att det troligtvis inte klarar sig till dag 5 och infrysning.

Läkaren var dock positiv till att vi fått ett fint embryo med våra förutsättningar.

Jag har vetat hela tiden att vi har sämre odds än normalt vid ivf men hade hoppats ändå att det skulle visa sig vara fel.

Jag tror inte på detta men är nöjd med att vi i alla fall fått göra ett försök.

BIM 26/5 och testdag 29/5.

• provi87
    halfmoon skrev 2016-05-15 09:17:33 följande:

Två av våra nio ägg blev befruktade. Nedslående resultat men inte oväntat med tanke på att det är större risk att spermier som nås via biopsi är omogna/i sämre skick.

Bröt ihop i fredags när vi fick resultatet men nu är det okej. Båda äggen delade sig dock fint till dag 2 och vi fick igår tillbaka ett mycket fint embryo. Det andra började då se lite sämre ut. De ska vidareodla det men sa att det troligtvis inte klarar sig till dag 5 och infrysning.

Läkaren var dock positiv till att vi fått ett fint embryo med våra förutsättningar.

Jag har vetat hela tiden att vi har sämre odds än normalt vid ivf men hade hoppats ändå att det skulle visa sig vara fel.

Jag tror inte på detta men är nöjd med att vi i alla fall fått göra ett försök.

BIM 26/5 och testdag 29/5.

Grattis till ett fint embryo och ruvarstatus! 

Jag fick 5 ägg (av 11) befruktade men bara ett som delade sig normalt så inget till frysen. Blev också jättebesviken och bröt ihop, trodde det skulle kännas enklare, men uppenbarligen är det ett normalt resultat. Läkaren sa absolut inget om ägget jag fick tillbaka så jag tänker att alla här som fått höra "fint embryo" eller "guldägg" har en väldigt bra chans! 

Jätteglad för er skull, tycker det verkar lovande :) 
  • provi87

Ruvardag 11 för mig! Det är otroligt spännande allting; vakna, gå på toa, för att se om det finns blod. Varje kväll googlar jag på kommande ruvardag och hittar alltid de som får mens då och känner mig glad att det inte hänt nåt än, men det kan ändras så fort, varje timma är spännande nu. Och vad jobbigt detta är! Vågar inte testa innan testdagen (tors), vill ha ett sanningsenligt svar.

Hur går det för er andra som ruvar?? 

• halfmoon
    provi87 skrev 2016-05-15 09:58:45 följande:

Grattis till ett fint embryo och ruvarstatus! 

Jag fick 5 ägg (av 11) befruktade men bara ett som delade sig normalt så inget till frysen. Blev också jättebesviken och bröt ihop, trodde det skulle kännas enklare, men uppenbarligen är det ett normalt resultat. Läkaren sa absolut inget om ägget jag fick tillbaka så jag tänker att alla här som fått höra "fint embryo" eller "guldägg" har en väldigt bra chans! 

Jätteglad för er skull, tycker det verkar lovande :) 

Tror inte du ska hänga upp dig på vad läkaren sa och inte. Vår läkare sa att de bara sätter tillbaka fina ägg! Tror det handlar om att de vill skicka med oss en positiv känsla och inställning och mer om läkarens personlighet än hur ägget faktiskt ser ut. Men att alla ägg som sätts tillbaka är fina.

Ja, det är nedslående att inte få nåt i frysen. För min del inte så mycket för att vi måste göra allt igen isf utan mer för rädslan att om de andra inte var bra så varför skulle det som är i mig nu vara annorlunda.
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj