• Anonym (:()

Känns som det inte finns något annat val

Fick vår efterlängtade lilla dotter för drygt 8 månader sen. Kände med en gång att en liten till vill vi ha, och gärna ganska tätt. Så vi bestämde oss för att inte sätta in något preventivmedel, utan köra mer "försiktigt" Det tog trots allt 3 år att få till dottern. Men med tiden så bestämde vi oss för att boka en långresa till Asien, åker i december och kommer hem i mars, och har sagt upp lägenheten under tiden då vi kommer flytta till större när vi kommer hem. Och på detta så har jag även en operation inplanerad. Tack vare allt så bestämde vi oss för att vänta med barn och tänkte därför sätta in någon form av preventivmedel. Men här om dagen så fick jag då alltså reda på att jag är gravid. 

Vi har försökt vända fram och tillbaka på detta. Har gråtit konstant sen jag såg pluset pga att jag någonstans förstått vad som måste göras. Men en abort är verkligen det allra sista jag hade velat göra. Vi ville ju ha tätt. Operationen kan jag alltid skjuta på, den är inte livsviktig på det sättet att jag inte kan göra den framöver. Men resan.. det är SÅ mycket pengar nerlagd i den, familjemedlemmar har också bokat in att komma och hälsa på under tiden vi är där, och för att inte tala om att vi inte har någonstans att bo under ca 3 månaders tid här hemma. Enligt mindre pålitliga beräkningar så är bf runt slutet av april. Så det skulle betyda att jag skulle vara i ca v35 när vi åker hem. Det verkar vara näst intill omöjligt att hitta försäkringar som täcker om något skulle hända, så med andra ord skulle vi bli fullständigt ruinerade om vi bli inlagda pga komplikationer eller liknande.

Sambon lägger allt på mig, det är upp till mig allt, men han stöttar mig så klart i vad jag än väljer. Han vill ju trots allt också ha barn, men inser att tiden för denna blev lite fel. Jag har en abort inbokad imorgon, eller en tid för att kolla hur långt gången jag är, och i så fall ta tabletten som avbryter graviditeten, plus ta med dom övriga hem. Det känns bara så fruktansvärt fel och jag är livrädd för hur jag ska må om jag går igenom detta, men ser ju ingen annan utväg i dagsläget :(  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-04 08:33
    OBS att resan inte är den enda anledningen till att vi funderar på abort. Hade det bara handlat om den hade vi givetvis behållt.
  • Svar på tråden Känns som det inte finns något annat val
    Anonym (fy) skrev 2016-09-04 08:32:17 följande:

Men fy för er som skuldbelägger ts på det här sättet! Vi har fri abort i Sverige, vilket gör att vi kvinnor har rätt att bestämma över vår reproduktion och våra liv. Att göra abort på grund av anledning A eller B är inte bättre eller sämre. Anledningen spelar ingen roll, därav fri abort.

Ts, du har alla val i världen. Det är inte fult att välja en resa framför ännu ett barn. Det är inte nobelt att välja graviditet framför resa. Det här är ditt liv, din kropp. Vad du än väljer kommer det nog finnas ambivalens... men du sitter i förarsätet till ditt liv.

Att kvinnor moraliserar över andra kvinnors aborter är vidrigt. Lyssna inte på sånt :)

Tack! Nej det var väl egentligen inte egna synpunkter på vad som är rätt och vad som är fel i mitt läge som jag var ute efter, men det är väl sånt man får ta. Hade väl mer önskat lite mer förslag på lösningar. 

• Anonym (Hm)

Gör abort. Om en mamma ens tänker så här så ska hon inte ha barn. Hur kommer det att bli de resterande 18 åren? När ett viktigt beslut som måste tas, kommer barnet alltid att hamna i andra hand. Gör abort, för barnets skull. 

Anonym (Hm) skrev 2016-09-04 08:55:24 följande:

Gör abort. Om en mamma ens tänker så här så ska hon inte ha barn. Hur kommer det att bli de resterande 18 åren? När ett viktigt beslut som måste tas, kommer barnet alltid att hamna i andra hand. Gör abort, för barnets skull. 

Nej fy för mig. Jag ska ju inte ha barn när jag funderar på abort pga att vi vid tiden inte kommer ha ett stabilt boende.
  • LexaK

Jag kan inte råda dig vad som är rätt eller fel för er i det hör läget. Det kan bara ni göra.

MEN det ni ska fråga er är att, om ni tar bort detta barn och sen visar sig att ni inte kan bli gravida igen (känner folk som gjort abort/aborter i sin ungdom och sen har de inte kunnat bli gravida igen). Kan ni leva med det? Leva med eventuella skuldkänslor? "nöja" er med ett barn och va lyckliga? Om ni svarar Ja på dessa frågor så ser jag inget större hinder för er att göra abort.

Att bli gravida igen för er ska ni absolut inte ta som en självklarhet. Detta kan vara sista chansen för er, det vet man aldrig. Eller inte, ni kanske kan bli gravida lätt igen, det kan man ju inte veta, men just att ni tänker igenom scenariot ordentligt innan, vad som skulle hända med er som par, familj om ni tar bort och sen inte lyckas bli gravida igen.

Att det måste vara ett helt tvåsidigt beslut, annars kommer det komma beskyllningar och läggas skuld på ena parten om ni inte lyckas igen och det kan knäcka er.

Du kanske behöver mer tid att tänka igenom detta?

Sen kan ni väl ändå resa fastän du är gravid? Försäkringar är trixit. Men ni ska inte typ vara på samma ställe när ni kommit till själva Asien? Det måste ju finnas försäkring när ni är där på plats, lokalt i landet kanske? Flygresan vet jag dock att de är restriktiva med.

• Anonym (A)

Kan maken ta en kortare jobbresa? Då kan ni resa hem medan du har en försäkring. Alternativt blir han kvar och du åker hem tidigare. Ni kan kanske kan bo hos släktingar eller hyra en mindre lägenhet i andra hand under ca 7 veckor. Ni kan ju i värsta fall bo en kortare tid någonstans där det går att hyra billigt boende.

LexaK skrev 2016-09-04 09:05:04 följande:

Jag kan inte råda dig vad som är rätt eller fel för er i det hör läget. Det kan bara ni göra.

MEN det ni ska fråga er är att, om ni tar bort detta barn och sen visar sig att ni inte kan bli gravida igen (känner folk som gjort abort/aborter i sin ungdom och sen har de inte kunnat bli gravida igen). Kan ni leva med det? Leva med eventuella skuldkänslor? "nöja" er med ett barn och va lyckliga? Om ni svarar Ja på dessa frågor så ser jag inget större hinder för er att göra abort.

Att bli gravida igen för er ska ni absolut inte ta som en självklarhet. Detta kan vara sista chansen för er, det vet man aldrig. Eller inte, ni kanske kan bli gravida lätt igen, det kan man ju inte veta, men just att ni tänker igenom scenariot ordentligt innan, vad som skulle hända med er som par, familj om ni tar bort och sen inte lyckas bli gravida igen.

Att det måste vara ett helt tvåsidigt beslut, annars kommer det komma beskyllningar och läggas skuld på ena parten om ni inte lyckas igen och det kan knäcka er.

Du kanske behöver mer tid att tänka igenom detta?

Sen kan ni väl ändå resa fastän du är gravid? Försäkringar är trixit. Men ni ska inte typ vara på samma ställe när ni kommit till själva Asien? Det måste ju finnas försäkring när ni är där på plats, lokalt i landet kanske? Flygresan vet jag dock att de är restriktiva med.

Ja det är väl lite det jag är rädd för, att det kan bli svårt att bli gravid igen eftersom det tog lång tid att få till dottern. Det allra bästa hade ju varit om det gick att lösa på något sätt så vi kan behålla, det känner vi båda två. Får kika lite närmare på det här med försäkringar på plats, men tror det kan bli svårt. Flygbolaget får vi åka med långt in i graviditeten, det har vi kollat upp. Kruxet där är väl att vi eventuellt behöver läkarintyg till hemresan.  

Vi är väldigt stabila tillsammans, och skulle med all säkerhet kunna ta oss igenom även ett sånt scenario, om det skulle bli dottern som blir enda barnet, vi är väldigt tacksamma att ha henne hos oss. 

• kaffe

vilket svårt dilemma du / ni hamnat i. Kan tyvärr inte råda dej hur du ska göra, men kanske borde du och maken prata med en kurator innan beslutet så att ni känner att det blir rätt vad ni är bestämmer er för.

Hur länge ska ni vara i väg? Kanske gäller andra regler för flygning och gravida om du bor där. Om maken ska jobba där, det blir ju lite mer som om ni flyttar.

• daimstrut

Ville inte skuldbelägga men eftersom ni bägge vill ha ett barn till så känns det helt fel, för mig. Hoppas det ordnar sig på bästa sätt för er!

• Meriall

Behåll barnet. Gör resan men åk hem en månad tidigare än planerat. Bo hos släktingar sista mån eller hyr lägenhetshotell under en mån. Känns som bästa kombinationslösningen? Märker du att du får komplikationer under resan dvs att tex ökade sammandragningar, blödningar etc så åk hem i förtid. Bli inlagd på sjukhus så har du någonstans att bo :P

• Anonym (P)
    Anonym (???) skrev 2016-09-04 08:08:38 följande:

Det är ett liv. En människa som påbörjat sitt liv där inne i din livmoder. Självklart tar man inte död på detta människoliv pga en RESA! Ursäkta men detta är fruktansvärt att ens överväga.... Om ert barn ni har tog TRE ÅR att bli till... hur kan man ens tänka att ta död på ett eventuellt syskon då....? Förlåt mig, men tänk på LIVET, en annan människas, ert BARNS Liv!

Grattis till dottern ni fått, och till livet i din LIVmoder!

Du är ju sjuk. Det är några celler som delat sig, det är inget barn. Och sluta klistra din skeva moralpropaganda på andra och deras livsbeslut.
Svar på tråden Känns som det inte finns något annat val