• Bellaas

17 år och gravid .

Hejsan! Det är så att jag igår plussade , på clearblue testet stod det 1-2 veckor men när jag räknar från min sista mens första dag så är det 4+3 .. så är lite förvirrad .

Jag och min pojkvän har bestämt oss för att behålla barnet då vi är väldigt förstående med varandra och har varit tillsammans en längre tid .

Jag undrar dock, är det flera här som är gravida vid ung ålder ? Eller finns det någon som fick barn vid ett ungt ålder ?? Finns det några tips ni kan ge ?

Och tycker ni jag kan vara glad över min graviditet även fast jag bara är 17 och min pojkvän 18?

• Svar på tråden 17 år och gravid .
  • ludicrous

Grattis!

Jag fick min första som 17åring :)

Det som är värt rent praktiskt att tänka på (om det inte ändrats sen jag fick för 11 år sen) är att ni inte blir vårdnadshavare för ni själva är omyndiga.

Sedan kände jag rent emotionellt att det svåra var att det svåra med att vara ung förälder är samhällets förväntningar. För att ens kunna "jämföras" med "normalgamla" föräldrar måste man vara 10 gånger bättre. Bättre som i att "allt ska va så bra."

Är det något du undrar över får du gärna höra av dig :)

• Anonym (F)

Grattis till graviditeten, att clearblue testet visar 1-2 veckor beror på att det räknar från ägglossning, vilket betyder att du är i graviditetsvecka 3-4. Så dina beräkningar stämmer. sedan är de testen inte helt säkra, så om dina beräkningar är att du är i vecka 4+3 (vecka 5) så är du nog det :)

• Bellaas

@ludicrous

Tack så mycket !
    Ja jag förväntar mig inget annat än att samhället ska döma och förvänta sig mycket mer av mig , men jag är bara människa så det bryr jag mig inte så mycket om!

Vårdnadshavare blir vi , jag har läst lite om det och eftersom jag är över 15 och min kille 18 så blir vi automatiskt det !
    Vill bara säga grymt starkt av dig att uppfostra ett barn vid 17 års ålder med tanke på folk som "dömer" och att det faktiskt är svårare rent ekonomiskt osv .
    Tack så mycket för svaret????

• Bellaas
    Anonym (F) skrev 2016-12-09 14:48:38 följande:

Grattis till graviditeten, att clearblue testet visar 1-2 veckor beror på att det räknar från ägglossning, vilket betyder att du är i graviditetsvecka 3-4. Så dina beräkningar stämmer. sedan är de testen inte helt säkra, så om dina beräkningar är att du är i vecka 4+3 (vecka 5) så är du nog det :)

Okidoki tack så mycket för svar!
    Man blir så förvirrad av alla olika uträkningar haha . Men tack så hemskt mycket ????
  • i-o
    ludicrous skrev 2016-12-09 14:38:54 följande:

det svåra med att vara ung förälder är samhällets förväntningar. För att ens kunna "jämföras" med "normalgamla" föräldrar måste man vara 10 gånger bättre. Bättre som i att "allt ska va så bra."

Skit i samhällets förväntningar och gör så gott ni kan.
  • ludicrous
    Bellaas skrev 2016-12-09 23:55:39 följande:

@ludicrous

Tack så mycket !

Ja jag förväntar mig inget annat än att samhället ska döma och förvänta sig mycket mer av mig , men jag är bara människa så det bryr jag mig inte så mycket om!

Vårdnadshavare blir vi , jag har läst lite om det och eftersom jag är över 15 och min kille 18 så blir vi automatiskt det !

Vill bara säga grymt starkt av dig att uppfostra ett barn vid 17 års ålder med tanke på folk som "dömer" och att det faktiskt är svårare rent ekonomiskt osv .

Tack så mycket för svaret????

Tack :)

Vi hade från början ett starkt nätverk kring oss :) vi var 17 båda två, när dottern var 7 mån började jag gymnasiet på ny linje och blev uska. Hennes pappa var hemma ett år med henne å fortsatte sedan natur.

Skapa er en bra grund, jobba extra, se vilka möjligheter det finns. Här kan man tex vara "kontaktkompis" till någon som behöver extra stöd, då träffas man på uppdrag av kommunen några gånger i v / månaden och tex fikar eller andra aktiviter vilket ger 1-2 tusen i månaden och man kan göra det som föräldraledig eftersom det är ett uppdrag och inte anställning ( via kommunen)
  • Cl4udio
    ludicrous skrev 2016-12-10 08:21:12 följande:

Vi hade från början ett starkt nätverk kring oss :) vi var 17 båda två, när dottern var 7 mån började jag gymnasiet på ny linje och blev uska. Hennes pappa var hemma ett år med henne å fortsatte sedan natur.

Skapa er en bra grund, jobba extra, se vilka möjligheter det finns. Här kan man tex vara "kontaktkompis" till någon som behöver extra stöd, då träffas man på uppdrag av kommunen några gånger i v / månaden och tex fikar eller andra aktiviter vilket ger 1-2 tusen i månaden och man kan göra det som föräldraledig eftersom det är ett uppdrag och inte anställning ( via kommunen)
    så nu är du numera usk? vad blev det istället för mannen? har ni hållit ihop?
    Starkt av er iaf, hade själv aldrig vågat behålla vid 17 :)
  • ludicrous
    Cl4udio skrev 2016-12-10 09:25:21 följande:

så nu är du numera usk? vad blev det istället för mannen? har ni hållit ihop?

Starkt av er iaf, hade själv aldrig vågat behålla vid 17 :)

Jag är uska nu :)

Han avslutade naturprogrammet på gymnasiet och började jobba på ett webshopföretag. Sedan gick han tyvärr bort i en olycka 21 år gammal.
  • Anonym (Mia)

Massor med grattis o lycka till!

Vill ni, så kommer ni fixa det galant!

Tro på Er själva, ni kommer garanterat att bli ifrågasatta av utomstående (som egentligen inte har med saken att göra).

Fick själv första barnet strax efter att jag fyllt 18år (för snart 22år sen). Jag o min kille hade då varit tillsammans i 4år.

Efter det har det kommit 5 barn till, nu är yngsta 10år och vi (hela familjen, samma man ;) ) väntar om några veckor nr 7, en otroligt efterlängtad sladdis.

Nu efteråt kan jag inte heller se några nackdelar med att bli förälder tidigt, skulle inte önska gjort något annorlunda, vi hade energi och orkade betydligt mycket mer än många andra mammor som då var 10-15år äldre.

Skulle någon av mina döttrar idag berätta att hon var gravid så skulle jag stötta henne till 100%.

Jag var precis färdigutbildad uska, men har under årens lopp vidareutbildat mig innom vården.

Vi har aldrig varit några höginkomsttagare men vi köpte trots allt vår första villa för 16 år sen, vi har under årens lopp gjort flera semesterresor varav 5 st varit 4-5veckor långa till Asien, i.o.m. att jag jobbar/jobbat mest nattpass har våra barn haft korta dagar på fsk, när jag varit ledig har de också varit lediga.

Det har varit en del pyssel, men vill man något och man är beredd att satsa o jobba så fixar sig allt :)

Önskar er all lycka!

• Bellaas
    i-o skrev 2016-12-10 08:12:52 följande:
    Skit i samhällets förväntningar och gör så gott ni kan.
    Precis det jag ska göra!! ????
  • Bellaas
    ludicrous skrev 2016-12-10 08:21:12 följande:

Ja men precis! Det viktiga är att man försöker skapa sig en stark grund så att man har lite "planerat" iallafall . Men grymt av er att ni klarade det !

Såhär är det med mig då
    Jag hoppade av gymnasiet redan i 1an alltså inte pågrund av graviditeten . Jag är 17 nu och har jobbat i en restaurang som servitris i ett halvår och sparar pengar till min utbildning eftersom jag vill bli nagelteknolog.
    Min kille har dock gått om då han bytte linje så han går 2a året i gymnasiet som elektriker.

Dock tänkte jag så här , jag föder barnet runt augusti , vid den tidpunkten börjar han 3an , jag tar mamma ledigt 1 år och när min mamma ledighet är slut har min kille precis gått ut skolan.
    Han börjar då sitt år som lärling ett helt år !!
    Han får jobba extra på helgerna och jag jobbar på restaurangen som vanligt !

Så vi har tänkt på det lite men samtidigt kommer det ju inte bli precis exakt så här men vi har en grund iallafall och oavsett om det kommer lite strul på vägen så har man inget mer än räknat med det !

Ja men precis det finns något som heter "kontakt person" det är nog det du menar , absolut ska vi försöka hitta han ett extra jobb när han blir lärling för pengarna kommer ju behövas.
  • Bellaas
    Anonym (Mia) skrev 2016-12-10 11:43:47 följande:

Massor med grattis o lycka till!

Vill ni, så kommer ni fixa det galant!

Tro på Er själva, ni kommer garanterat att bli ifrågasatta av utomstående (som egentligen inte har med saken att göra).

Fick själv första barnet strax efter att jag fyllt 18år (för snart 22år sen). Jag o min kille hade då varit tillsammans i 4år.

Efter det har det kommit 5 barn till, nu är yngsta 10år och vi (hela familjen, samma man ;) ) väntar om några veckor nr 7, en otroligt efterlängtad sladdis.

Nu efteråt kan jag inte heller se några nackdelar med att bli förälder tidigt, skulle inte önska gjort något annorlunda, vi hade energi och orkade betydligt mycket mer än många andra mammor som då var 10-15år äldre.

Skulle någon av mina döttrar idag berätta att hon var gravid så skulle jag stötta henne till 100%.

Jag var precis färdigutbildad uska, men har under årens lopp vidareutbildat mig innom vården.

Vi har aldrig varit några höginkomsttagare men vi köpte trots allt vår första villa för 16 år sen, vi har under årens lopp gjort flera semesterresor varav 5 st varit 4-5veckor långa till Asien, i.o.m. att jag jobbar/jobbat mest nattpass har våra barn haft korta dagar på fsk, när jag varit ledig har de också varit lediga.

Det har varit en del pyssel, men vill man något och man är beredd att satsa o jobba så fixar sig allt :)

Önskar er all lycka!

Tack så hemskt mycket !

Det låter som att ni lyckades otroligt bra.
    Grattis till nummer 7, underbart att ha en så stor familj.

Men tack så mycket för tipsen och för informationen du delat med dig av .
    Det hjälper verkligen , de känns så skönt att höra att de verkligen finns många som klarat det galant som ung förälder .
    Och precis som du så tror jag faktiskt att man orkar ganska så mycket mer som ung just för att man är ung haha??

Nemen det är livets gång att ha lite tuffa utmaningar och de bara att lösa problemen för det kan man alltid göra!

Utomstående bryr jag mig inte mycket om, dom jag liksom bryr mig om är mina föräldrar och hans föräldrar liksom.
    Jag har dock inte med min pappa i bilden sedan flera år tillbaka men min mamma stöttar mig i det här och säger att oavsett så löser vi och kommer fixa det .
    Dock så har vi inte riktigt berättat för hans föräldrar än och det är lite mer av en utmaning då hans föräldrar är lite strängare osv men vi får se hur dom tar det när vi berättar , för det måste göras!

Är bara i 5 veckan och vi har redan bestämt oss för att behålla , nu får man hoppas att inget så tråkigt som missfall eller något liknande faller sig in????
  • Bellaas

Jag vaknade upp imorse med blod i trosan (förlåt för detaljer) och har inte slutat blöda .. jag blöder som det vore mens! Jag är så rädd att det ska vara missfall !!
    Är det någon som vet hur det ska kännas om det är missfall?? Eller någon som kanske haft blödning under grav utan att de varit missfall??? Snälla behöver alla svar jag kan få är så otroligt rädd ..

• Anonym (Lf)
    Bellaas skrev 2016-12-12 13:42:12 följande:

Jag vaknade upp imorse med blod i trosan (förlåt för detaljer) och har inte slutat blöda .. jag blöder som det vore mens! Jag är så rädd att det ska vara missfall !!
    Är det någon som vet hur det ska kännas om det är missfall?? Eller någon som kanske haft blödning under grav utan att de varit missfall??? Snälla behöver alla svar jag kan få är så otroligt rädd ..

Är det klumpar i blodet eller klart rött blod?
    Har du ont, typ som menssmärtor?
    Håller tummarna för att det går vägen för er <3
  • Bellaas
    Anonym (Lf) skrev 2016-12-12 15:21:21 följande:
    Är det klumpar i blodet eller klart rött blod?
    Har du ont, typ som menssmärtor?
    Håller tummarna för att det går vägen för er <3
    Det är brunt/rött , de kommer precis som mens , det blöder alltså fortfarande !! Är otroligt orolig ! Tack , de hoppas jag med
  • Anonym (Mia)
    Bellaas skrev 2016-12-12 13:42:12 följande:

Hur har det gått?????
  • Bellaas
    Anonym (Mia) skrev 2016-12-13 00:17:40 följande:
    Hur har det gått?????
    Missfall... tyvärr
  • Linnéaa

Hej!

Jag sitter i samma sits som dig, 17 år och är gravid med min pojkvän!

Vi ska behålla barnet då vi också har varit tillsammans en längre tid samt att han troligtvis kommer hinna gå ut gymnasiet innan förlossning så han kommer då kunna skaffa ett jobb direkt efter gymnasiet men även innan förlossning då.

Skulle vara väldigt skönt och roligt att ha en i samma ålder som en själv och som är i samma sits främst!

• Anonym (Lf)
    Bellaas skrev 2016-12-15 20:32:17 följande:
    Missfall... tyvärr
    Åh nej beklagar verkligen
    Kram
Svar på tråden 17 år och gravid .