FDFMGA skrev 2016-06-11 11:10:48 följande:
Ja, jag har förståelse för att man kan ha behov av att få vara moralpredikant, men inte för moralpredikanternas behov att få predika ostört.
Menar du att alla barnfamiljer ska bannlysa alkohol på uppmaning av moralpredikanternas riksförbund?
Jag tror att detta vore synnerligen olyckligt. Visst skulle man kunna få till ett effektivt förbud med hjälp av lagstiftning och en omfattande kontrollapparat men min uppfattning är att moralpredikningarna i sig enbart fyller funktionen att moralpredikanten att känna sig bättre.
Fundera på vem som ska avgöra om en förälder kan hantera alkohol - föräldern själv eller moralpredikanternas riksförbund. Min uppfattning är att oavsett kommer de föräldrar som inte kan hantera alkohol att fortsätta så länge de inte handgripligen hindras.
Moralpredikningarna kan möjligen få föräldrar som inte har några problem att känna lite skuld och moralpredikanten att känna att predikandet är skönt för egot.
Jag frågade förresten mitt äldsta barn. Hon svarade att det inte spelar någon roll. På frågan hur hon själv tänker göra som vuxen svarade hon att hon tänker dricka lite grann - ungefär som vi.
Det var alltså som jag trodde. Vi och våra barn har betydligt bättre förutsättningar att kunna avgöra vilken roll alkohol spelar för vår familj än vad du har.
Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Pratar inte om något förbud eller nån lag, pratar om att jag själv mådde dåligt av det som barn och att man bör fråga sina barn. Och än en gång handlar det inte om att hantera alkohol utan att över huvudtaget dricka det. Jag är ingen jäkla moralkaka, jag bara hoppas att andra barn ska slippa känna som jag och det är DÄRFÖR jag säger spm jag gör, inte för att vara en gnällkossa. Men det verkar va svårt att fatta.