Farfallos skrev 2016-09-23 19:05:00 följande:
Du vet uppenbart inte rikitgt vad du talar om. Den årliga tillväxten har varit ungefär 2% i snitt sedan många många många år tillbaka. Men istället för att ta ut den ökade produktiviteten som ledighet (som vi gjorde förr) så har företagen ökat vinstuttaget. De fåtal som inte gör något annat än att äga tar en större del av kakan och arbetarna får mindre, och idag är vi tillbaka på samma nivå som för 100 år sedan. Hade arbetarna fått lika stor del av kakan som 1980 så hade arbetarna haft råd att vara kunder i den utsträckningen att vi hade haft råd att köpa enkla tjänster.
Kolla gärna på ett avsnitt av Dokument Inifrån som heter "Lönesänkarna".
" target="_blank">
Det märks att dina argument håller på att ta slut när du börjar med personangrepp.
Om företagen inte får gå med vinst slutar de att producera, eller flyttar produktionen utomlands. Företagande och ideell verksamhet är två skilda saker.
Personer med fast anställning har det mycket gott ställt idag, de har råd att köpa vad de vill. Jobbskatteavdraget kompenserar för den sämre löneutvecklingen mer än väl. Sen kan man tycka vad man vill om det, skatten kunde gärna få vara något högre för löntagare för att hålla upp kvalitén på vård och omsorg. Men det är inte synd om "arbetarna" så länge de har jobb. Fattigpensionärer, sjukskrivna och arbetslösa har det värre, där går den stora klassgränsen idag.
Jag lämnar tråden nu eftersom jag ändå "inte vet vad jag talar om". Såna kommentarer visar att du inte vill ha någon debatt.