John22 skrev 2017-03-12 18:22:24 följande:
Man lär sitt barn att springa gör man utomhus och att man inomhus leker mer stillsamt. Givetvis får man busa runt, men inte så att det för oväsen och dunsar i golvet.
Får ungarna springa av sig utomhus blir de dessutom trötta och kan spendera resten av dagen i relativ stillhet inomhus med andra aktiviteter.
Fungerade alldeles utmärkt med min son, så att andra skulle vara oförmögna att inte springa inomhus har jag svårt att tro.
Jag tror snarare att det är det gamla "barn ska vara barn" respektive "även barn har skyldigheter bland folk".
Det finns alltid de som menar att barn ska uppfostras till hänsyn och förståelse för en omgivning, medan andra menar att barn inte ska begränsas i hur de leker eller springer, även offentligt (och med offentligt menar jag i detta fall på ett sätt som påverkar som stör andra människor, även om det sker inne i er lägenhet).
Jag lutar mest åt det förstnämnda. Självklart ska barn få rasa av sig, leka, springa och skrika, men det måste begränsas till platser där det inte förstör för andra. Barn ingår i ett sammanhang, och uppfostran är ett viktigt sätt för oss att växa upp och förstå vårt sammanhang. Och centralt i att ingå i sociala sammanhang är att i största möjliga mån inte störa eller förstöra för andra.
Jag upplever själv, i vuxen ålder, att de människor som har fått lära sig detta är generellt sett mycket mer omtyckta och uppskattade personer.