• Qvinnan

Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?

Hej.

Jag älskar att prata och diskutera kring vårt samhälle. Finns det fler som mig följ denna tråd så kan vi skapa ett eget privat forum för diskussioner och lösningar. Min ståndpunkt är att något måste hända - en förändring är inte bara något jag önskar, jag kräver det!

Väl mött

Qvinnan

• Svar på tråden Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?
  • Tecum
    Farfallos skrev 2016-09-23 19:05:00 följande:
    Du vet uppenbart inte rikitgt vad du talar om. Den årliga tillväxten har varit ungefär 2% i snitt sedan många många många år tillbaka. Men istället för att ta ut den ökade produktiviteten som ledighet (som vi gjorde förr) så har företagen ökat vinstuttaget. De fåtal som inte gör något annat än att äga tar en större del av kakan och arbetarna får mindre, och idag är vi tillbaka på samma nivå som för 100 år sedan. Hade arbetarna fått lika stor del av kakan som 1980 så hade arbetarna haft råd att vara kunder i den utsträckningen att vi hade haft råd att köpa enkla tjänster.

Kolla gärna på ett avsnitt av Dokument Inifrån som heter "Lönesänkarna".

" target="_blank">

Det märks att dina argument håller på att ta slut när du börjar med personangrepp.

Om företagen inte får gå med vinst slutar de att producera, eller flyttar produktionen utomlands. Företagande och ideell verksamhet är två skilda saker.
    Personer med fast anställning har det mycket gott ställt idag, de har råd att köpa vad de vill. Jobbskatteavdraget kompenserar för den sämre löneutvecklingen mer än väl. Sen kan man tycka vad man vill om det, skatten kunde gärna få vara något högre för löntagare för att hålla upp kvalitén på vård och omsorg. Men det är inte synd om "arbetarna" så länge de har jobb. Fattigpensionärer, sjukskrivna och arbetslösa har det värre, där går  den stora klassgränsen idag.

Jag lämnar tråden nu eftersom jag ändå "inte vet vad jag talar om". Såna kommentarer visar att du inte vill ha någon debatt.

• Rataxes
    Farfallos skrev 2016-09-22 22:51:40 följande:

Men vilken är den viktigaste liberala frågan?

Välfärdsstatens avskaffande.
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Rataxes
    Farfallos skrev 2016-09-23 07:25:24 följande:

Om jag skulle ju kunna svara så enkelt som att vi har massor av arbetslösa som skulle kunna utbildas så skulle du kunna svara att många av dem inte kan svenska eller inte vill jobba, men då har vi liksom snöat in på andra saker som faktiskt inte riktigt har med frågan att göra. Men det du tar upp (samt att vi inte har råd och mycket annat) sas från högerhåll även vara ett problem hela tiden under den process (driven av arbetarrörelsen) som pågick från 1900-talets början och fram till början av 60-talet då 40-timmars arbetsvecka blev standard. Men om vi då kunde ha folk rätt utbildade så borde vi kunna ha det idag. På den tiden så fanns det utbildningsplatser i paritet med vad som efterfrågades på arbetsmarknaden, men idag har vi i större utsträckning utbildningar i förhållande till vad som efterfrågas av eleverna. Det tillfredsställer naturligtvis de mer liberala människorna, men det har ju inneburit att skattepengar har gått till att utbilda (numera ofta arbetslösa) nagelskulptriser och "mediamänniskor".

Så nej Nordström, det saknas inte arbetskraft, men den har i viss utsträckning fel utbildning. Men det problemet går att lösa. Arbetslösheten däremot, hur löser vi den om inte vi inte kortar arbetstiden? 

Det låter som om du tror att det bara finns ett visst begränsat antal jobb?
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Knäskål

Jag anser att flyktingpolitik är den viktigaste frågan för Sverige idag och jag skulle gärna vilja diskutera den.

• Johannus
    Knäskål skrev 2016-09-23 20:35:54 följande:
    Jag anser att flyktingpolitik är den viktigaste frågan för Sverige idag och jag skulle gärna vilja diskutera den.
    Jag med men på FL vågar man inte....
  • Knäskål
    Johannus skrev 2016-09-23 21:54:28 följande:
    Jag med men på FL vågar man inte....
    Varför?
  • Zombie von Rymmen
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-23 18:18:16 följande:
    Enkelt. Därför att det är billigare att ha få överarbetade anställda än många nöjda, makligt normaleffektiva. Och för att ju färre som jobbar, desto fler i arbetslöshet, vilket betyder fler "krav" på de "onda arbetslösa latmaskarna", vilket betyder att arbetslöshet ses allt mer som något hemskt som man till varje pris vill slippa, vilket betyder att de som har jobb går med på allt mer skit i pur skräck för att få sparken annars.

Jo precis, och allt det där vet jag ju. Och det är egentligen totalt BS redan där, då arbetslösheten är strukturerad. Men jag försöker komma bakom det hela och ställa frågan varför vi ägnar oss åt ekonomisk darwinism helt i onödan. Varför är ekonomi det övergripande målet i livet och samhället?

• Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-09-23 19:34:44 följande:
    Välfärdsstatens avskaffande.
    Lustigt, många liberlar säger raka motsatsen faktiskt. Det är inte liberalt att avskaffa välfärdsstaten. Inte ens alls.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Zombie von Rymmen skrev 2016-09-23 22:17:24 följande:

Jo precis, och allt det där vet jag ju. Och det är egentligen totalt BS redan där, då arbetslösheten är strukturerad. Men jag försöker komma bakom det hela och ställa frågan varför vi ägnar oss åt ekonomisk darwinism helt i onödan. Varför är ekonomi det övergripande målet i livet och samhället?

Därför att det är så systemet är skapat. Jag menar, vad är poängen med att vara uberrik om alla andra har det lika bra? Vad är poängen med fri konkurrens och marknadstävling om ingen går under? Det är ju som ett vasalopp där alla får guldmedalj. Det är *låter läskig och farlig* KOMMUNISM om alla har det "lika dåligt" (läs: lika bra). Socialdarwinisterna vill ha förlorare för annars tycker de inte att deras vinst räknas.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-09-23 19:36:53 följande:
    Det låter som om du tror att det bara finns ett visst begränsat antal jobb?
    Det finns en gräns för hur många jobb som finns, på grund av kravet på att ha en viss arbetslöshet. Inte exakt samma sak, men i praktiken rätt likt, ja. Dessutom - ju fler som är i arbete, desto mer är det arbetstagarens marknad, desto mer kan de kräva. Och så vill ju inte Marknaden ha det!!
Svar på tråden Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?