• Nykär15

BIM november 2016

Har första mensen från MA i somras just nu...väntar på ÄL nästa vecka, allt från måndag till torsdag gissar jag, ska börja ÄL-testa på söndag tänkte jag, på dag 10. Brukar ha ÄL på dag 12 men vet inte hur exakt min cykel är nu när den ska komma igång igen. 

Så BIM runt 8-11/11, uppdaterar framöver när ÄL varit. 

• Nykär15
    SBernin skrev 2016-10-20 10:01:26 följande:

Igår hade jag enligt min app äl men via ältester testade jag positivt i tisdagskväll och sen igen sent igår kväll. Vi har haft sex varannan dag ( söndag, tisdag) men blev inget sex igår kväll av olika anledningar. Om vi har sex idag tror ni att det kanske kan ta sig ändå eller är det kört nu med tanke på att jag antagligen missade ÄL i natt/tidig morgon?????????

Dagarna inför ÄL är de viktigaste eftersom spermierna lever längre än ägget. När ägget väl har släppt så lever det ju 12-24 timmar så då är det ju bra om det ligger spermier och väntar redan Glad 

Så beror väl lite på hur sent idag ni tänker/kan ha sex isf för har ägget släppt så lever det ju inte jättelänge till. 

• Nykär15
    anonymis3ns skrev 2016-10-20 11:07:00 följande:
    Ja, jag får nog utgå från att den inte varit än, då jag inte haft något äl-sekret eller andra tecken på äl, förutom testet, som är starkt, men fortfarande inte lika starkt som kontrollstrecket. Vi har kört nu 2 dagar i rad iom att jag trodde det var äl på g, men tror inte det blir sex ikväll, men sen kan det kanske vara läge att köra varje dag(dock åker min kille bort 2 nätter nästa v), vore ju typiskt om äl är då. Fan, vi pallar inte att ligga så här mycket. ;) varje dag i 2,5 vecka alltså!? Imponerande!

Ja det gäller att ligga i! Men viktigast är att man följer ett mönster som man normalt har, har man sex sällan och sen mycket bara vid ÄL så blir kvalitén sämre, så isf är det ju bra om han ändå fixar det varje dag själv annars de dagar ni inte ligger så produktionen blir jämn om man säger så ;)

Vi har ett väldigt aktivt sexliv och ligger oavsett varje dag nästan, även när jag vart gravid och vid mens hittar vi på andra variationer utan penetrerande sex. Så vi behöver eg aldrig vara rädda för att missa ÄL, mer jag som vill ha koll att den faktiskt kommer och när så jag har koll på BIM :) 
    Har dock tidigare haft otur med att jobbresor gärna inträffat vid just ÄL...men sist jag blev gravid så låg vi 3 dagar före ÄL bara då han sen var borta och det räckte ju det med. 

• Nykär15
    Treansresa skrev 2016-10-20 11:43:51 följande:
    Haha ja känner lite samma. är lite väl mycket sex! i vanliga fall ligger vi kanske 3 ggr i veckan=) 

Äter ni nå kosttillskott/tabletter ?=)

Jag äter en himla massa känns det som...

Folsyra, starka järntabletter, multivitaminer, extra B12, zink och sen lite östrogentillskott. 

Jag fick ju blodbrist efter MA sist och slemhinnan var lite tunn så har fått hjälp bygga upp den med extra hormoner igen. På VUL precis efter förra ÄL (som vi inte fick köra på) så var slemhinnan fin, men den får en omgång denna månaden med för att hjälpa till. Sen går jag även på akupunktur för att öka flödet till livmodern...får se hur lång tid det tar innan/om jag blir gravid igen....

Så det knapras en del tabletter här ja för att få kroppen i full fas igen!

• Nykär15
    Treansresa skrev 2016-10-20 12:32:14 följande:

råkade citera fel. Skönt att slemhinnan såg bättre ut! det var en hel del du äter=)

Ja skönt den var hel igen...tog en del stryk av skrapningen så fick ju göra en hysteroskopi med och sen behandling med hormoner. Vill inte behöva gå igenom en skrapning igen...usch.

Och det jag äter är enligt läkaren grejer som är bra nu för att komma i form igen och boosta mig. Så bara att knapra på! 

• Nykär15
    polly82 skrev 2016-10-21 09:38:18 följande:

Hej allihop! :)
    Jag är också ny här. Min kille är några år yngre än mig och har behövt längre tid att bli redo, det har varit en ganska jobbig process men äntligen sa han de magiska orden. Slutade med piller (Cerazette) i sept och vill så klart att nåt ska hända direkt! I huvudet har detta spökat hos mig länge och känner jag mig lite frustrerad över att det tagit så lång tid för honom. (Jag är 34, han 30 och vi har pratat om detta i 3 år). Men försöker nu att "nollställa", inte stressa (går det?) och bara glädja mig åt detta nya spännande och hålla tummarna! :) Vi har inte testat med ÄL tester, försöker lära mig tyda kroppens signaler, men vad rekommenderar ni andra?

Andra försöket, första barnet, BIM 9 nov :)

Skönt ni båda är redo nu att försöka! När vi började försöka på första barnet så körde jag faktiskt ÄL-tester direkt, för jag ville veta om jag tolkade kroppens signaler rätt rörande ÄL. Jag hade liiiite fel, dock inte mycket, Men min smärta kom 1-2 dagar före ÄL, även äl-sekretet. Så hade kanske valt ligga lite fel dagar då. 

Nu är jag 10 år äldre än vad jag var med första barnet och således kan det vara svårare bli gravid osv. Men kroppen känner jag tack o lov väl, men äl-testar ändå precis när jag börjar få känningar så jag har nåt att fördriva tiden med under allt. Är så lång tid mellan försöken ju så känns roligare kunna göra nåt som gör att man har lite koll. Vi är inne på försök nr 6. Men har 2 missfall i år...blev gravid på försök nr 2 och fick missfall, sen gravid igen på försök nr 5 (försök 3 efter missfallet) och nu är alltså försök nr 6 (första efter sista missfallet i somras)....vi verkar iaf ha blivit gravida lätt. så hoppas det är en ihållande trend.

• Nykär15

Här bör ÄL vara i morgon eller onsdag, börjat få känningar i äggstockarna nu: 

BIM LISTA 

Fia007: 1/11 

FruH92: 2/11

sbernin: 2/11, 26 år, första barnet, första försöket :)

Sunflower95: 4/11, andra försöker, första barnet.

Rosali84: 4/11, första försöket, 3:e barnet

Treansresa: 5/11 Andra försöket. ett MF. Första gemensamma 

Väntar på magen: 7/11

Clefairy: 8/11, tredje försöket, första barnet '

Nykär15: 9/11, 6:e försöket, första efter MA, tredje barnet (första gemensamma)

Mandypandy90: 9/11, 26 år, första barnet, femte försöket

Waattos: 9/11, 24år, första barnet, första försöket :)

Josnos 9/11 försök 14 första barnet, 2 MF

Anonymis3ns: 12/11

Kåtisroinen: 13/11, första försöket, första barnet.

eg90: 14/1 

Skoovde: 15/11. 23år gammal, första barnet, femte försöket - ett missfall.

Varje: 19/11. andra försöket, första barnet.

• Nykär15
    Sally8585 skrev 2016-10-24 01:31:28 följande:

Räknat med att min mens är över imorgon. Har då blödit i ca 8 dagar. När har jag då min äl? Min app säger på fredag men det är väl för tidigt?

Normal cykel har jag ÄL på dag 12 från mensens första dag. Så det kan ju vara så, men hur brukar din cykel se ut? 

Min ÄL kom på dag 21 förra månaden, första ÄL efter MA. Sen kom mensen 14 dagar senare som vanligt. Får se vilken dag ÄL infaller denna gången, räknar med viss förskjutning även denna gång. Gissar slemhinnan kan behöva lite extra tid för att byggas upp efter MA med efterföljande skrapning och sen även hysteroskopi. Så hellre den kommer några dagar senare och slemhinnan är bra än att den kommer för tidigt. Så jag håller utkik med ÄL-tester :)

• Nykär15
    anonymis3ns skrev 2016-10-25 13:04:55 följande:

Skriver igen då jag skrev fel tidigare.. skrev då bim istället för beräknad äl. Ursäkta förvirringen!

Fasiken, beräknad äl enligt Natural Cycles på lördag. Tog ett CB digital avancerat äl-test imorse, blinkande gubbe(killen är borta till på torsdag kväll). Ni som testat med detta test förut, hur länge hade ni blinkande gubbe innan den blev fast gubbe(maximal fertilitet). Har jag blinkande gubbe imorgon och fast på torsdag, då borde det väl inte vara försent att pricka äl om vi har sex på torsdag? Eller?! Så dålig tajming! Hoppad verkligen inte på fast gubbe redan imorgon. :( Någon med erfarenhet av dessa tester?

Vilken tid testade du idag? Man ska inte ta ÄL-test på morgonurin som du kanske säkert redan vet. Det är ju dagarna innan som är de viktigaste. Samma dag du får fast gubbe så släpper ju ägget inom 24-48 timmar så borde ju inte vara försent om ni har sex direkt på torsdag. 
  • Nykär15
    anonymis3ns skrev 2016-10-25 13:36:41 följande:
    Med detta test står det specifikt att man ska testa efter den längsta sömnperioden. Är mest orolig att jag ska få fast imorgon. :(

Ja ok konstigt då inga av de andra är så. Men som sagt, ingen erfarenhet av digitala alls. 

Vilken dag i cykeln är du på? Jag tror att om du väntar ÄL på lördag först så är det nog lite tidigt att det blir redan i morgon. Jag har ju halvstarka i många dagar men sen blir det positivt under några få timmar bara. Men som idag är jag på dag 12, den dag jag brukar få ÄL, men gissar den är några dagar senare denna cykel (kan vara så efter MA/mf) 

Men att ÄL skulle komma tidigare har inte hänt för mig iaf, Så har du en relativt regelbunden cykel så tror jag du kan vara lugn och att mannen hinner hem, och att du kommer ha blinkande fram till fredag eller så. 

Svar på tråden BIM november 2016