• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Missne skrev 2017-06-30 22:01:27 följande:
    Ursäkta att jag flikar in, men när vi valde mellan två donatorer på Ava Riga , en 23-åring och en 31-åring så frågade vi om deras tidigare historik om de donerat tidigare och resultaten av detta och om de hade egna barn och fick då veta att det var första gången för 23 åringen som ej heller hade barn. 31-åringen hade donerat en gång tidigare ca 1 år tidigare, och fått ut många ägg (minns ej nu hur många) vilket hade lett till ett barn som fötts. Den infon gjorde att vi valde den äldre donatorn. Hennes ägg hade ju gett barn trots allt och många ägg medan den yngre kändes mer osäkert även om de flesta så klart är mer fertila i unga år så är det ju ingen garanti. Så man kan alltså få veta såna saker om man frågar...
    Du får gärna flika in :), tack för infon. Det är väl så med mycket i livet, frågar man inte får man inga svar :) Vi betalar ju mycket så varför skulle man inte få veta?

Hur har det gått för er då?
  • smurfen 11

Kom på en fråga till :)

Frysta eller färska ägg, vad är bäst?

Jag gillar ju inte ta mediciner mer än nödvändigt, så då funkar frysta bäst, eller?

Koll på äl har jag rätt bra, för med frysta måste man tajma in insätt vid äl va?

• smurfen 11
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-01 09:12:41 följande:
    Men vad skönt! Nu kör vi smurfen, i år ska vi bli på smällen:)

Vi kommer nog troligtvis köra med Ava Peter men ska göra jämförelser med Tjeckien (reprofit tror jag det heter) och Ava Riga.

Eftersom det blir anonym donator och för att vi är lite kontrollfreaks så vill vi veta så mkt som möjligt om donatorn och ha möjlighet att välja själva, då är det bara Ava Peter som erbjuder det. Kostar ju såklart mer men känns som om vi inte orkar bry oss om det i den allmänna konkursen:)

Var ju även på seminariet som kändes seriöst och har redan kontakt med en tjej där som verkar intresserad och svarar snabbt.

Vi ska ikväll gå igenom det som känns viktigt för oss och kontakta de andra klinikerna också.

Vi är överens om att vi vill ha anonym donator så Finland har inte varit på tal trots att min sambo är halvfinsk:)
    Ja haha  detta är allas vårat år:) Vi kanske kan få grupprabatt :)

Har du blivit gravid nån gång naturligt eller med ivf?

Ok, jo Ava Peter känns seriösa men duktiga ta betalt ! Jag mejlade och pratade med en av deras koordinatorer i vintras, som gav mycket bra service.

Tjeckien känns så långt bort på nåt sätt, så det blir nog inte aktuellt för oss.

Precis så är det, det får gå i den allmänna konkursen ! Så säger min sambo också.

Ni hinner nog före oss, min sambo kan bara ha en sak i huvet åt gången och det är fortfarande måla hus :) Så blir jag som får leta och presentera för honom sen.
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-07-01 10:15:23 följande:

Smurfen - Vill man ha färska ägg så synkar man mottagaren efter donatorn. Då nedreglerar man mottagaren med tex en spruta i magen eller i skinkan, och sen bygger man upp slemhinnan med östrogentabletter och sen även progesteron.

Använder du frysta kan du välja om du vill bli nedreglerad eller köra i naturlig cykel.

Jag gjorde nedreglerad förra gången och behövde då endast göra ett vul.

Ska man göra i naturlig cykel så kräver AvaRiga att man gör 2 vul i samma cykel (en före och en efter äggossning). Man måste då ha regelbunden egen ägglossning och mens samt ha tillräckligt tjock slemhinna (minst 7mm kräver AvaRiga för att göra insättning).

Ok tack. Jag har ju Synarela att hämta på apoteket, kanske det funkar isf. Och progynon plus lutinus har jag också kvar.

Jag är ju regelbunden men förstår det blir mer meck med det. Och tänk om de sätter in ägget för sent med naturlig cykel?
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-07-01 09:15:11 följande:
    Ååååh YAAAAAAY SMURFEN!!! Vilka goda nyheter såhär till morgonkaffet! Du får kanske låta honom få sin vilja fram m målningen tänker jag, välja sina strider liksom..

Jag tror faktiskt de flesta kliniker är bra, men AVA är ju många nöjda med (inkl jag själv) så det är mitt tips Och PGS.

Apropå öppen donation skulle vi valt det om vi kunnat, men köerna avskräckte och att få barn innan 45 var en måste för mig. Så då hoppade vi det. Synd.
    Japp nu kan vi skita i ägglossningar :)

Jag ska kolla offerter med målning ändå men välja nån billig isf, och kanske får betala det själv isf. Vi får se. Nästa målning blir i augusti/september, kanske har jag tänkt om då och vi gör det själva.

PGS är möjligt vi gör.  Ett FET kostar ju ändå a 15-20 med resor om vi behöver göra om det pga avvikelser.

Jo öppen hade nog vart helt ok, men Finland hade ett års väntetid och jag har ju som plan att föda nästa sommar ;) ( Min plan sen vad som händer är en annan sak ) Jag vill ha senast under mitt 43:e år. Vilket är nästa år.
  • smurfen 11
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-01 21:10:04 följande:
    Jag har aldrig ens varit i närheten att bli gravid.. vi har ju gjort 6 Ivf försök och försökt ca 3 år på naturlig väg men inte ett plus så långt ögat kan nå:( Har på något sjukt sätt känt på mig länge att jag skulle ha svårt att bli gravid men trots det gjort som jag gör med allt annat som är jobbigt, stuckit huvudet i sanden.. men det är som det är och jag ångrar inget, faktiskt först nu jag känner mig helt redo att bli mamma.. och vi har haft 6 fantastiska år tillsammans och gjort allt vi velat och nu är jag redo!

Jo, dom kan definitivt ta betalt och det lutar ändå åt garantipaketet, det är sjukt dyrt men vi vill inte ta några fler risker, får vi ett barn så kommer det vara värt alla besparingar i världen, men det är orättvist att det är gratis och dessutom kul för vissa:)
    Inte jag heller:) Misstänker starkt en gång då jag var sjuk vid äl iofs, men mens kom sen två dagar sent.

Vi har inte kollat mer i helgen på detta men så fort vi vet hur det blir med målning av hus så tänker jag lägga fram olika förslag till sambon. Funderar också på det där med pgs, precis som du.

Var det mammor med ädbarn med på mötet? Fanns det nån liknelse mellan mor och barn?
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-07-02 12:25:06 följande:

Dags f solskenshistoria: är med i en grupp på fb "föräldrar över 40", dit anslöt sig just en kvinna på 46 år som blivit spontant och oplanerat gravid. Är i v 33 och diverse tester tyder på en fullt frisk bebis.

Fantastiskt och höra :)

Behövs ännu mer solskenhistorier!
  • smurfen 11
    shrigley skrev 2017-07-02 18:34:41 följande:
    Tack.. jo det är på tisdag. Kanske jag gör ett nytt hcgtest imorgon... illamåendet är iaf tillbaks med besked, jag får "njuta" av det så länge det varar. ???? Man är allt bra konstig när man helst vill känna alla symptom upphöjt till hundra!
    Lycka till imorgon, blir intressant och höra om det är en eller två därinne !

Hoppas det går bra :)
  • smurfen 11
    Missne skrev 2017-07-02 23:46:14 följande:
    Jo vi lyckades på första försöket och fick en son för 1,5 år sen. Ni har vi precis gjort syskonförsök och är gravida på andra fet-försöket, men det är bara en vecka sen plusset så mycket kan juhända än...
    Skönt  att det gått bra ! Är det med ägg från första omgången då?

Hur gammal är du?
  • smurfen 11

Frågor !

Är det lika viktigt med folsyra när det är nån annans ägg man bär på ( alltså vid äd) ?

Och nån som vet hur vanligt det är med havandeskapsförgiftning? Statistik t.ex? Om man har lågt blodtryck, " försvinner " den riskfaktorn då?

Lite nyfiken, därför funderar mycket på om vi ska sätta in ett eller två när den dan kommer :)

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?