• Qvinnan

Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?

Hej.

Jag älskar att prata och diskutera kring vårt samhälle. Finns det fler som mig följ denna tråd så kan vi skapa ett eget privat forum för diskussioner och lösningar. Min ståndpunkt är att något måste hända - en förändring är inte bara något jag önskar, jag kräver det!

Väl mött

Qvinnan

• Svar på tråden Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?
  • Johannus
    Knäskål skrev 2016-09-23 22:03:53 följande:
    Varför?
    Därför att det finns alltid dem som tro att dem vet bäst och har rätt i det dem säger.....Ingen respekterar det jag vill ha sagt........Suck säger jag bara att diskutera på FL går inte.
  • Rataxes
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-23 22:47:18 följande:
    Det finns en gräns för hur många jobb som finns, på grund av kravet på att ha en viss arbetslöshet. Inte exakt samma sak, men i praktiken rätt likt, ja. Dessutom - ju fler som är i arbete, desto mer är det arbetstagarens marknad, desto mer kan de kräva. Och så vill ju inte Marknaden ha det!!
    Något märkligt då att flera länder som är betydligt mer kapitalistiska eller vad man ska kalla dem har mindre än hälften av den arbetslöshet vi har i Sverige...
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Rataxes
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-23 22:42:39 följande:
    Lustigt, många liberlar säger raka motsatsen faktiskt. Det är inte liberalt att avskaffa välfärdsstaten. Inte ens alls.
    Skriv isåfall fd. folkpartister...

Klassisk liberalism har ingenting med dem att göra.
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-09-23 22:53:53 följande:
    Något märkligt då att flera länder som är betydligt mer kapitalistiska eller vad man ska kalla dem har mindre än hälften av den arbetslöshet vi har i Sverige...
    Vilka länder syftar du på?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Rataxes
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-23 22:57:59 följande:
    Vilka länder syftar du på?
    Börja med Schweiz och Singapore.
  • Nordström
    Farfallos skrev 2016-09-23 07:25:24 följande:

Om jag skulle ju kunna svara så enkelt som att vi har massor av arbetslösa som skulle kunna utbildas så skulle du kunna svara att många av dem inte kan svenska eller inte vill jobba, men då har vi liksom snöat in på andra saker som faktiskt inte riktigt har med frågan att göra. Men det du tar upp (samt att vi inte har råd och mycket annat) sas från högerhåll även vara ett problem hela tiden under den process (driven av arbetarrörelsen) som pågick från 1900-talets början och fram till början av 60-talet då 40-timmars arbetsvecka blev standard. Men om vi då kunde ha folk rätt utbildade så borde vi kunna ha det idag. På den tiden så fanns det utbildningsplatser i paritet med vad som efterfrågades på arbetsmarknaden, men idag har vi i större utsträckning utbildningar i förhållande till vad som efterfrågas av eleverna. Det tillfredsställer naturligtvis de mer liberala människorna, men det har ju inneburit att skattepengar har gått till att utbilda (numera ofta arbetslösa) nagelskulptriser och "mediamänniskor".

Så nej Nordström, det saknas inte arbetskraft, men den har i viss utsträckning fel utbildning. Men det problemet går att lösa. Arbetslösheten däremot, hur löser vi den om inte vi inte kortar arbetstiden? 

Det råder brist på arbetskraft i nuläget.

Du kan resonera om att det går att utbilda människor men gör då det först. När det är gjort kan du börja tala om arbetstidsförkortning. Det skulle bli fullständigt kaos om 6 timmars arbetsdag skulle införas inom en snar framtid.
  • Knäskål
    Farfallos skrev 2016-09-23 18:28:01 följande:
    Lönen ska naturligtvis inte sänkas bara för att arbetstiden blir kortare! Den ökade produktiviteten tar vi helt enkelt bara ut i mer ledig tid liksom vi gjorde från 1910 till 1960.

Det kan nog komma till en gräns där det inte går att utbilda vissa personer, men det finns väl knappast något stöd för att den tanken är verklighet i nuläget eller?

Fler enkla jobb säger du - Vilka tjänster skulle du dagligen vilja köpa en timma av och kunna betala för? 
    Perioden 2006 - 2014 växte Sverige BNP per capita med endast 0.3%. Allt under 1.5 - 2% är ett dåligt resultat. Produktivitetstillväxten i näringslivet var från 2007 till 2014, ungefär 0,2%. Sverige har precis gått igenom den sämsta tillväxten under efterkrigstiden. Prognosen för kommande år ser ännu sämre ut. 

Sverige är mitt i en högkonjunktur och trots detta har vi budgetunderskott och låg ränta. Reformutrymmet har slukats av den katastrofala flyktingpolitiken.

Det finns ett stabilt stöd för åsikten att Sverige kommer att ha stor brist på kvalificerad arbetskraft i framtiden. Vi har det redan nu. Nysvenskarna har generellt en mycket låg ubildningsnivå och de yngre generationerna har enorma problem med att klara högstadiet med tillräckligt bra betyg för att vara behörig för gymnasiet. Ännu färre tar sig till högskolan. 

Sverige är en kunskapsekonomi. Det finns inte tillräckligt med "enkla jobb" för att sysselsätta tillräckligt många nysvenskar. Försök har gjorts med bland annat subventionerade arbeten, men sysselsättningsgraden om man räknar tillväxtgenererande jobb bland invandrare har inte ökat nämnvärt.

En förkortninga av arbetstiden kommer inte gå att genomföra inom den närmaste framtiden. 
  • Rataxes
    Dorian Ertymexx skrev 2016-09-23 18:15:40 följande:
    Haha, varandes utbränd exlärare kan jag meddela att det finns goda skäl till att ingen vill bli (kvar som) lärare. Det blir så när man har ett stort gäng folk med varierande (in)kompetens som ska sitta och millimeterbestämma vad och hur lärare ska jobba, och bakbinda dem samtidigt som deras arbetsvilkor konstant ändras om i en oändlig ström av omorganisationer. Jag misstänker att det är samma i liknande bristyrken.
    Utbildning är alldeles för viktigt för att lämnas i händerna på inkompetenta politiker.

Det låter nästan som att du skulle gilla Liberala Partiets syn på detta.

"Liberala partiet menar att politiker inte är några utbildningsexperter och att detta är en verksamhet som bäst sköts i privat regi, utan centrala regleringar. Liberala partiet anser att stat och utbildningsväsendet skall separeras."
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-09-24 00:10:32 följande:
    Börja med Schweiz och Singapore.
    Det är också väldigt små länder. Schweiz är typiskt icke-industriellt land också, i motsats till Sverige. De flesta länder som Sverige har faktiskt lika hög arbetslöshet, vissa har rentav högre.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-09-23 22:54:58 följande:
    Skriv isåfall fd. folkpartister...

Klassisk liberalism har ingenting med dem att göra.
    Folkpartister är mer på din sida än på klassiska liberalsers, de vill ju avskaffa allt utom militären!

Men nej, där är vi överens, Fp/L har nada med klassisk liberalism att göra. Men det har inte avskaffande av välfärdsstaten heller.
Svar på tråden Någon som vill ha samtal kring dagens politiska läge?