• Millilo

IVF februari 2017

SBYAN skrev 2017-02-14 15:39:28 följande:

Hej!

Jag och min man håller på med ett syskonförsök efter en lyckad IVF 2013. Gjorde äggplock idag. Fick ut 10 ägg. Följer gärna med för att ge och få stöd. Bra mycket roligare att göra barn den naturliga vägen så att säga... ????????

Välkommen och grattis till bra resultat!
  • Millilo

Dunderförkyld och febrig känns ju inte optimalt såhär ruvardag 2. Ändå lite glad att det inte kom tidigare för då hade jag kanske inte fått göra återföring. Ringde fertilitetskliniken om ett helt annat ärende och fick prata med sköterskan som alltid låter onödigt klämkäck och nästintill alltid säger saker rätt ur luften utan att tänka efter. Jag nämnde att jag hade feber. "Jamen då har du ju säkert influensa!". " Eh nä det har jag inga symptom på och dessutom har jag redan haft det i år. " Om jag inte hade lärt mig att hon bara hittar på massa saker så hade jag ju blivit väldigt nervös, influensa är ju inte alls bra att ha under ruvning. Vanlig förkylning verkar okej enligt vad jag läst. 

• Millilo
    Caarina1985 skrev 2017-02-15 21:32:39 följande:
    Man får hoppas att de har fått komma till frysen. De borde i så fall ha blivit frysta igår eller idag. Vi gjorde ET i måndags med 3dagars embryon. Så jag har bara ruvat 3dagar nu.Hjärta

Min läkare resonerade att med två så ökar vi våra chanser att en av dom fäster. Givetvis finns det en risk/chans att båda fastnar men det är vi fullt medveten om. Jag har för mig att tvillingfödslar till viss del även är genetiskt betingat. Och ingen av oss har tvillingar i närmsta släkten. Nåja, vi får se vad det blir, det kan bli 1, 2, Noll eller en hundvalp. Min man undrade idag ifall teststickan visar två plus om det blir Twins..? =)
    Det är tur att man får skratta åt saken i alla fall.

Det står väl i någon lagtext att klinikerna inte får framkalla flerbörd, men det borde menas att de inte befruktar ett ägg med flera spermier. För när de återinför två embryon så får ju kroppen välja. Kanske våra kliniker har tolkat lagtexten lite olika. Vilken klinik går du till?
    Nu är det väl inte våldslänge kvar till testdag för dig?
    Det är på kvinnans sida ärftligheten för tvillingar ligger, det är benägenheten att släppa två ägg. När de väl stoppar in två ägg så spelar genetiken ingen roll. Det finns ingen lagtext kring hur många ägg som de får lägga in. Kvinnokliniker brukar avråda från att lägga in två ägg ibland pga ökad risk för kvinna och barn vid duplexgraviditeter (=tvillingar). Å andra sidan köper jag IVF-klinikernas resonemang fullt ut om att öka chanserna till barn. Så länge den blivande föräldern/föräldrarna är beredda på att det kan bli tvillingar så tycker jag det är lugnt! Det finns ju flera som vill ha tvillingar. Har en kompis vars första barn blev tvillingar. De föddes 10 veckor efter att hon gjort ultraljudet och alltså fick veta om det! Jag kan tycka att första ultraljudet borde ligga långt tidigare i Sverige, sjyst att ändå ge föräldrarna lite chans till förberedelse.
  • Millilo
    Akira Öken skrev 2017-02-15 21:39:14 följande:

Hej på er!

Hoppas att det går bra att vara med här?

Jag kommer att börja med synerla imorgon.

Har två misslyckade IVF-försök bakom mig.

Första gången lossnade alla ägg, utom ett, i förtid. Ett ägg befruktades och återfördes, men klarade sig inte. Andra gången fick vi 7 ägg där ett ägg befruktades. Tyvärr avstannade celldelningen.

Välkommen!
    Gjorde du kort eller långt protokoll tidigare? 
    Jag har gjort två korta protokoll tidigare med bara totalt 1 befruktat ägg av 20. Den här gången gjorde jag långa med synarela och fick 7 befruktade ägg av 10 så det kan bli annorlunda tredje gångenGlad.

Håller tummarna för dig nu!

• Millilo
    Witttra skrev 2017-02-16 16:49:17 följande:

Hej alla! Då har jag självfallet åkt på en trevlig överstimmulering! Det bästa med det är väl att man har en skitgullig gravidmage. Kommer få många "grattis till graviditeten" om jag går ut så här!

Har ni egna erfarenheter av det?

Eller om någon annan av er börjar känna symtom så kan ni såklart rådfråga :).

Hoppas det går bra för er andra!

Aj då! Hur länge sedan var det du gjorde återföringen? VIlken grad av överstimulering, får du någon behandling? I bästa fall kan det ju vara graviditeten som driver överstimuleringen. Jag har blivit överstimulerad grad 2 vid båda mina IVF:er med kort protokoll. Vid ena överstimuleringen hade jag inte ens gjort någon återföring så då ska man ju egentligen inte kunna bli det men jag blev inlagd pga överstimuleringen.  Inte kul att bli så svullen!
  • Millilo
    Jessa01 skrev 2017-02-16 20:01:56 följande:

Usch nu är jag nervös. vul två imorgon, Hoppas att någonting har hänt med mina små blåsor. Förstår att det är bättre att avbryta om jag inte svarar på medicinerna. men jag vill liksom bara att det ska funka!

Håller tummarna!
  • Millilo
    Busfrö10 skrev 2017-02-16 01:21:35 följande:

Hej!

Är på rd4 nu, blev inget till frysen tyvärr. Så allt hopp sätts till krypet i magen.

Vårt liv hamnade lite uppåner i tisdags. Min bästa vän fick en stroke och ligger nu i respirator... Kan inte fatta!

Försöker tänka positivt och inte stressa upp mig med tanke på vårt lilla kryp, men inte så lätt som ni kanske förstår.

Behöver all stöttning...

Oj vad fruktansvärt! Lillkrypet har det säkert lugnt och gott men förstår att det måste vara väldigt tungt.
    Värme till dig!
  • Millilo
    ammela skrev 2017-03-03 17:06:44 följande:

Fick äntligen brevet från Sahlgrenska idag, 4 (?!?!!) blastocyster till frysen, helt galet. Av 6 st vi hade kvar som odlades vidare!

Någon som vet hur man räknar ut BIM efter en IVF? Är ju vår första så har ingen koll på när jag kan börja invänta mens eller ej.

Grattis till ett superbra resultat!

Du räknar äggplocket som ägglossning för att räkna ut BF, osäker på hur du räknar ut BIM.

• Millilo

Jag är gravid! Testdag idag. Min klinik måste ha senast dag av alla,  23 dagar efter äggplock! 

Jag har läst ivrigt här sen sist men inte skrivit något för det har varit rätt tufft. Först blev jag överstimulerad trots klinikens försäkringar om att det skulle jag garanterat inte bli på 12 ägg. Blev inlagd på hemkliniken, men slapp bli tappad. Ska däremot ha blodförtunnande minst första trimestern. Tyckte själv att jag hade urinvägsinfektionssymptom så bad de kolla det och hade ungefär så tydlig urinsticka som går att ha. Hemkliniken tyckte dock inte att jag skulle ha behandling, " de visste ju inte om jag var gravid". Fick tjafsa en del. Till slut fick IVF-kliniken höra av sig och säga det jag redan sagt nämligen att gravida utan undantag ska ha behandling för urinvägsinfektioner och har man gjort en IVF räknas man som gravid tills testet är gjort.

Jag har hypotyreos sen innan och då ska man ta ämnesomsättningsprover så fort man blivit gravid eftersom dosen i princip alltid behöver höjas. Fick återigen tjafsa med MVC som inte ville ta prover eftersom de vägrade befatta sig med mig innan inskrivning v. 10 (de har ingen tidig inskrivning här som jag tror att de egentligen har skyldighet att ha.) På hälsocentralen sa de att det ska göras på MVC och jag hann förstås bli superstressad eftersom dåliga värden ger en rätt kraftigt ökad missfallsrisk. Det slutade med att det blev flera dagar försenat innan hälsocentralen med en suck gick med på det. Då visade sig proverna ha hunnit bli riktigt usla så nu väntar jag på att få träffa en endokrinolog på sjukhuset. 

En ganska stökig start på graviditeten alltså, men att vara gravid känns fint förstås! 

• Millilo
    gammelpysen skrev 2017-03-03 09:24:37 följande:

Tack. Idag är det bara sorg. Vill bara lägga mig och gråta. Hoppas mensen kommer snart så jag kan gå vidare.

Å tusan. Skickar värme och kramar.
  • Millilo
    Popetot skrev 2017-03-02 09:13:41 följande:
    Jag hoppas din känsla är rätt! Jag hade tänkt låta min man övervaka men hann knappt ens öppna dörren och släppa in honom förän det var positivt. Det gick så galet snabbt!
    ammela skrev 2017-03-02 07:10:17 följande:

Yay!! Grattis!

Tack tack! Hoppas på fler plus i tråden snart!
    Supergrattis! Skönt att det var så tydligt positivt!
  • Millilo

Såg frågan om symptom och kanske är för att jag varit överstimulerad men på mig hade det då inte gått att missa. 5+2 idag. Har ju hört massa om ömma bröst men tycker rent av att det gör ont att ha bh på sig. Känner knappt igen mina bröst som i vanliga fall är rätt små.

Har plötsligt också fått ett enormt sug efter vanlig mat och nästan avsmak för det som är sött.  Jag trodde aldrig det skulle hända, jag som är ett sånt kakmonster.

Sen har jag rätt ont, lite som mensvärk hela tiden. De hade förvarnat mig för det med tanke på min endometrios.

• Millilo
    Sjuttiosjuan skrev 2017-03-05 13:15:28 följande:
    Japp, tre gånger om dagen men verkar ju inte gå några direkta symtom av den heller. Fick precis reda på att jag har två sprickor i foten så fick lite annat att tänka på:)
    Aj då! Får du använda den alls?
Svar på tråden IVF februari 2017