• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • Emmahedblom

Blodprov idag resulterade i minskad dos puregon till 67 IE istället för 100 och VUL redan inorgon!

• Marre22
    provi87 skrev 2016-05-16 12:38:31 följande:

Jag fick inte göra ett enda blodprov, är det för det är på distans? Har läst mycket om blodprov i denna tråden men jag vet inte vad de kollar, någon som vet?

Låter konstigt att du inte fått ta något.

Blodprovet mäter Östradiol om jag inte är ute och cyklar och det tillsammans med VUL ger en indikation på hur man svarar på stimuleringen.

Och så minskar/ökar man dosen.
  • FruHolmli
    Marre22 skrev 2016-05-16 12:23:34 följande:

Nu har jag fått samtal från distanskliniken.

Blodprov och VUL på torsdag och så samma procedur på måndag, blodprov och VUL.

Lät mycket med två blodprov, men så kanske det är?!

Jag gjorde 2 VUL o 2 blodprov.
    1 på tisdagen o åter igen fredagen.

Kändes bra, hellre 1 gång mer än mindre kände jag mest ????
    Vi ska in för ÄP imorgon och jag är sjukt nervös!
  • Marre22
    FruHolmli skrev 2016-05-16 13:05:39 följande:

Jag gjorde 2 VUL o 2 blodprov.

1 på tisdagen o åter igen fredagen.

Kändes bra, hellre 1 gång mer än mindre kände jag mest ????

Vi ska in för ÄP imorgon och jag är sjukt nervös!

Jag håller med, hellre en gång för mycket än för lite - jag håller med! Men jag hade faktiskt inte uppmärksammat att det var fler som fick göra två blodprov.

Lycka till imorgon!
  • FruA78
    Marre22 skrev 2016-05-16 13:04:31 följande:
    Låter konstigt att du inte fått ta något.

Blodprovet mäter Östradiol om jag inte är ute och cyklar och det tillsammans med VUL ger en indikation på hur man svarar på stimuleringen.

Och så minskar/ökar man dosen.
    Jag fick inte heller ta något blodprov utan bara två vul innan det blev äggplock. Så klinkerna verka göra olika.
  • Sanlu87
    FruA78 skrev 2016-05-16 13:34:42 följande:

Jag fick inte heller ta något blodprov utan bara två vul innan det blev äggplock. Så klinkerna verka göra olika.

Inget blodprov för mig heller och bara ett ultraljud.
  • stajlish
    provi87 skrev 2016-05-16 12:38:31 följande:
    Jag fick inte göra ett enda blodprov, är det för det är på distans? Har läst mycket om blodprov i denna tråden men jag vet inte vad de kollar, någon som vet?
    Verkar vara olika som de andra skriver, på SU där jag går lämnar man ett E2-blodprov som de kallar det, för att mäta Östradiol för o se hur man svarar på hormonerna, för att sedan behålla, minska eller öka dosen precis som Marre22 skrev, va märkligt ändå att de görs så olika runt om i landet?! :D 
    Att vissa gör flera o vissa inga o vissa ett.. osv.. men på SU är de nog standard med ett blodprov o minst ett VUL beroende på hur man svarat på behandlingen antar jag.. :)
  • stajlish

Hej på er allihop! Har inte varit inne på några dagar o inte varit så aktiv den senaste veckan pga olika orsaker, inte orkat... men nu har jag försökt läsa ikapp alla typ 12(?!) sidorna med inlägg sen sist, vilken aktivitet det är här inne! Så roligt! (inte roligt att vi är många som är i detta men roligt att vi är många som kan stötta varandra..) Vi är många här nu såg jag på vår lista. Grattis till alla genomförda äggplock, ruvare osv.. så härligt att vi har varandra och kan stötta varandra oavsett var i landet vi befinner oss! När jag läser allt så är det enda jag tänker, FY FAN va grymma vi är allihopa.. som kämpar på så...för att nå samma sak som många andra tar för givet. Så en stor eloge och kram till er allihop! <3 <3 <3 Känner igen mig i så mycket av det ni skriver men inser att de skulle ta hela dagen o svara på alla, så skriver ett inlägg till alla istället. Ska försöka orka va lite mer ajour här nu. Själv är jag på spraydag 13 med suprecur idag, väntar samtal från SU på onsdag o få besked om sprutstarten med gonal-f, vilket antagligen blir på onsdag eller torsdag. Allt har gått bra än så länge tror jag, samma som förra gången än så länge förutom lite mer vallningar av sprayen än sist, kan va pga att de varit så jäkla varmt ute också.. vet inte. Så nu hoppas jag det flyter på lika bra i fortsättningen som förra gången.. spännande med er som ruvar, hoppas verkligen få se lite plus här framöver.. det förtjänar vi alla! <3 Kram på er

• provi87
    stajlish skrev 2016-05-16 15:42:43 följande:
    Verkar vara olika som de andra skriver, på SU där jag går lämnar man ett E2-blodprov som de kallar det, för att mäta Östradiol för o se hur man svarar på hormonerna, för att sedan behålla, minska eller öka dosen precis som Marre22 skrev, va märkligt ändå att de görs så olika runt om i landet?! :D 
    Att vissa gör flera o vissa inga o vissa ett.. osv.. men på SU är de nog standard med ett blodprov o minst ett VUL beroende på hur man svarat på behandlingen antar jag.. :)
    Jag går också på SU och ingen nämnde nåt blodprov.. de gjorde bara VUL under min sprutperiod, två gånger dock. Kanske har med olika mediciner att göra. OM jag gör nåt mer IVF så ska jag fråga för detta verkar jättekonstigt.. 
  • provi87

stjalish: <3 skönt att du är igång med sputorna snart! Vad fint du skrivit, håller med om varje ord. Känns så skönt att ha denna tråden när det inte finns någon att prata med. Jag längtar med efter att få se ett plus härinne, tycker det är dags nu, det är väl två tror jag som det inte gått vägen för här nu så det är verkligen dags :D 

Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj