• Anonym (:S)

Vilka är de värsta medicinska biverkningar du varit med om?

Har som tur är inte fått några riktigt allvarliga biverkningar, men jag har varit med om några som gjort mig rädd:

1. Zopiklon - hörde och kände hur det typ sprängde i huvudet, sjukt läskig känsla som jag inte glömmer trots att det var sju-åtta år sedan. 
    2. Zopiklon (igen) - började se konstiga saker precis innan jag skulle somna, inga hemska saker men grejer från filmklipp jag sett under dagen. 
    3. Nozinan - sov till och från i 1,5 dygn. Vaknade, låg vaken ett tag, för att sedan somna om. Var helt svag på benen sen när jag väl kravlade mig upp, men det berodde väl på att jag knappt ätit eller druckit på hela den tiden jag låg i sängen. 
    3. Nasonex - kändes som om halsen svullnade upp, vet inte om den gjorde det, men jag kunde knappt dricka eller äta. Gick dock över relativt snabbt. 
    4. Emla för en massa år sedan - värkte som bara den när bedövningen släppte. Jag var fruktansvärt stickrädd då, men det hade nog varit enklare att inte ta bedövning. 
    5. Kåvepenin - fick en massa kliande utslag och spydde upp allt jag åt. 
    6. Köpte en hudkräm som skulle vara mjukgörande, men fick mina händer att bli helt illröda och det brände och gjorde fruktansvärt ont. 
    7. Allergimediciner med antihistamin - blir helt groggy. 

Nu får ni dela med er. Gnäll lite ;)

• Svar på tråden Vilka är de värsta medicinska biverkningar du varit med om?
  • KonsekventInkonsekvent

Cervixpessaret Femcap, som alla andra älskar och lovprisar. Använde det under tre månader och fick åtminstone fem svampinfektioner, vilket jag i stort sett aldrig har annars. Trots att jag följa instruktionerna till punkt och pricka, steriliserade pessaret mellan infektionerna osv. Svampinfektionerna upphörde så fort jag slutade med pessaret. Sådär en tusen kronor i sjön och jag är mer uppgiven vad gäller preventivmedel än någonsin, har testat ALLT nu.

• Anno627181

Personlighetsförändring av Fluoxetin. Jag blev inte en hemsk människa, men helt ombytt som person. När jag "vaknade" från detta kändes det så sjukt och obekvämt i flera månader. Som att någon annan hade tagit över min kropp och jag hade sovit under tiden jag var medicinerad.

• KonsekventInkonsekvent

Just ja, fick fruktansvärd och panikartad klåda av epiduralen också. Rev sönder huden på låren och magen. Fick någon spruta mot klådan och det gick över ganska fort. Epiduralen var dock värt det.

• Anonym (A)

Mina värsta biverkningar har varit anafylaktisk chock och Stevens Johnsons Syndrome när jag tagit penicillin eller antibiotika. Har inte hittat en enda sorts penicillin/antibiotika som jag inte fått en livshotande biverkning av. Därför är det oerhört irriterande med sjuka kollegor som sitter och hostar och snörvlar eller som tar med sig sjuka barn till jobbet. Håll er hemma om ni är sjuka istället för att smitta ner andra.

• Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2016-12-22 00:12:52 följande:

Mina värsta biverkningar har varit anafylaktisk chock och Stevens Johnsons Syndrome när jag tagit penicillin eller antibiotika. Har inte hittat en enda sorts penicillin/antibiotika som jag inte fått en livshotande biverkning av. Därför är det oerhört irriterande med sjuka kollegor som sitter och hostar och snörvlar eller som tar med sig sjuka barn till jobbet. Håll er hemma om ni är sjuka istället för att smitta ner andra.

Stevens Johnsons Syndrome

www.sjsupport.org/pdf/SJS_factsheet.pdf
  • Angelika07

Ritalin- såg flygande myggor, spindlar och andra insekter innan jag somnade/vaknade mitt i natten. Det hördes, kändes och jag var skiträdd. Rullade alltid över i sängen och tog skydd pch tände snabbt lampan. Så verkligt. Sjukaste jag varit med om. Sen såg jag skuggor ibland på sidorna men det var ok.

• Houdini

Jag tål inte hormoner eller antidepp jtan jag får djupa depressioner av dom med självmordstankar och att impulskontrollen försvinner vilket har gjort att jag försökt ta luvet av mig fem gånger alla gånger har jag ätit antidepp.

Allergisk mot penicillin och sulfa så har haft många roliga biverkningar av dom sorterna.

Brillic en blodtunnande medicin som gjorde att jag fick ligga inne på sjukhus i nästan en vecka innan de kom på vad det var för fel. Hade hjärtövervakning hela tiden, hade gjort en ballongvidgning då fått brillicen efter den.

• Anonym (vanliga ppilller)

Ppiller Yasminelle

Fick fruktansvärd hjärtklappning och vaknade upp flera gånger på natten för att jag tyckte det kändes svårt att andas, och som att hjärtat slutade slå.

Jag vet inte om det var inbillning att jag fick svårare att andas och att hjärtat knappt slog,eftersom jag sov tills jag vaknade av den känslan. I vilket fall som helst så vaknade jag flera gånger på natten av att det plötsligt kändes som hjärtslagen knappt kändes (väldigt svaga och ytliga), trots att det innan slagit både fort och hårt. Hjärtklappningen fick jag några timmar efter intag, så den inbillade jag mig inte. Jag stod ut i tre dagar med dessa uppvaknande men gav sedan upp.

Detta skedde alldeles nyligen, och jag känner mig besviken då jag verkligen behöver Ppiller för att slippa oregelbundna och kraftiga blödningar.

• Anonym (T)

Illamående av morfin som flera ovan. Jag hade brutit foten och var nyopererad med skruvar och skenor i leden, varje liten rörelse gjorde satans ont, och så började jag kräkas våldsamt och nästan oavbrutet av morfinet i flera timmar. Läkaren trodde att jag kanske hade fått tarmvred eller något men det var morfinet som släppte. Till slut fick de ge mig något mot illamående intravenöst eftersom jag inte kunde behålla ens tabletter. Fruktansvärt!   

• Miss Skywalker

P-piller - Hjärtklappning och panikångest. Började växa svart hår lite här och där, runt bröstvårtorna och på halsen. Fick håriga armar och mustasch. Acne i flera år efter trots att jag inte ens hade det i tonåren. Som att ta anabola. Fyfaaan vad jag ångrade det..

Svar på tråden Vilka är de värsta medicinska biverkningar du varit med om?