• Inuti bubblan

IVF februari 2017

Hej, hoppar också in i tråden om det är okej :)

Jag och min sambo har försökt få barn sedan i slutet av 2013. Jag har PCOS och hans spermier simmar dåligt.

IVF 1 med ICIS 2016 juni: Långt protokoll. Plockar ut 18 ägg. 5 st är mogna. 2 st blir embryon. Jag blir överstimulerad. Embryona fryses ner. Svårt att få till ägglossning lyckas i oktober 2016. Men embryona klara inte upptining.

IVF 2 med ICIS 2017 januari: Kort protokoll. Får ut 13 ägg. 5 blir befruktade. Mild-måttlig överstimulerad, beslut tas om totalfrys. Då embryona inte klarade upptining beslutas att frysa ner blastocyster istället som tål upptining bättre (frysa dag 5-6 istället för 2-3). Det är dock inget som klarar sig till frysen.

IVF 3 med ICIS planeras nu i februari med långt protokoll. Förhoppningen är att lyckas återinföra ett färskt embryo. Väntar nu på min mens som är oregelbunden men borde komma om ca 2 veckor.

Aldrig varit gravid och hittills inte lyckas få sätta in något. Ingen av oss har tidigare barn.

• Inuti bubblan
    Busfrö10 skrev 2017-02-07 13:13:38 följande:

Hej!

Idag har vi varit på äggplock!

Jag har haft väldigt ont och mått illa senaste dagarna, kändes som att jag hade en massa druvklasar runt äggledarna. Så kändes skönt att komma dit idag och tömma blåsorna ????

Det gick fint, gjorde lite ont vid "ingreppet", men fick mer smärtstillande så det var ingen fara!

11 ägg fick de ut!! Tjoho! Nu återstår att se hur de tar sig ???? Sist fick vi ut 5 ägg, så har väl kanske bättre odds den här gången... hoppas vi!

Nu ligger jag i soffan nerbäddad, magen spänner och allt är som det ska ?

Låter ju som mycket bättre odds! Håller alla tummar och tår för att ni får några fina embryon!

För mig har de alltid spänt i magen lite samma kväll - låter precis som de ska. Tycker du gör helt rätt! Nedbäddning i soffan, alvedon och seriefrossa är alltid bra ???? Är planen nu att sätta in ett på torsdag eller?
  • Inuti bubblan
    Nube skrev 2017-02-07 11:52:18 följande:

Nu har jag gjort första vul och det gick både och. Läkaren sa att det var egentligen lite tidigt för kontroll då jag endast sprutat sex dagar och efter 8-9 dagar kan man se hur man reagerar. Så mina äggblåsor var fortfarande för små så jag ska på vul igen på fredag och jag måste öka dosen av menopur från och med ikväll. Jag frågade om blodprovet för att kolla om jag är nedreglerad och läkaren sa att det brukar man ta om det finns risk för överstimulering. Jag har inte den risken men de tog blodprovet ändå. Tyvärr har jag även utvecklad en cysta på västersida men det är helt ofarligt men tråkigt ändå. Så få se hur det ser ut på fredag. Äggplock nästa vecka om allt går bra.

Låter ändå bra att de har koll på er med tidigt VUL. Utvecklar också cystor varje gång, men de har försvunnit snabbt för mig. Tycker alltid de är så blandade känslor att gå på VUL inför äggutplock. Ena gånger ser det bra ut och datum planeras in och nästa gång är de andra bud. Hoppas verkligen blåsorna växer till sig och att ni får ut många ägg nästa v!
  • Inuti bubblan
    Popetot skrev 2017-02-06 15:50:23 följande:

Detta är vår tredje ivf. Vi får aldrig några embryon till frysen och vid biopsi hittar man inte några spermier så vi måste förlita oss på de få som är infrusna. Därför blir detta sista försöket för oss. Idag är jag ynklig. Har huvudvärk from hell men såg att det är en vanlig biverkning med gonal-f. Vad tar du för sprutor? Håller tummarna för oss båda i morgon.

Kan det inte komma spermier igen? Om det nu mot förmodan inte skulle gå denna gången?
  • Inuti bubblan
    Popetot skrev 2017-02-07 13:31:12 följande:

Välkommen hit! Vilken pärs ni gått igenom. Själv gnäller man för att man inte får plus men ni har ju inte ens fått embryon. Jag hoppas verkligen att det blir tredje gången gillt för er.

Helt förståligt att man gnäller för att de inte blir plus - hade jag också gjort! Men känns som helt bortkastade försök när vi inte får någon "riktigt" chans. Tack, vi hoppas också på tredje gången gilt!
  • Inuti bubblan
    FiaW skrev 2017-02-07 15:08:19 följande:

Haha, jag hänger inne i januari-tråden också och det var nog dem jag tänkte på när det gällde plussen och överstimuleringen ;)

Hoppas så klart få säga grattis till en massa här också om ett litet tag :)

Tack, ja det där med vikten kan nog vara en bra indikation. Jag ska ta blodprov fem dagar efter att jag börjat med sprutorna och det lär väl också visa en del då.

Det låter fint för dig med dina blåsor och de lär ju hinna växa till sig ytterligare innan det är dags för ÄP :)

Det låter också vettigt att ta det lugnt, tror kroppen behöver det.

Skönt med en förstående chef, först funderade jag på att inte berätta nåt för min men insåg sen att det underlättar väldigt mycket om hon vet. Dels om jag mår dåligt på jobbet men också om jag behöver sjukskriva mig vid äggplock el. liknande.

Jag har alltid varit väldigt försiktig med att berätta privata grejer om min själv men jag har släppt en del på det och det är väldigt skönt. Det finns mer stöd att få än man kanske tror och det känns som att fler stöttar än dömer.

Tror de är jätteviktigt att kunna prata om det. Kanske inte med alla - men i allafall med några. Har inte stött på några negativa kommenterer ifrån de som vet. Däremot en del korkade kommentarer ifrån folk som inte vet... tex "skulle aldrig kunna göra en IVF behandling. Tänk på alla hormoner och biverkningar man behöver stoppa i sig. Hade hellre valt att inte skaffa biologiska barn" från en manlig kollega som två v senare blev pappa till sin biologiska dotter. Hur gör ni andra när ni hör sånt (om ni gjort det?) Jag orkade inget säga... kände att jag skulle bli ledsen och ville inte visa det
  • Inuti bubblan
    FiaW skrev 2017-02-07 15:38:32 följande:

Vilket pucko, jag blir förbannad på människor som inte kan ha lite förståelse för andra. Bara för att man själv inte har några problem, eller känner någon som har det, borde man ändå kunna tänka sig att det finns folk runt omkring en som kan vara i en sån situation och som kan bli ledsna.

Jag har en kvinnlig kollega som frågade mig om jag hade barn och när jag svarade nej frågade hon om jag inte ville ha barn för i så fall började det nog bli dags. Hur tänker man när man säger så till någon man knappt känner?

Jag sa inte heller nåt då, försökte bara släta över det genom att med ett leende säga som jag brukar; "Man vet aldrig vad som händer, vi får se".

Men blev så klart ledsen efter.

Anledningen till att jag inte pratat med någon om det här tidigare är nog att jag känt att det är ett misslyckande att inte kunna få barn, att det är nåt fel på mig. "Alla andra kan ju".

Men det har hjälpt mig mycket när jag insåg att det är väldigt vanligt att ha fertilitetsproblem. Det har hjälpt att läsa om era resor här och att läsa om en del modiga kvinnor som bloggar om sina problem.

Det tråkiga är att det pratas så lite om det att man känner skam och tror att man är ensam med såna här problem. Jag hoppas de börjar lyfta det mer i TV, jättebra med Nyhetsmorgon som följer Markiz. Modig tjej som hjälper många :)

Kram på dig!

Vi får nog alla hjälpas åt att sluta känna oss misslyckade! Inget vi valt eller kan styra över att det inte blivit som vi vill... Min sambo har känt väldigt mycket skuld för att hans sperimer inte är bra. Jag har aldrig känt någon skuld, inte helt felfri heller med min PCOS, däremot tyckter jag det är rätt så privat. Inget jag sätter mig och pratar om i stor grupp utan väljer att prata med nära och kära (och några på jobbet) mer enskilt.

Ganska konstigt fråga att ställa till någon som man knappt känner - Ska du inte skaffa barn"? Man skulle ju aldrig fråga något annat privat på de sättet. Typ om någons ekonomi eller så... men om man tänker skaffa barn är tydligen inte lika privat :s

Ja jättebra att de uppmärksammas!
  • Inuti bubblan
    Busfrö10 skrev 2017-02-07 15:43:00 följande:

Har haft superont nu på eftermiddagen... Skulle gå upp och släppa in katten, fick gå framstupa och liksom lyfta med höger ben, för det gjorde så förbannat ont när jag spände den sidan av magen. Har alltid haft mest ont på höger sida... även idag när de plockade ägg. Där fick de bara 3 ägg.

Kunde ta mig till soffan igen. Tom 2 alvedon, sen har jag sovit i 1,5 timme...

Förra gången hade jag inte ont alls, behövde inte ta någon smärtstillande överhuvudtaget. Så mycket annorlunda den här gången!

Ska eventuellt dit på torsdag för insättning. Annars blir det i helgen, de skulle höra av sig. Så vi får se =)

Usch låter ingen vidare! Hoppas verkligen smärtan släpper snart! Lider med dig, det är verkligen inte roligt...

Jag trodde alltid de satte in på dag 2. Vad kunde de bero på att de ville vänta tills helgen? Att embryona skulle växt lite till då eller?
  • Inuti bubblan
    Nube skrev 2017-02-07 16:38:44 följande:

Jag har aldrig haft cysta tidigare, är rädd att det ska göra ont när/om det spricker. Ja, det är verkligen blandade kännslor! Jag vill vara positiv men det känns svårt i vissa stunder och det är så mycket som ska fungera! Förstår inte riktigt hur det ens kan gå naturligt!

Jag har inte berättat för min chef, har ganska flexibla arbetstider och mycket frihet så än så länge har jag inte haft behov av det. Kanske senare om jag skulle behöva flera behandlingar, vilket är troligt.

Håller tummarna för dig! :)

Läkaren sa innan vårt förra äggutplock att han kunde tömma cystorna under ÄP. Sen om han gjorde de eller inte vet jag inte. Jag vet att jag frågade och att jag såg hans mun röra sig men jag hörde inte vad någon sa - lustgasen hade full effekt!

Men oavsett så tycker jag inte du ska oroa dig för cystorna, inget farligt! Haft cystor innan också som försvunnit av sig själv utan att de gjort ont.

Jag har inte heller berättat för min chef än. Min förra behövde jag inför vårt första ÄP. Tänker som dig, när man måste vara ledig och inte får till de ändå så berättar jag.
  • Inuti bubblan
    Busfrö10 skrev 2017-02-07 20:30:21 följande:

Ja nu känns det lite bättre, tog en citodon nu innan middagen.

Sist satte de in ägget två dagar efter uttag, men det kan variera beroende på hur de utvecklas. Ibland behöver de ha koll på de några dagar till för att se vilket som blir allra bäst. Men hoppas att det blir på torsdag och något till frysen. Vore så skönt.

Har sjukat mig imorgon med, är fortfarande så trött. Var hemma två dagar sist också.

Hoppas du mår bättre idag. Klokt att vara hemma en dag till. Om inte kroppen behöver de fysiskt behövs de nog psykiskt!

Hoppas verkligen nu att det är ett bra resultat <3
Svar på tråden IVF februari 2017