• Mammatilljesperochkevin06

vi från Skåne som har BF jan/feb-17

Halloj Gravidisar ja jag tänkte starta en tråd för oss som bor nere i Skåne :) själv bor jag i Malmö är 32 år har två pojkar 13-11år och en bebis på jäsning:) vecka 9 nu med mitt livskärlek :) han är 37 och har en dotter sedan tidigare detta blir vårt första gemensamma så kom igen å skriv lite från er hur ni mår och allt :) jag mår väl bra mina symptom kommer å går har mest illamående och strammande mage :)

• Svar på tråden vi från Skåne som har BF jan/feb-17
  • Ox2
    Ljunggren skrev 2016-07-15 13:15:04 följande:

Hej vänner!

Vi var på VUL idag och fick veta att vi inte väntar ett nytt barn, utan två.. 

OJ vilken överraskning! Det var så jag inte kunde hålla tillbaka tårarna när han sa "Där är en, sen är där en till" :) 

Mkt dubbla känslor, mestadels glad men ändå lite oro då jag födde min första gosse i v 31..  

Grattis så roligt!! Kunde han säga om det var en- el tvåäggs?

Kan man bära tre åt gången;)
  • Ljunggren
    Ox2 skrev 2016-07-15 13:32:51 följande:
    Grattis så roligt!! Kunde han säga om det var en- el tvåäggs?

Kan man bära tre åt gången;)
    Haha.. Ingen aning. Det är ett senare bekymmer! Men jag antar att iom att de är två så kanske de inte har samma närhetsbehov då de har varandra?! Vi får se. Jag vet att man kan bära två på magen. Så då får det väl bli två på magen och en på ryggen ;) Eller så får mannen hjälpa till och bära. 
    Vi kommer ju få lägga vår föräldraledighet så att han kan vara hemma tillsammans med mig så länge som möjligt. 
    Jag sitter lite på försäkringskassans hemsida och räknar lite och man får visst 20 dgr ist för tio ifrån början samt 90 extra sjukpenningdagar och 90 lågdagar. De 90 sjukpenningdagarna kommer vi nog försöka ta ut direkt, så vi är hemma tillsammans så länge de räcker. 

Han trodde de var två-äggs men inte säker så jag ska få gå till en annan läkare för att få ett andra utlåtande. Men av vad jag förstår så är det en mer riskfylld graviditet vid 1-äggs så jag hoppas på 2! 
  • BeautifulMoments
    Ljunggren skrev 2016-07-15 14:57:06 följande:

Haha.. Ingen aning. Det är ett senare bekymmer! Men jag antar att iom att de är två så kanske de inte har samma närhetsbehov då de har varandra?! Vi får se. Jag vet att man kan bära två på magen. Så då får det väl bli två på magen och en på ryggen ;) Eller så får mannen hjälpa till och bära. 

Vi kommer ju få lägga vår föräldraledighet så att han kan vara hemma tillsammans med mig så länge som möjligt. 

Jag sitter lite på försäkringskassans hemsida och räknar lite och man får visst 20 dgr ist för tio ifrån början samt 90 extra sjukpenningdagar och 90 lågdagar. De 90 sjukpenningdagarna kommer vi nog försöka ta ut direkt, så vi är hemma tillsammans så länge de räcker. 

Han trodde de var två-äggs men inte säker så jag ska få gå till en annan läkare för att få ett andra utlåtande. Men av vad jag förstår så är det en mer riskfylld graviditet vid 1-äggs så jag hoppas på 2! 

Grattis! Jag har själv enäggstvillingar på 4 år. Det brukar va enklare att se tidigt i graviditeten om de är enäggs än tvåäggs. Enäggs har ju samma yttersäck och tvåäggs ligger ju i olika bredvid varann så där brukar där va ett mellanrum mellan dem tidigt i graviditeten. Det stämmer att det är mer riskfyllt med enäggs dem kan få saker tvåäggs inte kan tex tvillingtransfusion som mina flickor fick.
    My life, My choice!
  • Ljunggren
    BeautifulMoments skrev 2016-07-15 19:03:57 följande:
    Grattis! Jag har själv enäggstvillingar på 4 år. Det brukar va enklare att se tidigt i graviditeten om de är enäggs än tvåäggs. Enäggs har ju samma yttersäck och tvåäggs ligger ju i olika bredvid varann så där brukar där va ett mellanrum mellan dem tidigt i graviditeten. Det stämmer att det är mer riskfyllt med enäggs dem kan få saker tvåäggs inte kan tex tvillingtransfusion som mina flickor fick.
    Tack! :) Tvillingtransfusion låter läskigt. Vad innebär det? 
  • BeautifulMoments
    Ljunggren skrev 2016-07-16 08:03:05 följande:

Tack! :) Tvillingtransfusion låter läskigt. Vad innebär det? 

Enäggstvillingar delar moderkakan, moderkakan ska dela ut jämnt med blod till tvillingarna men ibland blir det fel och kärlen "växer ihop" den ena tvillngarna blod kommer då istället till den andra tvillingen så den ena får för mycket blod och den andra för lite. Detta är inte bra för någon av dem och kan sluta väldigt illa. Jag hade väldig tur med mina flickor de kollades först varje vecka sen varannan. Men min ena tvilling blev plötsligt akut dålig när tvillingtransfusinen blev värre, detta hade inte upptäckts om jag inte varit på glukosbelastning den dagen jag var dem togs då ut med katastrofsnitt.

Detta är dock inte möjligt för tvåäggstvillingar att få då de inte delar moderkaka.
    My life, My choice!
  • LiRa

Hej på er!

Hoppar gärna in i tråden :)

Väntar mitt 3:e barn, BF 1/2 2017 (spännande nyårsafton :)!). Har sedan tidigare 2 pojkar födda 2012 och 2013. Bor i Helsingborg.

Ska bli kul att följa er. Såg att ni var några till som väntade syskon här i trakten :)

• Ox2
    LiRa skrev 2016-07-20 06:01:09 följande:

Hej på er!

Hoppar gärna in i tråden :)

Väntar mitt 3:e barn, BF 1/2 2017 (spännande nyårsafton :)!). Har sedan tidigare 2 pojkar födda 2012 och 2013. Bor i Helsingborg.

Ska bli kul att följa er. Såg att ni var några till som väntade syskon här i trakten :)

Välkommen!

Jag har också en pojke född 13.

Hur tajt har du mellan dom?
  • Ox2

Hur går det för er andra? Det var en del som hade undersökningar Inbokad, kub och nipt? Fått resultaten?

Själv jobbar jag denna veckan innan jag gå på semester igen. Försöker dölja graviditeten så mkt det bara går. Har tid för rul min sista semestervecka och vill helst vänta tills efter det innan jag blir helt officiell med graviditeten på jobbet...

Hur har ni andra gjort?

• Ljunggren
    Ox2 skrev 2016-07-20 18:07:59 följande:

Hur går det för er andra? Det var en del som hade undersökningar Inbokad, kub och nipt? Fått resultaten?

Själv jobbar jag denna veckan innan jag gå på semester igen. Försöker dölja graviditeten så mkt det bara går. Har tid för rul min sista semestervecka och vill helst vänta tills efter det innan jag blir helt officiell med graviditeten på jobbet...

Hur har ni andra gjort?

Jag kommer kontakta min chef ett par veckor innan jag kommer tillbaka ifrån min 8v långa ledighet. Mest för att jag kommer vara i 17+5 när jag kommer tillbaka och läkaren har varnat för ev sjukskrivning från v22+0..

Jag gör RUL min andra arbetsvecka och troligen kommer tvillingmagen avslöja mig långt tidigare.. 
  • Ox2
    Ljunggren skrev 2016-07-20 18:29:51 följande:

Jag kommer kontakta min chef ett par veckor innan jag kommer tillbaka ifrån min 8v långa ledighet. Mest för att jag kommer vara i 17+5 när jag kommer tillbaka och läkaren har varnat för ev sjukskrivning från v22+0..

Jag gör RUL min andra arbetsvecka och troligen kommer tvillingmagen avslöja mig långt tidigare.. 

Jag kommer vara i 19+6 och byter om på jobbet. Så fort jag börjar klä av mig så kommer folk att se det. Just nu håller jag på att parera mellan kollegorna så att jag byter om själv. Och det går när vi är så lite folk på plats men är jag kommer tillbaka är alla tillbaka så då går det inte.

Chefen berättade jag för innan jag gick på semester.
Svar på tråden vi från Skåne som har BF jan/feb-17