• Inuti bubblan

IVF februari 2017

FiaW skrev 2017-02-08 11:36:17 följande:

Jag känner också att det är privat men har precis som du tagit mod till mig och pratat med de närmsta, chefen och med vissa i vardagen som typ massör eller kiropraktor där det har känts viktigt att diskutera om viss behandling funkar att göra när man är gravid (har ju varit det två gånger och fått missfall båda gångerna).

De har inte hittat någon förklaring till vår barnlöshet men jag känner nog att det beror mest på mig då sambon har två barn sen tidigare. Försöker att inte känna så dåligt samvete ändå.

Nej vissa tycker tydligen inte att barn-frågan är privat, mycket märkligt!

Ja, förstår din tanke - men bort med de dåliga samvetet!

Kan inte ens föreställa mig hur de känns att få ett missfall :( Vi har hela tiden trott att de svåra i hela IVF processen var att få ett embryo att fastna. Efter dessa 2 misslyckade försöken utan ens en återinsättning har vi märkt att de var fler hinder än så... Att sedan lyckas bli gravid och få missfall känns så fruktansvärt orättvist.
  • Inuti bubblan
    CarolineJL skrev 2017-02-08 16:30:47 följande:

Jag räknar dagen efter insättning som RD 1 och tänkte testa 20/2. Men kanske kan testa tidigare då. Usch, känns som att det inte spelar någon roll för att jag ändå kommer få mens. Mår ju som vanligt och tänker att jag borde märka om jag är gravid. Dagen för insättning var jag positiv men hur ska man veta/känna om celler fortsatt dela på sig, det är så smått så det känns som att det bara kan försvinna... Fy vad tråkig inställning jag har nu, men är så rädd att få negativt och bli helt förkrossad. Men hoppas av hela mitt hjärta att jag ska vara gravid snart och alla ni andra som kämpar! Kram kram

Inte lätt att alltid vara positiv :( Håller tummarna för dig! Kram
  • Inuti bubblan
    Nube skrev 2017-02-08 20:41:59 följande:

Läkaren sa till mig också att cystan kan tömmas cid äggplock så det kanske blir bra. Tack för dina ord :)

Hur går det för dig?

Jag väntar på att få starta med de långa protokollet. Vädigt oregelbunden mens men tror den kommer komma om ca 2 v. Hoppas på 3 gången gilt! De tidigare ÄP har vi behövt frysa pga jag blivit överstimulerad och första gången klarade de inte upptining och andra gången skulle de odla till blastocyster men de lyckades inte bli något till frysen då :(
  • Inuti bubblan
    CarolineJL skrev 2017-02-08 20:50:09 följande:

Nej det pendlar så himla mycket i denna process. Men när vi sitter där med våra små bebisar kommer allt detta vara som bortblåst! Lycka till du också! Kram

Absolut! Så svårt att förstå att den dagen ens kan komma - samtidigt som jag är livrädd för att den inte ska det!
  • Inuti bubblan
    Sjuttiosjuan skrev 2017-02-08 21:28:47 följande:

Hej!

Får man hoppa in här? Har hängt i januaritråden men jag ligger så mycket efter där eftersom vi kör med låååånga protokollet:)

Vi kör privat nu efter två landstingsförsök på Uppsala Akademiska.

Vi har provat korta protokollet en gång och långa en gång. Jag har väldigt dålig äggreserv och är väldigt svårstimulerad så vi har bara fått ut ett endaste litet ägg båda gångerna men det har trots allt delat sig och lett till återföring men ingen graviditet:( Enligt läkarna på Uppsala så har vi Max 5% chans att bli gravida så här behövs ett mirakel!

Känns ändå så mycket bättre att gå privat, värdigt bra mottagande och stor kompetens, också en dröm att slippa åka 20 mil för ett UL..

Har varit på UL idag för att se att jag blivit nedreglerad efter 15 dagar med synarela så imorgon börjar vi med sprutorna! Nu kör vi både bemfola och menopur så det blir till att spruta av bara den:)

Spännande att höra om era erfarenheter och resultat. Kämpa tjejer!!!!

Välkommen! Oj, det låter tufft... 5 %. Håller alla tummar för er!

Bra att det känns bra på den privata kliniken - men väldigt tråkigt att det inte var bra på Uppsala :( Jag har tittat en del på privata. Bor i Göteborg och finns två privata här, en lite billigare än den andra. Vi ska göra vårt 3 försök nu - så börjar tittat och spara inför privat. Känns inte omöjligt att det blir så....

Men alltid tyckt att de varit bra på Sahlgrenska - förutom någon enstak gång i telefon. Sen är det alla väntetider också... inte så kul! Men bemötande från alla har alltid varit bra. Barnmorskan har till och med ringt upp dagen efter jobbiga besked bara för att kolla hur de är med oss.

Hade ni svårt att välja privat klink? Tycker de är så svårt att veta vilken man ska välja?
  • Inuti bubblan
    Busfrö10 skrev 2017-02-09 10:48:23 följande:

Nu har de ringt!

Och de kom med mycket positiva besked!!

Jag hade många fina ägg, så de kan inte riktigt välja än. Så det blir en blastocyst på söndag =)

Var lite osäker på vad det innebar, frågade henne om det var positivt, och hon sa att det var mycket positivt! Jag googlade lite och om detta står det:

"Dag 5/6 BlastocystodlingIbland kan man välja att vidareodla embryona ytterligare några dagar till blastocyststadiet. Detta kan vara aktuellt om kvinnan har många befruktade och fina embryon efter 2 dagars odling för att på så sätt lättare kunna välja ut det embryo som har största chans att ge en graviditet.

En blastocyst består av många celler (150-200 st) som i sin tur bildar den inre cellmassan och trofektodermala celler. Den inre cellmassan bildar sedan fostercellerna och de trofektodermala cellerna moderkakan."

Det känns väldigt bra, nästan sa att jag börjar hoppas och tro på något bra <3 

Åh vilka bra nyheter! Hoppas ni får många fina blastocyster! <3
  • Inuti bubblan
    Caarina1985 skrev 2017-02-08 22:21:28 följande:

Det är så jobbigt med dessa avstånd! Har farit runt som en vilde här hemma efter att jag tog ägglossningssprutan. Diskat, packat å plockat ihop det jag behöver då vi börjar rulla imorgon efter jobbet.

Är så tacksam att min kompis lånar ut sin lägenhet till oss, är så trist att ta in på hotell för att stänga ögonen i någon timme :(

Den här gången har vi inte tid att grubbla och fundera så mkt på den här behandlingen. (Tror att det är därför det hittills gått så bra). Förra veckans måndag råkade vi lägga bud på ett hus och på tisdag satt vi på mäklarkontoret och skrev papper. Sen gick kommunikationen såhär:

- När får vi tillträde till huset?

- Den första

- Den första vad?

- Första mars

- jaha... VAFFAN SA DU?!?! Det är ju bara en månad bort!

Medans vi är på äggplock på fredag så besiktas vårat blivande hus. Så just nu är det huset som tar upp den största tankeverksamheten :)

Håller tummen för er på ul.

Haha, alltid ska det vara på allt på en gång! Allt eller inget känns det som ibland. "Råkade lägga bud på ett hus" - sånt som bänder oss alla då och då :D

Lycka till med nya huset och framför allt med ÄP!
  • Inuti bubblan
    Millilo skrev 2017-02-09 11:08:54 följande:

Hurra! 7 av 12 ägg befruktade. Vid tidigare 2 IVF:er har bara 1 av 20 blivit befruktade med kort protokoll. Den här gången fick jag prova långt protokoll vilket verkade passa mig väldigt bra med endometrios. 

Lite nervöst för fick veta att kliniken har tydligen som standard att odla 5 dagar innan återföring om plocket görs på en onsdag. Det hade känt bättre om odlingen var anpassad efter äggen.

Oj vad bra! Ja, de förstår jag att de hade känts bättre. Men med 7 st så borde de blir någon fin att sätta in <3
  • Inuti bubblan
    Popetot skrev 2017-02-09 12:42:53 följande:

Idag kunde jag inte knäppa mina jobb-byxor. Ganska svullen mage. Minns inte att jag kände mig så uppsvälld de andra två gångerna. Hoppas det inte är tecken på överstimulering. Känner av hormonerna mycket mer denna gången. Försöker tänka att det är något positivt. Längtar till vul i morgon. Förhoppningsvis får jag då veta när äggplocket blir.

Läkaren sa till mig sist att man blir överstimulerad först efter ÄP, men att de finns tendenser och tydliga risker innan. Jag har svullnat varje gång och de har sagt att de beror på att jag har så många äggblåsor (haft kring 15-20 på varje äggstock) dock är det väldigt många av dem som inte blivit tillräckligt stora/äggen varit omogna. Sen först efteråt som själva överstimulering blivit med illamående och smärta - men som snabbt försvunnit!

Kanske tecken på att du har många äggblåsor på g? :)
  • Inuti bubblan
    CarolineJL skrev 2017-02-09 17:40:37 följande:

Vi valde Nordic IVF Center för vi orkade inte vänta i kön till Sahlgrenska. Har betalat två försök där och misslyckas dom får vi gå till Sahlgrenska, känns som en skön "back up". Jag har verkligen bara bra saker att säga om Nordic ivf center! Snabbt att få tid, proffsigt, mycket stort kunnande, underbar personal, fina lokaler, en bra stämning där på något sätt. Även om detta är så jobbigt känns det alltid tryggt och bra att komma dit. Lycka till i ditt val! Kram!

Tack för dit svar! Alltid skönt att få en åsikt ifrån någon som faktiskt varit där. Kollat på alla deras filmer och "gått igenom lokalerna" på nätet - ser fint ut, inte som på SU ;) hoppas de går bra för er och att ni slipper använda eran back up. Jag hoppas att vi aldrig kommer behöva välja, men vågar inte tro på att de inte blir så...
  • Inuti bubblan
    CarolineJL skrev 2017-02-09 18:02:33 följande:

Vågar inte heller tro. På RD 6 idag och tiden går så långsamt. Fick idag veta att en god vän fött barn inatt och samtidigt som detta skickade en annan vän bild från sitt ultraljud. Dessa två sms, i kombination med att jag tänkt att "idag kanske det fäster", gjorde att jag började storgråta på bussen hem från jobbet. Det bara bubblade över. Känner mig så missunnsam, men när är det min tur - vår tur? Jag och min sambo är världens bästa och skulle bli så himla bra föräldrar. Gud förlåt vad deppig jag är! Hamnat i en sån period. Kämpa på allihopa, kram kram

Åh, känner igen det där! För många såna besked på en gång är alltid tufft! Jag brukar ändå kunna känna lite glädje för deras skull - påverkar ju inte våran situation på nått sätt. Men min sambo tycker de är jättejobbigt. Han vill inte att jag pratar så mycket om vänners barn och visar bilder från instagram, medans jag inte kan få nog! Men de har hänt när bekanta gått ut med ultraljudsbilder i sociala medier på samma dag så de har blivit lite för mycket... lite orättvist är det allt, när blir de våran tur? Massa styrkekramar till dig!
  • Inuti bubblan
    FiaW skrev 2017-02-10 01:01:49 följande:

Ja, första gången blev jag helt knäckt. Glädjen var så total och jag kände mig så stark när jag såg plusset, att det inte fanns på kartan att det kunde bli MF.

Andra gången var jobbig på ett annat sätt. De tyckte att fostret inte växte som det skulle men de var inte helt säkra, så jag fick komma tillbaka varje vecka i en månad för att följa utvecklingen. Några gånger fick jag besked om att det inte såg så bra ut men det hände också mitt i allt detta att jag fick träffa en doktor som tyckte att han kunde se hjärtslag och att det ändå såg lovande ut. Detta gjorde ju att jag kastades mellan hopp och förtvivlan under en lång tid och det slet också oerhört.

Till slut blev det ett MF och nu är jag livrädd att jag inte ska få behålla det om jag plussar igen.

Måste vara jättejobbigt att inte få någon återinsättning. Det är så tufft med allt detta hopp som gång på gång grusas :(

Vet läkarna vad er barnlöshet beror på?

Ja, det är verkligen så, tvära kast mellan förtvivlan och hopp.

Det förstår jag! Tänkte innan att de var självklart att de skulle bli embryon att sätta tillbaks, ev problemen med att de skulle fästa sig, men sen när plusset väl kom då kan man njuta! Men hört så många historier de senaste om MF så blir nervös redan nu! Men ska försöka den dagen att inte oroa mig för mycket. Försöka glädjas åt det trots allt som kan gå fel!

Ja, min sambos spermier är inte så snabba och inte överdrivet många heller (19-20 miljoner/ml eller hur de nu räknade - kommer inte ihåg exakt). Jag är PCOS också. Han har tyckt de varit väldigt jobbigt... men som tur är kunnat skämt lite också - skulle anmäla dem till simkurs sa han :D

Ni då?
  • Inuti bubblan
    pigan86 skrev 2017-02-10 08:30:36 följande:

Nackdelen med att ha så långt till kliniken, man hinner tänka så mkt påväg dit :)

Jag har sedan en tid slutat bita på mina naglar och dem är nu långa o fina. Men är lite små orolig att mina kommer bitas ner påväg till kliniken på måndag.

Lycka till idag, kram till er

Kan tänka mig att de är tufft att ha långt till kliniken. Vi har bara 15 min bilresa till Sahlgrenska. Dock jobbar jag som sjuksköterska på just Sahlgrenska så är där jämt känns det som! Litet jobbigt att de är så nära också på de sättet. Inte alltid jag har lust att risker att springa på kollegor direkt efter ÄP eller efter dåliga nyheter :/
  • Inuti bubblan
    H 143 skrev 2017-02-09 23:15:10 följande:

Läser varje tråd och förstår att många gör flera ultraljud/blodprover, ser man då innan att äggen inte är mogna? vi fick 85%omogna ägg...

Läser om att göra en ivf för att se vad som funkar, men vi som bara har rätt till en ivf.. Efter Flera Inseminationer som inte lett till någon graviditet, Vi vet först när det är försent. Bara att hoppas på de två befruktade äggen.

Jag har förstått det som att de inge kan se innan hur många ägg man har eller hur många som är mogna. De kan bara se och mäta äggblåsorna och när de är över en viss storlek antar de att de finns ägg där. Sn hur många de är och hur många som är mogna vet man först efter ÄP

Håller tummarna för era 2 små!
  • Inuti bubblan
    Nube skrev 2017-02-10 11:45:33 följande:

Tyvärr inga bra besked idag utan vi måste avbryta behandlingen för denna gång. Cystan har troligen påverkat resultatet och blåsorna var små och inte alls vuxit som de ska. Bara en större blåsa fanns. Så nu måste jag vänta en mens och sedan ska vi planera en ny behandling med andra mediciner. Känns tungt men försöker hålla hoppet uppe!

:( Förstår att det känns tungt! Alltid denna väntan. Tur att de inte räknas som ett försök i alla fall <3 massa styrkekramar!
  • Inuti bubblan
    Millilo skrev 2017-02-10 14:03:33 följande:

Jag ringde kliniken idag för att höra hur det gått nu när de långtidsodlar. Sköterskan sa att de inte kollat idag (dag 2). Det stämmer förstås inte, de måste ju kolla varje arbetsdag, hur skulle de annars veta om det såg dåligt ut så att de ville sätta tillbaka dag 2 istället för dag 5. Gissar att sköterskorna helt enkelt inte vet vad de gör på lab. Frustrerande att inte få veta något men får hålla mig i skinnet till återföring på måndag. 

De hade tydligen gjort ICSI på alla trots att det är kvinnlig faktor och att de sagt att de bara ville göra det på hälften. Nåväl, det gav ju väldigt bra resultat iaf, mycket bättre än jag vågat drömma om.

Håller tummarna för er! <3
  • Inuti bubblan
    pigan86 skrev 2017-02-10 11:03:33 följande:

Det kan jag tänka mig :/

Inge kul att ha kollegor ett stenkast bort från privata ärenden. Tur de är sekretess så man inte behöver känna att "alla" vet också.

Ja, det är tur med sekretessen! :)
  • Inuti bubblan
    FiaW skrev 2017-02-12 00:20:09 följande:

Börjar bli lite orolig att jag inte ska få min mens i tid så jag kan starta med sprutorna.

Hur har det varit för er andra med långt protokoll? Har er blödning kommit som den ska mellan dag 8-14 från att ni startade med nedregleringen? Imorgon är dag 16 och fortfarande ingen mens i sikte.

Jag ska börja med sprutorna på onsdag men får inte göra det om mensen inte kommit.

Jag är rädd att jag måste spraya en hel månad till innan sprutorna i så fall :(

Det konstiga är att jag brukar ha väldigt klockad mens men har nu gått över fyra/fem dagar. Antar att hormonerna i nedregleringen stökar om allt.. :(

Jag gör inte långt protokoll så. Ska börja spraya dag 1 och sen ska jag inte få en blödning. Kontrollerar med blodprov att hormoner ligger i den nivån de ska innan jag börjar med sprutorna.

Vad är det för läkemedel du sprayar med? Du tar ju och nedreglerar dina hornomer - hur ska du då få en blödning? (Jag ska spraya med Suprecur)
  • Inuti bubblan
    Busfrö10 skrev 2017-02-12 15:37:18 följande:

Då har vi varit och stoppat in en liten blastocyst!

Av våra 11 ägg var 10 mogna, 7 blev befruktade, och 2 överlevde till nu. Så ett av de ligger och gror i mig nu =)

Det andra ska de odla på tills imorgon och förhoppningsvis stoppa i frysen.

Nu är det bara att fortsätta med Lutinus och njuta av att vara med ett litet embryo =)

Åh så bra! Hoppas hoppas hoppas! Stort lycka till <3
  • Inuti bubblan
    FiaW skrev 2017-02-12 11:50:43 följande:

Hjälp!! Väntar ju på min mens efter nedregleringen för att kunna börja med sprutorna och eftersom jag inte fått min mens än tog jag för säkerhetsskull ett grav-test i morse och det visar positivt!! Kliniken är stängd så jag kan inte ringa och fråga om jag ska fortsätta med sprayen.

Undrar om testet kan visa positivt även om man inte är gravid?! Om Synarel kanske kan visa fel?! Hjälp, vågar inte hoppas och riskera att bli fruktansvärt besviken igen..

Men herregud vad spännande!! Jag hade också ringt 1177 som flera nämt tidigare för säkerhets skull. Men grattis grattis grattis! <3
Svar på tråden IVF februari 2017