• Mammatilljesperochkevin06

vi från Skåne som har BF jan/feb-17

Halloj Gravidisar ja jag tänkte starta en tråd för oss som bor nere i Skåne :) själv bor jag i Malmö är 32 år har två pojkar 13-11år och en bebis på jäsning:) vecka 9 nu med mitt livskärlek :) han är 37 och har en dotter sedan tidigare detta blir vårt första gemensamma så kom igen å skriv lite från er hur ni mår och allt :) jag mår väl bra mina symptom kommer å går har mest illamående och strammande mage :)

• Svar på tråden vi från Skåne som har BF jan/feb-17
  • Ljunggren
    Mibi skrev 2016-07-11 22:52:11 följande:

Jag är sugen på en k'tan, ngn som testat? Är inte babybjörn bra el varför har du intevtestat dem? :)

Jag har testat ngn modell av BB, men som du skriver är de inte att rekommendera.

De är inte ergonomiska för varken bärare eller barn. Ni som ngn gång burit med en BB vet att man inte behöver bära särskilt länge för att få ont eller att det känns tungt. 
    Hade jag burit min 12 kilos i en BB hade min rygg brutits på mitten. Men med min Tula kan jag bära honom i timmar. 

För ett litet barn som bärs är det viktigt att ryggen är i C-kurva alltså i ett lätt C sett ifrån sidan då bebisens muskler inte är utvecklade att bära den själv ännu. Samt att ha sina ben i M-position, alltså båda knäna i höjd med naveln för att inte belasta bäckenet. 
    I en BB tvingas barnet ha en rak postion samt att barnet bara hänger rakt ner med benen och tyngden hamnar på bäckenet vilket inte är att rekommendera. 

Babybjörn är bra på en sak, det är reklam. De syns mkt och finns tillgängliga i fysiska affärer därför är det är det många som köper dem, men det är väldigt många som slutar bära sina barn runt 6 månader för att det helt enkelt inte går längre i en BB. 

Vill ni läsa mer om det jag skrivit rekommendera jag att ni går med i gruppen Bärsjalar på FB, när står mkt om ergonomiskt bärande. 

Jag kan se om jag hittar några bra förklarande bilder.. 
  • Ljunggren

Gick själv in i gruppen och hittade denna länk. narabebis.se/bara-barn/
    Är ngt filmklipp om bärande från en bärcoach. 

Sen bifogar jag här en bild om C-kurva och M-position. Brukar kallas grodposition. 

• Ox2
    Ljunggren skrev 2016-07-12 16:18:58 följande:

Jag har testat ngn modell av BB, men som du skriver är de inte att rekommendera.

De är inte ergonomiska för varken bärare eller barn. Ni som ngn gång burit med en BB vet att man inte behöver bära särskilt länge för att få ont eller att det känns tungt. 

Hade jag burit min 12 kilos i en BB hade min rygg brutits på mitten. Men med min Tula kan jag bära honom i timmar. 

För ett litet barn som bärs är det viktigt att ryggen är i C-kurva alltså i ett lätt C sett ifrån sidan då bebisens muskler inte är utvecklade att bära den själv ännu. Samt att ha sina ben i M-position, alltså båda knäna i höjd med naveln för att inte belasta bäckenet. 

I en BB tvingas barnet ha en rak postion samt att barnet bara hänger rakt ner med benen och tyngden hamnar på bäckenet vilket inte är att rekommendera. 

Babybjörn är bra på en sak, det är reklam. De syns mkt och finns tillgängliga i fysiska affärer därför är det är det många som köper dem, men det är väldigt många som slutar bära sina barn runt 6 månader för att det helt enkelt inte går längre i en BB. 

Vill ni läsa mer om det jag skrivit rekommendera jag att ni går med i gruppen Bärsjalar på FB, när står mkt om ergonomiskt bärande. 

Jag kan se om jag hittar några bra förklarande bilder.. 

Andrahandsvärde är ju också lågt vilket också bidrar.
  • Ox2
    Mibi skrev 2016-07-13 12:50:37 följande:

Wow tack för bra förklaringar o tips Ox2 o Ljunggren!

Jag kom på en nackdel till. Så fort bebisen/barnet blir lite långt så dinglar deras ben på ens lår. Med mitt först barn som inte ville sova på nätterna (gjorde inte andra heller visserligen) var jag upp en del nätter och bakade bröd med honom i en babybjörn. Det var alltid svårt att ta ut bröden ur ugnen för jag var så rädd att bränna benen på honom hihi
  • Ljunggren
    Ox2 skrev 2016-07-13 14:54:47 följande:
    Jag kom på en nackdel till. Så fort bebisen/barnet blir lite långt så dinglar deras ben på ens lår. Med mitt först barn som inte ville sova på nätterna (gjorde inte andra heller visserligen) var jag upp en del nätter och bakade bröd med honom i en babybjörn. Det var alltid svårt att ta ut bröden ur ugnen för jag var så rädd att bränna benen på honom hihi
    Skönt att jag inte är ensam om icke sovande barn.. Vissa människor i vår omgivning förstår sig inte på oss. Att man inte orkar gå på diverse fester eller kvällskalas som serverar middag mitt i natten (runt 20-21) De förstår inte att man är sjuuukt trött när man får ett barn. Andras ungar sover ju så fint?! Sen frågar de om han är "snäll". Är en unge som sover oroligt elak då menar dem? 
  • Ox2
    Ljunggren skrev 2016-07-14 08:42:22 följande:

Skönt att jag inte är ensam om icke sovande barn.. Vissa människor i vår omgivning förstår sig inte på oss. Att man inte orkar gå på diverse fester eller kvällskalas som serverar middag mitt i natten (runt 20-21) De förstår inte att man är sjuuukt trött när man får ett barn. Andras ungar sover ju så fint?! Sen frågar de om han är "snäll". Är en unge som sover oroligt elak då menar dem? 

Ja, usch! Det är min stora fasa, sömnlösheten. Vi har visserligen inte haft kolik men det är nog det enda som skulle va värre...
  • Ox2

Är det någon av er andra som väntar tredje som är stora, alltså har stor mage? Hur har det varit för er som fött trean i tråden? Tom min BM reagerade på det men livmoder är inte större än vad graviditeten är daterad till och det har dom ju gjort två gånger. Ändå putar magen lika mkt som är jag var i v 23 med första....

• Ljunggren

Hej vänner!

Vi var på VUL idag och fick veta att vi inte väntar ett nytt barn, utan två.. 
    OJ vilken överraskning! Det var så jag inte kunde hålla tillbaka tårarna när han sa "Där är en, sen är där en till" :) 

Mkt dubbla känslor, mestadels glad men ändå lite oro då jag födde min första gosse i v 31..  

Svar på tråden vi från Skåne som har BF jan/feb-17