Farfallos skrev 2016-09-23 16:00:22 följande:
Väldigt hypotetiskt... Även om det skulle vara en bra liknelse i sak så ser jag inte nyttan av den. Ingen har gjort så med ett barn. Möjligen skulle det agerandet kunna liknas med hur barn behandlats på barnhem i öststaterna, men annars, nej.
Vad vill du säga? Att man i ett liberalt samhälle skulle få en massa asociala och dysfunktionella människor?
Absolut inte dysfunktionella människor. Men ett långt gående liberalt samhälle skulle till slut luta mer åt det anarkistiska hållet. En tanke i långtgående perspektiv.
Frihet under eget ansvar är en god tanke, men jag tror inte den är speciellt hållbar.
Mycket tack vare den fria uppfostran samt en rad andra orsaker har lett till att tex ungdomar idag inte har respekt för vuxna, lärare, föräldrar, polis.
Den fria uppfostran har lett till att föräldrar inte tar kamp om och för sina barn, ungdomar. De vuxna har kapitulerat inför sina barn som istället tagit makten.
Vi måste ha en viss styrning i hemmet, samhället i vårt land. Jag tror inte på total frihet gör oss gott.