• Anonym (Mia)

Kan man räkna med att kunna bli gravid med en klockren menscykel?

Om man har regelbunden mens, regelbunden ägglossning och ägglossningsflytningar... Kan man då veta att man en dag kan bli gravid? Är orolig att inte kunna bli det.

• Svar på tråden Kan man räkna med att kunna bli gravid med en klockren menscykel?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Jnkvvkn) skrev 2016-06-05 12:06:08 följande:
    Som fjäril kär säger så kan det ta tid att blir gravid fast inget är fel, det är mycket som ska spela in.

Under min utredning fick jag lära mig av läkaren att man har ungefär 7-8% chans per ägglossning att bli gravid, därav så räknar man att 80% av par som försöker är gravida inom 10 månader, 90-95% inom ett år och tar det längre tid ändå så får man utredas.
    Med andra ord så behöver jag inte oroa mig än?
  • Anonym (Jnkvvkn)
    Anonym (Mia) skrev 2016-06-05 12:13:11 följande:

Med andra ord så behöver jag inte oroa mig än?

Verkligen inte! Kör på! Försök att inte fokusera för mycket på det, jag vet att det är jättesvårt, men ha sex för att det är kul, skönt och trevligt.
  • Otit

Vi plussade igår efter nio månaders försök. Vi är också friska och min menscykel är regelbunden. Var ganska orolig att någonting var fel. Men plötsligt hände det!

• Ego Lovers

Procentuell chans att bli gravid inom en menstruationscykel:
    20 år 34 procents chans
    25 år 24 procents chans
    30 år 17 procents chans
    35 år 12 procents chans
    40 år 6 prosents chans

Kvinnors mest fruktsam i -20-årsåldern
    Kvinnor är mest fruktsamma mellan 20 till 25 år. Efter 35-årsåldern är ungefär 10 procent infertila, efter 40-årsåldern 33 procent och efter 44-årsåldern är nära 90 procent infertila. Orsakerna är olika. Vanligast är problem med ägglossningen. När en kvinna når övergångsåldern har hon få eller inga foliklar som blir till ägg.

I tillägg till att kvinnans möjligheter till att bli gravid försämras med åren ökar också risken för missfall.

• Anonym (S)

Nej. Det tog nästan 2 år för mig och min sambo att lyckas. Vi är båda unga, jag hade regelbunden cykel och våra prover var alldeles perfekta. Men ändå tog det såå lång tid. Är i vecka 10 idag

• Anonym (Mia)
    Anonym (S) skrev 2016-06-06 15:31:57 följande:

Nej. Det tog nästan 2 år för mig och min sambo att lyckas. Vi är båda unga, jag hade regelbunden cykel och våra prover var alldeles perfekta. Men ändå tog det såå lång tid. Är i vecka 10 idag

Grattis!

Men jag menade att kan man räkna med att bli gravid någon gång oavsett hur lång tid det än tar om man har "perfekt" kropp med menscykel m.m :) 
  • Pimpinellan

Nej,det kan man inte räkna med alls. Regelbunden mens är ingen garanti för barn. Hade jag, äl varje månad, fick aldrig genetiska barn.

• Ego Lovers
    Pimpinellan skrev 2016-06-06 19:11:18 följande:

Nej,det kan man inte räkna med alls. Regelbunden mens är ingen garanti för barn. Hade jag, äl varje månad, fick aldrig genetiska barn.

Även om man har äl varje månad så är det procentuell aldrig högre än 50% varje månad och blir lägre för varje år som går
  • tulip79

Min menscykel var extremt regelbunden (innan båda graviditeterna) men jag blev inte gravid ändå. Berodde på för lite antal spermier hos sambon, så det var inget jag kunde påverka. Nu har vi två barn som kommit till genom icsi.

• Pimpinellan
    Ego Lovers skrev 2016-06-06 22:55:33 följande:
    Även om man har äl varje månad så är det procentuell aldrig högre än 50% varje månad och blir lägre för varje år som går
    Har jag nånsin påstått nåt annat eller?! Jag vet mer än säkert 99% av alla om fertilitet/infertilitet efter de 10 år vi försökt. Jag sa  bara att man aldrig har nån garanti för att få barn vare sig med regelbunden mens eller äl. Läs inte annat än som står. Chansen är f.ö aldrig nånsin 50% oavsett ålder.
  • Vanligaste

Vi har haft oddsen mot oss men ändå lyckats bli gravida 4 gånger och fått friska barn. Jag röker och är överviktig ocj min man snusar. Vi har haft en riktigt stressig period men ändå tog det sig direkt. Jag har dessutom en cykel på 42 dagar.

Det är inget konstigt att det tar tid. Det är mycket som ska stämma.

• Ego Lovers
    Pimpinellan skrev 2016-06-07 12:30:49 följande:
    Har jag nånsin påstått nåt annat eller?! Jag vet mer än säkert 99% av alla om fertilitet/infertilitet efter de 10 år vi försökt. Jag sa  bara att man aldrig har nån garanti för att få barn vare sig med regelbunden mens eller äl. Läs inte annat än som står. Chansen är f.ö aldrig nånsin 50% oavsett ålder.
    Jo när du är 15-20 år
  • Anonym (Gro)

Jag var 34 när vi blev gravida med vår första, det tog oss nog fem månader att lyckas.

Nu är jag 36 och vi vill försöker igen, så nu har jag alltså enligt ego lover bara 12% chans att bli gravid igen?!

• Anonym (21)

21 år, 3 mån.P-piller (Mercilon)
    27 år, 3 mån. Mini-piller.(Exlutena)

Hade jag som 27 åring fortfarande haft Mercilon så kanske det hade tagit längre tid?
    Hade varit ganska intressant att veta hur lång tid det hade tagit nu som 36 åring. Men jag har ju inga planer på fler barn.

• Anonym (F)
    Anonym (Gro) skrev 2016-06-07 14:29:10 följande:

Jag var 34 när vi blev gravida med vår första, det tog oss nog fem månader att lyckas.

Nu är jag 36 och vi vill försöker igen, så nu har jag alltså enligt ego lover bara 12% chans att bli gravid igen?!

Nej det klart du inte har. 12% chans per menscykel, en himla skillnad.
  • Anonym (Gro)
    Anonym (F) skrev 2016-06-07 17:32:24 följande:

Nej det klart du inte har. 12% chans per menscykel, en himla skillnad.

Mhmmm,, okej.
  • Anonym (NejSåEnkeltÄrDetInte)

Tyvärr så enkelt är det inte :/ alltid haft regelbunden mens. Tog 5 år innan jag ens blev gravid & totalt 14 år innan första kom efter alldeles för många missfall.
    Det är som triss "plötsligt händer det"

Svar på tråden Kan man räkna med att kunna bli gravid med en klockren menscykel?