• Malin79

IVF februari 2017

Hej,

Jag har följt tråden lite och skulle gärna hänga med. Det kan många gånger bli ensamt med alla känslor och tankar kring det man går igenom.

Vi gjorde ett IVF-försök under hösten, det lyckades inte och inget till frysen den gången. Nu håller vi på med andra försöket. Jag hade spraystart 13 februari och sprutstart 1 mars. I kväll blir det ägglossningsspruta och på fredag är det dags för äggplock.

Vi har ett barn sedan tidigare som är 3 år som vi fick via IVF/FET. Det tog oss då fyra år och ett antal försök. Vi var oförklarligt barnlösa. Nu vill det inte lyckas denna gång heller så vi försöker igen via IVF. Min äggreserv är ganska dålig nu, mycket sämre än sist, så jag vågar inte hoppas alltför mycket.

• Malin79
    mylittleponny skrev 2017-03-15 14:17:08 följande:

Jag var på ultraljud idag. Blir äggplock på måndag. Vart så besviken.. Hade hoppats på nu på fredag.. Men får fortsätta med dom förbaskade sprutorna.. 

Jag förstår dig. Jag var på ultraljud och blodprov i måndags och jag trodde det skulle bli äggplock i dag men det blir på fredag. Känns extra jobbigt när man måste spruta några dagar mer än vad man tror.
  • Malin79
    mylittleponny skrev 2017-03-15 14:49:19 följande:

Ja verkligen, har du gjort äggplock förut?

Ja jag har gjort äggplock tre gånger förut. Jag är (numera) inte så nervös för det fysiska kring äggplocket utan mer resultatet. Jag har alltid fått bra smärtlindring och även lugnande om jag velat. Sen så får man med morfintabletter hem om man behöver mer smärtlindring när det börjar släppa men det har jag inte behövt använda. För mig har det räckt att vila.
  • Malin79
    Sjuttiosjuan skrev 2017-03-15 15:25:25 följande:
    Ja, ska fråga henne imorgon. Vill liksom inte prata med någon närstående, känns ändå inte som om dom kommer och förstå och det är skönt att alla inte vet allt om vad som händer för ibland är det också skönt att låtsas att allt är som vanligt utan att folk ska fråga hur det går hela tiden. Verkligen svårt, har aldrig varit i en sådan här sits förut och trodde inte att jag skulle bli så här påverkad:(

Jag känner igen mig. Jag har inte heller velat berätta för jag vill kunna leva utan att andra säger något om det här vid fel tillfälle. Att ibland kunna släppa det och bara tänka på annat. 

När vi gick igenom detta första gången, som slutade med ett barn, så mådde jag enormt dåligt. Många som frågade om vi inte skulle skaffa barn och själv försökte vi år efter år och undrade om det någonsin skulle gå. Efter vi fick barn var vi ganska öppna med att det var via IVF och det har varit skönt nu. Det är ingen som har frågat om vi inte ska skaffa ett till barn eller om vårt barn inte ska få ett syskon. Jag mår inte lika dåligt som då, när jag inte visste om jag skulle få barn alls, men jag mår långt ifrån bra. Det är tufft känslomässigt och dessutom all behandling med hormoner och smärtor som man går igenom.

Förra veckan sa min svärmor att hon skulle sälja vårt barns spjälsäng som har använts hos henne. Jag dök totalt. Det var för mig som ett kvitto på att jag är för gammal, att det aldrig kommer gå, att det bara är att ge upp. Hon tänkte nog inte mer än att vårt barn är för stor för den sängen, men för mig kändes det som att hela världen hade gett upp att jag skulle kunna bli gravid igen.

• Malin79
    Sjuttiosjuan skrev 2017-03-16 13:08:10 följande:

Nu har jag varit på UL. Rekord i blåsor för oss , tre på ca 13-15mm på varje sida, har aldrig haft någon aktivitet på min vänstra äggstock tidigare så det känns lite hoppfullt iallafall. Mitt problem förutom få blåsor är ju att många av dom är tomma också så jag vågar verkligen inte hoppas på något alls.. Äggplock tisdag så jag hoppas på mirakel då!!

Tack och lycka till själv! Så roligt att höra att din västra äggstock hade tre också.

Jag var på UL förra veckan och då var det fyra på gång på höger sida men lite tveksamt om det skulle bli något på vänster sida. I måndags var jag på UL igen och då var det fyra på höger sida och tre på vänster. Så det kändes ändå positivt att vänster hade kommit igång. Förra gången var det ägg i alla blåsor tror jag och de flesta blev befruktade men sen gick det sämre, väldigt få som utvecklas. Men det räcker med en som utvecklas bra för att det ska kunna gå så det miraklet hoppas jag på.
  • Malin79
    Popetot skrev 2017-03-16 13:26:17 följande:
    Välkommen hit! Ska hålla mina tummar för dig i morgon!
    Tack! :)
  • Malin79

En uppdatering från mig :)

I fredags var vi på äggplock. Allt gick bra och personalen var helt underbara. Vi pratade om annat under hela ingreppet och vips var det klart. Det var sju blåsor (som var av sådan storlek så det var något att räkna med) och av dessa var det ägg i sex stycken. Det kändes som ganska bra besked men förra gången hade vi fler blåsor och ägg. Sen så fick vi ett bra besked när de ringde i går och sa att hela fem stycken hade blivit befruktade. Det är precis lika många som sist. Sist odlade de i fem dagar. och tyvärr trappade de av en efter en. En klarade fem dagar och kunde sättas in men där slutade ju tyvärr den resan. Så nu håller vi verkligen tummarna att (minst) en klarar sig och kan sättas in på onsdag. Det känns lite jobbigt att inte få uppdateringar eftersom utan de hör av sig om det går riktigt illa.

I övrigt så gick fredagen och lördagen åt till att ta det lugnt och vila efter äggplocket. I dag känner jag mig på fötter igen.

• Malin79
    Popetot skrev 2017-03-19 21:59:22 följande:
    Skönt att äggplocket gick bra! Jag tycker inte man ska fundera så mycket på antal ägg utan mer hur många som är mogna. Jag hade färre ägg denna gång med fler som var mogna och befruktades. Fick för första gången en till frysen denna gång. Är det redan bestämt att det blir blastocyst? Jag tänker att man inte chansar men jag är ju inte läkare :) Vi har alltid satt in 2 eller 3 dagars för att de inte vågat vänta så länge.

Roligt att höra att det gav bra resultat för dig. Du har säkert helt rätt i att det är antalet mogna och som befruktas som faktiskt betyder något.

Ja det är i stort sätt bestämt att det blir balstocyst. Om det skulle ändras pga hur de utvecklas så var det med största sannolikhet i dag de skulle höra av sig sa de. De har en regel att om det blir minst fem befruktade så väntar de till blastocyst innan de sätter in. De kan ändra det om de ser behov och då ringer de in oss. Jag litar på deras omdöme även om det är nervöst att vänta :) Om det blir något till frysen så är det verkligen en bonus känner jag.

• Malin79
    Tösen88 skrev 2017-03-19 22:44:35 följande:
    Hoppas att det går bra :) får ni veta på insättningsdagen hur många befruktade ägg som kan frysas, alltså de som klarat sig?
    Tack :) Rent fysiskt så mår jag ganska bra nu, bättre än när jag sprutat men psykiskt är det jobbigt att vänta och hoppas. Vi får veta på insättningsdagen om det finns några befruktade ägg att frysa in och de fryser in det den dagen, efter insättning, om det finns några att frysa. Vi har gått igenom fyra äggplock och bara en gång har det funnits ett ägg att frysa in så jag räknar verkligen inte med att det ska finnas något extra.
  • Malin79
    Hannapanna13 skrev 2017-03-19 19:35:47 följande:

Hej!

Hoppas det är okej att man hoppar in här ????

Jag gjorde äggplock i tisdags, fick tyvärr frysa alla då jag var överstimulerad men väntar spänt på resultatet av hur många som blev befruktade ????

Det är självklart tråkigt att det är fler som har svårt att bli gravida men känns ändå lite mindre ensamt när man läser andras berättelser. Sen hör man ju också om en del solskenshistorier som håller hoppet uppe! ????

Har du inte fått veta än hur många som blev befruktade? Hur länge har de tänkt odla innan de fryser in, vet du det?
Svar på tråden IVF februari 2017