Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Barn och alkohol - för eller emot.

Hannahaha skrev 2016-06-11 13:48:50 följande:
    Men herregud ... Man kan väl få försöka få föräldrarna att tänka själva utan att behöva anmäla?
    Mm, du utgår från att de inte tänker själva.

Jag menar att alkohol är en kulturdryck som vissa brukar, några missbrukar och somliga förfasar sig över.

De som förfasar sig har inte sällan påtagliga svårigheter att skilja mellan bruk och missbruk och dessutom ger de ofta sig själva tolkningsföreträde om vad som är vad.

Jag förstår att du är präglad av din uppväxt och många barn till alkoholmissbrukande föräldrar utsätts för situationer de aldrig borde ha tvingats förhålla sig till, dessutom blir det ofta så att de tvingas ta det vuxenansvar föräldrarna svikit...

Men - det är kontraproduktivt att skildra alkoholbruk som vore det missbruk. Ingen är hjälpt av det.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Aniiee skrev 2016-06-11 15:07:28 följande:
    Ska jag hålla med igen, eller är det överflödigt?
    Som du behagar.

Men inte skadar det om du berättar om dina erfarenheter som efter vad jag förstår avviker en hel del från att växa upp i en ganska konventionell familj som jag gjort.
  • FDFMGA
    Anonym (BUP) skrev 2016-06-11 20:06:49 följande:
    Om dina insikter i barnpsykologi är att jämföra med dina insikter i statistik kan vi nog lämna dig utanför denna diskussion.  Du inser att noll procents risk är en total omöjlighet ;)

:)Tungan ute
    Är det inte dina intellektuella och emotionella begränsningar som yttrar sig där.

Dels genom att du som många jagsvaga personer använder pronomet vi i stället för jag och dels för att du tror att du kan tillämpa ett statistiskt medelvärde för alkoholmissbruk som en riskfaktor för mig.

Jag har levt så pass länge att jag känner mina brister och förtjänster ganska väl, i vissa fall har jag totalkoll på dem - som med alkoholbruk. Jag kommer aldrig någonsin att missbruka alkohol.

Vet du förresten vad min gamla mormor brukade säga om folk som gömde sin person bakom ett vi: "Vi sa svinskiten" eller alternativt "Du och dina löss".

Fyndigt, tycker jag - men så var det också en intressant kvinna, tyvärr minns jag inte om hon brukade alkohol eller inte.

Hur ska ni Tungan ute göra för att lämna mig utanför diskussionenSkrattande
  • FDFMGA
    Anonym (BUP) skrev 2016-06-11 21:12:31 följande:
    ??? Statistiska medelvärden för alkoholmissbruk???

1. Vi pratar inte om alkoholmissbruk i den här tråden, jag tror ingen tycker det är okej att missbruka alkohol i närheten av barn. Vi pratar alkoholbruk
    2. Den statistik jag syftade på var att du tolererar en 0-procentig risk för dina barn, vilket naturligtvis är oförenligt med att över huvudtaget leva.

Jag menar att det är inte vi vuxna som ska uttala oss om huruvida vi kan/bör dricka i närheten av barn, det är barnen själva som vi måste fråga. 
    Vi Tungan ute.

Jag har ingen erfarenhet av Bup men har noterat att det har framförts allvarlig kritik mot barn- och ungdomspsykiatrin i medierna de senaste åren. Jag befarar att det kan finnas fog för den kritiken om de som arbetar inom Bup inte ens kan skilja mellan pronomen som jag och vi.

Jag måste påpeka att du inte är fler än en såvida du inte också ger dig själv understöd i tråden med en fast signatur. Annars är "vi" fel. Vi syftar på fler än en.

Mm, mina barn anser inte att alkohol är ett problem inom familjen och i dess umgänge med andra.

Mina barn skulle förmodligen anse att du var en charlatan om de mötte dig i din påstådda egenskap av skolläkare.
  • FDFMGA
    Hannahaha skrev 2016-06-13 08:03:34 följande:
    För typ tjugonde gången pratar jag inte om missbruk utan överhuvudtaget bruk. Jag dricker själv ibland, så jag "förfasar" mig inte. Men du var nog en av de tråkigaste att diskutera med eftersom du 1. Vägrar fatta att jag inte pratar om att kunna "hantera" alkohol och 2. Tar till maktspråk och egentligen inte vill diskutera utan bara ha rätt.
    Haha.

För långe, länge sen så gick jag en kurs tillsammans med en tjej som fullständigt lyckades förstöra kursen. Faktum är att jag aldrig varit med om ett mer effektivt sabotage vare sig förr eller senare.

Varje gång hon inte förstod eller höll med (och det var i princip oavbrutet) så avbröt hon med gäll röst med ett "Nu talar du maktspråk".

Den stora behållningen för mig var att kursledaren inte förmådde neutralisera hennes omvända maktspåksstrategi och till slut dog all diskussion fullständigtSkrattande
  • FDFMGA
    Hannahaha skrev 2016-06-13 10:24:17 följande:
    Och varje gång du inte förstår eller håller med upprepar du samma oväsentligheter i oändlighet, eller? Det verkar då så.
    Nix.

Det blir bara pinsamt när en fanatiker försöker tvångsmata vanliga föräldrar med sina överjästa moralkakor.

Orsaken till att folk vänligt men bestämt tackar nej till dina skapelser är att de anser sig känna sina barn bättre än du gör.

Att du projicerar in dina egna upplevelser i andras barn handlar enbart om dig själv inte om någon annan.
  • FDFMGA
    Hannahaha skrev 2016-06-13 10:58:38 följande:
    Men du är ju helt otrolig. Det jag sagt är FRÅGA BARNEN och att det är ONÖDIGT ATT TA RISKEN att de far illa utan att fråga, samt att jag påpekar eftersom föräldrar kanske inte ens reflekterar över att barnen kan fara illa av det! Det din och min diskussion fastnat i är att du gång på gång får det till att DU MINSANN kan hantera alkohol, och att jag pratar om de som INTE kan, fast jag i själva verket pratar om hur barnet kan hantera att föräldrarna dricker varesig mycket eller lite! Utöver det har jag sagt att JAG inte kommer dricka med mina barn eftersom jag vet hur jag själv kände. Att du får det till att jag tex vill införa lagstiftning om förbud mot alkohol och att jag så gott som menar att jag vet mer om dina barn än du, det tyder ju än en gång på att du överhuvudtaget inte fattar vad jag säger. Tror din besserwisser-attityd är ett större problem än ditt alkoholbruk efter den här cirkeldiskussionen.
    Ja, men som du säkert har noterat så tackar i stort sett alla föräldrar i den här tråden nej till dina moralkakor.

Några, däribland jag, har frågat barnen - andra anser väl att det ligger i föräldrarollen att kunna avgöra vad barnen får vara med om. Tja, det gör jag med iofs - men det roade mig att fråga när den här tråden dök upp.

Svaret jag fick var att det är helt ok.

jag skickar en hälsning från ett av mina barn som just gick förbi och undrade vad jag sysslar med. Hon tycker att du verkar vara konstig som lägger dig i hur andra har det och försöker förklara för dem hur de ska leva. 

Tyvärr tycker hon också att jag är konstig som sysslar med att besvara märkliga frågor när det är sommar, semester och skollov.
  • FDFMGA
    Hannahaha skrev 2016-06-13 11:27:52 följande:
    Fast du är väl precis likadan då, som sitter och predikar för mig om att jag ska sluta predika? Eller att jag predikar fel? Att jag inte får tycka? Och liksom blir stolt och mår bra när du och ditt barn tillsammans kan säga till mig att jag är konstig som vill att man ska tänka? Finns ju alldeles för många som inte gör det, men det ska väl jag strunta i då. Ja gå och gör nått vettigare istället då.
    Inte alls.

Jag har inga synpunkter på föräldrar som avstår från alkohol, vare sig de gör detta enbart i sammanhang där deras barn är med eller överhuvudtaget. Jag har inga synpunkter på folk som är nykterister, det är deras val

Vad du gör är att du försöker kränga moralkakor och så blir du misslynt när folk tackar nej.
  • FDFMGA
    Hannahaha skrev 2016-06-13 12:16:20 följande:
    Så är det ju inte alls, har diskuterat med flera här i tråden som du kan se och det är knappast så att jag idiotförklarar nån eller är "misslynt". Det är dig jag har problem med eftersom du inte förstår vad jag säger utan bestämmer vad jag menar hela tiden, och fortsätter upprepa det som är oväsentligt. Verkar mer som du vill bråka än diskutera.
    Inte alls - men jag anser att det är viktigt att sätta tydliga gränser mot moralkakekrängarna.

Jag har inga synpunkter på hur du lever ditt liv eller hur du väljer att förhålla dig till alkohol om du få barn.

Du har synpunkter på människors val att leva - andra har synpunkter på dina moralkakor/åsikter.

Skillnaden är fundamental - även om du inte kan förstå detta.
  • FDFMGA
    Hannahaha skrev 2016-06-13 12:31:24 följande:
    Låter sorgligt att inte ha några synpunkter på hur barn mår.
    Nu skriker du så där gällt igen.

Har du proppat i dig så många av dina egna moralkakor eftersom ingen annan ville ha dem att du är alldeles sprickfull av självgodhet.

Om du lättar på trycket och funderar på vad det är du påstår här så kan du kanske förstå vilken fördärvlig kost moralkakor kan vara om man missbrukar dem.

Visst har jag synpunkter på hur barn mår. De mår bäst av att deras föräldrar avgör vad som är bäst för dem. Vissa föräldrar klarar inte detta då kan samhället ge stöd till familjen på ett eller annat sätt.

Men utgångspunkten är att föräldrarna är vårdnadshavare - inte moralkakefrossarnas riksförbund.
Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.