Mibi skrev 2016-07-11 22:52:11 följande:
Jag är sugen på en k'tan, ngn som testat? Är inte babybjörn bra el varför har du intevtestat dem? :)
Jag har testat ngn modell av BB, men som du skriver är de inte att rekommendera.
De är inte ergonomiska för varken bärare eller barn. Ni som ngn gång burit med en BB vet att man inte behöver bära särskilt länge för att få ont eller att det känns tungt.
Hade jag burit min 12 kilos i en BB hade min rygg brutits på mitten. Men med min Tula kan jag bära honom i timmar.
För ett litet barn som bärs är det viktigt att ryggen är i C-kurva alltså i ett lätt C sett ifrån sidan då bebisens muskler inte är utvecklade att bära den själv ännu. Samt att ha sina ben i M-position, alltså båda knäna i höjd med naveln för att inte belasta bäckenet.
I en BB tvingas barnet ha en rak postion samt att barnet bara hänger rakt ner med benen och tyngden hamnar på bäckenet vilket inte är att rekommendera.
Babybjörn är bra på en sak, det är reklam. De syns mkt och finns tillgängliga i fysiska affärer därför är det är det många som köper dem, men det är väldigt många som slutar bära sina barn runt 6 månader för att det helt enkelt inte går längre i en BB.
Vill ni läsa mer om det jag skrivit rekommendera jag att ni går med i gruppen Bärsjalar på FB, när står mkt om ergonomiskt bärande.
Jag kan se om jag hittar några bra förklarande bilder..