• UndrandeSökare

ivf / äd 2016/ 2017?

Uppgifterna gäller kliniken AvaRiga i Lettland.

Om du vill få kontakt med AvaRiga så gå in på deras hemsida en vardag under kontorstid så kan du börja chatta med någon av deras koordinatorer. Det var så jag kom i kontakt med dem. Jag har kontakt med Veronika, hon är jättebra. Svarar snabbt på alla frågor man har.

Det är lätt att ta sig till Riga, flyget tar bara 1 timme från Arlanda och man kan också åka med båt. Kliniken ligger på promenadavstånd från båtterminalen i Riga.

Hör av dig om du undrar något mer om AvaRiga.

• UndrandeSökare

Jessy- Jag tog 6st Utrogestan 100mg (progesteron, liknande Lutinus) per dag vid donation. Totalt 600mg på en dag. Började flera dagar innan insättning och fortsatte sen hela tiden fram till missfallet.

• UndrandeSökare

Jessy- Ja, AvaPeter i Ryssland, hos dem får du se foton på donatorerna. Invimed verkar också ha det där smurfen går. Det finns säkert andra kliniker som också har foton. Men oftast är det inte foton på dem som vuxna utan endast när donatorerna var barn själva.

Ja, vi har 5 blastos kvar i frysen som är normala kromosommässigt enligt PGS (tillval). Så vi kommer försöka fler gånger.

• UndrandeSökare
    Jessy01 skrev 2017-12-23 09:08:03 följande:

Hej allihopa! Det funkade inte denna gången heller 6 dagar efter insättning idag

och helt blankt test.

Nu får det bli embryoadoption om något men det finns inga pengar kvar

så nu är nog denna resan slut. Lycka till alla ni och grattis igen Maran!!!

Stina- går du vidare med embryadoption? Får jag fråga var du bor och var du tänker göra det isåfall?

Kramar

Jessy- Beklagar verkligen. Jättetråkigt att få ett sånt besked dan innan julafton.

Men om ni kan spara ihop lite pengar till embryoadoption så kan jag tipsa dig om en klinik i Prag som heter Gennet. Det kostar 15.000-18.000 för 2 frysta blastos där. Jag vet en tjej som kallade sig Solkattan i Atentråden hon åkte dit och gjorde embryoadoption och lyckades på andra försöket.

Kolla upp den kliniken om du vill.

Annars finns det också kliniker som har babygaranti dvs ni får tillbaka pengarna om ni inte får något barn.

AvaPeter i Ryssland och Reprofit i Tjeckien har babygaranti.Finns säkert andra kliniker som har garantier också.
  • UndrandeSökare

Vi gjorde PGS hos AvaRiga pgr av att jag haft missfall tidigare och inte ville riskera att de satte in fler dåliga embryon.

• UndrandeSökare
    Stina14 skrev 2018-01-08 15:33:45 följande:

Åh va segt!! Blä jag fattar att det är frustrerande. Jag har själv ingen aning om jag har fullgott vaccin. Kanske jag hamnar i samma situation? Fråga eller låtsas som inget är frågan...

De sa på nyheterna att alla födda efter 50-talet har endast fått 1 spruta men man måste ta 2 med 5 års mellanrum. De sa också att det var bättre att vaccinera sig än att stå utan skydd. Jag tog min första spruta i höstas det var kombination mässling, röda hund och påssjuka. Nästa tar jag om 5 år. Både vaccinationskliniken och AvaRiga har sagt till mig att man måste vänta 3 månader med att försöka bli gravid efteråt, för att inte riskera skador på fostret.

Jag hade kollat med blodprov innan och hade ingen immunitet mot Röda hund längre och då ville jag inte ta några risker. Hellre ta sprutan och vänta i 3 månader än vara oskyddad.

Får man Röda hund som gravid kan barnet få hjärnskador, ögonskador, hörselskador etc.

Googla för mer info.

Men ni får naturligtvis göra som ni vill om ni vill vaccinera er eller inte.
  • UndrandeSökare
    Linsi skrev 2018-03-01 10:07:05 följande:

Hej!

Smyger in och läser lite i tråden.

Tror att vi var i samma ruvartråd tidigare smurf11 (i januari)

Vårt första IVF-försök misslyckades och ska påbörja försök nr 2 nästa vecka (om mensen kommer som den ska)

Jag har så smått börjat fundera på äggdonation, men min sambo är tveksam. Han tycker inte att det skulle vara vårt barn. 

Hur har era män resonerat? Var de med på det från början eller behövde de lite tid att processa?

Vi träffades också sent i livet för två år sedan. Jag fyller 41 nästa vecka. Så det börjar brinna lite i knutarna. 

Om vi inte blir gravida på detta försöket så blir det kanske ytterligare ett. De sägs ju att de flesta blir gravida inom 3 försök.

Så efter sommaren vill jag isåfall komma till skott med en äggdonation.

Skulle gärna få all input jag kan få kring hur era män ställde sig till äggdonationen. 

För mig är barn viktigare än gener. 

Håller med dig, om man försökt få barn med egna ägg men om det inte går så försöker man med donerade ägg. Det blir ju fortfarande ditt barn eftersom det växt i din mage i 9 månader. Så utan dig hade ju inte just det barnet funnits. Om man ska välja ÄD eller inte barn allsså väljer nog många ÄD.
  • UndrandeSökare
    smurfen 11 skrev 2018-03-02 10:38:15 följande:
    Hej,
    Tror det finns en annan med ungefär samma nickname här på fl, det var tyvärr inte jag, hade gärna ruvat:)

Min sambo trodde detta skulle gå lätt att skaffa barn, innan vi var på vårt utredningsamtal så visste han inte ens att äggen är lika gamla som kvinnorna. Han fattade inte varför det tog sån tid:)

Efter vårt misslyckade ivf i maj 2017 så ville inte min sambo göra äd först, han var emot det, mycket därför att man inte kommer veta precis vem donatorn är. Att det inte är hela vårt biologiska har han aldrig nämnt. Tvärtom det är ju hans gener som förs vidare, inte mina. Men han mjuknade till hösten, han har väl också insett att utan äd blir det inga barn. Men min sambo kan lika gärna leva utan. Tror det är mer kvinnligt att "vilja" ha barn". ligger väl i våra gener. Jag funderar en del på att man inte vet sjukdomshistorik och vilka gener donatorerna bär på.

Vi har inga barn alls sen innan, har ni? Ålder på er?
    Jag har läst nu att man kan få öppen äggdonation i USA (läste om en svensk kvinna som fick en dotter genom en klinik i San Diego på så sätt). Fast det blir ju mycket dyrare att resa till USA. Men om man absolut inte kan tänka sig anonym äggdonator så är ju det ett sätt. USA har högre åldersgränser än Finland, Danmark och Island, de länder som också erbjuder öppna äggdonatorer.
  • UndrandeSökare

Linsi- Vi har valt AvaClinic i Riga och tycker att de är bra. Lätt att resa dit . Flyget tar bara 1 timme från Arlanda och det går båt dit också. Kliniken ligger på promenadavstånd från båtterminalen. De använder euro och pratar bra engelska i Lettland och inga visum behövs vilket är jättesmidigt. Det var ingen kö utan vi kunde börja direkt. Det var smidigt att få kontakt med dem, jag gick bara in på hemsidan en vardag under kontorstid och började chatta med en av deras koordinatorer som heter Veronika. Hon är jättebra !

• UndrandeSökare

Linsi- När det gäller ÄD så beror det på om man ska sätta in färska ägg som nyss befruktats (kallas ET) eller sätta in frysta färdiga embryon (kallas FET).

Om man ska sätta in färska ägg som nyss plockats från donatorn så måste mottagarkvinnan nedregleras och synkas med donatorns menscykel, genom att man får 1st nedregleringsspruta tex i rumpan. Sen tar man östrogentabletter för att bygga upp slemhinnan.

Ska man däremot sätta in redan färdiga embryon som redan fryst eller ta upp frysta ägg och sen befrukta dem och sätta in så behövs ingen synkning med donatorn och man kan då välja på att göra insättning i naturlig cykel (om man har regelbunden menscykel och ägglosdning) eller göra nedreglering.

Vid insättning i naturlig cykel slipper man sprutan och östrogentabletterna men man kan ta progesteron.

Jag gjorde nedreglering första gången (med färska ägg) men kommer göra insättning i naturlig cykel i fortsättningen (har 5st färdiga embryon i frysen nu) så jag slipper nedregleringssprutan och östrogentabletterna.

• UndrandeSökare
    Stina14 skrev 2018-03-16 11:49:45 följande:

Hej alla, ska göra en liten uppdatering här.

Var i Riga den 19 februari för mitt första ED. Resan gick smidigt, åkte dit dagen innan och fick tid för sightseeing både dagen innan och förmiddagen innan insättning. Det var faktiskt kul att träffa min koordinator Katerina som har varit sååå otroligt tålmodig med mig och mina tusen frågor. Jag hade även ett jättebra samtal med läkaren innan insättning.

Jag hade väldigt tur och har nu efter insättning 9 fina 5-dagars kvar i frysen. Än så länge har det gått bra, plussade för 2 veckor sedan, tidigt ännu men jag håller tummarna.

Har dock mått riktigt jävla illa i en vecka och legat i sängen i 3 dygn. Fick Lergigan Comp utskrivet via online läkare (tack och lov att det finns då jag inte kunde röra mig) igår kväll. Nu har jag tagit en halv tablett och känner mig faktiskt lite bättre. Helt ljuvligt!!

Hoppas ni alla mår bra, stor kram från mig!

Grattis till plus och hoppas att Lergigan comp hjälper dig få bort illamåendet.
  • UndrandeSökare

Stina14 fick en dotter i slutet av 2018 berättade hon för mig, det var hennes andra barn (hon hade en dotter sedan innan också).

Slutet gott, allting gott

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?