• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Updattering från mig;

Hade återigen ett låååångt samtal med sambon igår om äd, och nu har vi t.o.m pratat mer specifikt om dessa tre kliniker, Ava Riga, NGC St Petersburg och Finland. Huset är färdigmålat till stora delar, är väl därför han orkar med :)

I denna stund lutar det åt Ava Riga. Nån som vet om man kan lämna spermieprov på en lördag på kliniker, och gör de insättningar på lördagar?

Har ni hört nåt om % vad gäller frysta vs färska, hur många blir gravida?

• smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-08-05 23:03:22 följande:

Smurfen- Som jag fattade det så kunde man INTE lämna spermaprov eller göra insättning hos AvaRiga på lördagar eller söndagar. Men maila Veronika för säkraste svaret !

Procentsatsen över hur många som blir gravida med färska resp frysta embryon borde hon ju också kunna tala om för dig (iallafall om de för separat statistik det).

Kontakta gärna alla de kliniker du är intresserad av och ställ frågor och se vilka svar du får av dem.

Avariga är helt ok klinik, de är duktiga, men jag som har immunproblem märker ju att de inte har kunskaper om det. Då är det bättre att vända sig till Aten för den delen. Jag har gjort immunutredning hos Dr D på Life clinic, och han hittade felet, men hans behandling funkade inte på mig. Så efter förra missfallet har jag varit i telefonkontakt med klinikchefen Penny på Serum i Aten. Hon är mycket duktigare och har längre erfarenhet än Dr D. Jag har tidigare gjort Serums mensblodtest också (infektionstest där de kollar efter infektioner man inte kan testa för i Sverige). Så det lutar åt att jag söker hjälp där.

Så tror du att du har immunproblem så gör helst en immunutredning först föreslår jag, det lönar sig i längden. Hoppas det går bra för dig. Lycka till !

Jag ska kolla med klinikerna lite till. Svårt beslut.

Hinner du söka hjälp innan ni startar igen?
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-08-05 23:08:45 följande:

Men vad härligt att det går framåt med sambon och planerna!!! Då är det inte långt kvar till pluset ska du se! Får jag fråga varför du är så säker på att du behöver kortison? Bara nyfiken.

Jo men måste samtidigt säga att han är fortfarande inte själaglad över detta, men tror mycket rädslor ligger bakom...Svårt förklara såhär direkt men har bla annat med hans uppväxt att göra. Har liksom inte fått det där familjära med sig, de är prestationsinriktade i familjen. Sen innan han träffade mig så hade han redan tänkt att " jag blir aldrig pappa " ( eftersom han inte träffat nån vid 40)

Jo jag tänker att har jag inte blivit gravid på 2.5 år så kan det inte BARA bero på kassa ägg. Enda gång det blev positivt ( i 2 dagar sen kom mensen), var när jag blev förkyld i samma veva som äl. Är sällan sjuk.
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-08-06 10:15:30 följande:
    Jag förstår, lite tråkigt förstås, men gissar att om det går vägen och han får hålla sin lilla bebis i famnen till slut så ger han blanka faan i hur hen kom till! Tror du inte?

Ok, ja jag tänker så här (om såväl immun-fertilitet som det mesta när det gäller metoder/teorier som inte är helt vetenskapligt bevisade): varför inte testa?? Det är väl upp till oss vårdtagare vilka vägar vi vill gå så länge de inte utsätter oss för några allvarliga risker? SPECIELLT om vi betalar själva för det! Jag menar, kortison t ex är ju ett mkt väl prövat läkemedel. Men, medicinarna i Sverige är ju rena evidenstalibanerna, så det går ju INTE för sig förstås... Stön.
    Jo precis vad jag sa till honom ! När du ser kotten undrar du vad du gått miste om tills nu. Ja kanske det sa han. HAn är rätt ovan vid barn, hans syskon har barn, men bor i Stockholm så vi ses sällan. HAn vet liksom inte vad han ska göra eller säga till barn, speciellt om de är ca 7 år eller yngre. Men tror som du, att det blir annorlunda med eget.

Ska höra med dessa kliniker om de kan skriva ut ortison.

Vår senaste iv läkare sa att antingen saknades ett enzym på spermierna att ta sig in i äggen, eller/och att mina äggskal var för hårda. Men är alla spermier så då, eller alla mina ägg? Stor fundering jag har...Om felet är hans spermier, blir det ju ED vi behöver, och det vet jag inte om det blir aktuellt...Nä, nu ska jag tänka posetivt och inte ta ut nåt i förskott !

Har faktiskt tagit med ett test till jobbet, då mensen väntas idag eller igår, men inte dykt upp än...kan ju va pyttesen, har ju hänt förr.
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-08-06 10:51:28 följande:

Smurfen- Det finns några ställen i Sverige där man kan få hjälp privat med immunproblem. De jag känner till är ivfFalun i Dalarna och Fertilitetplus i Stockholm. Googla så hittar du deras hemsidor.

Tack för det, men jag vill inte grotta ner mig för mycket i immun, tänker inte göra nån mastodont utredning, orkar inte det helt enkelt, och inte finns tiden eller pengarna heller för å åka till Aten. Däremot Marie i Stockholm möjligen.
  • smurfen 11
    Sjuttiosjuan skrev 2017-08-07 11:39:00 följande:

Känner mig så lättad! Var precis på min gamla Ivf klinik och fick ut våra journaler som vi ska skicka till st Petersburg. Dom är så gulliga och engagerade och vill gärna hjälpa oss med det vi behöver inför en ÄD. Känns så skönt att få stanna här och inte blanda in nya kliniker och nya doktorer:) Nu är stackars sambon och tar nya blodprover och han är såååå spruträdd..

Kram på er!!

Åh så härligt ! JA det underlättar ju mycket, så mycket man joxat omkring redan...:)

Haha jag gillar inte heller sprutor, men blivit bättre på å hantera det.
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-08-07 12:43:23 följande:
    Det är DEFINITIVT skillnad m egna barn, sådär var jag också innan sonen (lite "valhänt" kring barn) men det blir helt naturligt m egna.

Om det är enzym som saknas tippar jag på att det gäller alla spermier, har för mig att det brukar vara vajsing m den gen som säger till kroppen att bilda just det enzymet på just det stället (spermierna i detta fall). MEN, det löser de ju lätt genom att använda ICSI, iaf AVA Riga gör alltid det vid ÄD om jag minns rätt. Var problemet för er att inget ägg blev befruktat? Minns inte riktigt...

Rapport om mensens ankomst (eller inte!) helt obligatorisk. Basta.
    Säkert annat med egna barn. Min sambo skulle behöva ett barn, bara för att inte ha sig själv bara att ta hänsyn till ;)

Åh fan, usch säg inte så:(, då har vi aldrig kunnat få till det ju, utan att veta förstås. Har inte grottat ner mig och sökt info om det, men då skulle man gjort ivf nån gång med icsi ju. Kunde de se sånt på Ava Riga när din man gjorde testet?

Jo så var det, inget ägg blev befruktat.

Inte testat än ! Den lär dyka upp, det enda jag vet säkert här i livet :(

Men har inte haft ömma bröst alls som jag ALLTID har innan mens annars, men hormoner kan väl göra så.

• smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-08-07 15:06:25 följande:
    Oj, menade inte att skrämmas, bara att jag TROR att det gäller samtliga spermier men är ABSOLUT ingen expert på sådant, lååååångt därifrån. En del saknar ju vissa enzym som omvandlar specifika ämnen i kroppen så att de kan brytas ned och elimineras, och då är det vad jag vet inte så att de har lite för lite av det enzymet utan att det saknas. Men om detta kan "översättas" till spermiernas enzymer vet jag ju faktiskt inte alls. Rena spekulationer alltså! Glöm det... Tror inte de ser det på spermatest men där har jag verkligen ingen aning...

Det där med brösten låter ju HÖGST misstänksamt! Aja, det visar sig!
    Nä det är ok, skulle inte ta upp det om jag inte ville ha feedback på det!

Googlat lite igår och är tydligen 1 av 65000 män det gäller så jag lugnade mig lite där, och mest nordafrikaner:), dessutom behövde inte alla spermier se såna ut.

Men inatt kom mensen med ett brak så nu sitter jag här i mina livmoderplågor usch. Och är jättedeppig att ännu en gång blev det inget:(
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-08-07 16:28:40 följande:

Smurfen- Har du tänkt låta mannen göra Sperm dna fragmentationstest? Eller åka dit och lämna spermier för nedfrysning? Fråga Veronka om det går på helger. Men om det inte går så kan du kan ju fråga Veronika om mannen kan få göra testet tex tidigt på en måndag morgon.

Då kan han ju flyga dit på söndag em/kväll, sova en natt på hotell, göra provet på måndag morgon och sen flyga hem samma dag. Det tar bara en timme och 15minuter att flyga direktflyg från Arlanda till Riga. Då skulle han bara behöva ta ledigt en vardag från jobbet. Kan det vara en lösning som funkar?

Vet inte, vet det finns där ju. Vad visade erat test, vad kan de se på det testet?

Vi bor ju i Göteborg så har lite längre resväg, så kommer nog stanna en natt i alla fall. Jo, kommer föröka rikta in oss på en måndag eller fredag.

När det gäller frysta ägg så måste det tajmas med vår cykel ju, vad händer då om den tiden är på helgen?? De har ju inte öppet då.

Ava Riga har inte öppet på helger sa hon. Däremot kunde de skriva ut Prednisolon !
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-08-08 13:24:27 följande:
    Ok! Gissar att IVF läkarna också spekulerar för att försöka hitta en förklaring, man vill ju gärna veta VARFÖR det inte fungerar... Och ibland GÅR det nog inte att förklara. Jaja. Triiiiiiist med mens, bläääää! Vi (jag...) hoppades ju också varje mens innan ÄD och mellan IVFerna, men nä... Men ibland sker faktiskt mirakel så varför ge upp hoppet?! Efter bollens ankomst (ta i trä) tänkte jag inte använda preventivmedel. Chansen t naturlig graviditet är extremt pytteliten för vår del tror jag, då är jag dessutom ca 45, men tänker inte FÖRHINDRA det heller. Blir det så blir det liksom. Men kanske tänker om efter kolik och vaknätter, ha ha.
    Så tänker jag också göra, skita i preventivmedel sen. Händer det så händer det. Har svårt och tänka så nu dock, när vi inte har något barn öht. Nu är jag ju desperat efter barn, så nu kan jag inte vara så cool i tanken.

Läste i en tråd nyligen, en tjej som gjorde äd vid 42,43, och nu blivit gravid naturligt vid 46.

Har ni sålt lägenheten?
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?