Inlägg från: Hannahaha |Visa alla inlägg
  • Hannahaha

Barn och alkohol - för eller emot.

FDFMGA skrev 2016-06-15 10:16:57 följande:
    Mm, men jag tror att hon har gett upp nuSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Ja hoppet är uppgivet, lycka till med livet.
  • Hannahaha
    FDFMGA skrev 2016-06-15 12:13:47 följande:
    Detsamma!

Och kanske särskilt med dina val när du så småningom blir förälder.

Påminner nästan om att cykla, tycker jag. För det mesta behöver man inte ens tänka på vad det är man gör för att komma fram tid man ska - medan det för åskådare som aldrig cyklat kan te sig obegripligt att man ens kan hålla balansen.
    Ja jag lär knappast bli en dålig förälder för att jag inte dricker med mina barn.
  • Hannahaha
    EnAnonumius skrev 2016-06-15 13:47:46 följande:
    Nej har aldrig sett någon hävda att man blir en dålig förälder bara för att man struntar i alkoholhaltiga drycker i barns närvaro.

Dock så är det som så att sitta med en dåres envishet och hävda att folk blir personlighetsförändring ev 2 MAX 3 glas vin och man skadar barnen är vanligt bland personer som vägrar att ta till sig att folk reagera olika på alkohol och vissa klara av att dricka 2 MAX 3 glas utan att personligheten för ändras. Det finns ju även alkisar som inte personlighetsförändras även om de super sig fulla men tydligen så skall de inte räknas heller. Det är även smaklöst att läsa att det kommer påhopp på folk, från viss, helt utan grund och helt substans, att hävda att de väljer alkohol före barnen. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Fast han sa det ju helt själv, att om det inte passar att han dricker kan barnen gå. Så knappast utan grund.
  • Hannahaha
    Anonym (Fylle) skrev 2016-06-15 18:52:56 följande:
    Men menar hon inte i grund och botten att alla föräldrar borde kommunicera med sina barn, speciellt gällandes alkohol som om inte både i föräldrahemmet utan även utanför kan vara något vettigt att tillsammans med sina barn reflektera över?!

Visst hon kanske tycks prata mycket utifrån sina egna erfarenheter men din respons till henne vittnar mig mer som en person som helt enkelt vägrar tillåta sin självinsikt säga dig något annat än att du har rätt.

Hur dina barn har tolkat ditt sätt att dricka eller bemöta din omgivning är väl tillsammans med hela deras uppväxt och utav att vara barn till just dig som kommer visa sig överlag utmed deras år på denna jord.

Det ligger en nyans av nonchalism över dina argument.

Men vad vet jag. Du kommer troligtvis ha ännu en kvicktänkt replik på mitt inlägg.

Men Grattis till din så enormt välfungerande familj mannen!
    Tack! Precis vad jag menar och har sagt flera gånger, men jag är ju bara en moralkärring...
  • Hannahaha
    FDFMGA skrev 2016-06-15 18:07:07 följande:
    Var det din pappa som sa så?

Men enligt dig var han ju alkoholmissbrukare.

Här handlar det om bruk av alkohol - en diskussion du går in i till synes helt utifrån dina erfarenheter och utan någon som helst förståelse att andra har andra erfarenheter och därigenom kan ha ett förhållningssätt till alkohol som inte är så traumatiskt betingat.
    Nej det var det inte, utan personen som skrev så här i tråden!
  • Hannahaha
    Virriga Vera skrev 2016-06-15 16:59:08 följande:
    Och du har inte reflekterat över åldern på hans barn?
    Så om barnen är 15 och mår dåligt när pappa dricker är det okej att han bara tycker att de kan dra då?
  • Hannahaha
    FDFMGA skrev 2016-06-15 19:11:14 följande:
    Ja, det är klart att vi föräldrar inte bara har rätt, vi har även rätten att avgöra vad våra barn ska få uppleva av vuxenvärldens umgängesvanor.

Huruvida min familj är välfungerande eller inte har jag inte gått in på här, jag har bara konstaterat att alkohol inte utgör något problem vare sig ur ett vuxen- eller ett barnperspektiv för vår familj.

Varför är alla moralpredikanter så stryktäckt insinuanta, förresten?  Den ingrediensen gör att moralkakorna blir extra motbjudande för den som de ska krängas till, enligt min uppfattning.
    Du menar väl inte på riktigt att "ni föräldrar" har rätt? Som i jämt? Bara för att ni är föräldrar, eller vadå?

Tycker om folk med moral jag, och som visar att de har nån + empati. Än en gång; det enda jag sagt är att man bör reflektera över vad ens barn kan fara illa av mer än många gör. Många bara bestämmer att "detta ska va okej". Med det säger jag inte att jag varken vet bättre om dina barn eller att dina barn mår skit när du dricker, utan enbart just det; att man bör ta reda på hur det ligger till. Om det är en moralkaka så är det en jävligt välbakad sån som alla borde käka av.
  • Hannahaha
    FDFMGA skrev 2016-06-15 21:14:23 följande:
    Ja, jag läste inlägget sen. Jag tolkar det ungefär som att barnen inte behöver sitta kvar vid bordet om de hellre vill göra något annat.

Det verkar rimligt. "Jag skulle aldrig säga till mina barn: "Nej, ni får inte gå ut med Karins hund, pappa har nämligen inte druckit upp sitt vin än" Skrattande
    "Jag dricker alkohol när jag vill och den som har problem med det kan själv välja att inte närvara."

Det var det uttrycket jag reagerade över. Om barnet (jag har för mig att jag såg nånstans att han har ett på 8 år så vuxna är de knappast). Om barnet mår dåligt av att han dricker tycker han alltså att det ska avlägsna sig snarare än att han ska sluta dricka. Om han menar annorlunda är det han som uttryckt sig knepigt, inte jag som tolkat konstigt eftersom han skriver att barnet kan gå om det har problem med att han dricker.
  • Hannahaha
    EnAnonumius skrev 2016-06-15 20:25:19 följande:
    Och om du har läst Tom Aryas inlägg så skrev han ALDRIG när (vilka tider) han drack heller.

Han kan lika gärna dricka en öl till maten. Och för dem som har bra koll på alkohol och förbränning vet att mat hjälper till att förbränna alkoholen snabbare så man blir knappt påverkad. Det är därför det är tillåtet att dricka en mellan-/lättöl till maten och sedan gå ut och sätta sig att köra bil efteråt då det inte ger utslag på mätaren eller blodprov och alkohol fungerar också som en smakbärare.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Min poäng kvarstår ändå alltid; mår barnet dåligt av att föräldern dricker så borde föräldern sluta istället för att bestämma att barnet inte mår dåligt av det.
  • Hannahaha
    FDFMGA skrev 2016-06-15 19:27:44 följande:
    Ja, du tycker att du har en mission - men ditt sätt att missionera får motsatt effekt  i den mån det överhuvudtaget ger effekt.

Vilket inläggsnummer till den person som enligt dig påstår att barnen kan gå om de inte accepterar personens drickande.

Jag tror att du har förstått inlägget lika illa som när du påstod att jag är sverigedemokrat.
    Visst får det motsatt effekt med folk som absolut vägrar höra annat än det de redan bestämt och av ren vrånghet förvränger allt man säger bara för att få lov att slippa utvecklas överhuvudtaget.
Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.