• UndrandeSökare

ivf / äd 2016/ 2017?

Smurfen- på AvaRiga fick jag och mannen välja en hel lista på kritrtier, kommer inte ihåg om det var 16 eller exakt hur många det var. Men det var typ ögonfärg, hårfärg, blodgrupp, rhfaktor, längd, vikt, utbildningsnivå etc Jag har också Veronika som koordinator, hon är jättebra !

• UndrandeSökare

Smurfen- Kliniken tinar bara upp det/de som ska sättas in. De tinar inte upp alla embryon varje gång du ska göra insättning. Preliminärt i september för oss.

Ja, du kan köpa kortison och alla andra mediciner du behöver av AvaRiga, och de kan också skicka dig eller maila dig EU-recept som du kan lösa ut i Sverige.

Vill du ha Utrogestan kan du köpa askar av AvaRiga när du är där på kliniken. De kan också posta dem till dig i Sverige. I Sverige finns det endast på licens och heter då Utrogest. Men tyvärr kan det vara svårt att hitta läkare som vill skriva ut licenspreparat.

Däremot kan du köpa Utrogestan receptfritt på Apotek i många länder utomlands tex Grekland. Så om du ändå ska på semesterresa till nån grekisk ö så passa på att handla på dig. Man har rätt att frakta en årsförbrukning mediciner mellan två EU-länder.

• UndrandeSökare

Smurfen- Om du har bestämt dig för AvaRiga så maila direkt till Veronika och prata med henne att du vill köpa mediciner av dem, så skriver hon in det i din behandlingsplan. Då kan du också fråga vad det kostar att köpa medicinerna. Jag köpte en ask Utrogestan med 90 tabletter av dem. Kommer tyvärr inte ihåg vad medicinerna kostade (köpte östrogen och annat av dem också). Gör man nedreglerad så tar man 6 tabletter per dag. Gör man i naturlig cykel borde det räcka med 3 tabletter per dag. Men fråga hur många Utrogestan eller Lutinus hon vill du ska ta. Samt när de vill du ska börja med kortison, vilken dos etc. Det vanligaste är att man börjar med kortison innan insättning. Har du mediciner att ta hemma innan du reser dit för insättning? Annars be Veronika att hon mailar dig EU-recept som du kan lösa ut på Apotek i Sverige. Lycka till !

• UndrandeSökare

Smurfen- Som jag fattade det så kunde man INTE lämna spermaprov eller göra insättning hos AvaRiga på lördagar eller söndagar. Men maila Veronika för säkraste svaret !

Procentsatsen över hur många som blir gravida med färska resp frysta embryon borde hon ju också kunna tala om för dig (iallafall om de för separat statistik det).

Kontakta gärna alla de kliniker du är intresserad av och ställ frågor och se vilka svar du får av dem.

Avariga är helt ok klinik, de är duktiga, men jag som har immunproblem märker ju att de inte har kunskaper om det. Då är det bättre att vända sig till Aten för den delen. Jag har gjort immunutredning hos Dr D på Life clinic, och han hittade felet, men hans behandling funkade inte på mig. Så efter förra missfallet har jag varit i telefonkontakt med klinikchefen Penny på Serum i Aten. Hon är mycket duktigare och har längre erfarenhet än Dr D. Jag har tidigare gjort Serums mensblodtest också (infektionstest där de kollar efter infektioner man inte kan testa för i Sverige). Så det lutar åt att jag söker hjälp där.

Så tror du att du har immunproblem så gör helst en immunutredning först föreslår jag, det lönar sig i längden. Hoppas det går bra för dig. Lycka till !

• UndrandeSökare

Smurfen- Du är hjärtligt välkommen till Aten-tråden om du vill.Där hittar du jättemånga tjejer/kvinnor med mycket kunskap om immunproblem. Tråden heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

• UndrandeSökare

Smurfen- Det finns några ställen i Sverige där man kan få hjälp privat med immunproblem. De jag känner till är ivfFalun i Dalarna och Fertilitetplus i Stockholm. Googla så hittar du deras hemsidor.

• UndrandeSökare

Smurfen- Har du tänkt låta mannen göra Sperm dna fragmentationstest? Eller åka dit och lämna spermier för nedfrysning? Fråga Veronka om det går på helger. Men om det inte går så kan du kan ju fråga Veronika om mannen kan få göra testet tex tidigt på en måndag morgon.

Då kan han ju flyga dit på söndag em/kväll, sova en natt på hotell, göra provet på måndag morgon och sen flyga hem samma dag. Det tar bara en timme och 15minuter att flyga direktflyg från Arlanda till Riga. Då skulle han bara behöva ta ledigt en vardag från jobbet. Kan det vara en lösning som funkar?

• UndrandeSökare

Smurfen- Testet kan visa hur hög andel fragmentation det finns samt om det är dnafel eller inte på spermierna. Vi hade båda felen så då rekommenderade de direkt spermiedonation.

Kanske ni kan flyga Landvetter- Arlanda och sen flyga direkt vidare till Riga samma dag? Alternativt Swebus från Göteborg. Tågen litar jag inte på längre, så de skulle jag inte rekommendera om du ska till flygplatsen och passa en viktig tid.

Annars går det också färja (Tallink Silja line) från Värtahamnen direkt till Riga. Den åkte jag ensam vid transfer förra gången. Kostade ca 1500kr inkl allt , egen hytt och all mat ombord. Det finns anslutningsbussar också till och från en mängd olika orter i Sverige. Fördelen med färjan är att där är priset samma oavsett hur kort tid innan man bokar, medan flyget blir dyrare om man bokar kort tid innan avresa.

AvaRigas klinik ligger på promenadavstånd från färjeterminalen i Riga.

Tar du flyg finns det bussar för billig penning från flygplatsen in till Riga (halva priset om man köper biljetten innan bussresan i kiosken utanför flygplatsen, dyrare om man köper på bussen). Annars finns det taxi men enligt Veronika ska man komma överens om priset först, och de gröna och de röda taxibilarna rekommenderade hon (de var mer att lita på).

Lycka till !

• UndrandeSökare

Smurfen- För de som inte bor i Stockholm finns det anslutningsbussar som går direkt till och från Värtahamnen från en mängd olika orter. Om du googlar på Tallink Silja line och Riga så hittar du.

Annars Swebus till Stockholm eller flyg Landvetter-Arlanda.

Vilken månad siktar ni på att åka?

Lycka till !

• UndrandeSökare

Smurfen -Tråkigt att du känner dig deppig. Det är nog så för alla inför donation, att man fylls med tvivel. Men alla som skrivit i de trådar jag läst efter de fått sina donationsbarn. De har sagt att de inte ångrar sig, att de är glada att de tog chansen för annars hade de inte fått barn alls. Men sätt dig ner med sambon och prata igenom hur ni båda känner det, kan ni tänka er att leva utan barn eller vill ni försöka med donation. Är han redo för donation? Vad vill han innerst inne och vad vill du. Tror det är viktigt att ni pratar ihop er, ni är ju två om detta. Om du fick prata med någon som redan fått donationsbarn, skulle det göra detta lättare?

Hoppas du får en bra helg.

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?