BF mars 2017
Fick precis lergigan comp utskrivet mot illamåendet, någon här som provat det?
Fick precis lergigan comp utskrivet mot illamåendet, någon här som provat det?
Stockholmtjej: jag väntade till v 13-15 ca med något av barnen och då fick jag "skäll" för att jag inte ringt tidigare ;). Förstår hur du tänker..
Jag gick tid för inskrivning 15 aug, då har jag gått exakt 9 veckor.
Louise: blödde så i 6 veckor med trean. Det gick bra men kunde inte slappna av under tiden jag blödde och bara väntade på missfall.
cecilia: Lycka till! Skönt du fick tid!
Idag fick jag besked om tid till NIPT, den 17 augusti, så det blir ju väldigt tidigt, v9+2. Kommer då också troligtvis få reda på könet när resultatet kommer! Känns lite läskigt bara att göra det så tidigt, finns ju inga garantier alls för att det kommer gå vägen liksom. 12+0 gjorde jag KUB i Linköping med förra barnet men då kändes det liksom säkrare eftersom man passerat "gränsen"..
ellami och anonym: Jag gör blodprovet i Linköping, sen skickar han det till USA, så man behöver inte göra ngt själv förutom lämna blodprov. Det kostar 6050 kr.
svamparna: Man undersöker moderkakans DNA i mammans blod för att hitta eventuella kromosomfel. Säkrare än KUB och ingen risk som det är med fostervattensprov. Får man dåligt besked från NIPT kan man gå vidare med fostervattensprov. Man får även reda på könet.
Hej, vet att det var någon som skrev här inne för ett tag sedan om att hon mådde extremt psykiskt dåligt av illamåendet. Ville bara tipsa om lergigan comp, fick det utskrivet via telefon med MVC. Helt underbart då det (iaf för mig) tar bort det värsta av illamåendet och jag kan få fungera normalt. Dock är det leveransproblem och många apotek har slut på det, så man kan få åka en bit för att få tag på det.
V 7+0 imorgon för mig :) Någon som gått ungefär lika långt? Hur mår ni?
Minime: man brukar sällan kunna be om vul på inskrivning då man skrivs in av barnmorska och det bara är läkare som gör vul. Oftast får man bara tid till vul om man inte vet alls hur långt gången man är.
Tycker det är riktigt taskigt att man inte får mer koll när man blöder. Med tredje barnet blödde jag i 6 veckor utan att få det uppkollat. Efter de sex veckorna så slutade jag blöda, visste ju inte då om det fanns ngn graviditet kvar, "krävde" då att få ett på akuten och då fick jag det. Sjukt att man ska behöva ta upp personal på akuten. Såhär i efterhand förstår jag ju att man kunde ha gått privat men hade inte riktigt koll på det då.
cecilia> Men har du uttomkveds så borde de ju ha sett något vid äggledaren och inte i livmodern. För visst hade de sett ngt i livmodern?
jj85: Ät det du blir sugen på och strunta i om det är onyttigt (så länge det inte är skadligt). Prova lite olika vad som kan funka. Sug-godis kanske kan hjälpa, typ werthers original.
JL: hur långt gången är du? Kände du ngt magont i samband med blödningen? Har det slutat nu?