Inlägg från: Haiduchi |Visa alla inlägg
  • Haiduchi

BF 1-15 Juli

GrönaDruvan skrev 2017-01-28 07:59:20 följande:

Jag vill inte att någon av er ska känna att ni känner er dumma på nåt sätt när ni skriver om era graviditeter.

Jag är otroligt glad för er alla och det som hände mig skulle jag aldrig önska någon.

Jag vill fortsätta läsa om er resa och jag vill se lyckliga slut!

Förhoppningsvis får jag också ett lyckligt slut även om framtiden är oviss. På tisdag ska jag på första ultraljudet efter det när vi fick reda på att Edvin gått under.

Det kommer antingen bli det värsta ultraljud jag nånsin gör, men det kan också bli ett av de bästa. Jag kände inte Olle på ett dygn nästan, från i förrgår kväll tills igår kväll. Jag trodde det var kört. Dagen igår var väldigt jobbig och jag grät mest hela dagen.

Men så helt plötsligt igårkväll rörde han sig! Ingen tvekan om saken! Blev så glad!

Vi tror på honom nu!

För mig är ju allt väldigt konstigt. Att gå från att ha en jättestor mage som var hård, till en liten mage som är mer som en degklump känns mycket märkligt. Nu är väl magen lagom för sin vecka, men att den nästan är platt när jag ligger ner känns skumt.

Oron att få en tidig förlossning/missfall är tillbaka. Ni vet där första veckorna när man kollar blod på pappret... Där är jag igen...

Det ligger ju en risk för förtidsbörd pga att det ligger en död bebis i min mage, men troligtvis inte.

Jag vill bara komma till vecka 22+6 så jag vet att sjukvården skulle försöka rädda Olle om han skulle födas.

Jag är ju på ett sätt ett "forskningsprojekt" i Halland nu. Det är väldigt få från Halland som blivit uppskickade till Huddinge och gjort operationen. Det är ju bara ca. 20-25 operationer om året, så det förstår man ju...

De som har varit uppe innan mig har tydligen inte blivit lyckade, då båda barnen dött.

I all sorg är det sådan tur att vi i slutändan fick ett barn som hittils överlevt.

När läget är mer stabilt och Olle lever och växer, då kommer sorgen över Edvin kännas annorlunda. Jag har redan nu accepterat att han är borta, även om det är orättvist och fel, men nu vill jag bara fokusera på Olle och om vi har sådan tur att han föds levande och mår bra så kommer jag gråta så mycket av lycka.

Förlossningen kommer troligtvis vara den mest känslosamma förlossning jag haft. Glädje och sorg.

Fast nu är jag bara i början på vecka 18 och vägen kommer vara lång och krokig.

Inte lika lång som vägen till barnen, men jobbigare.

Skulle det gå illa så är nog tyvärr chanserna att vi försöker igen små. Mannen vill inte, och jag vet inte om det är värt att fortsätta.

Två års försök, 2 missfall och nu förlorat barn i magen + att graviditeten kommer vara en stor oro..det kanske räcker så..?

Förstår verkligen hur du tänker, känns som du kommit en bra bit med att hantera detta, har ingen aning själv hur jag skulle må, reagera.

Kommer säkert bakslag med känslorna men det är ni säkert medvetna om.

Underbart att Olle gjorde sig till känna.

Så klart har man, efter fått följa dig i detta, ju blivit medveten om att det egentligen inte spelar roll hur långt man kommit i graviditeten, allt kan hända så man inte får sitt barn. Dagarna efter ni förlorade Edvin så upplevde jag att mitt barn inte petade så mycket på mig.

Men är som att de vet att nu måste jag försäkra mamma lite, för precis när man tycker det gått lite för lång tid, ja då känner man en liten stöt.

Idag ringde min mormor och berättade att en bekant till henne hade förlorat sin dotter för hon fick havandeskapsförgiftning. "Inte för att oroa dig, men"

Ja. Man får kämpa för att slå bort alla orosmoln som kan komma med en graviditet och njuta.

För att ha något kul att hitta på under min sjukskrivning så har jag bestämt med mormor att om allt är ok på rul så ska hon hjälpa mig att väva en bärsjal i lin :) det fokuserar jag mycket på nu :D

Ha det bra alla!
  • Haiduchi

Precis tänkt, pratat med min familj om samma. Att magen krympt eller inte växt något sen de första veckorna. Svullnade upp extremt i början men sen har den hållt storleken och även blivit mindre. Känns ändå skönt tycker jag. Var lite nervös för hur stor mage man skulle ha om den skulle växa i samma takt som i början.

• Haiduchi

Åh mysigt med hotell och hotell frukost.

Även min gör sig mest påmind om kvällarna. Härligt sitta i soffan känna små puffar. Kan även känna av, badvakt tror vändningar mm. Alltså ingen mini puff utan som om en stor hand vrider sig lätt mot mig. Häftigt!

Nu börjar jag verkligen räkna ner till RUL , 5 dagar till :)

Alla utom jag tror det är en flicka där inne. Fast det känns som en flicka med. Drömt om en flicka typ 4 ggr.

• Haiduchi

Är det första barnet Brennda? Kanske har du moderkakan i framväg så barnet sparkar inåt, då känner man barnet mindre. Om jag sitter framåtlutat så känner jag det ganska mycket.

Eller om jag ätit mycket socker :D

Idag gick man in i vecka 19.

Tror ni bf blir flyttat efter RUL? Jag gissar jag blir flyttad två dagar bak. Vill ni andra veta kön?

• Haiduchi

Mitt mående är faktiskt väldigt bra. Är ju sjukskriven för foglossning men så långe jag gör absolut ingenting så har jag inte ont alls. Vissa dagar känns det så fort jag vill gå nånstans och andra kan jag ändå greja lite enkelt innan det känns. Men klarar mig utan kryckor och tens. Skönt!

Kan äta som vanligt, knappt haft några problem med det.

Min mage är mindre svullen, ingen mega mage jämfört med vissa av er andra ;)

Har ju haft strul med uvi och nu tredje gången gillt så blev jag satt på antibiotika profylaxit så ska ta en tablett om dagen troligtvis tills jag föder. Men skönt man kommer slippa noja sig och konstant dricka citron vatten mm.

Sakta men säkert går graviditeten framåt.

• Haiduchi
    GrönaDruvan skrev 2017-01-31 06:21:57 följande:

Då är dagen D här.... Nu ska vi få reda på hur det går för honom i magen. Aldrig varit så nervös i hela mitt liv. Kommer inte klara av att titta på skärmen..

Lycka till. ! Oavsett hur det går så kommer ni ha mer vetskap om ert barn idag.
  • Haiduchi

Underbart att få höra att Olle mår bra.

Finns det ändå risk för andra komplikationer eftersom ni ska ha ul ofta, grönadruvan?

Men måste vara fantastiskt att kunna släppa en del på oron nu, så glad, lättad, för er skull.

• Haiduchi

Gravid med andra barnet och minns med det som att man sågs närmare efter rul. Har träffat bm i v 9, hälsosamtal och v13, inskrivning. Bara om det är något vid rul kanske man har kontant med bm, läkarna på sjukhuset sköter ju det själva, hon blir automatiskt uppdaterad. Ska dit sen igen i slutet av Mars. Inte tätare fören efter vecka 30 nångång. Det är samma för alla oavsett hur många barn man fått.

Men haft en del telefonkontakt med bm pga sjukskrivning och mina uvi. Så känns som man hörts massor.

I vårat län kommer man till en allmän telefonväxel för bm som sen lämnar meddelande till sin bm om man vill bli uppringd, annars kanske de kan hjälpa en ibland. Barnmorskorna turas om att sitta i denna växel.

En gång när jag ringde var det min gamla bm som jag hade med dottern, 6 år sen då, och hon mindes mig och tyckte de var så kul att vi skulle ha fler för hon mindes hur jobbigt jag hade det med dottern. Det var riktigt trevligt litet samtal vi hann med. :)

• Haiduchi
    preggojojjo skrev 2017-02-01 09:51:37 följande:

Hade äntligen tid för RUl i morse. När vi kom till lasarettsreceptionen var det en massa strul innan mitt nummer (bara en person som jobbade och en ambulansförare som behövde hjälp med papper samt en förvirrad tant bland annat) så vi kom upp på mottagningen 3 minuter efter att vi hade tid. Vi satte oss snällt och väntade i väntrummet, eftersom det är mer regel än undantag att man får vänta typ en halvtimme där (både egna och vänners erfarenhet). Tänkte inte så mycket på det förrän det gått en halvtimme, då letade jag upp nån personal som kunde visa mig till den jag hade tid hos - som då sa "du skulle ha kommit och sagt till tidigare, nu hinner jag inte" =/ Jag var så spänd och nervös att jag började storgråta direkt jag kom hem, men vi fick dock en ny tid direkt imorgon bitti vilket nu när gråten har lagt sig känns riktigt skönt. Har väntat och längtat så länge efter den här dagen... som nu blev morgondagen, men nu är det nära =)

Åh så frustrerande !!!! Förstår verkligen dig, hade nog börjat storböla direkt de sa det :D

Bra att ni fick tid snabbt igen iaf. Man får nog se till att vara ute i god tid. Ska dit på fredag!!!! :)
  • Haiduchi
    Brennda skrev 2017-02-02 10:02:28 följande:

Där jag går finns det något som kallas för basprogram.

v.6-9 hälsosamtal

v.9-12 inskrivning

(v.11-13+6 kub)

v.18 rul

v.25 graviditetskontroll

v.28-29 glukosbelastning

v.31 graviditetskontroll

v.33 graviditetskontroll

v.35 graviditetskontroll

v.37 graviditetskontroll

v.39 graviditetskontroll

v.41 gravidtetskontroll

Min bm sa att det ser lika ut i hela regionen.

Samma i min region. Skåne?
Svar på tråden BF 1-15 Juli