• Anonym (:()

Känns som det inte finns något annat val

Fick vår efterlängtade lilla dotter för drygt 8 månader sen. Kände med en gång att en liten till vill vi ha, och gärna ganska tätt. Så vi bestämde oss för att inte sätta in något preventivmedel, utan köra mer "försiktigt" Det tog trots allt 3 år att få till dottern. Men med tiden så bestämde vi oss för att boka en långresa till Asien, åker i december och kommer hem i mars, och har sagt upp lägenheten under tiden då vi kommer flytta till större när vi kommer hem. Och på detta så har jag även en operation inplanerad. Tack vare allt så bestämde vi oss för att vänta med barn och tänkte därför sätta in någon form av preventivmedel. Men här om dagen så fick jag då alltså reda på att jag är gravid. 

Vi har försökt vända fram och tillbaka på detta. Har gråtit konstant sen jag såg pluset pga att jag någonstans förstått vad som måste göras. Men en abort är verkligen det allra sista jag hade velat göra. Vi ville ju ha tätt. Operationen kan jag alltid skjuta på, den är inte livsviktig på det sättet att jag inte kan göra den framöver. Men resan.. det är SÅ mycket pengar nerlagd i den, familjemedlemmar har också bokat in att komma och hälsa på under tiden vi är där, och för att inte tala om att vi inte har någonstans att bo under ca 3 månaders tid här hemma. Enligt mindre pålitliga beräkningar så är bf runt slutet av april. Så det skulle betyda att jag skulle vara i ca v35 när vi åker hem. Det verkar vara näst intill omöjligt att hitta försäkringar som täcker om något skulle hända, så med andra ord skulle vi bli fullständigt ruinerade om vi bli inlagda pga komplikationer eller liknande.

Sambon lägger allt på mig, det är upp till mig allt, men han stöttar mig så klart i vad jag än väljer. Han vill ju trots allt också ha barn, men inser att tiden för denna blev lite fel. Jag har en abort inbokad imorgon, eller en tid för att kolla hur långt gången jag är, och i så fall ta tabletten som avbryter graviditeten, plus ta med dom övriga hem. Det känns bara så fruktansvärt fel och jag är livrädd för hur jag ska må om jag går igenom detta, men ser ju ingen annan utväg i dagsläget :(  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-04 08:33
    OBS att resan inte är den enda anledningen till att vi funderar på abort. Hade det bara handlat om den hade vi givetvis behållt.
  • Svar på tråden Känns som det inte finns något annat val
  • Anonym (???)
    Anonym (:() skrev 2016-09-04 08:20:19 följande:

Läste du ens det hela jag skrivit? Vi HAR ett större boende som vi ska flytta in i till nästa år, vi har alltså inget boende under tiden vi är borta. Jag är väl medveten om att abort inte är ett preventivmedel, så det är jag på det klara med. Nej man tar inte bort ett barn man vill ha, men om läget blir fullständigt fel så kanske man får tänka både en och två gånger på om det verkligen blir rätt. Hade det enbart varit pga resan så hade vi givetvis behållt. Det är inte det de är frågan om, men nu har vi alltså inte ens boendet kvar under tiden vi är borta. Det finns mycket som säger nej till det hela (alltså inte bara resan), men även saker som säger ja givetvis. 

Det är inte frågan om att säga JA eller NEJ till om detta barn ska få fortsätta leva! Det ÄR REDAN! Det Finns redan!! Ni har haft samliv, utan skydd dessutom, för att ni VILLE ha ett andra barn, ert första barn tog TRE ÅR (det är lång tid) att bli till, nu växer ett nytt människoliv i din livmoder. Läs igen. Lycka till med denna graviditeten! Och grattis.
  • Anonym (Fia)
    LexaK skrev 2016-09-04 15:32:59 följande:

Alltså jag tycker familjeliv o de flesta andra forum på nätet är ställen där vuxenmobbning får ske fritt fram. Antagligen människor som mår dåligt själva, WT människor, folks som tror de är bättre än andra och att just DERAS åsikt är den absolut rätta. Man blir mörkrädd av vissa inlägg här, hur folk beter sig mot andra människor..

Jag skrev ett råd till dig förut om hur du eventuellt kan tänka i detta läge som du befinner dig i. Jag tycker du TS är ansvarsfull som tänker igenom det här ordentligt, det är inte fel alls på något sätt. Jag själv blev gravid när jag inte var beredd trots skydd. Vi diskuterade också fram och tillbaka hur vi skulle göra men innerst inne ville vi behålla så det gjorde vi. Har en fantastisk son på 7 år idag som jag aldrig skulle vilja vara utan. Men man tänkte ju igenom saker innan, vill vi det här 100%? Kan vi försörja barnet? Osv

Finns så många barn idag som finns till av sina föräldrars "misstag", som inte är älskade, lever med psykiskt sjuka föräldrar, i fattigdom och missär osv. (Vanligare än man kan tro)

DU TS är ansvarsfull som tänker igenom det här ordentligt innan. Jag önskar dig lycka till i vad ni än bestämmer er för, det kommer säkerligen bli bra för er, för de enda som känner er är ni själva.

Nu lämnar jag denna tråden ????

Det jag tror att många vänder sig emot, är att TS skriver att de vill behålla barnet. Men sedan överväger de ändå abort pga ,för många, väldigt svaga skäl. 
    Anonym (Fia) skrev 2016-09-04 16:04:42 följande:
    Det jag tror att många vänder sig emot, är att TS skriver att de vill behålla barnet. Men sedan överväger de ändå abort pga ,för många, väldigt svaga skäl. 

Vad som är svaga själ för dig, kan vara starka nog för mig, oss. Ni vet ju inte alls vad vi sitter i för situation i grund och botten, vad för förutsättningar vi har. Ni vet bara vad jag har skrivit. Jag kan inte påstå att det är svaga själ, att tänka till en extra gång före, när man inte ens vet om vi vid tillfället har ett boende, jag skulle heller aldrig för mitt liv vilja föda utan sambon, och vem skulle ta hand om dottern om jag måste förlösas under tiden han är iväg på resan? Ni kan ju inte bara förmoda att vi har vänner, familj och släkt i närheten. 

Jag är trots allt klok nog att överväga och tänka på alla scenarion innan jag bara hastigt fortsätter graviditeten. Det blev fel denna gången helt enkelt. Man står för konsekvenserna och lär sig av sina misstag. Vi är inte mer än människor. 

LexaK skrev 2016-09-04 15:32:59 följande:

Alltså jag tycker familjeliv o de flesta andra forum på nätet är ställen där vuxenmobbning får ske fritt fram. Antagligen människor som mår dåligt själva, WT människor, folks som tror de är bättre än andra och att just DERAS åsikt är den absolut rätta. Man blir mörkrädd av vissa inlägg här, hur folk beter sig mot andra människor..

Jag skrev ett råd till dig förut om hur du eventuellt kan tänka i detta läge som du befinner dig i. Jag tycker du TS är ansvarsfull som tänker igenom det här ordentligt, det är inte fel alls på något sätt. Jag själv blev gravid när jag inte var beredd trots skydd. Vi diskuterade också fram och tillbaka hur vi skulle göra men innerst inne ville vi behålla så det gjorde vi. Har en fantastisk son på 7 år idag som jag aldrig skulle vilja vara utan. Men man tänkte ju igenom saker innan, vill vi det här 100%? Kan vi försörja barnet? Osv

Finns så många barn idag som finns till av sina föräldrars "misstag", som inte är älskade, lever med psykiskt sjuka föräldrar, i fattigdom och missär osv. (Vanligare än man kan tro)

DU TS är ansvarsfull som tänker igenom det här ordentligt innan. Jag önskar dig lycka till i vad ni än bestämmer er för, det kommer säkerligen bli bra för er, för de enda som känner er är ni själva.

Nu lämnar jag denna tråden ????

haha ja, hade jag vetat att det skulle bli denna soppan så hade jag då inte skrivit i detta forumet. Det är intressant att se hur folk tycker och tänker om folk de inte känner, och vet exakt hur jag bör agera och göra när jag själv velar så mycket.  

Tack! Ja, hade tiden bara varit lite annorlunda så hade vi nog förmodligen inte tvekat. Men nu körde det ihop sig. Man får helt enkelt acceptera sina misstag och lära sig av dom. 

Oavsett vad så faller beslutet på sambon och mig, hur mycket ni än förklarar hur illa vårat sätt att tänka på är, så kommer det ändå inte förändras. Det är inte så att vi på något magiskt sätt ska få dåligt samvete över att vi överväger abort, för det gör vi fortfarande. Kommer vi fram till det beslutet så var det de bästa. 

Tack till er som har givit värdefulla råd, vi ska fundera lite extra på dessa!

Imorgon ska jag in för att kika på hur långt gången jag är, förhoppningsvis kan det bringa lite klarhet i hur vi ska göra också. 

Jag kommer själv lämna denna tråd nu. 

• Anonym (Fia)
    Anonym (:() skrev 2016-09-04 17:58:26 följande:

Vad som är svaga själ för dig, kan vara starka nog för mig, oss. Ni vet ju inte alls vad vi sitter i för situation i grund och botten, vad för förutsättningar vi har. Ni vet bara vad jag har skrivit. Jag kan inte påstå att det är svaga själ, att tänka till en extra gång före, när man inte ens vet om vi vid tillfället har ett boende, jag skulle heller aldrig för mitt liv vilja föda utan sambon, och vem skulle ta hand om dottern om jag måste förlösas under tiden han är iväg på resan? Ni kan ju inte bara förmoda att vi har vänner, familj och släkt i närheten. 

Jag är trots allt klok nog att överväga och tänka på alla scenarion innan jag bara hastigt fortsätter graviditeten. Det blev fel denna gången helt enkelt. Man står för konsekvenserna och lär sig av sina misstag. Vi är inte mer än människor. 

Klart du får svar efter vilka uppgifter du lämnar. Tror du vi kan läsa dina tankar?

Du får naturligtvis göra som du själv vill. Men du får nog räkna med att dina skäl räknas som svaga. Känns som att du vill ha medhåll av andra för att göra abort. Men om du nu är så säker och tycker era skäl är så starka, varför då fråga vad andra tycker?

Och skälet att du inte vill föda utan din man. Ja, för de flesta är det väl bättre att få ett efterlängtat barn, än göra abort för att mannen kanske inte kan vara med på förlossningen? 

Känns så fel när det är ekonomin som avgör, speciellt när ni inte verkar ha dåligt med pengar. Jag menar folk kan ta lån på flera miljoner, ha råd att bo utomlands i flera månader. Men om barnet du väntar nu skulle kosta lite mer än ni trott, då överväger ni abort. Vad kostar ett boende för er under några månader?
  • Anonym (L)
    Anonym (fy) skrev 2016-09-04 08:32:17 följande:

Men fy för er som skuldbelägger ts på det här sättet! Vi har fri abort i Sverige, vilket gör att vi kvinnor har rätt att bestämma över vår reproduktion och våra liv. Att göra abort på grund av anledning A eller B är inte bättre eller sämre. Anledningen spelar ingen roll, därav fri abort.

Ts, du har alla val i världen. Det är inte fult att välja en resa framför ännu ett barn. Det är inte nobelt att välja graviditet framför resa. Det här är ditt liv, din kropp. Vad du än väljer kommer det nog finnas ambivalens... men du sitter i förarsätet till ditt liv.

Att kvinnor moraliserar över andra kvinnors aborter är vidrigt. Lyssna inte på sånt :)

Exakt detta!
  • Anonym (Hm)
    Varför skrev du ens på Familjeliv om du ändå tycker att ditt och din sambos beslut är det bästa? Ville du bara ha feedback för att höra att abort var det bästa beslutet? Om nu majoriteten av de svar du har fått, INTE håller med dig, kanske det säger en hel del? Men jag håller med dig, gör abort. Men håller med av en annan anledning, du vill göra abort för din egen bekvämlighet, jag tycker att du ska göra abort för barnets bästa. Och börja med preventivmedel, IDAG OCH FÖR ALLTID.
    Anonym (Hm) skrev 2016-09-04 18:50:24 följande:
    Varför skrev du ens på Familjeliv om du ändå tycker att ditt och din sambos beslut är det bästa? Ville du bara ha feedback för att höra att abort var det bästa beslutet? Om nu majoriteten av de svar du har fått, INTE håller med dig, kanske det säger en hel del? Men jag håller med dig, gör abort. Men håller med av en annan anledning, du vill göra abort för din egen bekvämlighet, jag tycker att du ska göra abort för barnets bästa. Och börja med preventivmedel, IDAG OCH FÖR ALLTID.
    Du hör inte själv hur det låter eller? Givetvis vet vi själva vad som blir bäst beslut i vår situation. Jag ville höra tips och råd för hur man eventuellt kan förhindra en abort, och det har jag fått! Nu faller givetvis ändå beslutet på oss, och det är inget beslut vi tagit ännu. Vi måste ju komma fram till vad som blir rimligt för oss. Det handlar definitivt inte om min egna bekvämlighet. Och givetvis kommer vi börja med preventivmedel om det blir abort, fram tills den dagen då vi faktiskt bestämmer oss för fler barn! 
  • Anonym (Hm)

Jo, visst hör jag hur det låter: en väldigt självisk mamma som har blivit gravid, och tyvärr så passar det inte in i ert livsschema. Hm, handlar inte om er egen bekvämlighet? Vad handlar det om då? Är väldigt intresserad av att veta. Nej, ni vet inte vad som är bäst i er situation, uppenbarligen, annars skulle du aldrig ha skrivit in på Familjeliv. Ja, TYVÄRR så faller beslutet på er, tråkigt nog för barnet, som jag hoppas aldrig kommer att födas.

Svar på tråden Känns som det inte finns något annat val