Inlägg från: erijon |Visa alla inlägg
  • erijon

Gravid Bf Oktober 2017

BFoktober2017 skrev 2017-09-29 08:48:22 följande:
    Det har jag aldrig hört talas om, det är ingen som sagt till mig. Kan ju vara bra att veta.

Men så jobbigt för dig att det är värre nu än innan. Jag är inte alls så svullen, men lite om händer o fötter, mest att dom är varma. Tycker det är jobbigt, kan tänka hur du har det då om du inte ens kan ha skor. Hoppas det blir bättre snart.

Mår ni bra annars?
    Var inte heller svullen innan så jag blev ki livrädd nu igår när jag upptäckte detta. Men BB lugnar mycket. Var på kontroll av lilla Edvin igår som blev två dygn (galet att jag som blev snittad KOM tillbaka för kontroll när bebis var två dygn!)
    Idag var vi dör igen så jag fick ta prover. Fick ju någon infektion i livmodern UNDER förlossningen. Väldigt konstigt.. hade höga infektionsvärdet vid hemgång men läkaren bedömde min utskrivning på mitt mående. Men vi alla vill ta mer prover. Fått antibiotika så den tror proverna kan släpa efter liksom.. men de återkommer idag om hur dagens värden var. Håller tummarna hårt.
    Annars mår vi väldigt bra. Idag är det 3 dagar sedan snitt och jag orkar nästan allt som vanligt fast lugnare och mindre i taget. Trots mina stoppade korvar till ben.
    Men nu köper sambon stödstrumpor åt mig och bullar upp i soffan så benen/fötter får högläge när jag vilar/ammar osv.

Förstår inte hur vissa klarar detta ensamma. Jag skulle inte klarat en dag utan min kille. Han är liksom min andra hand just nu. Han matar nig ned glädje (det är mitt jobb säger han) om jag ammar när vi måste äta osv,
  • erijon
    Trolltrio skrev 2017-09-29 11:24:44 följande:

Jag har svullnat rejält efter varje förlossning. Vid snittet sa de åt mig att använda stödstrumpor dygnet runt i början. Denna gång gjorde jag det på eget bevåg, och nu börjar det släppa, kissar som en tok.

Svettas gör jag med än. Gjort efter varje barn. Framförallt på nätterna! Vaknar helt blöt. Tyvärr tar det ett bra tag innan hormoner stabiliserar sig så det lättar.

Fy vad skönt att inte vara ensam. Sätter jag nig på golvet på knä, så bara sticker det i benen. Vaderna är typ hårda av svullnad. Så obehagligt.

När efter förlossningen brukar det lägga sig? BB sa "efter några veckor" men det svaret gjorde mig gråtfärdig alltså. Jag är ju större om benen nu än som höggravid :(
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-09-29 11:56:28 följande:
    Det är helt galet vad mycket man kan svettas på natten! Aldrig varit med om det innan.

Erijon: Vilken tur att din man kan vara hemma. Min måste jobba och jag har varit själv med alla barnen sen bb. Dessutom spelar han golf och är iväg hela helgen på tävling.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
    Jag vaknade också BLÖT efter min typ enda timma sammanhängande sömn inatt.. lilla Edvin låg blöt, klistrad tätt intill mig. Vi somnade ifrån liggamning.

Ja verkligen. Hade nog typ inte orkat med bebis helg ensam. Speciellt inte efter snitt.. först IDAG känner jag att jag kan röra mig mer obehindrat. I förrgår, första maten hemma började jag gråta för att jag inte kom upp i sängen.! Jag ångrade helt ärligt just då att vi åkte hem.. men det var ju samma på sjukhuset. Fick knappast mer hjälp där!
    Kunde inte heller vända mig i sängen.. men nu funkar allt. Magen är mycket mindre svullen och öm. Känns helt galet allting.. bebis vikt har planat av och börjar gå uppåt. Igår (bebis två dagar) rann mjölken till ordentligt, trots att vi såg mjölk i hans mun och runt munnen redan första dagen på BB..

Allt bara funkar. Det är obeskrivligt skönt.
    Mitt avslag är völdigt sparsam. Typ mindre än vanlig men vill jag påstå/minnas. Så det känns ibte farligt (även om jag absolut inte gillar att använda binda.)
    Snittet är såklart ömt och skrämmer mig lite.. blir ju som ett veck i magen så själva "degen" gör ju att jag inte ser själva snittet mer ön i spegeln. Men har fortfarande förband. BB sa att jag kan ta bort det kommande vecka. Det varken vätskar eller blöder och var tydligen jättesnyggt gjort (dem snyggade till mitt tidigare snitt också. Som förövrigt var VÄLDIGT fint. Så nu har jag höga förväntningar haha.)
  • erijon
    josssa skrev 2017-10-05 08:14:07 följande:
    Jag hade sådana höga förväntningar inför hinnsvepningen att jag knappt sov något natten till igår, och inatt sov jag dåligt för att jag låg och hoppades på att något skulle hända. Men icke. Min barnmorska sa däremot motsatsen från vad din tycks ha sagt. Hon sa att det kunde räcka med att dom varit där och känt, för att få igång förlossningen :)

Det är också intressant att man kunnat vänta i 9månader men kan knappt stå ut med tanken att kanske behöva gå över tiden med 1-2v! Blir nog mest arg för att min dotter sov hos farmor och farfar inatt för att jag hade hinnsvepningen inbokat. Så nu sov hon där "i onödan" och vi måste be om hjälp snart igen.
    Men det är intr för sent! Man vill ju se att något sker inom 48h efter svepning för att det ska vara den som gjorde effekt!

Jah gjorde svepning på torsdagen. Blodblandad flytning direkt som höll i. Fick stark molvärk /mensvärk. Timmar senare svagare värkar.. men dem avtog. Inget mer hände.

Lördag ny svepning. Inte ens mensvärk... blodblandad flytning efter kanske 5-6 timmar. Lite tryck/ilningar i ljumskar. Men där stanna det. Gick på Leos lekland i cirklar i tre timmar.. natten mellan söndag och måndag drog värkarna igång! Tisdag morgon är han född (med akutsnitt)

Så det behöver uppenbarligen inte Skr något direkt efter svepningen för att det ska ha verkan.
  • erijon
    Göteburgare skrev 2017-10-07 08:06:54 följande:

Vecka 39+5.

Haft tur då han inte valde att fixera sig förrän ca en vecka sen. Förstår inte hur vissa av er har klarat av att gå runt med fixerade bebisar i flera veckor! Gör ju förfaen ont som tusan. Och man får alla möjliga konstiga symptom också! Eller jag har iallafall känt mer förvärkar pga ungen trycker mer mot livmodertappen, antar jag? Positiva är väl iofs att man kan äta mer än en smula åt gången nu.

Min bebis fixerade sig bara ett par dagar innan han föddes.

Kan berott på hinnsvepning och att bebis faktiskt ville komma men på onsdagen var han rörlig, torsdag fixerad. Torsdag hinnsvepning, värkar som avtog mot kvällen. Lördag hinnsvepning, ingenting. Söndag natt (mot måndag) drog värkar igång på riktigt, 9.35 på måndag forsade vattnet. Tisdag 7.02 var han ute (med akutsnitt då jag öppnade mig för sakta, bara sex cm denna gång också.. något fel på mig tydligen)
  • erijon
    Swinka skrev 2017-10-09 12:05:25 följande:

Vad vi kämpar på allihop. Låter som att de flesta av oss är lite trötta på att vara.gravida nu.

7dagar kvar till snitt men hoppas att han kommer igång själv lite grann så att jan dels är redo men också för att jag inte orkar vara gravid mer.

Har fått riktig nojja nu kring hur i helskotta jag ska klara av att ta hand om honom efter en stor.bukoperation! Min man är hemma 10 dagar men ändå...

V.39 imorgon iaf så nu kan det ju faktiskt hända närsomhelst!

Jag snittades akut, med båda barnen. Förra gången gick allt väldigt bra.
    Denna gång med en del komplikationer.
    Kunde inte ens komma upp i sängen utan att gråta första två dagarna. Jag hade INTE fixat något utan min sambo. Att gå upp på toa och byta blöja nattetid, ur sängen var bara att glömma!

Kunde inte ens sätta mig och amma utan att väcka sambon så han fick hjälpa mig sätta mig eller vända mig.
    De större barnen klarar sig själva, men imorgon ska jag som inte får bära (har inget ont nu alls! Allt funkar bra nu.) skjutsa den ena till skolan, andra till dagis. I och ut med bebis.. hur? Sen till sjukhuset på kontroll av såret (blev infekterat. Vart mer på sjukhuset än hemma. Sådana här infektioner är ovanliga men det händer ibland vid akutsnitt). Med bebis..? Babybjörn är typ enda som kan gå. Men han är ju så liten och skör.

All tid detta kommer ta, när ska bebis få äta? Jag? Gud vad jag inte ser fram emot detta. Hade jag bara fått bära bilstolen eller vagnen ur bilen hade det underlättat massor.
  • erijon
    Glad81 skrev 2017-10-15 12:02:08 följande:
    Jag vet inte hur jag "ändrar" i originalet men den som vill får gärna skriva till att jag fick en pojke 26/9. Hade BF 2/10. :)

Så kul att det börjar ploppa ut små bebisar här nu. Grattis till er alla <3
  • erijon
    LitenBlomma skrev 2017-10-15 13:02:22 följande:

Mammamiao - BF 1 Oktober

Litenblomma - Kalmar län - son 18/9 - Bf 2 Oktober

Erijon - son 26/10 - Bf 2 Oktober

Josssa - Stockholms län- Bf 8 Oktober

Trolltrio - Värmlands län - Bf 10 Oktober

Solglimt - Södermanlands län - Bf 11 Oktober 

Glad81 - Västra Götalands län - dotter 14/10 - Bf 12 Oktober

Lillafindus - Bf 13 Oktober

FiaW - Skåne län - son 14/10 - Bf 16 Oktober

Musetti - Paris, bf 17 alt 24 Oktober

Euphoria85 - Skåne län - Dotter 10/10 - Bf 17 Oktober  

Linnnn - Östergötlands län - Bf 20 Oktober

Marrebj - Smålandslän - bf 20 oktober

Swinka - Stockholms län - Bf 23 Oktober

Eilahtan89 - Västmanlands län - Bf 23 Oktober

BFoktober2017 - Kalmar län - Bf 25 Oktober

lisohl - Västerbottens län - Bf 27 oktober

Shima321 - Bf 31 Oktober

pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
    26/9 ska det vara, hehe. Försökte igen men lyckas inte kunna ändra själv.. :(
  • erijon
    Swinka skrev 2017-10-22 14:29:05 följande:

Stort grattis till alla nya bebisar!

Vår son kom 16oktober till oss. Vi stannade på bb 3 nätter men blev erbjudna mer.

Kejsarsnittet var bland det läskigaste jag gjort men så fantastiskt att äntligen ha honom här.

Och bli av med alla gravidkrämpor!

Vi vaknade 04 för att göra oss i ordning och var i södertäöje 06.00. Fick byta om och ligga i ett rum ett par timmar. Hann bryta ihop av rädsla några ggr.

Barnmorska och undersköterksa kom in och pratade lite innan och de var såååå fantastiska och lugnande. Framförallt undersköterskan var så bra stöd när jag var som räddast.

Jag rullades in i operationssalen som var supermodern och fräsch.

Det spelades typ Spa.musik och fanns flera skärmar på väggarna med bildspel på vackra vyer osv. Blev lite bizzart att ha nån sorts spa känsla samtidgt som ma skulle opereras.

Ryggbedövningen gjorde knappt ont tack o lov och uskan höll mib hand hårt och pratade lugnande med mig. Narkosläkaren Sprutade in något extremt lugnande för jag blev så flummig!

Läkaren som opererade såg ut att knappt få komma in på krogen haha men hon var superduktig och när vi fick honom så fick jag någon antidot mot lugnande och blev helt klar igen. Glömde bort resten av operationen när jag fick se min son.

Låg på uppvak någon timme och sen på BB där vi blev väl omhändertagna.

Nu är vi äntligen hemma igen och försöker vänja oss vid vårt nya liv. Så himla mysigt med bebis!

Lyck till ni som är kvar!

Jag som också snittades vill veta hur du upplevde smärtan osv(hur du kunde/kan föra dig efter )? Hur snabbt var du uppe på benen?

Jag snittades 26 september men har fortfarande ont ibland.

Åkte dessvärre på en infektion efter typ En vecka.

Grattis till bebis!!!
  • erijon
    BFoktober2017 skrev 2017-10-26 17:07:22 följande:
    Nä inte jag. Ringde du in? Va sa dom?
    Under förlossningen, så kunde jag inte kissa själv en enda gång på alla 20 timmar. Blev tappad varje gång. Provade kissa själv första 5 gångerna utan framgång. Vet inte varför men dem sa att det var vanligt.
  • erijon
    becka1989 skrev 2017-10-30 10:38:09 följande:

Äntligen har våran pojke kommit, den 20 oktober 4dagar över tiden föddes han.

Hade värkar från 8 på morgonen åkte in med 1min mellan värkarna kl 14 och var öppen 9cm kanten på livmodersmunnen var svullen så det stängde igen den sista cm. Slutade med att bm fick hålla undan kanten och en överläkare tröck på magen (överläkaren var där då hjärtljuden dippade till 60 när vattnet gick)

Ut kom en frisk pojke med navelsträngen 2varv runt halsen. Han vägde 3962gram och var 54cm lång. 1kg mer än storebror höll på att dö av chock när vi fick veta vikten haha

Grattis till bebis!

Läskig upplevelse men skönt att allt gick bra :)
  • erijon
    Spångamorsan skrev 2017-11-09 19:37:56 följande:

Det är över nu!!!

54 cm, 4,5 kg naturlig väg. Inga komplikationer, inte ett enda stygn. Gick fort, var stundvis överjävligt pga värkstimulerande som jag svarade lite väl bra på. Hade bitvis värkar utan uppehåll och var sjöblöt. Sen var hon ju 1,3 kg större än sin syster och det kändes ju såklart... Efteråt var jag mest lycklig över att det var över. Slut på väntan, förlossningen avklarad, bye bye foglossningar.

Och nu ska jag få snusa bebis, hud vad hon luktar underbart!

Grattis! Låter bra att allt gick så bra för dig! Mys på nu med din efterlängtade lilla bebis :)

Vet ni namn än? :)
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017