Caarina1985 skrev 2017-02-15 21:32:39 följande:
Man får hoppas att de har fått komma till frysen. De borde i så fall ha blivit frysta igår eller idag. Vi gjorde ET i måndags med 3dagars embryon. Så jag har bara ruvat 3dagar nu.
Min läkare resonerade att med två så ökar vi våra chanser att en av dom fäster. Givetvis finns det en risk/chans att båda fastnar men det är vi fullt medveten om. Jag har för mig att tvillingfödslar till viss del även är genetiskt betingat. Och ingen av oss har tvillingar i närmsta släkten. Nåja, vi får se vad det blir, det kan bli 1, 2, Noll eller en hundvalp. Min man undrade idag ifall teststickan visar två plus om det blir Twins..? =)
Det är tur att man får skratta åt saken i alla fall.
Det står väl i någon lagtext att klinikerna inte får framkalla flerbörd, men det borde menas att de inte befruktar ett ägg med flera spermier. För när de återinför två embryon så får ju kroppen välja. Kanske våra kliniker har tolkat lagtexten lite olika. Vilken klinik går du till?
Nu är det väl inte våldslänge kvar till testdag för dig?
Det är på kvinnans sida ärftligheten för tvillingar ligger, det är benägenheten att släppa två ägg. När de väl stoppar in två ägg så spelar genetiken ingen roll. Det finns ingen lagtext kring hur många ägg som de får lägga in. Kvinnokliniker brukar avråda från att lägga in två ägg ibland pga ökad risk för kvinna och barn vid duplexgraviditeter (=tvillingar). Å andra sidan köper jag IVF-klinikernas resonemang fullt ut om att öka chanserna till barn. Så länge den blivande föräldern/föräldrarna är beredda på att det kan bli tvillingar så tycker jag det är lugnt! Det finns ju flera som vill ha tvillingar. Har en kompis vars första barn blev tvillingar. De föddes 10 veckor efter att hon gjort ultraljudet och alltså fick veta om det! Jag kan tycka att första ultraljudet borde ligga långt tidigare i Sverige, sjyst att ändå ge föräldrarna lite chans till förberedelse.