Inlägg från: erijon |Visa alla inlägg
  • erijon

Gravid Bf Oktober 2017

Idag har jag haft massor av sammandragningar och förvärkar.
    Dels under dagen (mest sammandragningar ) men under kvällen när jag lagade middag började det komma tätt och gjorde tillochmed rätt ont.. men det lugnade sig och avtog helt..

Kan ju gärna fp dröja iallafall en vecka, men ska detta fortsätta får han hellre komma ut.

Längtar SÅ efter bebis. Lukten. Myset! Lugnet.

Att få känna mig smal, MIG SJÄLV, sova på rygg, mage, sova utan att vakna av kissnödighet så man är sprängfärdig.. få amma. Gud vad jag LÄNGTAR!

• erijon

Inatt vaknade jag av värkar!!! Det var helt overkligt och jag låg verkligen och tänkte "går inte detta över snart måste jag börja klocka!!!"

Men dem gick över. Kanske bra såhär i slutet av vecka 36. Men shit vad härligt det var.. haha. Låter ju galet att man säger då, men jag blev faktiskt riktigt glad. Skönt i efterhand att dem slutade så jag fick sova. Men hade hellre fött bebis nu. :)

• erijon
    Marrebj skrev 2017-09-03 13:24:01 följande:
    Jag har funderat på detta nu i några dagar .. är i vecka 34 och de är inte alls samma fosterrörelser som för några dagar sen .. känner av dom men de är bara små tryck och inte som de känns tidigare att han trycker sönder huden . Kanske är normalt då
    Jag upplever min bebis "slö" eller seg ofta.. kanske trångt därinne bara. Ska till BM imorgon, vecka 37 då.

Jag liksom känner att han rör sig men det är mer svepande, sega/långsamma rörelser och förut var det liksom Duracell, dygnet runt. Typ. Lite skrämmande, men jag kan tänka mig att det blir trångt och jag känner ju mycket rörelser varje dag, så ändå är jag rätt lugn. Var på ultraljud förra veckan.. tror jag? Nej i vecka 35! Då var ju allt bra. Inga tecken på att något är dåligt alls.. men ska självfallet ta upp detta med BM imorgon.

Någon av er som känt på livmodertappen? Själva eller läkare/BM? Jag har känt själv (min aurora rekomebderadd mig, för att kunna känns efter själv samt hur den normalt ska kännas) men nu är den vad jag vill tro är framåtriktad, mjuk som bara den.. nästan liksom gelé-lik, och hålet som på bilder är som en knappnål (googla bild!) är stor som min pekfingerspets.. OCH den är så mjuk att hålet säkerligen går att göra två fingertoppar stort utan att ens tänja. Men jag vågar inte.
    Googlat detta lite och får mest svar som att jag är öppen litegrann. Vilket inte är konstigt för veckan eller mig som omföderska.

Men hade häromdagen värkar på natten, kanske bara förvärkar som var starka och avtog. Sen under dagen, litegrann i ca 2 h som sen avtog. Igår under dagen och kvällen, massor så det liksom ilade mitt inne i snippan. Gjorde så sjukt ont. Började liksom värka/mola rätt smärtsamt i ljumskar också.. haft massor av allt detta idag! Är helt slut.

Känns som något är påväg ut. Så tungt nedåt, som ett tryck. Ofta värkande känsla långt ner i magen, värst när jag går. Kommer i intervaller...
    använder trosskydd och upptäckte nyligen att det ser LITE lätt rosaaktigt ut..? Alltså lite flytningar som går åt det rosa hållet nu..? Har inte särskilt mycket eller vattniga ens.. men färgen gör mig lite, fundersam. Men jag kanske ser fel. Brukar inte se ut sådär.

Vecka 37 imorgon (36+0). Känner helt ärligt att bebis GÄRNA får komma.
    Och ja, känner mig OFTA bajsnödig. Är lösare i magen än normalt. Kommer fler gånger om dagen än vad det brukar. MYCKET tyder op att kroppen förbereder ordentligt nu. Men det kanske lika gärna kan sätta igång om 3 veckor som inatt..? Vad vet jag. Vill bara ha svar. Vill veta om jag är öppen. Vill veta om det är värkar jag känner eller om jag luras av förvärkar bara. Och om, påverkar dem tappen? Så nervös och taggad på samma gång.
  • erijon
    Trolltrio skrev 2017-09-03 22:27:15 följande:
    Jag vågar inte känna på tappen än. Vill absolut inte reta något före 37+0, denna bebis ska inte bli prematur!

Gjorde vul av tappen senast v 32+, då var den oförändrad i alla fall.

Andra graviditeten var jag öppen 4cm i minst en vecka utan att något hände. Blev igångsatt sedan, så kunde nog gått ett tag till.
    Har du fått prematur innan alltså? Då förstår jag att du inte tänker känna efter.
    Inte jag. Gick två veckor över tiden och hade inte en sammandragning eller känning med förra barnet. Därför tror jag ju tyvärr inte "att känns efter" skulle göra varken till eller från.

Jag är ju rädd att min kropp intr klarar av att starta en förlossning själv.. skrämmer mig eftersom jag intr får bli igångsatt hur som helst iochmed att jag är snittad innan. Är rädd att bli snittad för jag redan gjort det, en igångsättning som slutade i akutsnitt. Min bebis mådde inge bra. Fast han mådde bra såfort han kom ut, tur nog!
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-09-04 08:40:09 följande:
    I vilken del av landet bor du om du inte får bli igångsatt efter ett snitt. Här i Småland är det ok.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13
    Södermanland.

Det är min aurora som sagt att alla metoder för igångsättning inte är ok efter snitt pga ärret i livmodern. Med förra blev jag igångsatt med ballong.

Denna gång har aurora sagt att tex cytotec är BIG NO. Värkstimulerabde är egentligen inte heller alls ok, men tror hon sa att man kan "ta till det" i slutet (eller ett visst skede, men BARA JUST DÄR) om man verkligen måste för att slippa snitt.

I vecka 39 kommer jag få ta hål på hinnorna OM det är möjligt, alternativt en hinnessvepning som enligt dem är en typ av igångsättning. Ungefär den enda som är helt godkänd också.

Hoppas det redan hoppat igång då. Skulle till BM idag men hon ringde vid 9.30 och inbokade till fredag.. till en helt annan barnmorska också. Suck. Hade så mycket frågor och funderingar ju,. Vet ju inte ens om bebis är fixerad än.
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-09-04 11:55:04 följande:
    Intressant med tanke på att vid mitt missfall i v12 i höstas ville de ge mig just cytotek för att få ut allt.
    Ja..? Just cytotek får man väl ta vid abort också..

Ja jag kan tyvärr inte stå för vad hon sagt. Min aurora är ju en utbildad barnmorska och jag är glad att hon iallafall tar det säkra före osäkra då jag har en ganska jobbig upplevelse av min förra förlossning - därav att jag går hos henne.

Det kanske är väldigt liten risk att något hår snett med cytotek då? Men hon sa att jag absolut inte skulle få något sådant. Sen kanske det är sin du säger, väldigt olika från landsting till landsting (vilket är konstigt i min värld..)
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-09-04 12:16:41 följande:
    Ja det ingår i abort, missfall och igångsättning. Jag vägrade cytotek och det kanske var lika bra?

Är det fler här med ett snitt som nu ska föda vaginalt?
    Ja. Gjort abort för måååånga år sedan med cytotek.

Jag snittades som sagt och planen är att föds vaginalt denna gång.
    Däremot så blev jag ju igångsatt sist pga för lite fostervatten, liten bebis och havandeskapsförgiftning.. ja, alla anledningar till att bli igångsatt. Vecka 41+4. Enligt läkare som snittade osv så sa han att jag garanterat var minst 18 dagar över tiden. Sonen vägde då 2885g 51 lång

Denna gång har jag vart på två TUL som visat hittills att bebis är precis lagom, inget tyder på att han liten eller att fostervattenmängden är för liten. MEN det fanns inte heller NÅGOT som tydde på det förra graviditeten heller förrän vecka 41+3! Så därför ska jag helst inte behöva gå över tiden alls denna gång.

Därför vill jag få hinnessvepning innan BF och min aurora och jag är överens om det och att man ska ta hål på hinnorna direkt om det är möjligt där i vecka 39. Så att kroppen får lite chans att komma igång innan BF. Men ändå inte vänta för sent så som till eller efter BF. Skulle man göra det och jag är helt omogen så blir det ju dumt liksom..

Så nu börjar jag bli nervös i vecka 37. Har ju massa känningar men VAD innebär det då? Vill ju bli undersökt men min BM ombokade ju dagens besök till fredag tex. Dessutom vill hon säkert inte pilla i "onödan" enligt henne.
  • erijon
    BFoktober2017 skrev 2017-09-05 08:51:35 följande:

Även att jag längtat till min bebis, så vill jag gärna vänta några veckor till :) här är jag glad bara jag känner av den.

Har inte tänkt så mycket på att hur många veckor det är kvar egentligen.. men 7 veckor är det kvar, det har känts som en evighet till 25 okt.. men nu kommer det nog gå undan.

Vi är inte helt överens om namn.. blir väl namnlös i början, vi har inte köpt allt än. Vi har kvar babyskydd, madrass, lakan till säng, sköttbädd. Något mer plagg. Vindfleeceoverallen är inte inköpt än..

Tur att jag hämtat ut ett par babyboxar, så jag har lite blöjor o våttservetter.

Måste man ha spjälsängskydd i början??

Jag skulle ha det mest för synens skull i början, sen när dem väl börjar sprattla och röra sig så är det ju praktiskt så dem inte gör sig illa.
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-09-05 15:49:26 följande:

Nu har jag valt ut det som ska med till Bb.

Jag har inte ens valt ut en väska för att packa i! Haha.. känner att oavsett så konmer det säkert dröja så jag vill ha något kvar att göra. Lär ju garanterat inte bli bråttom så väskan inte hinns med.. får väl packa samma dag tänker jag. Vad ska man packa ner som kan packas NU och ligga i veckor?

Laddare, nej.
    Tandborste &tandkräm? Nej.
    Godis? I VECKOR KANSKE? Nej.
    Mina kläder? Nä, jag lär ju använda samma som nu precis efter förlossningen. Äger typ två byxor som funkar.. så kan inte packa dem.

Bebisens kläder JA.
    Bindor..? Ja,fast det får man ju på sjukhuset.
    Blöjor får vi på sjukhuset.
    Deo, den använder jag.
    Tvålen använder jag.. kanske får köpa en ny och stoppa i väskan så den inte är slut när det väl sker. MEN i värsta fall har dem tvål där haha!
    Hudkrämen använder jag dagligen..
    vad mer ska man packa liksom?
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-09-05 20:40:53 följande:
    När min packade en väska lite akut i v25 när första barnet var på väg visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Han glömde tandborste och sånt men fick med sig stringtrosor och smaljeans
    Haha! Förlåt att jag skrattar men det låter så kul.

Han hade nog inte ägnat någon tanke åt VAD du faktiskt kunde/ville ha på dig. Inte jätteskönt med stringtrosor och flrlossningsbinda i tighta jeans som man kanske inte ens kommer i! ;)
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017