• emeliiiiiie

Rastlös 4-åring blir snart tokig!

Min son är så fruktansvärt rastlös och har länge varit det. Han frågar gång på gång "vad vi ska göra idag", "vem ska vi hälsa på", "vad ska vi göra imorgon" osv. Han har svårt att leka själv och vill ha full kontroll över hur dagen ska se ut och vill helst ha flera bollar i luften samtidigt. Nu har vi en bäbis här hemma och detta blir extra påtagligt, då vi ofta är hemma tillsammans och jag kan inte underhålla honom hela tiden. Nu är han bara hos oss varannan vecka då jag och hans pappa är separerade sen några år tillbaka, men då han väl är hos oss blir jag ofta så vansinnigt uppstressad och frustrerad, känner mig otillräcklig. Vet egentligen inte vart jag vill komma med detta inlägg, men någon som kan komma med något råd? Någon som varit i liknande situation? Tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Rastlös 4-åring blir snart tokig!
  • hrewak

Har en likadan tjej här hemma. Knappt hon hinner öppna ögonen på morgonen innan frågan om vad vi ska göra idag kommer :/ lite tröttsamt ibland.
    Har vart hemma över 1,5 med småsyskon nu, men snart dags för inskolning så då blir det ju lite mer förskola.
    Har inte så mycket bra tips i övrigt. Försöker träna henne på att leka lite mer själv, men det är svårt. Men ibland får hon bara "vara" även om det kan vara jobbigt/gnälligt. När vi var hemma med bebis så spenderade vi mest tiden hemma eller ute på någon lekplats. Och då var hon ändå hyfsat nöjd. Särskilt om vi hade turen att träffa på andra barn ute.

• emeliiiiiie

Känns som att han borde lära sig att leka själv, ... Men att leka själv är svårt. Alla frågor om vad vi ska göra blir väldigt tjatigt , mitt tålamod tryter. Dessutom ställer han 100 frågor i minuten och vill ha saker på "hans" sätt..

• mammalovis

I mina öron låter det som ett barn som har stort behov av kontinuitet och rutiner. Har du testat att förbereda honom dagen innan på vad som kommer hända nästa dag, om ni ska iväg eller bara vara hemma? Eller det kanske räcker med att han får veta det på morgonen. 

Sedan har ju barn i den åldern större behov av att träffa kompisar. Har han många kompisar som är hemma på dagarna att leka med? Går han 15 timmar på förskolan? Lever ni ett aktivt liv och går på öppen förskola, sagostunder eller andra aktiviteter regelbundet så han får träffa jämnåriga och får utlopp för en del av sitt lekbehov eller är ni bara hemma? Hur fungerar han där? Är ni mycket ute och leker? 

Jag har en kompis som prompt tänkte vara hemma med bebis och syskon, men efter att han tjatade dag ut och dag in om att få leka med kompisar och de var på förskolan, ändrade hon sig (hon jobbar på bup).

Sedan är ju barn olika, en del har större behov av vuxenstyrd lek, andra leker mer själva. Hur är det med hans fantasi och har han kommit igång med rollekar? Har han leksaker som stimulerar rollekar? Med min äldsta var det någon gång i 4-årsåldern som hon började tillbringa mer tid på sitt rum med Barbiedockorna. Lillsyrran har ju fått en helt annan lekkultur och har lekt rollekar länge, trots att hon bara är 3, så variationen är stor. 

Att barn frågar en massa hör till åldern, min förskoleklasstjej är så vetgirig just nu och frågar om allt och inget. Jag glömmer aldrig en dag när ett ex stod på bryggan och den 4-åriga systerdottern ställde ena frågan efter den andra ... Jag stod på avstånd och undrade hur länge han skulle orka låta henne hållas.

• scanmia

Jag hade dragit ner ambitionsnivån på själva aktiviteterna, men ökat på planeringen så att han kan få ha översikt och känna att han vet hur dagen/veckan kommer att se ut. Parken, vattenlek i trädgården, gå och handla, gå och posta brev... Saker som kan bli hela äventyr för en fyraåring räcker för de flesta dagar. Är du ambitiös så kan du göra ett schema med bilder för vad ni har för er under dagen och om han verkar rastlös och orolig bara hänvisa till det istället för att behöva svara på tusen frågor.

Ett "fult" knep jag använder för att uppmuntra mer självständig lek är att starta leken, tex lego eller lera, och sedan försöka att dra mig undan och be barnet komma och hämta mig när hen har lekt färdigt så att vi kan (infoga något mindre kul här typ städa rummet, klippa naglarna eller vila). 

Svar på tråden Rastlös 4-åring blir snart tokig!