• Beebii

BF JULI 2017

GrönaDruvan skrev 2016-12-01 11:20:28 följande:

...å där kom den...gråtattacken.., panikgråt över att jag mår så dåligt, inte orkar nåt och är livrädd för en tvillinggraviditet...

Börjar jobba om 10 min och har fortfarande inte sminkat mig. Tur mannen jobbar på samma ställe och får säga till att jag blir sen...

Men stackare....jag hade nog varit hemma jag! Jobbar du helgen? Kan tänka mig att tvillingar kan pockar på dubbelt så mycket så unna dig att vara hemma några dagar! Hoppas att du mår bättre inom ngr veckor. Har ni berättat för någon annan, låter verkligen som du är i behov av att prata med någon. Antagligen är allt normalt och ni kommer klara det fint. Omställningen blir stor för att ni inte förväntat er 2 barn till men tänk så mysigt det kan bli. En bebis i var att ta hand om, mata, gosa, låna ut till morföräldrar/farföräldrar. Försök orka ta hjälp redan nu! Jag tror på dig! <3
  • Beebii

Har nu varit på inskrivningen! Mycket trevlig bm som gav massa informations blad. Urinprov visade dock på bakterier så får se om det är uvi som vi måste behandla. Jag bokade in för kub test med där hög risk tal ger rätt till Nipt test. RUL inbokat den 7 feb (kan flyttas om man får fram annat datum vid kub testet) eftersom jag hade senaste mensens första dag 29 sept fick hon fram att jag är i v.10 nu, men då jag tempat och kollat äl är jag ganska säker att äl var 19 oktober. Jaja får se hur stor den lilla är imorgon på ul. Så spänd!

• Beebii

Ålder: 37

Bor: hemlig ort

Första gången gravid: nej 5e (2 barn 2 mf)

Datum vid plus, samt hur långt från BIM: Plussade svagt den 29/10 2dgr innan bim

Hur länge har jag varit gravid: Vecka 9 (8+1)

Partnerns ålder: 34

Partnerns reaktion till graviditeten: glad men orolig

BF-datum: 12 juli 2017

Symtom hittills: illamående, molvärk, huvudvärk, trötthet, lättirriterad, tappat aptiten, kissnödig hela tiden, ont i lederna, väldigt ömma bröst och bröstvårtor, blir andfådd av ingenting. Mer symptom än vid de andra graviditeterna. Ska göra tidigt ultraljud imorgon så får vi se orsaken till allt.

• Beebii
    LillaJag06 skrev 2016-12-02 08:22:47 följande:

Blir tokig!

Uppdaterade appen och den bara kraschar konstant. Har skrivit flera inlägg och varje gång jag ska skicka för appen!

Åhh!

Iaf. Går in i v.7 idag :)

Har fått höja dosen på lergigan. Mår så illa :(

Tänkte på facebookgruppen. Den är hemlig men andra kan väl se att man är med i den?

Soffiiee skrev 2016-12-02 08:32:23 följande:

Appen fungerar inte för mig heller när jag ska skriva inlägg! Någon bugg i den säkert.. Om en fb grupp är hemlig så kan ingen annan se att man är med i den! :)

Nope den är hemliga MEN vänner kan se att man är med i en hemlig grupp med. Fb gör gärna lite reklam och tycker det är okej att tipsa andra om vad vännerna gör... råkade ut för en kommentar jag inte är beredd på än från en kollega... så tänk er för!
  • Beebii
    Soffiiee skrev 2016-12-02 23:25:51 följande:

Det har jag aldrig varit med om faktiskt! :o isåfall kan nog inte gruppen vara helt hemlig. Min sambo testade nu om han såg mina grupper och det gjorde han inte! :p

Nej det snurrar upp som reklam ibland bara, vet inte hur ofta eller vid villa tillfällen. Har dock hört att det hänt flera. Jag gick ur gruppen och återkommer inte förrän efter v12
  • Beebii
    Nathalietuva skrev 2016-12-03 07:15:59 följande:

Hejsan! Har också bf i juli, den 7/7 ???? Men både min man och jag samt min barnmorska tror att den lille kommer tidigare då vår dotter föddes i vecka 33. När har du bf?

Min första dotter föddes i v.34+3 och nästa kom snabbt i v.39 så finna inga garantier. Det hade varit najs att veta
  • Beebii
    Nathalietuva skrev 2016-12-03 07:34:07 följande:

Nä finns absolut inga garantier :) men som du skriver så hade det varit skönt att veta. Jag har tagit bort en del av min livmodertapp vilket gör att man inte kan "hålla kvar" barnet fullt ut. Har du också bf i juli? :)

Ajdå ja lite knepigare då kan jag förstå! Japp detta är ju bf juli gruppen så vi väntar ännu ett mirakel. Hade varit intressant att veta när den vill poppa ut. Övertid tror jag inte på iaf!
  • Beebii

Jag mår illa....trött...gråtig...orkeslös...känner inte alls för att jobba. Har ju tänkt berätta för släkten och vänner kring jul men när berättar man på jobbet? Jag vill ju dra på det men med illamåendet och alla andra "besvär" så känns det svårt att dölja. Är i v.8+ och kan ju tänkas att det blir bättre efter v.12 men det är ju ett tag dit...hmm...efter juligheterna kanske det syns mer dessutom. Är ju svullen redan så!

Suck..tiden går långsamt.... känner inte livmodern heller så känner mig bara fet :-P

• Beebii
    Newbie84 skrev 2016-12-05 08:52:54 följande:

När man ska ta blodprov inför kub, spelar det någon roll när på dygnet, kan man äta något innan?

Jag ska ta blodprov nästa vecka. Kl.13 blev det så att provet hann gå med bussen till labbet. Inga restriktioner bara göra som vanligt!
  • Beebii
    GrönaDruvan skrev 2016-12-05 16:18:21 följande:

Då har man varit hos läkaren och gjort ultraljud! Två små sprattlande "bebisar" som växt som de ska!

Glada nyheter var också att de låg i varsen säck, eller iaf en skiljevägg emellan, så risken för komplikationer blev mycket mindre!! De delar fortfarande moderkaka, men ska på ultraljud igen 5 januari för att kolla läget och sen kommer jag att få göra ultraljud varannan vecka f.r.o.m vecka 16, så det känns ändå skönt att dom har såpass koll på en.

De flesta med tvillingar föder ju runt vecka 35-37, men hälften tidigare än så, så troligtvis får jag inga juli bebisar, men jag hänger kvar i gruppen ändå! Jag kan ju trots allt tillhöra de få som går tiden ut ändå...

Å va häftigt och så skönt att allt är som det ska! Lite spännande att få följa dom med ul flera gånger med! Jag är lite avundsjuk
  • Beebii
    Leeandra skrev 2016-12-06 10:43:36 följande:

Usch, mår riktigt illa idag, tycker det är lite svårt att hålls ångan uppe på jobbet ( skolkök). Alternativet, att må för bra för tidigt är inte heller bra, så det är bara att stå ut, . Det känns som att alla ska göra tidiga ultraljud, hur kommer det sig?

Det är vårat 3e barn i magen men 5e graviditeten så jag är lite nojig och har svårt att tro att jag är annat än sjuk (för symptom har jag massor!) Så ville se vem eller vad som är i magen. Efter vul i fredags - v.8+2 - hittade dom ett litet foster så vi fick en bild med. Känns lite bättre men overkligt!

Mår oxå illamående till tusen mest hela tiden och trött. Massor på jobbet (jobbar inom industri) kan tänka mig att skolkök är hemstad med alla dofter. Jag har svårt att få ihop något ätbart här. Blir nudlar och samarin :-/ vad gör man inte...Hade hoppats på bättring men denna lilla ökar väl i storlek hela tiden så illamåendet ökar därefter
  • Beebii
    anna0902 skrev 2016-12-06 14:32:26 följande:

Hej! Gått in i v.11 nu och illamåendet är inte lika besvärligt som innan, jätteskönt! Inatt kände jag faktiskt något som sprattlade i magen så jag tror att allt är som det ska. :) Är inte inskriven i mödravården än, planerar det till ca v.13-14 och vill inte göra något tidigt ultraljud eller annan fosterdiagnostik, tycker RUL runt v.18 räcker bra. Järnvärdet kollar jag på vårdcentralen och har Niferex sedan innan. Har ni några bra gravid-appar?

Låter toppen! Bara att hålla ut några veckor till då förhoppningsvis!

PregApp och The Bump är nog mina favoriter då man ser bebisen utvecklas i magen och röra på sig! Som en kamera till insidan!
  • Beebii
    GrönaDruvan skrev 2016-12-06 18:46:28 följande:

Jag har väldigt ont i magen också just nu. Molvärk och drar och sticker. Nästan så jag tror nåt är fel, men va ju på ul igår.... Antar att det kanske växer mycket nu..

Samma här.... känner mig sjukt illamående hela dagarna typ. Inte kräkts men det ligger riktigt långt upp i halsen hela tiden. Vill inte äta men samtidigt är det endast just när jag äter som det känns bra. Eller när jag sover och ligger ner ordentligt. Och molande växtvärk varje dag! Suck det är jätte jobbigt och inte som jag upplevt de andra graviditeterna. Hoppas på att snart må bättre....
  • Beebii
    GrönaDruvan skrev 2016-12-07 12:40:21 följande:

Tror vi mår ungefär samma då... Dagarna här går mest ut på att ligga i sängen. Tiden på jobbet är hemsk, sen orkar jag liksom inget mer. Vill gärna att illamåendet ger med sig nu, får nästan panik. Hur känns det att inte må illa? Har ju glömt det.. Jag mår verkligen illa från morgon till kväll, men morgonen är bäst...mår ok fram till 10-11, sen blir det värre.

Har börjat kunna få i mig lite lagad mat iaf...

Spagetti o ketchup..

Kokt potatis med vatten till...

Spagetti carbonara igår..

Risotto...

Så i 4 dagar har jag fått i mig "lagad mat".. Alltid nåt!

Ja usch tänk om man gick vara hemma tills man mådde bra igen.... förstår att du som bär 2 har det värre! Var faktiskt orolig (men skulle såklart oxå vara välkommet) att jag med skulle vänta tvillingar då jag känner igen mig i så mycket du skriver men vi såg bara en knopp på ul förra veckan. Jag mår illa av dofter men kan oftast truckar i mig något ätbart. Men att komma dit! Kalla rätter och fisk/skaldjur känns bäst. Kan inte med kött som jag annars älskar!

Hoppas verkligen du mår bättre snart!
  • Beebii
    Sofia12310 skrev 2016-12-08 13:25:47 följande:

Jag har är en undran, var på hälsosamtal idag hos bm. Har inskrivning 2/1. Då ska jag ha bestämt mig ang KUB.

Hur gör ni andra? :)

Vi gör kub test! Gjorde med barn nr två oxå och sa då aldrig mer.... men nu är jag över 35 så lika bra att göra det. Nu vet jag dessutom att bara för att man får dåliga siffror betyder det inte att det är något fel på barnet! Vi fick 1:45 eller liknande så jag bröt ihop men efter fvp var oddsen bra igdn och ut kom ju sen en frisk bebis. Så nu ser jag det mer som en extra chans att göra ul. Vi har tid 27 december för kub testet!
  • Beebii
    babydreams skrev 2016-12-08 21:44:08 följande:

Ja, om det inte uppstår några problem så som blödningar osv så måste vi tyvärr vänta. De är jättehårda med sånt i mitt landsting tydligen :(

Kolla med privata! Då får ni betala själva men det är det värt! Jag ringde en privat här och fick tid samma vecka! känns bättre efter att ha sett den lilla. Då i v.8+2, ska även göra kub test och får ul i v.11+6 sen blir det vanliga ul i v.16+6 (om dom inte flyttar fram datumet då) så 2 till är inplanerade!
  • Beebii

Här är en till hormonell! För mig är mitt beteende och hur jag mår denna graviditet helt olikt mig. Mina andra två barn hade jag lite illamående första 3 mån men aldrig så här. Har ännu inte kräkts men det ligger i halsen och jag har svårt att se/tänka/lukta på mat. Kött gått bara inte. Fiskrätter funkar bättre och kalla saker... blä blä blä. 10 fulla veckor på onsdag så 2 veckor kvar av detta bara...hoppas jag....max....

• Beebii

Alltså detta illamående....fy tusan för att jobba med det och låtsas som ingenting... kräks inte men det är nog mest på vilka färger känns inte som att illamåendet går över efter man kräkts?! Provade postafen men det hade ingen effekt.... äter jag mår jag illa (förutom första tuggor att som gör att man mår bra en stund) äter jag inte mår jag illa. Står jag eller går så mår jag illa och idag även när jag ligger ner. Känner mig ynklig och lat som inte kan hjälpa till hemma med barnen och hushåll. Usch måtte det vända snart....

• Beebii
    Sosozo skrev 2016-12-17 10:41:08 följande:

Nej men inte ska du känna dig ynklig och lat! Att må illa tar alla ens krafter tycker jag. Bara att vara på jobbet och försöka låtsas vara normal är ju totalt utmattande. Ta det lugnt och tänk på att du måste få slippa extra bördor som hushållssysslor nu. Illamående är knappast självvalt.

Nej jag vet ju det men tycker det känns hemskt att mannen får göra så mycket. Han är dessutom lite hängig i influensa. Jag försöker rycka upp mig och göra lite iaf. Barnen tjatar om allt dom vill göra inför jul och allt mamma mäktar med är att logga på soffan och vila efter jobbet!
    Delilah2001 skrev 2016-12-17 13:18:59 följande:

Mina ömma bröst har slutat ömma på en natt i princip. De känns som vanligt nu. Är det de sk "spökveckorna" nu, eller ska man oroa sig?

Dock får jag fortfarande gråtattacker och har ett hemskt humör... Är jättesugen på vin dessutom *skäms*

Går in i vecka 10 i morgon.

Är själv i v.10+3 nu och längtar tills symptomen avtar. Känner mig inte orolig över det då det för mig är värre med blödningar. (2 tidiga mf) mår så illa hela dagarna och ont överallt. Inte lätt att vara pigg och glad, (väääldigr hormonell och gråter för typ alla filmer) särskilt inte på jobbet! Till jul får iaf alla släktingar och nära vänner ett förklarande julkort sen blir det väl till att förklara för chefen. Men tills dess mår jag förhoppningsvis bättre!
Svar på tråden BF JULI 2017