• Sjuttiosjuan

ivf / äd 2016/ 2017?

smurfen 11 skrev 2017-07-01 09:08:31 följande:

Kom på en fråga till :)

Frysta eller färska ägg, vad är bäst?

Jag gillar ju inte ta mediciner mer än nödvändigt, så då funkar frysta bäst, eller?

Koll på äl har jag rätt bra, för med frysta måste man tajma in insätt vid äl va?

Det undrar jag också! Tänker smidigare med frysta för planering av resa och så men som maran skrev förenat med viss risk. Ska fråga klinikerna hur resultaten varierar med frysta/färska.

Jag tror man kan få två på Peter om man gärna vill även om dom inte rekommenderar det eftersom ÄD graviditet medför större risker ändå. Jag har dessutom ganska högt blodtryck så jag känner mig lite osäker även om jag gärna skulle vilja ha 2 på en gång.
  • Sjuttiosjuan
    Maran73 skrev 2017-07-01 09:31:02 följande:

Tror frystekniken nu är så pass bra att frysta ägg i allmänhet funkar lika bra, fast det ÄR ju en "risk" för äggen (och andra celler) att bli nedfrysta och tinade igen. Tror det är smidigare f klinikens tidplanering att man nedregleras även vid frysförsök, iaf verkar AVA Riga göra så. MEN det är dina pengar o din kropp så det är bara att tala om hur du vill ha det! Ja man måste kolla ÄL ungefär som vid vanlig IVF men säkert inte m lika många UL. Har inte bra koll dock, behövdes ju tack o lov inga frysförsök f oss.

Men fick ni ägg i frysen? Är det generellt billigare med frysta ägg? Fattar inte riktigt hur dom gör, befruktas äggen när dom tinats upp då?
  • Sjuttiosjuan
    Maran73 skrev 2017-07-01 12:06:38 följande:

Inte ägg, embryon, men skillnaden blir ju bara att de vid frysta ägg tinar upp dem, befruktar dem, väntar 3-5 dgr och sedan sätter tillbaka. Frysta embryon tinas när det är lämpligt att sätta in dem. Vi har... 8 embryon i frysen men de kommer troligtvis inte användas (hoppas jag!), känner mig f gammal för fler än ett.

Okey:) Men ni satte bara in ett embryo?

Åh, önskar någon bara kunde bestämma hur man ska göra, så himla många beslut, man blir ju helt snurrig!
  • Sjuttiosjuan
    Maran73 skrev 2017-07-01 13:30:28 följande:

Ja, det är svåååårt!! Vi satte bara in ett då vi (helst) inte vill ha tvillingar, samt m tanke på ökade risker iom ÄD (högre risk f havandeskapsförgiftning t ex), min diabetes och tvillingbörd i sig. Dessutom tyckte min gyn att med ÄD plus PGS är chanserna till graviditet så höga iaf. Men det är mina skäl, som Undrande sa: gör det som känns rätt! Tror att m alla val är det fakta tillsammans med magkänsla som avgör. Och "recensioner" från folk härinne. Googla, läs och prata, till sist faller det på plats!

Nu ska jag leta efter hängslen, ska på uteritt snart och mina ridbyxor kommer INTE gå att knäppa!!

Tack för pepp! Så skönt att ni finns, har valt att inte berätta för släkt och vänner än.

Härligt med uteritt! Längtar hem till min lilla kuse som njuter på sommarkollot:) Imorgon får jag också rida och kommer förmodligen ha svårt att knäppa brallorna av helt andra anledningar som för många öl och för mycket mat på semestern:) Det finns gravidridbyxor tror jag!
  • Sjuttiosjuan
    Maran73 skrev 2017-07-01 14:00:11 följande:

Ha ha haaa, ja det är också ett trevlig skäl att ha lite mage!!! Ööööl...

Jo, det finns men var svindyra... Rider nog bara första delterminen dessutom, så det rör sig om ett behov för ca två-tre månader. Tänkte därför hitta ngn annan lösning.

Låter rimligt:) men hängslen eller skärp borde väl funka? Eller ett par såna där ridleggings som jag inte riktigt förstår syftet med:)
  • Sjuttiosjuan
    smurfen 11 skrev 2017-07-01 17:58:57 följande:

Ja haha  detta är allas vårat år:) Vi kanske kan få grupprabatt :)

Har du blivit gravid nån gång naturligt eller med ivf?

Ok, jo Ava Peter känns seriösa men duktiga ta betalt ! Jag mejlade och pratade med en av deras koordinatorer i vintras, som gav mycket bra service.

Tjeckien känns så långt bort på nåt sätt, så det blir nog inte aktuellt för oss.

Precis så är det, det får gå i den allmänna konkursen ! Så säger min sambo också.

Ni hinner nog före oss, min sambo kan bara ha en sak i huvet åt gången och det är fortfarande måla hus :) Så blir jag som får leta och presentera för honom sen.

Jag har aldrig ens varit i närheten att bli gravid.. vi har ju gjort 6 Ivf försök och försökt ca 3 år på naturlig väg men inte ett plus så långt ögat kan nå:( Har på något sjukt sätt känt på mig länge att jag skulle ha svårt att bli gravid men trots det gjort som jag gör med allt annat som är jobbigt, stuckit huvudet i sanden.. men det är som det är och jag ångrar inget, faktiskt först nu jag känner mig helt redo att bli mamma.. och vi har haft 6 fantastiska år tillsammans och gjort allt vi velat och nu är jag redo!

Jo, dom kan definitivt ta betalt och det lutar ändå åt garantipaketet, det är sjukt dyrt men vi vill inte ta några fler risker, får vi ett barn så kommer det vara värt alla besparingar i världen, men det är orättvist att det är gratis och dessutom kul för vissa:)
  • Sjuttiosjuan

En fråga till er som gör pgs?

Vilken dag gjordes det och vad kostade det extra samt hur många av era embryon föll bort på grund av kromosomfel?

På Ava Peter gör man pgs på dag 5 eftersom man då löper minst risk att skada embryot. Men det innebär att man inte hinner få testsvaren innan man måste återinföra embryot färskt och då måste man frysa ner det för att invänta svar. Det innebär ju i praktiken att man ändå gör ett FET sen som man kan planera in när som helst utan att matcha in donatorns cykel. Men även om man tar bort embryon med fel så kan ju kanske några friska embryon falla bort vid upptining om jag fattar det hela rätt?

Knepigt och mycket att sätta sig in i!

• Sjuttiosjuan
    smurfen 11 skrev 2017-07-03 12:54:24 följande:

Inte jag heller:) Misstänker starkt en gång då jag var sjuk vid äl iofs, men mens kom sen två dagar sent.

Vi har inte kollat mer i helgen på detta men så fort vi vet hur det blir med målning av hus så tänker jag lägga fram olika förslag till sambon. Funderar också på det där med pgs, precis som du.

Var det mammor med ädbarn med på mötet? Fanns det nån liknelse mellan mor och barn?

Det var några mammor där med sina barn. Tänkte inte speciellt mkt på om dom var lika. För min del behöver det inte vara någon som är lik mig på något vis, tänker snarare att donatorn kan vara lik min sambo. Vi har tillgång till Ava Peters donatorbas nu så sitter och kikar lite. Känns lite märkligt men tycker det är skönt med ett ansikte på den som ska bli genetisk del av mina barn, men det är nog väldigt olika hur man ser på den saken:)
  • Sjuttiosjuan
    shrigley skrev 2017-07-04 08:21:02 följande:

Äntligen fick jag svar efter två mail och ett telefonsamtal nu på morgonen: mitt värde är 12120! Jag tror det är bra. Nu är det 14 dagar sen sist jag testade men fördubblingstiden i snitt under perioden ligger på var 67:e timma. Werlabs tyckte resultatet var helt OFF och därför tyckte de att jag kunde vänta upp till tre dagar.

Men vad skönt att höra:)
  • Sjuttiosjuan
    smurfen 11 skrev 2017-07-04 10:04:21 följande:

Jaha ok, bara jag som nojar lite över utseendet...

Oj snabbt jobbat ! Spännande se deras donatorbas ! Känner jag måste trycka på min sambo nu :)

Ja, fast det är svårt att välja också. Kan ju vara skönt att bara få en match av kliniken. Men som sagt, om vi nu ska ha anonym donator så vill jag ha så mkt info som möjligt som man kan delge sina barn om dom vill sen, man får väl se hur det blir. Finns ju inget facit, det får nog bli det som känns bäst under resans gång.

Men många kliniker matchar ju efter ditt utseende så det ordnar sig nog. Finns ju många barn som inte direkt är lika någon av deras biologiska föräldrar:)

Ska ha ett telefonmöte med en koordinator i veckan så jag kan få svar på alla frågor och försöka få ihop en ev tidplan!
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?