• Qvinnan

Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?

Hej.

Jag älskar att prata och diskutera kring vårt samhälle. Finns det fler som mig följ denna tråd så kan vi skapa ett eget privat forum för diskussioner och lösningar. Min ståndpunkt är att något måste hända - en förändring är inte bara något jag önskar, jag kräver det!

Väl mött

Qvinnan

• Svar på tråden Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?
  • Qvinnan
    Rataxes skrev 2016-09-22 20:10:30 följande:
    Jag är så jävla less på den här såpoperan som både sjuklövern och SD deltar i, sanningen är ju att alla egentligen drar åt samma håll, ett bidragssamhälle där kriget bara gäller vem som ska få mina skattepengar.
    Intressant!

Men jag tycker nog det har varit lika mycket såpopera på den andra kanten.

Jag anser att båda kanter jobbar för en o samma sak, sin egna makt och sin egna lön! Skillnaden är väl att de tar olika vägar få att nå dit/behålla det.
  • Farfallos
    Qvinnan skrev 2016-09-23 15:12:59 följande:
    Jag har nog fått för mig att det är en allt för liberal syn på det mesta i vårt samhälle idag, om jag nu ska respondera på din text. Eller?
    Kan ju bero på dels att folk inte riktigt förstår hur vi nått dit vi har nått, och att liberalismen (som ändå är rätt utbredd i dagens Sverige) aldrig har provats framgångsrikt i något civiliserat land.
  • Qvinnan
    Farfallos skrev 2016-09-23 15:28:33 följande:
    Kan ju bero på dels att folk inte riktigt förstår hur vi nått dit vi har nått, och att liberalismen (som ändå är rätt utbredd i dagens Sverige) aldrig har provats framgångsrikt i något civiliserat land.
    Vi kan göra en jämförelse! Ok?

Vill väljer ut en symbolisk civiliserad stat.

Familjen.

Här har du plattformen för din tes.

Många av dagens alla familjer är som en stat, där liberalismen har fått verka fullt ut!

Vad händer?

Tänk dig att du lägger ett spädbarn mitt på golvet och i praktiken låter det ligga där hela sin uppväxt, barnet kommer till slut styra sig själv helt utan riktlinjer. Gör bara det den själv vill, tycker om.

Jag kan faktiskt sen en liten koppling mellan fri uppfostran och ett liberalt samhälle, om jag ska vara lite drastisk. Eller har jag helt fel?
  • Farfallos
    Qvinnan skrev 2016-09-23 15:47:55 följande:
    Vi kan göra en jämförelse! Ok?

Vill väljer ut en symbolisk civiliserad stat.

Familjen.

Här har du plattformen för din tes.

Många av dagens alla familjer är som en stat, där liberalismen har fått verka fullt ut!

Vad händer?

Tänk dig att du lägger ett spädbarn mitt på golvet och i praktiken låter det ligga där hela sin uppväxt, barnet kommer till slut styra sig själv helt utan riktlinjer. Gör bara det den själv vill, tycker om.

Jag kan faktiskt sen en liten koppling mellan fri uppfostran och ett liberalt samhälle, om jag ska vara lite drastisk. Eller har jag helt fel?
    Väldigt hypotetiskt... Även om det skulle vara en bra liknelse i sak så ser jag inte nyttan av den. Ingen har gjort så med ett barn. Möjligen skulle det agerandet kunna liknas med hur barn behandlats på barnhem i öststaterna, men annars, nej.

Vad vill du säga? Att man i ett liberalt samhälle skulle få en massa asociala och dysfunktionella människor?
  • Tecum
    Farfallos skrev 2016-09-23 07:25:24 följande:
    Om jag skulle ju kunna svara så enkelt som att vi har massor av arbetslösa som skulle kunna utbildas så skulle du kunna svara att många av dem inte kan svenska eller inte vill jobba, men då har vi liksom snöat in på andra saker som faktiskt inte riktigt har med frågan att göra. Men det du tar upp (samt att vi inte har råd och mycket annat) sas från högerhåll även vara ett problem hela tiden under den process (driven av arbetarrörelsen) som pågick från 1900-talets början och fram till början av 60-talet då 40-timmars arbetsvecka blev standard. Men om vi då kunde ha folk rätt utbildade så borde vi kunna ha det idag. På den tiden så fanns det utbildningsplatser i paritet med vad som efterfrågades på arbetsmarknaden, men idag har vi i större utsträckning utbildningar i förhållande till vad som efterfrågas av eleverna. Det tillfredsställer naturligtvis de mer liberala människorna, men det har ju inneburit att skattepengar har gått till att utbilda (numera ofta arbetslösa) nagelskulptriser och "mediamänniskor".

Så nej Nordström, det saknas inte arbetskraft, men den har i viss utsträckning fel utbildning. Men det problemet går att lösa. Arbetslösheten däremot, hur löser vi den om inte vi inte kortar arbetstiden? 
    Vill du korta arbetstiden med oförändrad lön eller ska lönen följa arbetstiden?

Vad säger ni på FL om basinkomst? Frågan är stendöd i Sverige men diskuteras ivrigt i Finland, även i partier och etablissemang.

Utbildning... Idag skriker marknaden efter lärare och förskollärare, men kan du utbilda vem som helst till det? Hell no säger jag, de jobben kräver sin man eller kvinna. Och så är det med de flesta jobb där personal fattas, alla kan inte utbildas och därefter tillföra något i branschen. Det som behövs är enkla jobb och de blir det alltmer ont om. 
  • Qvinnan
    Farfallos skrev 2016-09-23 16:00:22 följande:
    Väldigt hypotetiskt... Även om det skulle vara en bra liknelse i sak så ser jag inte nyttan av den. Ingen har gjort så med ett barn. Möjligen skulle det agerandet kunna liknas med hur barn behandlats på barnhem i öststaterna, men annars, nej.

Vad vill du säga? Att man i ett liberalt samhälle skulle få en massa asociala och dysfunktionella människor?
    Absolut inte dysfunktionella människor. Men ett långt gående liberalt samhälle skulle till slut luta mer åt det anarkistiska hållet. En tanke i långtgående perspektiv. 

Frihet under eget ansvar är en god tanke, men jag tror inte den är speciellt hållbar.

Mycket tack vare den fria uppfostran samt en rad andra orsaker har lett till att tex ungdomar idag inte har respekt för vuxna, lärare, föräldrar, polis.

Den fria uppfostran har lett till att föräldrar inte tar kamp om och för sina barn, ungdomar. De vuxna har kapitulerat inför sina barn som istället tagit makten.

Vi måste ha en viss styrning i hemmet, samhället i vårt land. Jag tror inte på total frihet gör oss gott.
  • absalon

Hur ska Du åstadkomma denna uppstramning?
    Vi har ju ett helt annat samhälle idag än på den tiden familjerna var samhällets viktigaste grundstenar. Idag lever en mycket stor - och växande - del av svenska folket inte i traditionella familjer. Dessutom hade religionen stort inflytande över familjelivet fordomdags. Idag är den religiösa auktoriteten på väg att helt försvinna. Inget riksdagsparti tycks för närvarande vilja hävda den gamla samhällsordningen. Orsaken är att den blir allt svårare att sälja till väljarna.

• Qvinnan
    absalon skrev 2016-09-23 17:43:25 följande:

Hur ska Du åstadkomma denna uppstramning?
    Vi har ju ett helt annat samhälle idag än på den tiden familjerna var samhällets viktigaste grundstenar. Idag lever en mycket stor - och växande - del av svenska folket inte i traditionella familjer. Dessutom hade religionen stort inflytande över familjelivet fordomdags. Idag är den religiösa auktoriteten på väg att helt försvinna. Inget riksdagsparti tycks för närvarande vilja hävda den gamla samhällsordningen. Orsaken är att den blir allt svårare att sälja till väljarna.

Jag har nog tyvärr ingen bra lösning - det var bara ett konstaterande.
Svar på tråden Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?