Inlägg från: erijon |Visa alla inlägg
  • erijon

Gravid Bf Oktober 2017

Har som tryck nedåt hela tiden.. molar liksom bak i svanken och nedre delen av magen, ner i låren.. påminner om mensvärk men är inte smärtsamt. Det är jobbigt och obehagligt, rör sig samtidigt MASSOR i magen. Som att bebis inte vet var han ska ta vägen typ..

Värken ner i låren gör att jag inte kan lägga mig bekvämt i soffan (maten i ugnen, har inget att göra!) utan att röra på benen typ hela tiden.
    Ibland gör det ont u magen, som KRAFTIG mensvärk. Liksom nedre delen av magen ner i fiffi.. Vill ju tro att något är på G. Men det är säkert ingenting..

• erijon
    LitenBlomma skrev 2017-09-07 08:33:50 följande:
    Hur mår du idag?

Nu väntar vi ju på den första bebisen i tråden!
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13
    Jag mår bra MEN är dålig i magen.. vart på toa säkert 3-4 gånger sedan jag gick upp kl 8.

Gått med sonen till skolan, hade onda sammandragningar hela vägen dit (men vi var sena så var tvinga att skynda ändå!) och det är väl kanske 600-700m dit. Tog det lite lugnare på vägen hem men haft ändå jätteont. Ilar ner i ljumskar och lår idag också.. kändes verkligen som att en STOR boll skulle trilla ut ur fiffi.. haha!

Men har sovit bra inatt. Vaknade en gång för att kissa, då hade jag sammandragningar men dem gjorde inte ont.

Har du några känningar så? Tänker att vi har ju samma BF.
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-09-07 09:51:43 följande:
    Samma som du. Massa förvärkar som gör ont. Mensvärk som ett bälte runt om och strålar nedåt bak i skinkorna. Det ilar när han rör sig nere vid tappen och galet ont i ljumskarna. Visst var det fler i tråden som upplevde smärta i ljumskarna? Någon skulle fråga sin bm vad det kunde vara? V37 nu så han är inom det normala och så välkommen så
    Ja alltså det ilar, sticker och hugger vid vad jag tror är tappen.. kanske att den börjar mogna? :D ska till BM imorgon!

Enligt alla appar är det ju prematur nu till 37+0, men är inte direkt orolig att han kommer innan måndag då jag (vi!) går in i vecka 38. Men han får gärna komma typ NU. Eller i veckan som kommer!
  • erijon

Hos oss delar vi på föräldraledigheten till bara mig. Typ. Jag kommer vara hemma typ ett år, eller lite drygt om det är möjligt med ekonomin. Sen kommer även pappan vara hemma varannan fredag men är då pappaledig med andra sonen (hans sedan tidigare)
    Fram tills vecka 34 nu i augusti var jag mammaledig med min sexåring men just nu för bebisen, eller hemma pga "graviditet" som det heter när man söker.

Vi är inte gifta än så vi måste skriva på vårdnad och faderskap och det har vi HELT GLÖMT av. Shit. Känner oss skitstressade över det. Bara 10 pappadagarna när bebis föds, hur funkar det om pappan inte skrivit på faderskap än? Känner att vi har bråttom!

• erijon

BM besök idag vecka 36+4. Bebis INTE fixerad, men inte helt rörlig. Ruckbar antar jag då? Barnmorskan använde inte det ordet dock. Sf = 34cm
    Bebis ligger fortfarande med huvudet nedåt, som vanligt. Med handen bredvid så han vinkade på UL.

Sammanfattning av graviditeten denna gång, och hade en sjuk tidspress då jag hade en timma på mig innan jag skulle hämta i skolan (för dem bokade ju om tiden och kunde BARA erbjuda denna sa dem) se kommer denna helt okända BM 20 min efter bokad tid.. så jag var väldigt stressad i slutet.
    Blodsocker 4,5 och HB bra (såg ej!) sa hon. Inte behövt järn på hela grav.
    Blodtrycket var dock 139/82.. vilket oroar mig, för det var såhär det började exakt med sonen då jag fick havandeskapsförgiftning..

Hon ville ej göra en vaginal undersökning av tappen pga infektionsrisken innan bebis är fullgången..? Jag förstår INTE hur det kan vara mindre riskabelt bara för bebis är fullgången.. infektion vill man ju aldrog ha. Men avrådd från sex tex för infektionsrisken blev jag inte. Blir inte klok på hur vissa resonerar ;)

Jag vill ju gärna veta om alla mina förvärkar ich sammandragningar denna graviditet är verksamma då jag är livrädd att gå över tiden och därför gått hos aurora som är FÖR undersökningar osv och det står tydligt i min journal. Jag ska inte behöva gå över och visas det att jag inte har något val är jag beviljad planerat snitt där vid BF (om jag vill det alltså. Vilket jag förmodligen inte vill)
    Men dagarna innan vecka 38 så borde det ju inte vara särskilt riskabelt att undersöka..? Bad inte direkt om hinnessvepning.

Ja jag är lite besviken.. men glad att bebis mår bra och har samtal med auroran nästa fredag, 37+4 då. Då ska vi boka in tid på förlossningen för bedömning av tappen. Ska faktiskt verkligen göra allt för att få göra den i vecka 38+. Då vecka 39 är bestämt. Men dem menar säkert vecka 39+.. typiskt vården att tolka en med fullgångna veckor fast jag tydligt sagt I VECKA TRETTIONIO för att hinna tänka ut en plan alt. Förbereda snitt om tappen är helt omogen redan då. Då hinner man liksom med gel tex, som kan få den att mogna osv innan BF tillskillnad från om man gör ubdersökningen dagarna innan BF och det är omoget då. Ju tidigare, ju fler hinnessvepningwr osv hinner man ju göra som i sin tur kan starta. Detta är auroran HELT med på. Vi båda tycker set är ett väldigt bra sätt att få igång mig "naturligt" .

Är så jäkla rädd att någon på vägen ska ifrågasätta eller neka mig. Jag fixar inte det. Orkar inge dra hela historien om min rädsla och vad den grundar sig i, gör att folk ska förstå hela tiden. Därför är det så släng med auroran som vart med och kan hela historian nu, och exakt vad jag menar/vill och tänker.
    Usch börjar verkligen bli orolig.

Har på känn att tappen är påverkad, men jag vet ju egentligen inte. Hoppas det startar snart så vi får våran bebis här hemma. Vi längtar så fruktansvärt mycket. Och barnen, dem tjatar snart ihjäl sig! Hihi :) så efterlängtad!

• erijon

Nu har det kommit blod två gånger efter sex. Vet att man kan vara extra känslig, men det var endast hänt en enda gång förut precis i början av graviditeten. Men nu två dagar i rad.. har inte ringt in. Bör jag göra det tro? Rätt osugen på att ligga på förlossningen med ctg för att få höra "det är helt normalt med en blödning från slemhinnan under grav" för det känns som ALLT är normalt..

• erijon

Min bebis är INTE fixerad.. (men inte heller helt rörlig. Enligt BM jag fick träffa i fredags. Hon nämnde inte ruckbar men känner mig relativt lugn) och hoppas ju förlossningen sätter igång snart.

Läser överallt att det inte gör något om barnet är rätt vänt, vilket han är sedan minst 10 veckor tillbaka. Men tar det längre tid för bebis att sjunka ner om förlossninge startar om han inte är fixerad tro? Påverkar det något? Eftersom vissa påstår att man ska ligga ner och ringa förlossningen direkt om barnet inte är fixerat, så sa BM åt mig att åtMinstone ringa förlossningen om vattnet går.. men det hade jag ju förmodligen gjort oavsett :)

• erijon
    LitenBlomma skrev 2017-09-11 09:09:23 följande:
    Jag frågade min Bm om just det där. Hon skrattade och sa att det är 20 år sedan man lärde ut att lägga sig ner och ringa ambulans om vattnet går med ofixerad bebis. Nu räcker det med att ringa förlossningen och det går bra att göra det ståendes.
    Ja men alla skrattar inte..

I min förra journal med min son som föddes för 6 år sedan står det tillochmed att jag skulle göra så, och att jag blivit informerad.

Men känns ju lite larvigt, för det känns som att barnet sjunker ner snabbare OM vattnet går oavsett om den är fixerad eller ej.
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-09-11 09:28:50 följande:
    Ja du ser.. Det är ju fortfarande sån information som gravida får höra och är fortfarande aktuellt. Så förvirrande när olika bm säger olika saker.
    Ja verkligen dumt.. tänk om jag ringer ambulans för INGENTING, eller värre.. litar på att det är helt ofarligt och så händer något med bebis?

Usch.. blir nervös! Haha.
    Men ändå sägs bara 1 av 10 förlossningar starta med vattenavgång. Vanligaste är ju värkar.. men ändå känner jag fler där bara vattnet splashat och strax efter kommer värkarna :D

Hur har era tidigare förlossningar startat, ni som har barn sedan innan naturligtvis! ?
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017