Inlägg från: FiaW |Visa alla inlägg
  • FiaW

Gravid Bf Oktober 2017

Vilka fina magar! :)

Jag sover inte heller så bra, vaknar av att jag får värk i höfterna och när jag vänder mig eller går upp och kissar (ca 2ggr per natt) vaknar lillen också ;) Försöker med kudde under mage och rumpa och det hjälper lite grann.

Sen har BM skrämt upp mig ang. att sova på rygg, vilket jag älskar att göra, så jag vaknar när jag vänder mig till rygg också.. hon sa att bäbis inte mår bra av det :(

Kan vi inte göra en sammanställning av vilket län man kommer ifrån och vilket BF-datum man har, hade varit kul att se :)

Är det nån som vet om man kan lägga det som ett fast inlägg på nåt sätt, så man alltid kan hitta det?

• FiaW
    Euphoria85 skrev 2017-07-11 14:50:43 följande:

Litenblomma - Kalmar län - Bf 2 oktober

Musetti - Paris - Bf 17 alt 24 oktober

Euphoria85 -Skåne län - Bf 17 oktober

FiaW - Skåne län - Bf 16 oktober
  • FiaW
    Linnnn skrev 2017-07-12 07:57:54 följande:

Jag trodde att man bara skulle undvika att ligga på rygg om man kände obehag av det, d v s om man blir yr eller mår illa? Eller är det just när man sover för att man ev inte skulle känna av symtom då för annars måste det väl vara ok?

Jag tycker att det borde vara så som du säger. Jag tänker på alla dessa miljarder kvinnor som legat och sovit på ryggen i generationer efter generationer och ändå fött välmående barn.

Men jag vet inte, man blir ju orolig när BM säger till en att man inte ska sova på rygg.

Kanske är som du säger att hon menar att man riskerar att missa symptomen när man sover.
  • FiaW

Så många fina magar! Och grattis till semester ni som har det :)

Det är kul att vi är ett litet gäng som följs åt här, även om vi inte vet mycket om varandra så känns det ändå som vi känner varandra lite grann. Det är ett fint sällskap att ha :)

• FiaW

Jag funderar mycket på det här med fosterrörelser. Min BM säger att det är jätteviktigt att jag känner barnet röra sig lika mycket och vid samma tidpunkter varje dag. En annan BM jag pratade med säger att det räcker att jag känner barnet något varje dag, och infon som går ut via Barnuppropet är att man ska känna 10 fosterrörelser under en två timmars-period och detta då barnet brukar vara vaket. Rörelserna ska heller inte minska från dagen innan. Fram till vecka 32 ska rörelserna öka och sen ska de vara stabila i frekvens.

Jag känner mig uppstressad och orolig över detta. Jag har haft tre perioder på tre dagar var då lillen varit mer stilla än annars, men varje gång har han kommit igång igen. Jag har tänkt att han bara vänt sig på andra hållet och sparkat inåt istället.

I alla dessa fall säger de att man ska ringa in direkt och få komma på undersökning.

Det är ju helt givet att man vill rädda sitt barn om chansen finns men det är också väldigt jobbigt att gå och oroa sig hela tiden.

Hur tänker ni runt detta?

• FiaW
    Swinka skrev 2017-07-23 14:47:42 följande:

Kul att läsa hur det går för alla!

Jur gick det med slemmis euphoria? Det var infet knasigt va?

Det där med fosterrörelser är så jobbigt.

Vissa dagar tycker jag han röjer som en galning andra dagar mindre, men jag känner ju honom fortfarande. Men vad räknas till minskade fosterrörelser lilsom? Försöker att inte hänga upp mig på det då.jag faktiskt ändå känner honom om än svagt vissa dagar, men som någon skrev kan det ju va så att han sparkar inåt.

För ett par v sen ringde de från babyproffsen och sa att vår vagn kommit men den var trasig efter leveransen så vi måste vänta till slutet på.september tills den nya kommer då Emmaljinga har stängt och inte sätter igpng sin produktion förrän augusti.

Inget mig emot då vi då får 2018års modell av vår vagn som dessutom är upgraded med bättre fjädring, vilket jag läste 2017 och 16 saknar så jag blev faktiskt lite glad nästan haha.

Annars är det mesta stort redan inköpt. Och en hel del kläder för att....well, det är ju sååå puttenuttigt och gulligt! Varken jag eller min man kan hålla oss!

Idag är min sista semesterdag och det känns ärligt skit. Jag var ju sjukskriven 2 veckor innan semestern pga ev. myomnekros sammandragningar och smärta.

Och jag har mest legat raklång pga det. Var iväg.en sväng till landet men bara att gå 20 min promenad skapade världens obehag. Detta är ett nytt jobb som dessutom blir fast tjänst efter 6mån så jag vill inte sabba det. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Förskola kan jag lägga till så det är svårt att bara vara still.

Är i v.28 imorn och tycker jag är ENORM för den veckan. Dessutom är min mage så högt upp men.bebis kan ju inte vara där redan? Är jag bara.svullen eller har mina muskler delat sig så mkt redan kanske?

Oj vad långt det blev! Slänger in en magbild!

Kram på er alla fina mammor to be!

Swinka skrev 2017-07-23 14:47:42 följande:

Kul att läsa hur det går för alla!

Jur gick det med slemmis euphoria? Det var infet knasigt va?

Det där med fosterrörelser är så jobbigt.

Vissa dagar tycker jag han röjer som en galning andra dagar mindre, men jag känner ju honom fortfarande. Men vad räknas till minskade fosterrörelser lilsom? Försöker att inte hänga upp mig på det då.jag faktiskt ändå känner honom om än svagt vissa dagar, men som någon skrev kan det ju va så att han sparkar inåt.

För ett par v sen ringde de från babyproffsen och sa att vår vagn kommit men den var trasig efter leveransen så vi måste vänta till slutet på.september tills den nya kommer då Emmaljinga har stängt och inte sätter igpng sin produktion förrän augusti.

Inget mig emot då vi då får 2018års modell av vår vagn som dessutom är upgraded med bättre fjädring, vilket jag läste 2017 och 16 saknar så jag blev faktiskt lite glad nästan haha.

Annars är det mesta stort redan inköpt. Och en hel del kläder för att....well, det är ju sååå puttenuttigt och gulligt! Varken jag eller min man kan hålla oss!

Idag är min sista semesterdag och det känns ärligt skit. Jag var ju sjukskriven 2 veckor innan semestern pga ev. myomnekros sammandragningar och smärta.

Och jag har mest legat raklång pga det. Var iväg.en sväng till landet men bara att gå 20 min promenad skapade världens obehag. Detta är ett nytt jobb som dessutom blir fast tjänst efter 6mån så jag vill inte sabba det. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Förskola kan jag lägga till så det är svårt att bara vara still.

Är i v.28 imorn och tycker jag är ENORM för den veckan. Dessutom är min mage så högt upp men.bebis kan ju inte vara där redan? Är jag bara.svullen eller har mina muskler delat sig så mkt redan kanske?

Oj vad långt det blev! Slänger in en magbild!

Kram på er alla fina mammor to be!

Vilken fin mage! :) Min är minst lika stor, om inte större, men sitter inte riktigt lika högt upp.

Ja det där med fosterrörelser är svårt och lite läskigt. Jag har bestämt mig för att köra på det där med 10 rörelser under en 2-timmarsperiod (under en tid då bäbis brukar va vaken under dagen/kvällen). Och som Marrebj skrev så räknar jag minsta lilla puff :) De flesta dagar är detta inga som helst problem då han far runt som en liten sprattelgubbe där inne, men under några dagar då och då (när jag tror han vänt sig inåt) är det lite oroligt.

Om 3,5 timme är det glukosbelastning som gäller och bara för att jag vet att jag ska upp om ca två timmar kan jag så klart inte sova..det där är lite bökigt när man kommit in i semester-lunken.. Hoppas det löser sig med ditt nya jobb!

Ha en fin dag!
  • FiaW
    Lillafindus skrev 2017-07-26 11:22:47 följande:

Är det någon mer än jag som går in på Google och kollar hur barnet i magen ser ut i veckan man är i?

Det känns så sjukt att man faktiskt har en riktig människa där inne nu, ( även om det varit en människa sen första stund, haha ) .

Jag är i vecka 29 förresten :)

Ja det är roligt att följa. Tycker om att läsa om utvecklingen, som att han nu öppnat sina ögon igen, drömmer, har fått ögonfransar och hostar. Allt blir så verkligt och är ändå så otroligt overkligt.

Jag är också i v 29 :)
  • FiaW

Jag tycker också det har gått väldigt fort hittills, jag kan inte fatta att det bara är 10,5 veckor kvar! Dock har magen blivit väldigt stor och dagligen får jag kommentarer om att jag väl ska föda vilken dag som helst, alternativt väntar tvillingar. Denna stora mage gör ju att det börjar kännas rätt tungt och man undrar hur stor man är i oktober...

Jag tycker att jag har haft det ganska smärtfritt fram till för ett par veckor sen, nu har jag väldigt svårt för att sova bra. Alla ställningar gör ont i rygg, fogar eller höfter efter ett litet tag och jag är vaken många gånger varje natt (även för att kissa). Jag försöker med olika kuddar här och var och provar att sittsova men hittar inte nåt riktigt bra, nån med bra tips? :)

Jag tror också att lillen ofta ligger med huvudet neråt då jag titt som tätt kan bli PANIK-kissig utan att vara speciellt kissig egentligen..

Profylaxkurs blir vi erbjudna genom BM och ska gå i början av september :)

Jag håller på att läsa Föda utan rädsla och tänkte gå de flesta kurser vi blir erbjudna. Jag tänker att det är bra att samla på sig mycket info, framförallt som förstföderska :)

Ni som har barn sen innan och har en sambo som börjar jobba supertidigt, har ni hittat någon bra lösning så att väckarklockan inte väcker en sovande bäbis? Jag har läst lite om vibrerande armband, kanske skulle va nåt :)

• FiaW

Verkligen kul att läsa om er alla :)

Jag känner igen den där känslan som du skriver om Swinka, att oftast är man glad och förväntansfull men ibland kommer känslan "vad har vi gjort" över mig. Det är ju en så drastisk förändring och ett åtagande för livet. Jag kan tänka att såna funderingar kanske är lite vanligare inför första barnet när man vet vad man har och trivs med det och inte har en aning om hur det är att vara förälder.

Min sambo har ganska stort huvudmått så jag är lite orolig för att lillkillen ska ärva det.. Funderar också lite på att jag hört att första barnet oftast liknar pappan mer än mamman enligt gammal fortplantningsevolution, detta så att pappan ska veta att det är hans barn och vilja ta hand om det. Kanske inte alls ligger nåt i det :) men det hade ju varit kul om pojken liknade mig lite också då sambon redan har två barn sen innan som liknar honom och detta är mitt första (och vem vet kanske enda med tanke på min ålder), så håller tummarna för det.. haha.

En helt annan sak. Vi har tittat på två olika babyskydd, som bägge passar att klicka på vagnschassit vi köpt. Det ena är mer rejält och känns bättre på alla sätt förutom att det väger drygt 4,8kg. Det andra väger 4kg. Det tyngre är Britax Babysafe Plus shr II Cosmos och det andra är Britax Römer Primo. Har nån av er erfarenhet av dessa eller bara av vilken vikt som är acceptabel att bära runt på. Sen tänker jag att det kanske inte blir så mycket bärande nu när man kan klicka på skyddet på vagnen, men jag har ingen aning :)

Ha en fin helg alla fantastiska mammor och föräldrar! <3

• FiaW
    LitenBlomma skrev 2017-08-10 19:20:26 följande:

Bra skrivet.

På min inskrivning fick jag en lapp med rekommenderad viktuppgång och så tog hon en överstrykningspenna för att markera vart jag skulle ligga. Usch, det kändes inte alls bekvämt. Vare sig man kämpar med under eller övervikt så tycker jag inte om att det är antal kilon som räknas.

En del kan inte gå upp hur hårt de än kämpar och en del svullnar upp av vatten.

Precis, det är så olika och det måste det få vara. Vi har alla olika förutsättningar.

Jag har gått upp 14 kg sen jag plussade (är nu i v. 30+3) och jag har ändå inte blivit mycket större/kraftigare. Jag samlar vatten, har en stor mage och lite extra bredd på höfterna men inte mycket. Jag äter inte mycket mer än vanligt heller.

Så länge man själv och bäbis mår bra tycker inte jag att siffror ska styra och ge en dåligt samvete.
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017